Vauvan kanssa linja-autoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkäilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkäilijä

Vieras
Oletteko matkustaneet vauvan kanssa linja-autossa,missä vauva on matkustanut?
Kyseessä 4kk ikäinen vauva ja tunti pitäisi matkustaa linja-autossa yhteen suuntaan,aamulla siis mennään ja illalla tullaan takaisin. Linja-autossa kai nykyään on turvavyöt,eli turvakaukalo kai olisi järkevä ottaa mukaan,mutta pärjääkö ja uskaltaako matkustaa ilman? Turvakaukalon kuljetus perillä on vähän ongelmallista,kun mukana on vaunutkin.
Mielipiteitä ja kokemuksia otetaan vastaan.

joissakin linja-autoissahan on se kohta mihin vaunut voi laittaa, että se vauva voi hyvin olla vaunuissa tai sitten sylissä, jos vaikka sattuu huutamaan tai jos nukkuu, niin sitten tietenkin vaunuissa. ja ainahan voi kysyä kuljettajalta

Me oltiin juuri reissussa Lapissa, ja määränpäässä piti matkustaa n. tunnin matka linja-autolla. Bussi oli aika "kämänen", ei ollut turvavöitäkään matkustajille. (Ja kuski ajoi aika lujaa...) Eipä meillä silti kaukaloakaan ollut mukana, kun junalla matkustettiin ja oli muutenkin tavaraa ihan kamalasti mukana. Vauva oli mun sylissä osan matkaa, ja osan matkaa makasi penkillä (oltiin siellä ihan viimeisessä penkissä, missä on 5 istuinta rinnakkain) ja nukkui. Pidin hänestä tietysti koko ajan kiinni. Kyllä siinä mielessä kävi, että jotain voisi sattua, mutta kun muuta mahdollisuutta meillä ei ollut. Vauva on siis 5 kk ikäinen.

Pisti silmään tuo "...muuta mahdollisuutta meillä ei ollut." Kyseistä tapausta tuntematta ja sitä kritisoimatta minusta on hyvin tärkeää joka kerta tarkkaan miettiä, että olisiko kuitenkin olemassa jokin toinen mahdollisuus. Ne vaihtoehdot, jotka ovat helpoimmin tarjolla, eivät aina välttämättä ole oikeita ja parhaita juuri omassa tilanteessa. Voisiko esim. vuokrata auton, johon lapsen saisi turvaistuimineen köytettyä? Tai jättää vähemmän tärkeitä tavaroita pois niin, että turvakaukalo ylipäätään mahtuu mukaan matkalle? Tai matkustaa vasta sitten, kun lapsi on isompi? Jos turvallista kyytiä ei ole tarjolla, niin ei ole pakko valita niistä huonoista. Voi yksinkertaisesti jättää matkustamatta lapsen turvallisuuden tähden. Toki ymmärrän, että joskus on varmasti pakko.

Vai pisti sinulla silmään. Voi hyvänen aika. Et varmaan poistu vauvan kanssa asunnostasi, kun jotain saattaa sattua.
Miten ihmeessä te saatte elämänne elettyä ja asianne hoidettua?

Kiitos vaan, oikein hyvin ollaan saatu omat asiamme hoidettua. Liikumme paljonkin asuntomme ulkopuolella, mutta aina tarvittaessa on tilanteissa mukana turvavyöt ja -istuimet, pyöräilykypärät ja pelastusliivit.

Jos nyt kuitenkin otetaan esimerkiksi vaikkapa tuo Malagan bussionnettomuus (tiedän, niitä sattuu yhdessä tapauksessa ziljoonasta...), niin uutisten mukaan oli selvää, että turvavyö oli suojannut sitä käyttäviä kuolemalta. Nähdäkseni siis kaikenlaisia turvavälineitä kannattaa käyttää, milloin se vain on mitenkään mahdollista. Jos niitä ei ole muuten tarjolla, niin ne voi myös halutessaan itse järjestää. Kysehän on siitä, miten suuriksi itse kukin riskit omalla kohdallaan arvioi ja millaisen riskin päättää ottaa. Minä en ota riskiä, jos asian voi jollakin muulla tavalla järjestää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauliina-:
Busseissa ei tietääkseni ole kolmipistevöitä, ei Suomessa, eikä ulkomailla, joten kaukaloa ei saa turvallisesti kiinni. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Noin 10 vuoden ajan on kaikkiin paitsi kaupunkibusseihin asennettu kolmipistevyöt ja niiden käyttö on myös tullut pakolliseksi toissavuonna, kun sellainen on asennettu.

Alkuperäinen kirjoittaja PiituJ:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauliina-:
Busseissa ei tietääkseni ole kolmipistevöitä, ei Suomessa, eikä ulkomailla, joten kaukaloa ei saa turvallisesti kiinni. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Noin 10 vuoden ajan on kaikkiin paitsi kaupunkibusseihin asennettu kolmipistevyöt ja niiden käyttö on myös tullut pakolliseksi toissavuonna, kun sellainen on asennettu.

Siis tarkoitukseni oli sanoa, että uusiin busseihin. Vanhat ovat toki vanhoja...

Itse en ole vuosiin kulkenut pitkän matkan busseilla mutta tosi hienoa että niihin on asennettu vyöt!! Saisi paikallisliikenteen busseissakin olla! Me asumme isossa kaupungissa, kuitenkin n. 10km päästä keskustasta ja mikäli bussilla kuljetaan niin se kulkee moottoritien kautta. Suuri syy talvella, ettei siis olla kuljettu, on juuri se ettei niissä ole vöitä. Jotkut kuskit hurjastelee tosi paljon ja todella hirvittää olla kyydissä. Moottoritiellä tietty aina ajetaan kovin. Kerran mentiin talvella (kolmen lapsen kanssa) ja istuin rattaiden vieressä selkä menosuuntaan ja oikein tosissani pelkäsin kun kuski ajoi kovaa liukkailla teillä!!! Onnettomuus sellaisessa vauhdissa olisi tietenkin tuhoisa, mutta kyllä ne turvavyöt antaisivat kuitenkin turvaa.

Joissain busseissa ihmiset joutuvat seisomaan käytävilläkin tilanpuutteen vuoksi... Kolarin sattuessa sinne varmaan talloutuisi monet muiden jalkoihin..

Kunnon turvavyöt vaan kaikkiin busseihin, vauvoja unohtamatta!!

Olen ihan samoilla linjoilla Mieen kanssa. Elämänsä voi järjestää niin monella tavalla. Itse en esimerkiksi koskaan voisi kuljettaa lastani autossa lyhyitäkään matkoja ilman asianmukaisia turvavälineitä, vaikka monet niin tekevät. Mielummin kuskaan lasta vaikka vesisateessa vaunuilla. Mielestäni vauva voi ihan hyvin reissata vanhempiensa mukana, mutta voin järjestää menoni lapsen kannalta turvallisesti, siirtää niitä tai jopa jättää jonnekin menemättä. En minä siitä traumoja saa, etten jopa muutamaan vuoteen voi mennä niin kuin ennen lasta.

Ihan hyviä pointteja mun mielestä kaikilla. Sen vaan halusin vielä sanoa, että todellakaan meillä ei ollut mahdollisuutta jättää "vähemmän tärkeitä" tavaroita pois. Oli vaunut ja jokaisella mukanaolijalla oma kassi vaatteille ym. tavaroille. Ei sitä viitsi samalla vaatekerralla olla koko viikkoa sen takia että turvakaukalo saataisiin mukaan yhtä bussimatkaa varten. Olisihan se turvakaukalo varmasti mukana mennyt, mutta me arvioimme tilanteen niin, että jätimme sen kotiin. Jännä juttu, että mekin kaikki olemme hengissä vaikka meitä on kuljetettu autossa ihan "irrallaan", tai vaunukopassa takapenkillä... ;) En tietenkään halua, että lapselleni jotain sattuisi, mutta ylilyöntejä voi tehdä mielestäni myös näissä asioissa - jos jotain sattuu, voi se sattua vaikka vauva olisi köytetty minkälaisiin turvavälineisiin. Tästä aiheesta voisi vängätä muuten varmasti maailman tappiin asti. Ai niin, siinä meidän bussissa ei siis ollut minkäänlaisia turvavöitä, eli kaukaloa ei olisi sinne saanut edes kiinni. Olis kyllä harmittanut jos oltaisiin raahattu kaukalo ihan turhaan mukana. Sorry vaan... :)

Laitan nyt tähän vähän tilastotietoja, jotta ei mennä ihan mutu-tuntumalla. Vuonna 1976 poliisin tietoon tulleita kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia oli 724 kappaletta. Vuonna 2006 näitä oli enää 336 kappaletta. Vaikka liikenteen määrä on suuresti kasvanut tuossa 30 vuodessa, niin liikennekuolemat ovat vähentyneet ratkaisevasti. Syynä tähän on nimenomaan se, että teillä liikkujien turvallisuutta on pyritty parantamaan monin eri keinoin. Turvavyön ja -kaukalon käyttö ei voi estää itse onnettomuutta, mutta saattaa pelastaa hengen tai terveyden jos onnettomuus kaikista todennäköisyyksistä huolimatta sattuu omalle kohdalle. Onnettomuuksien tapahtumista yritetään estää hyvällä liikennesuunnittelulla ja asennekasvatuksella.

On totta, että me kaikki täällä kirjoittelevat olemme säästyneet lapsena liikennekuolemalta, vaikka olisimme olleet läpi lapsuutemme auton kyydissä jopa ilman turvavyötä. Meitä saattaisi kuitenkin olla täällä jonkin verran useampia, jos kolmisenkymmentä vuotta sitten pienten kyytiläisten turvallisuuteen olisi kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin nyt.

Suosittelen, että jokainen asiasta kiinnostunut käy tutustumassa Liikenneturvan sivuihin. Tähän loppuun laitan vielä suoran lainauksen sieltä: "Onnettomuudessa autossa irrallaan olevalla lapsella on moninkertainen riski kuolla tai loukkaantua turvalaitteissa olevaan lapseen verrattuna. Jo voimakkaassa jarrutuksessa tai jyrkässä käänteessä lapsi voi vahingoittua."

PS. Se, että vanhanmallisissa busseissa ei ole lainkaan turvavöitä ja että vauvan kaukaloa ei ilmeisesti(?) saa uusissakaan linja-autoissa kiinnitettyä, ei tarkoita sitä, että tämä asiaintila olisi missään tapauksessa hyväksyttävä tai loppuun asti ajateltu.

Tämä nyt menee ihan asian vierestä yleiseksi purnaamiseksi, mutta minua ärsyttää ja ihmetyttää suunnattomasti nämä ollaanhan mekin vielä hengissä, vaikka
-meitä on kuljetettu autossa irrallaan
-meitä on ruokittu korvikkeella
-me ollaan katsottu vauvana televisiota
-ollaan saatu lapsena tukkapöllyä
-ollaan oltu viikkokausia mummolla hoidossa puolen vuoden iässä että vanhemmat saa laatuaikaa
-meille on syötetty pottua jo kahden kuukauden iässä
-jne.

Vaikka kaikkea tätä ja paljon muuta on tapahtunut ja tapahtuu edelleen, ei se tarkoita että asia olisi oikein ja lapsen kannalta parasta. Kun voi toimia nykytietämyksen mukaan parhaalla mahdollisella tavalla niin syytä olisi.

Juu-u, kyllä mä olen aivan samaa mieltä siitä, että vauvaa on turvallisinta ja parasta kuljettaa nykyaikaisissa turvavälineissä. Ei siitä nyt ole kysymys... Kyllä kai jokainen äiti ja isä haluaa että lapsi on turvassa, ja tietää että autossa matkustaessa käytetään sitä kaukaloa tai turvaistuinta. Eli noiden liikenneturvajuttujen kertaaminen tässä on mun mielestä aika turhaa. Nyt oli kysymys linja-autossa matkustamisesta. On ihan turha täällä syyllistää sellaisia, jotka olosuhteista johtuen joskus kulkevat esimerkiksi juuri linja-autolla ilman sitä kaukaloa. Jos et itse niin halua tehdä, ei ole pakko. Ei se silti tee sinusta sen parempaa tai huonompaa vanhempaa.

Itse asiassa aioin vielä edellisen viestini lopussa tähdentää, että tässä ei ole millään muotoa kysymys vanhempien paremmuudesta, mutta kun tuli muutenkin niin pitkä juttu, niin jätin sen pois. Sanon sen nyt sitten tässä, että tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään, moittia kenenkään valintoja tapauksia sen kummemmin tuntematta, eikä yrittää nostaa itseäni niiden yläpuolelle, jotka syystä tai toisesta toimivat toisin kuin minä itse.

Kommenteillani haluan herättää ihmiset ajattelemaan ja harkitsemaan oikein tosissaan ja huolella, että millainen riski kussakin käsillä olevassa tilanteessa kannattaa ottaa. Jotta kukaan ei ajattelemattomuuksissaan ja tietämättömyyttään altistaisi lastaan suuremmalle vaaralle kuin on tarpeen. Kyllä varmasti moni punnitsee hyvinkin tarkasti ja miettii turvallisuusasioita, kuten esim. tämän keskustelun aloittaja. Toiset taas tuntuvat ajattelevan, että kun julkisessa liikenteessä ei kerran ole järjestetty mahdollisuutta kuljettaa lasta turvallisesti, niin se ei sitten varmaankaan ole edes tarpeen. Ikään kuin luotetaan siihen, että joku linja-autoja suunnitteleva insinööri olisi arvioinut riskit myös minun oman lapseni kohdalta ja tullut siihen tulokseen, että turvallisuus on riittävä ilman kaukaloa. Näinhän ei missään tapauksessa ole asian laita. Linja-autojen turvallisuudessa olisi huomattavastikin parantamisen varaa varsinkin pienten lapsimatkustajien kohdalla.

Joskus voi todella syystä tai toisesta olla pakko tinkiä turvallisuudesta matkustettaessa. Matkaan voi silloin varmasti lähteä rauhallisin mielin, jos itse tietää käyneensä läpi kaikki muut vaihtoehdot ja todenneensa ne mahdottomiksi. Ei tarvitse ainakaan jälkeenpäin toivoa toimineensa toisin, jos jotakin kuitenkin sattuu.

Alkuperäistä kirjoittajaa kehottaisin soittamaan sinne bussiyhtiöön ja kysymään, onko niissä busseissa, joilla teidän on tarkoitus matkustaa, sopivia turvavöitä kaukaloa varten. Jos määränpäänne on jokin linja-autoasema, niin sinne voi varmaankin jättää kaukalon säilytykseen siksi ajaksi, kun olette siellä missä nyt olettekin käymässä. Tätäkin asiaa voi puhelimitse tiedustella etukäteen.

Entä mahtuisiko kaukalo penkkien väliin lattialle, jos turvavyötä ei ole? Voisiko sen kiilata siihen sopivasti ja laittaa vauvan sinne matkan ajaksi? Se olisi ehkä kuitenkin turvallisempi vaihtoehto kuin sylissä. Varmasti ainakin äkkijarrutustilanteessa tukisi vauvan niskaa paremmin, vaikka sivuittain olisikin.

Yhteistyössä