Vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsään

Vieras
Ollaan aika liikkuvaisia ihmisiä, ja nyt odotellaan vauvaa syntyväksi milloin vain. Vaunut on valittu sillä silmällä, että lenkkipoluille (riittävän leveille tietysti) niillä pääsee. Mutta välillä olisi kiva päästä pienemmillekin poluille, kun tällä suunnalla on sellaista leveää pururataa vähän vähemmän. Olen miettinyt, että pystyykö 3-6kk vauvan (sen ikäinen meidän vauva olisi kesällä/syksyllä) kanssa tekemään lyhyitä metsäkeikkoja rintarepun kanssa?

Olin pitänyt tuota turhan optimistisena ajatuksena, mutta sitten kun alustavasti katseltiin rintareppuja, niin myyjä mainosti yhtä mallia, että ""tämä on varmaan sitten hyvä, jos vaikka samoilee paljon metsässä"". Eli onnistuuko moinen, ja jos onnistuu, niin miten olette suojanneet vauvaa ötököiltä? Millekään päivävaellukselle ei olisi tarkoitus lähteä.

Mietin asiaa jo nyt siksi, että jos sen rintarepun hommaa lähiaikoina, niin voisi sitten ostaa sen tukevan metsään sopivan mallin. Seuraavaksi kesäksi varmaan joka tapauksessa selkärinkka, mutta sellaiseen ei taida saada pientä vauvaa laittaa.

Ja tiedän, ettei kaikki vauvat viihdy kaikissa vehkeissä, ajatuksena ensin kokeilla kaverin rintareppua, ja jos suostuu olemaan siinä, ostetaan oma.

miettinyt että onnistuisko siellä poluilla kulkea matkarattailla jossa olis isot pyörät, ovat kapeita, saa makuuasentoon, liikkuu isoilla pyörillä maastossa kuin maastossa. eivät ole sen kalliimpia kuin laadukas rintareppu.

Me oltiin sienimetsällä viime syksynä parikuisen kanssa, sujui ihan hyvin. Meillä on BabyBjörnin reppu. Kolmikuisen niskat on jo varmasti sen verran jämäkät, että uskaltaa metsään mennä, mutta pitkiä aikoja ei rintarepussa uskallettu pitää, tuntu asento vielä pikku pötköttelijälle liian pystyltä. Kuusikuista nyt varmasti jo voisikin kanniskella, mutta meidän kuusikuisella on jo painoa 8 kg, joten voi olla että pitäisi olla jo selkäreppu pitkillä reissuilla.

Kokeile eri merkkejä, BabyBjörn on ihan tukeva, mutta meno on sen kanssa vähän kömpelöä, eteensä ei meinaa nähdä. Ja kumartelu on tietysti hankalaa. Helpossa maastossa tietysti kulkee hienosti. Jos nyt ostaisin, saattaisin ottaa sylivauvavaiheeseen kantoliinan ja isommalle selkärepun!

kyllä mä kävin koiran ja vauvan kanssa kävelyllä metsässä viime kesänä ja syksyllä kun vauva oli just jotain 3-6 kk. Rintarepussa oli ainoona ongelmana se ettei vauva viihtynyt siinä kuumalla ilmalla. Meillä oli sellanen Baby Björnin rintareppu(tosi paksu se kangas)

Vauva tykkäsi kovasti katsella tuulessa huojuvia puita.
joo ei sellaseen rinkkaan voi ihan pientä laittaa, ne on usein 6kk eteenpäin, sellasille jotka osaa jo istua. me suunnitellaan nyt sellasen rinkan hankkimista, poika on nyt 10kk.

onnea loppuodotukseen ja hauskoja metsäretkiä!!!!

Rintarepun sijaan kannattaa harkita kantoliinaa tai Ergo-kantoreppua (tässä Ergo-linkki: http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/ergo/ ). Niissä kantoasento on vauvalle luonnollinen ja miellyttävä, sekä myös kantajalle. Tuolla Babyidean sivuilla on paljon muitakin eri kantotapoja ja -välineitä, kannattaa tutustua niihin, ennenkuin hankitte sen rintarepun :)

Meillä oli kaverin rintareppu ja kantorinkka molemmat käytössä. Ongelmana oli se, että rintareppu ei ollut tarpeeksi laadukas, vaan vauvaa piti tukea käsillä. Muutoinkaan rintareppu ei ole kovin hyvä pitkäksi aikaa, koska vauva joutuu olemaan istuvassa asennossa ja hänen lihaksistonsahan ei kestä istuvaa asentoa kovin hyvin. Myös nukahtava, retkottava vauva oli aika kummallisen näköisessä asennossa ja uni katkesi sitten turhaan, kun joutui nostamaan repusta pois.

Meille oli yllätys, miten raskasta vauvaa on kantaa. Paino rasitti hartioita tosi paljon, vaikka muutoin oltiin hyväkuntoisia.

Rinkan kantoasento on parempi, mutta en ainakaan lyhyenä ihmisenä saanut lasta nostettua itse rinkkaan yksin, vaan vaati aina toisen aikuisen apua.

Me luovuimme luontoretkeilystä vauva-aikana oikeastaan kokonaan juuri siksi, että vauva painoi ja toisaalta vauvalle piti olla ruoat, vaipat yms. mukana ja ei ole kiva vaihtaa vaippaa hyttysten armoilla. Verkolla suojaus ei onnistunut (vauva kitisi kasvoja vasten kutittavaa verkkoa ja yritti repiä sitä pois koko ajan) enkä halunnut altistaa häntä Raidille. Raidia sipaisin hihansuihin jne.

Vauvavaiheessa teimme sitten niin, että kävimme enemmänkin joko vaunujen levyisillä poluilla, kannoimme lyhyet matkat sylissä tai suuntasimme rannoille tms. alueille, jotta nukahtaminen ja ötökät eivät olleet ongelmana.

Jollain toisella on varmasti parempia kokemuksia, mutta omien kahden lapsemme kokemuksella meille vauva+metsäretket oli huono kokemus. Tosin lähempänä 2 ikävuotta ja siitä eteenpäin retkiä voi tehdä paljon helpommin, kun lapsi kävelee itse ja nauttii äärettömästi erityisesti syksyllä, kun voi poimia itse marjoja.

Voi ihan hyvin lähteä metsään! Käytimme rintareppua, mutta kantoliina oli paaaaljon parempi vaihtoehto, joten suosittelen sitä ehdottomasti. Siinä ei niska eikä selkä rasitu samalla tavalla ja vauvankin saa hyvään asentoon, jos esim. nukahtaa. Vuoden ikäinen istui sitten kantorinkassa. Leveärenkaisilla, kapeilla vaunuillakin pääsi metsässä aika hyvin. Ihania metsäretkiä!

Ehkä liinaakin pitkäikäisempi samoiluväline olis kyllä Ergo tai Patapum. Niillä kun selkään laittaminen onnistuu metsän keskelläkin vaikka yksinään (ainakin pienen harjoituksen jälkeen). Lisäksi käyttöikä on parin kuukauden sijasta parikin vuotta. Metsässä on tärkeää nähdä, minne astuu ja isompi lapsi saattaa edessä olla jo näköesteenä. Puolivuotiaan kanssa on kyllä liinailtu metsässä, mutta nyt kun vauva on lähes vuoden niin Ergoon laittaisin ehdottomasti.

Lisään vielä, että meillä on myös lainassa Gracon kantorinkka, jota käytettiin yhdellä matkalla. Sitä voi käyttää vasta, kun vauva osaa istua. Sillä kantaminen ei ole ensinnäkään yhtä kevyttä kuin Ergolla, koska lapsi on kauempana selästä. Lisäksi rinkka vie enemmän tilaa kuljetettaessa (Ergo mahtuu mihin vaan kassiin). Kantorinkan plussana on, että lapsen voi laittaa siihen niin, että rinkka on maassa ja nostaa sitten koko paketin kyytiin.

Ergon ikäsuositus on 3-4 kk - 27 kg ja Patapumin siitä, kun kannattaa päätään - 20-kiloiseksi. Rinkkaa ei siis tarvitsisi painon puolesta lainkaan hankkia.

Lisään/korjaan edelliseen, että kantoliinassahan voi myös kantaa selässä ja jämäkillä liinoilla jaksaa kyllä kantaa isompaakin lasta. Ergoa on kyllä kehuttu tosi paljon, joten se on varmasti hyvä vaihtoehto. Kannoin vielä yli vuoden ikäistä kantoliinassa, joten käyttöikä ei ole vain parikuukautta vaan paljon pidempi.

Jep, kyllä meilläkin vuoden ikäisen kanssa liinaillaan vielä. Enemmän kyllä nykyisin kannan repussa, koska se on nopeampi. Luulen et ap ei ole liinaihmisiä kun miettii BB:n ja rinkan hankintaa ja siksi suosittelen Ergoa =)

Kiitos paljon vastauksista, lisääkin kokemuksia kuuntelen mielelläni. Luulen, että kantoliinaa ei välttämättä tule hommattua (ei jotenkin tunnu omalta jutulta, ei miehelle eikä minulle), mutta tuollainen ergo-reppu voisi vaikka toimiakin. Tosin sitten pitäisi erikseen hommata joku vehje, jolla vauvaa voi kanniskella esim. kotitöissä, kun on alle tuon ergo-reppuiän. Siihenkin tarkoitukseen olin rintareppua ajatellut, kaverit ovat kehuneet kovasti, että kunnon tukeva rintareppu toimii ko. käytössä hyvin.

Jos saat kaverin reppua lainaan, niin voithan testata, onnistuuko kantaminen sillä ja voisiko sitä lainata pidempäänkin. Vauvan luonteesta riippuu paljon, tarvitaanko kotona kantovälineitä. Meidän vauva nukkui ekat kuukautensa 17 tuntia vuorokaudessa, joten kotityöt ehti tehdä unien aikana. Vauva oli usein silti liinassa sisällä, kun kulki kätevästi siinä mukana ja myös sen takia, että itkun sai sillä konstin loppumaan. Jotkut vauvat taas ei kuuleman mukaan viihdy liinassa/repussa lainkaan, joten ilmainen koekäyttö kannattaa.

Kantaminen on kyl kätevää sisällä myöhemminkin; mulla on toi vuosikas usein Ergossa ihan siksi, että haluan esim. täyttää tiskikoneen ja pyykkikoneen ilman joka paikkaan ehtivää pikku apulaista =)

mä oon retkeilly 8kk lähtien vauvan kanssa semmosella kantorinkalla joka menee muistaakseni 25 kg saakka. On siis pitkäikäisempi käytössä kuin noi rintareput jos haluaa siis rahassa säästää. Mä en kyllä kesällä mennyt vauvan kanssa sitten metsään ollenkaan kun välillä mökillä oleminenkin oli tuskaa hyttysten vuoksi. KEvät, syksy ja talvi on parasta aikaa. Syksyllä oltiin useammankin kerran retkellä, alkusyksystä vaivasivat sitten hirvikärpäset jotka ajoivat meidät kerran pois sienimetsästä. Marjassa oli niin että menin päikkärien aikaan marjaan, nukutin vaunuihin metsäpolulle ja siitä puikkasin metsään lähistölle noukkimaan. Mutta joo, joku voi sanoa ettei tosiretkeilijää hyttyset ja hirvikärpäset haittaa...

Mä olin kans ajatellut, että emme ole miheni kanssa oikein ""liinailu ihmisiä"", mutta niin vaan on tyttö kulkenut metsäreissuilla mukana liinassa. Meillä on bb:n rintereppu ja siinä ei todellakaan jaksa kantaa edes tasaisella tiellä kovin kauaa, saatika metsässä. Liinaanhan voi myös laittaa ihan pikkuisen, reppua taas ei meidän neuvolan mukaan suositella alle parikuisille.

Yhteistyössä