Itse asiassa aioin vielä edellisen viestini lopussa tähdentää, että tässä ei ole millään muotoa kysymys vanhempien paremmuudesta, mutta kun tuli muutenkin niin pitkä juttu, niin jätin sen pois. Sanon sen nyt sitten tässä, että tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään, moittia kenenkään valintoja tapauksia sen kummemmin tuntematta, eikä yrittää nostaa itseäni niiden yläpuolelle, jotka syystä tai toisesta toimivat toisin kuin minä itse.
Kommenteillani haluan herättää ihmiset ajattelemaan ja harkitsemaan oikein tosissaan ja huolella, että millainen riski kussakin käsillä olevassa tilanteessa kannattaa ottaa. Jotta kukaan ei ajattelemattomuuksissaan ja tietämättömyyttään altistaisi lastaan suuremmalle vaaralle kuin on tarpeen. Kyllä varmasti moni punnitsee hyvinkin tarkasti ja miettii turvallisuusasioita, kuten esim. tämän keskustelun aloittaja. Toiset taas tuntuvat ajattelevan, että kun julkisessa liikenteessä ei kerran ole järjestetty mahdollisuutta kuljettaa lasta turvallisesti, niin se ei sitten varmaankaan ole edes tarpeen. Ikään kuin luotetaan siihen, että joku linja-autoja suunnitteleva insinööri olisi arvioinut riskit myös minun oman lapseni kohdalta ja tullut siihen tulokseen, että turvallisuus on riittävä ilman kaukaloa. Näinhän ei missään tapauksessa ole asian laita. Linja-autojen turvallisuudessa olisi huomattavastikin parantamisen varaa varsinkin pienten lapsimatkustajien kohdalla.
Joskus voi todella syystä tai toisesta olla pakko tinkiä turvallisuudesta matkustettaessa. Matkaan voi silloin varmasti lähteä rauhallisin mielin, jos itse tietää käyneensä läpi kaikki muut vaihtoehdot ja todenneensa ne mahdottomiksi. Ei tarvitse ainakaan jälkeenpäin toivoa toimineensa toisin, jos jotakin kuitenkin sattuu.
Alkuperäistä kirjoittajaa kehottaisin soittamaan sinne bussiyhtiöön ja kysymään, onko niissä busseissa, joilla teidän on tarkoitus matkustaa, sopivia turvavöitä kaukaloa varten. Jos määränpäänne on jokin linja-autoasema, niin sinne voi varmaankin jättää kaukalon säilytykseen siksi ajaksi, kun olette siellä missä nyt olettekin käymässä. Tätäkin asiaa voi puhelimitse tiedustella etukäteen.
Entä mahtuisiko kaukalo penkkien väliin lattialle, jos turvavyötä ei ole? Voisiko sen kiilata siihen sopivasti ja laittaa vauvan sinne matkan ajaksi? Se olisi ehkä kuitenkin turvallisempi vaihtoehto kuin sylissä. Varmasti ainakin äkkijarrutustilanteessa tukisi vauvan niskaa paremmin, vaikka sivuittain olisikin.