Vauvan kanssa sairaalassa, meinaa aika käydä pitkäksi...

Meillä poika, Joona, on 3kk vanha.

Sai viime maanantaina rokotusohjelman mukaiset rokotteet ja on kuumeillut tämän viikon.

eilen käytin sitten "varmuuden" vuoksi lääkärissä kun oli kuumeillut jo monta päivää ja meillä ei ole lääkäriä viikonloppuisin. Sai rokotteet niin en oikeen tienny kuumeileeko sitä vai jotain muuta... Oli vähän itkuinen ja kitisevä, mutta ei mitenkään erityisen väsynyt, nukkunut paljoa tai ollut huono syömään. Niin yllärinä olikin että vaikka vointi hyvä, päälisin puolin kaikki ok, crp oli 132.

Siitä sitte hurautettiin taksilla muutama tunti (vajaa kuusi tuntia ihan tarkalleen) tänne Rovaniemelle sairaalaan ja pissatulehdus näyttäisi olevan syypää kuumeiluun... nyt saa antibioottia suoneen ja täällä ollaan varmaan ainakin maanantaihin...

Onneksi tajusin lähtiessä äkkiä pakata tän läppärin matkaan niin saa ajan edes jotenkin kulumaan kun ei tarvi tiskata tai pyykätä tai mitään muutakaan tehdä :D vauva nukkuu just ja mä kävin keittämässä kahvit.
 
no en oo ees kysyny että saako vai ei... mutta on nuo nähny tämän tässä pöydällä eikä kukaan oo mitään sanonut...

poika voi olosuhteisiin nähden hyvin :)

joo, ajeltiin Utsjoelta.

Joo eihän tässä sairaalassa olemisessa muuta ole kuin tekemisen puute... ei mulla ahdista tää ympäristö kun oon iteki sairaanhoitaja. Ymmärtää mistä puhutaan, nukun hyvin ja niinpäinpois.
 
"jep"
Todella tylsää on, muistan vielä tuoreesti omakohtaiset kokemukset vaikka niistä jo kohta 2 vee aikaa. Pojan kanssa vauvana paljon sairaalassa oltiin, kunnes 7kk iässä saatiin virallinen maitoallergia diagnoosi. Muistan mm. kun piti soittaa imettämisen jälkeen aina hoitaja katsomaan kuinka poika oksentaa - no eihän ne koskaan ehtineet itse tapahtumaa nähdä, ainoastaan tuloksen. Sekin oli typerää kun talo kyllä tarjosi imettävälle äidille ruoan, mutta ei allergioiden mukaista vaan ihan perussettiä ja enhän mä voinut niitä syödä kun poika tuli niistä niin kipeäksi. Tuolloin minua siis pidettiin vielä "hulluna" äitinä vaikka lopulta siis todella kävi ilmi että poika on allerginen lähes kaikille ruoka-aineille. Onneksi sentään saatiin yleensä oma huone. Muistan kerran kun meinasivat laittaa meidät yhteen toisen samanikäisen vauvan kanssa, jonka äiti ei jäänyt osastolle vaan lähti kotiin nukkumaan, mutta meidän poika aloitti perinteisen iltakonserttinsa eli alkoi huutamaan täyttä kurkkua niin saatiin sitten oma huone. Itse olen muuten kans sairaanhoitaja ja vielä samassa talossa, viereisellä osastolla töissä. Mutta tosiaan mitään tekemistä siellä ei oikeasti ole. Ja mekään ei oksentelun vuoksi saatu liikkua edes osastolla ettei tartuteta kirurgisia lapsi potilaita. Osastolla siis hoidettiin sekaisin kaikki lastentaudit.
 
"plop"
Nythän olis hyvää aikaa neuloa :D
Ja jos et veilä osaa, niin opettelu onnistuu todella hyvin netin avulla. Esim kaspaikka.fi ja novitan sivuilta löytyy ohjeita ja opasteita. Kokeile tehdä pojalle vaikka villasukat...

Tai kirjoittaa kirjeitä vanhoille tutuille, joita ajattelee säännöllisesti, mutta ei ole tullut otettua yhteyttä.
 
me ollaan kanssa eristyshuoneessa mutta eristys purettiin jo. Tämä on kanssa lastenosasto jossa on kirurgiset ja infektiopotilaat samalla osastolla.

poika on täysimetyksellä mutta ei täällä kuulu äidille ruoka. Sain mä aamupalan osastolta kun nukuttiin aamupalan ohi ja kanttiinikin aukee vasta klo 12. Ruokalassa saa syödä hlökuntahintaan.

Mä sanoinki miehen serkulle, joka on kanssa täällä töissä, että kai se hoitopäivämaksu on ees halvempi täysimetetylle kun ei tarvi talosta korvikkeita antaa :D

kauhean mukavat hoitajat ollu joka vuorossa toistaiseksi, ihan hyvä täällä on olla :)
 
hopeapaju harmaana
Joo tuo on kyllä tuttu tunne, että äidillä käy aika pitkäksi :) Vasta kotiuduin sieltä parin viikon tutkimusjaksolta ja illat oli aika tylsiä minulle. Aika meni lähinnä lapsen perässä juostessa, ettei tyttönen kurvaa keskolaan jos ovet oli osastojen välillä auki.

Paranemisia! :)
 
:hug:

Opettele mongolialaista kurkkulaulua aikasi kuluksi...
netistä löytynee ohjeet...? ;)

Vauva voi hyvin, kuume laski eilen ja alkaa olla pirteä oma itsensä. Joskin maha taitaa sattua antibioottien takia.

Crp tänään jo jotain päälle 30, hyvin laskee siis. Huomiseen menee vielä iv antibiootti ja osaston lääkärit miettii noita virtsateiden jatkotutkimuksia.

Pissanäytteessä kasvaa vähän jotain, mutta saattaa olla kontaminaatio. Samoin veriviljelystä tuli positiivinen hälytys, vai miten se lääkäri sano. Ja senkin epäillään olevan kontaminaatio iholta. Sanoi vielä että vaikuttaa siltä että veressä ja pissassa kasvaa eri bakteeri ja se on epätavallista. Huomenna tulee lopulliset viljelyvastaukset.

Jos käy tuuri, mahdolliset jatkotutkimukset tehdään tällä samalla reissulla niin ei tarvi montaa kertaa reissata tänne. On se kuiten pienille kova paikka autossa reissata monta tuntia.

Nyt kattomaan mitää tää sairaalan ravinteli tarjoaa (siis myy edukkaasti :kieh: ) tänään.
 
tänään tai huomenna päästään kotiin :)

nyt odotellaan kutsua virtsateiden ultraääneen ja sitten selviää jatkot.

Periaatteessa voitas vissiin päästä jo illalla pois, mutta pakko nukkua täällä tai kela ei korvaa kotimatkaa :kieh:

Kun ajattelin että voimme kyllä vapauttaa paikan toiselle potilaalle (ja säästää yhden vuorokauden hoitomaksun) ja mennä sukulaisen luo yöksi, mutta ei se vissiin käy. Mutta en mä kyllä lähde taksilla vauvan kanssa -30 pakkasella iltaa ja yötä vasten liki 500km reissulle...
 

Yhteistyössä