vauvan kasvoihin puhaltaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku-äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikku-äityli

Vieras
hei!

meillä poika on 4 kk ja kuumassa autossa, ilman ilmastointia, keksin puhaltaa kasvoihin, kun meidän poika alkoi itkeä kuumuudesta. Tykkäsi hirveästi, kun puhalsin varpaisiin, mutta kasvoihin puhaltaessa, veti henkeä nenällään. Onkohan tämä vaarallista...kun välillä näytti, että otti oikein kunnon henkäykset. Tajusin kuitenkin lopettaa, kun en tiennyt onko vaarallista.

Minun tietääkseni esim. vauvauinnissa tarvittava refleksi, että vauva ei vedä vettä henkeensä, testataan joskus juuri puhaltamalla vauvan nenän/suun seudulle. Jos vauva pidättää henkeä tai juuri vetää henkeä sisään päin nenällään, on refleksi tallella. Eli ei tuo vaarallista ole.

puhaltaessa kasvoille menee vauvalla se "hengenpidätysrefleksi" päälle. vauvauinnissa nimittäin käytetään sitä kasvoille puhaltamista ennen sukellusta, jotta vettä ei mene henkeen!! ei vaarallista mutta ei kannata tehdä sitä usein ja montaa kertaa peräkkäin...

puhaltaa kovin pitkään ainakaan eikä useasti peräkkäin juuri tuon vuoksi, että vauva pidättää juuri silloin hengitystä ja se ei ole hyväksi pitkään/usein toistettuna. Hengitysrefleksi menee myös päälle suihkussa ja sen vuoksi vauvoja ei mielellään suihkuun. Voi siis käyttää muttei saa "jättää" suikun alle.

Kyllä jättäisin tuon ihan vain sitä vauvauintia varten! Puhallus kohdistuu kuitenkin suht pienelle alueelle kasvoissa, vaikka sen tekisi kuinka hennosti hyvänsä.

Mä olen huomannut parhaaksi kasvojen viilentäjäksi heilutella levällään olevaa harsoa vauvan naaman edessa. Tai sit jollain lehdellä vähän heiluttelee. Näin ilmavirta jakaantuu isommalle alueelle eikä vauva säikähdä niin paljoa = hengittää ihan normaalisti.

Yhteistyössä