Vauvan kanssa uimahallissa

  • Viestiketjun aloittaja ChiliCat
  • Ensimmäinen viesti
ChiliCat
Minkä ikäisenä olette vieneet vauvan uimahalliin? Ja käyttekö usein? En tarkoita nyt ohjattua vauvauintia.
Itse olen vienyt noin 4kk ikäisenä ensimmäisen kerran (lämminvesi altaaseen) ja käymme noin 2-4 kertaa kuussa.
 
ChiliCat
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 11:26 ChiliCat kirjoitti:
Minkä ikäisenä olette vieneet vauvan uimahalliin? Ja käyttekö usein? En tarkoita nyt ohjattua vauvauintia.
Itse olen vienyt noin 4kk ikäisenä ensimmäisen kerran (lämminvesi altaaseen) ja käymme noin 2-4 kertaa kuussa.
Oho meni ihan väärälle puolelle...piti laittaa tonne mitäs nyt? :LOL:
 
Olen jostain lukenut ettei suositella vasta kuin 1v ikäisenä yleiseen uintiin lapsen kanssa. Vauvauintiinhan vaihdetaan puhdas vesi. Tai ainakin pitäisi vaihtaa ja olen kyllä nähnyt että on vaihdettu.

Meillä neiti oli 1v ekan kerran hallissa ja kaiku oli niin outo että pelkäsi, ei viihtynyt. Nyt kesällä on uinut järvessä että voisi olla ihan mukava mennä myös halliin nyt talvella, käydään sellasessa jossa on kahluu/räpiköintiallas lapsille.
 
Minäkin oon tuosta noin vuoden iästä kuullut!
Ollaan käyty vauvauinnissa molempien lasten kanssa ja sielä on aina ollut pienimmillä "aamun eka vuoro" .
Uinnilla ei saa olla aikuisilla koruja, aikuiset ja isommat lapset on pesävä miedolla saippualla suihkussa (myös hiukset ainakin kasteltava) enne altaaseen menoa ym.
Henkilökohtaisesti ei tulisi mieleenikään mennä 4kk ikäisen vauvan kanssa yleiselle uimavuorolle. Vastustuskyky ei kuitenkaanole vielä mitään huippuluokkaa tuossa iässä ja kaikki taudit harmittavaisia.
Pienet vauvat eivät myöskään jaksa olla kovinkaan kauaa uimassa.
Kannattaa totutella ekalla kerralla n. 15 min. ja siitä ihan vähitellen pidempiä aikoja.
Eikä noin pientä voi vielä kuumaan saunaankaan viedä.
Normaalivuorolla saunat ovat ylensä kuumia.. vauvauinnissa ovat vain hieman lämmitettyjä.
Vauvauintiin liittyy aika paljon sääntöjä joita mielestäni on asiallista noudattaa..
Parastahan kaikki omalle vauvalleen haluavat, siksi ainakn minä odottaisin ennen yleiselle vuorolle viemistä.. ehtiihän sitä myöhemminkin.
Pieni vauva nauttii myös kotona kylpemisestä! :)
=)
 
Me aloitimme vauva-uinnissa 4 kk ikäisenä. Ekan kerran yleisellä puolella olimme muistaakseni vauvan ollessa 8 kk. Ikäinen, keskimmäisen kanssa poitsun ollessa 10 kk, ja hän pelkäsi kyllä kovasti kaikuvia ääniä.

Tämä meidän 4 kk ikäisenä aloittanut, nyt 1,5-vuotias hämmästyttää kaikkia, poitsu kun melkein ui.

Mutta tosiaan pöpöjä on helppo saada uimahallista, ja pieni voi myös pelätä, suosittelen noita vauva- ja sisarusuinteja.
 
uimaan
Kyllähän sitä voi mennä esim. heti aamusta vauvan kanssa uimahalliin jolloin on puhdas vesi. Ja saunasta vielä että eihän sitä sen vauvan kanssa tarvi mennä lauteille, vaan jää oven tykö (tai sivumpaan) seisomaan ja on tosiaan vain hetken. On hyvä ottaa huomioon myös että kuinka kova käyttöaste uimahallilla on ja minä hetkenä millainen, niin siitä voi sitten itse ajatella sopivaa uinti ajankohtaa. Pöpöjähän tietysti on joka paikassa, mutta tässäkin kohtaa täytyisi jokaisen muistaa itse käydä sielä pesulla ennen altaalle menoa! Ja tätä edes vanhemmat eivät tahdo muistaa.
 
Niin ja vauvan kanssa tosiaan pitää mennä sinne lämmin vesi altaaseen, siellä sitten vapaita vuoroja voi olla tosi niukalti. Vauva ei kuitenkaan kykene pitämään lämpöä yllä pitkään, joten puolen tunnin visiitti on riittävän pitkän vauvan jaksamisen ja lämmön ylläpitämisen kannalta.

Meillä päin ainakin lämmin vesialtaalla on tosi vähän vapaita vuoroja.
 
Minä olen vienyt 4kk ikäistä. Kävimme kyllä vauvauinnissakin. Ja järvessäkin olen käyttänyt. Siellä niitä pöpöjä on varmaan myös.

Mutta jos naama ei mene veteen ja huulet, niin mitä niistä pöpöistä nyt sitten? Jos pesee kädet uinnin jälkeen ennenkuin ne on suussa, niin mistä ne pöpöt sitten voisi mennä ja minkälaiset pöpöt?

Eli meille uimahallissa sanottiin, että kolibakteeri on ainut, miksi veteen ei voisi mennä pienen lapsen kanssa. Ja vain silloin vaihdetaan vesi, jos joku lapsii kakkaa sinne. Ei milloinkaan muuten vauvauinnin takia.
 
ChiliCat
Kiva kuulla muiden kokemuksia. Ei olla nyt käyty vielä kesän jälkeen uimahallissa ja poikakin täyttää 10kk olisi tarkoitus mennä tällä viikolla. Ei meillä ole kellekkään kolmelle lapselle tullut mitään pöpöjä, mutta ymmärrän hyvin teitä jotka ette halua viedä alle vuoden ikäisiä sinne. =)
 
Vähän aiheen vierestä mutta... Näin kerran uimahallissa äidin ja pienen lapsen. Kun äiti suihkutteli itseään, vauva istuskeli isossa muovilaatikossa suihkuhuoneen lattialla. Aika kätevä tapa saada omat kädet vapaaksi paikassa, jossa lasta ei halua laskea lattialle =)
 
Niin minä kävin meidän nuorimmaisen neidin kassa 3 kk: tisesta vauvauinissa ja nyt olemme aloittaneet tavallisessa lasten altaassa yleisellä vuorolla tyty on 1v 3kk:tta. Meilläpäin oli ainaskin vauvauinnin vetäjät ehdottomasti sitä mieltä, että ei enne kuin 1v yleiselle vuorolle saisi pikkuista viedä. Meidän paikkakunnalla tosin vesi on vauvauinnilla lämpöisempää, mutta myös puhdistettu erityisesti vauvoja silmällä pitäen. Mitä minulla on kokemusta pienten lasten kassa vedessä olemisesta, kyllä sitä vettä tahtoo vaan mennä suuhunkin ja välillä ihan tarkotuksella eli lapsi tahtoo hörppiä sitä. Niin itse en veisi, vaikka olisi lämminvesi allas ja silloin sitä suuremmalla syyllä, vain ja ainostaan vauvauinti vuorolla. Ja aikahan menee nopeasti kohta se pkkuinen on kummiskin sen vuoden . Niin ja vauvauintiin mentäessähän ei SAA käydä saunassa vasta jälkeenpäin se on luvallista. Niin ja niistä PÖPÖISTÄ , niitähä on. Kaikki ei nyt varmaan oo kuolemaks, mutta aina voi kummiskin miettiä mitä haluaa vaavinsa kehoon, imahallissa on kumminkin kaikenlaista käviää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 20:58 Footballers Wife kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä mutta... Näin kerran uimahallissa äidin ja pienen lapsen. Kun äiti suihkutteli itseään, vauva istuskeli isossa muovilaatikossa suihkuhuoneen lattialla. Aika kätevä tapa saada omat kädet vapaaksi paikassa, jossa lasta ei halua laskea lattialle =)
Tästä tulikin mieleen, että olen ollut aikeissa mennä pojan kanssa uimaan, mutta miettinyt, miten suihkussa toimia eli onko muilla hyviä ideoita, minne sulloa lapsi suihkun ajaksi?
 
ChiliCat
Mulla oli uimahallissa mukana auton turvakaukalo ja laitoin pohjalle sen froteesuojan missä on kumia toinen puoli. Vauva pyyhkeen sisälle ja sain itse peseytyä. Nyt kun poika on jo isompi niin iso sisko pitää välillä sylissä.
 
Jos tykkäät käyttää kantoliinaa, löytyy myös vesiliina. Itse käytin tytön kanssa ja pidin kovasti. Vesi suihku ei tunnu niin kovalta liinan läpi. Olen vienyt lapset uimahalliin ensin vauvauintiin ja 8-10kk tavalliseen uintiin tosin heti kun uimahalli on auennut. Olen käynyt vauvojen kanssa myös saunassa vauva-uinnin jälkeen, istuimme alimmalla lauteella ja kuivailin vauvaa samalla kun vauva tissutteli. Emme ole saaneet pöpöjä uimahallista ja käymme uimassa noin kerran viikossa. Vauva-uinnin aloitin nuorimman kanssa vasta 6.5kk koska iso-siskolla oli paha korvatulehdus kierre. Hyvin oppi sukeltamaan, refleksi oli vielä tallella.
 
Me olemme kaikkien kanssa käyneet alkuun vauva/sisarusuinneissa ja siitä sitten jatkettu muutenkin. Vauva uinnin hyviä pointseja verrattuna itsenäiseen käyntiin on mielestäni hyvä ohjaus, muut vauvat, leikit, aamun ensi uijat lämpimissä vesissä, alennettu saunan lämpötila, vauvamyönteisyys.
Autonkaukalo pyyhkeellä ja froteesuojalla ollut mukana ja useissa uimahalleisa myös sittereitä käytettävissä, jolloin olen niihin nuo suojat laittanut. Hyvä suunni9ttelu myös auttaa pesutiloissa. Laitan tarvikkeet shampoot ja laudeliinat pussiin, jota helpompi retuutta vaikka hampaillaa....kun irrallisia putiloita. Käytän itselläni pään yli vedettävää saunatakkia pyhkeen sijasta, se pysyy paremmin päällä kuin pyyheliina vauvaa kantaessa ja pukiessa. Tuo saavi-juttu oli myös yhdellä äidillä mukana ja toisella sellainen muovituoli, jossa vauvakin voi olla istaallaan.
Vesi on ihana elementti perheen yhteisiin touhuihin ja veteen tottuminen luo edellytykset hyvälle uimataidolle myöhemmin.Nuhaisena ja yskäisenä ei vauvojakaan saa uittaa ja muutenkin vedessä oloilu muita naperoita lyhyempi, jottei kylmety.
 

Yhteistyössä