Vauvan kanssa kyläily taapero perheessä

• Viestiketjun aloittaja kahden äippä
  • Ensimmäinen viesti
kahden äippä
En oikein osannut oikeaa otsikkoa keksiä.

Meillä on kohta 2kk ikäinen vauva (ja myös se oma taaperokin perheestä löytyy) ja tietyissä taaperoperheissä on todella stressaavaa vauvan kanssa käydä.
Ensinnäkin vauvan hoitolaukku joutuu aina tulilinjalle. Sieltä pengotaan vaipat, vaihtovaatteet, varatutit jne. Ja nämä muuten mukavat sukulaismammat eivät vaivaudu taaperoitansa komentamaan tai ottamaan tavaroitamme käsistä pois (eipä niistä varatuteista mitään iloa ole kun ne löytyy aina jonkun isomman suusta). Jos erehdyn itse ottamaan vauvan tavaroita näiltä lapsilta pois niin saan niin pahoja katseita näiltä äideiltä ku olla voi, samat katseet katsovat myös pahasti jos yritän löytää laukulle paikan mihin taaperot ei pääse.
Toinen mikä saa kyytiä on turvakaukalo, siihen ängetään istumaan ja usein vielä sulannut suklaakeksi kädessä. Ja mä haluaisin pitää tavaramme siisteinä ja ehjinä. No nykyään se jääkin jo usein autoon, vaikkakin sen mukana olo helpottaisi kyläilyä.

Mutta se mikä eniten ärsyttää on se että pienokaisemme joutuu myös ilkivallan kohteeksi. Kun vauva on omassa sylissäni pystyn vielä jotenkin sitä suojelemaan, mutta tokihan nämä sukulaismammat haluavat myös vauvaa syliinsä ja silloinhan se oma taapero hyökkää erityisesti vauvaa läpsimään, tökkimään ja puremaan. Ja nämä äidit ei sano tai tee mitään! Ja jos lastani pyydän sitten omaan syliin niin saan taas vihat niskaani ja nämä jo nyt puhuvat kun en koskaan anna vauvaa muiden syliin. Aina sen heille annan mutta eikö mulla ole oikeus omaani suojella!?
Nämä äidit antavat myös lastensa viedä tutin vauvan suusta ja laittaa sen vielä omaan suuhun ja taas ne katseet seuraa kun keitän tutin ennen vauvalle antamista tai jos varatutit tallessa/puhtaina niin otan uuden tutin.
Ja myös pusuja annetaan taaperon vauvalle antaa vaikka nenä valuisi räkää.

Onko se taaperon komentaminen niin vaikeaa? Tai jos ei itse vaivaudu kieltämään niin miksi suuttua kun toinen kieltää?
Kyllä meillä ainakin rajat on taaperolla ja ne pitää oltiin missä vaan tai vaikka meillä olisi vieraita.

Tällainen kyläilyviikonloppu takana niin ärsytys just nyt suuri.

Huom
Aika erikoisia lapsia on kavereillasi.
Juuri ihailin vappupäivänä kun oltiin kavereiden luona muutaman tuttavaperheen kanssa, että kuinka ihanasti kaikki lapset (ikää 2-5 vuotta) suhtautuivat parikuiseen vauvaan, ihan riippumatta siitä kenen sylissä vauva milläkin hetkellä oli. Osasivat ottaa vauvan tosi hyvin huomioon, vaikkei noin pieniä sisaruksia enää kenelläkään ole.

Kyllä tuo kuulosti siltä, että ei huvittais meikäläistä kyläillä tollasissa perheissä. Ei niiden mukuloiden tarvii mitä tahansa saada touhuta. Kiinnitän samaa huomiota myös meillä kotona vieraileviin muksuihin; toiset osaa kyläillä tosi nätisti, toiset temmeltää missä sattuu ja saavat tehdä mitä vaan, vaikka ovat meidän kotona eivätkä omassaan. Voi kun muistaisin tämän kaiken itsekin sitten kun oma lapsi on siinä iässä... =)

Rokkivosu
Joo, oon muuten huomannu samaa aika monessa taaperoperheessä :/
Pitää vaan sanoa joskus tiukastikin et tavaroita ei oteta ja vauvaa ei läpsitä eikä tökitä, jos taaperon äiti on niin vajakki ettei älyä itse kieltää. Jos suuttuu niin se on hänen henkilökohtainen harminsa sitte.

Ihmisellä on suu, jota voi käyttää kun asiat häiritsevät. Toimii paremmin kuin täällä asiasta noituminen.

"Tämä on minun kassini ja sinä et nyt saa koskea siihen" ja mutristelevalle äidille voit aloittaa aiheesta keskustelun, jos siltä tuntuu että viesti ei mene perille. Missä perheessä oikeasti ipanat möyhivät vierailijoiden kassit ilman että heitä kielletään?

kyläilijä
stressaava kyläreissu on teillä ollut. Itse nostan yleensä tavarani, joihin en halua taaperojen koskevan, johonkin hyllylle, pöydälle, kaappiin tms. niin eipä tarvitse itse eikä muiden vahtia niitä koko aikaa. Kaikki eivät jaksa pitää kohteliata rajoja ja jos minusta tuntuu, että on aiheellista omasta tai vauvani puolesta rajoittaa meininkiä niin teen sen. Jos joku siitä suuttuu niin suuttukoon, voin keskustella asiasta.

vieras
Vauvan kanssa kyläily on muutenkin joskus aika stressaavaa...Muistan kun olin esikoisen kanssa anoppilassa kun vauva oli just jotain 2 kk. Etukäteen oli puhuttu että yksi huone on sitten sellainen, johon voi mennä imettämään rauhassa, vauva voi siellä nukkua jne. Niin eiköhän kaikki ollu unohtunut siinä vaiheessa kun kylään mentiin. Ensinnäkin siellä huoneessa nukkui sukulaismies krapulaansa, eli en voinut mennä imettämään, menin sitten toiseen huoneeseen...

Ja sinne sitten nämä kylässä olevat toiset sukulaiset päästivät taaperonsa leikkimään, eikä meinannut imetyksestä tulla mitään kun volyymi kasvoi ja vauva yritti koko ajan kääntää päätä ja nähdä mitä tapahtuu. Vauvan nukkumisestakaan ei tullut mitään kun ei sitä luvattua "omaa rauhaa" sitten ollutkaan, esim appiukko änkesi huoneeseen kaappeja penkomaan ja herätti vauvan just kun se oli nukahtanut.

Kyllästyin sitten ja ilmoitin lähteväni kotiin niin sain ihmetteleviä katseita ja syyllistämistä että "joko te nyt lähdette" ja vähän kiukkua oli myös mukana. Mutta joillain ihmisillä vain ei ole sitä taitoa ottaa toisia huomioon, niin varmasti se välittyy myös lapsille. Varsinkin taaperoille, jos ei kukaan ole sanomassa ettei noin saa tehdä...

Mä olen sitten taas ehkä liiankin tarkka,jos ystävien vauva nukkuu niin laitan omat lapset tosi "hiljaisiks".
Ja itse olen ollut tarkka ettei isot istu sitteriin taikka kaukaloon.Omat lapset kuin vieraatkin.
Olen selittänyt että kaukalo ei ole turvallinen enää vauvalle jos isommat siinä kiikkaa.
Että isoille on omat kiikut.
Se ei ole lelu.
Tai mies vois viedä sen autoon jos vauva ei siinä ole taikka nostaa toiseen huoneeseen ja sanoa että laitan tänne ettei ole kiusa lapsille!
Selitä niille kavereilles että olette näistä asioista tarkkoja.

Ja tuo räkänokat...AI se ärsyttää muakin.Mä kyllä kysyn etukäteen aina kyläpaikasta onko räkäisiä tms tautisia.Samoin jos meille tulee,paras tulla terveinä.
Ja suosittelen puhumista suoraan,kyllä ne siitä selvii.

noh
Meidän muksut ovat varmaan noita sun mielestä ärsyttäviä joka paikkaan räplääjiä. Kaikkea vaan pitää aina saada koskea. Ja jos kiellän yhden, niin sitten keksivät seuraavan pahemman. Ja kun vien toisen pois, toinen jatkaa. Mieluummin annan lasten tutkia päältä vieraan laukkua kuin nuolla vessaharjaa, jos ei vieras omaa laukkuaan suojele. Aina toki sanon, että meidän lapsia saa kaikki komentaa ja ihan yhtä hyvin kaikkia uskovat (siis eivät usko ketään).

Miksi sitten et itse laita tavaroitasi sellaiseen paikkaan, mistä lapset eivät niitä saa? Jos vieras tuo laukkunsa meille keskelle olohuoneen tai eteisen lattiaa, niin se on siinä silloin lasten saatavilla ja kiinnostaa. Ja sen jälkeen meillä on kaksi vaihtoehtoa, jotka molemmat ärsyttää: muksut räpläävät laukkua tai muksut huutavat pää punaisena, kun ei anneta katsoa kiinnostavaa uutta juttua.

Voi aikoja voi tapoja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vauvan kanssa kyläily on muutenkin joskus aika stressaavaa...Muistan kun olin esikoisen kanssa anoppilassa kun vauva oli just jotain 2 kk. Etukäteen oli puhuttu että yksi huone on sitten sellainen, johon voi mennä imettämään rauhassa, vauva voi siellä nukkua jne. Niin eiköhän kaikki ollu unohtunut siinä vaiheessa kun kylään mentiin. Ensinnäkin siellä huoneessa nukkui sukulaismies krapulaansa, eli en voinut mennä imettämään, menin sitten toiseen huoneeseen...

Ja sinne sitten nämä kylässä olevat toiset sukulaiset päästivät taaperonsa leikkimään, eikä meinannut imetyksestä tulla mitään kun volyymi kasvoi ja vauva yritti koko ajan kääntää päätä ja nähdä mitä tapahtuu. Vauvan nukkumisestakaan ei tullut mitään kun ei sitä luvattua "omaa rauhaa" sitten ollutkaan, esim appiukko änkesi huoneeseen kaappeja penkomaan ja herätti vauvan just kun se oli nukahtanut.

Kyllästyin sitten ja ilmoitin lähteväni kotiin niin sain ihmetteleviä katseita ja syyllistämistä että "joko te nyt lähdette" ja vähän kiukkua oli myös mukana. Mutta joillain ihmisillä vain ei ole sitä taitoa ottaa toisia huomioon, niin varmasti se välittyy myös lapsille. Varsinkin taaperoille, jos ei kukaan ole sanomassa ettei noin saa tehdä...
Sori mutta kuulostat minusta juuri sellaiselta äidiltä, jonka mielestä koko maailman pitää pysähtyä, koska sinulla on vauva. Ei "entisaikaan" tuollaisesta mitään tajuttu, siis silloin kun appivanhemmillasi oli lapsia. Eivät varmaan tajunneet, miksi pienellä vauvalla pitää olla oma huone ja hiirenhiljaisuus. Talo elää tavallan jne. Tuskin he millään pahalla.
Mikset vienyt vauvaa vaikka ulos nukkumaan/kävelylle, jos noin koville otti kyläily?

unikuu108
mä pidän kyllä huolen että omat lapset eivät tee kiusaa muiden lapsille ja toisinpäin. ja jos tekee niin siihen puututaan. samoin että jos johonkin ei saa koskea niin siihen ei saa koskea.. ehkä nyt joku 1vee ei vielä tajua mutta 2vee kyllä tajuaa jo jotain sääntöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meidän muksut ovat varmaan noita sun mielestä ärsyttäviä joka paikkaan räplääjiä. Kaikkea vaan pitää aina saada koskea. Ja jos kiellän yhden, niin sitten keksivät seuraavan pahemman. Ja kun vien toisen pois, toinen jatkaa. Mieluummin annan lasten tutkia päältä vieraan laukkua kuin nuolla vessaharjaa, jos ei vieras omaa laukkuaan suojele. Aina toki sanon, että meidän lapsia saa kaikki komentaa ja ihan yhtä hyvin kaikkia uskovat (siis eivät usko ketään).

Miksi sitten et itse laita tavaroitasi sellaiseen paikkaan, mistä lapset eivät niitä saa? Jos vieras tuo laukkunsa meille keskelle olohuoneen tai eteisen lattiaa, niin se on siinä silloin lasten saatavilla ja kiinnostaa. Ja sen jälkeen meillä on kaksi vaihtoehtoa, jotka molemmat ärsyttää: muksut räpläävät laukkua tai muksut huutavat pää punaisena, kun ei anneta katsoa kiinnostavaa uutta juttua.
Apua...Siis pitää lapsen oppia ettei kaikkeen saa koskea!!
Mä en tulis teille kyllä kylään,en varmasti.
Lapset määrää teillä siis tahdin,lapset ottaa ja saa mitä haluavat.Tai huutavat.Mitä sitä huutoa pelkää sitten,sanoo että huuda omassa huoneessas sitten jos pakko huutaa.
Kyllä maailmaan mahtuu ääntä.

Meillä ei kukaan,ei ees nuorimmat alle 2 v ja alle 4 v koske kyllä vieraiden tavaroihin ilman lupaa.
Tai jos yrittävät,opastan ettei ole meidän.

Teidän lapset varmaan puistoissakin vie muiden lelut tms!! :eek:

no
Kuulostaa oudolta. Mut kuulostaa kyllä siltäkin, että voisit itse tehdä asialle jotain. Sano niille kavereillesi suoraan, mikä painaa. Keskustelkaa aiheesta. Jos ne ei sitä kestä, niin mitä kavereita ne sit on?

Tarviiko se hoitolaukku jättää esille niin että kyläpaikan taapero pääsee sitä räpläämään? :)
Meillä monet vieraat jättävät käsilaukkunsa tuohon eteisen lattialle. Ihan taatusti uteliasta poikaa kiinnostaa mennä katsomaan ja tutkimaan. On niin vaikea itse nostaa naulakkoon :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Tarviiko se hoitolaukku jättää esille niin että kyläpaikan taapero pääsee sitä räpläämään? :)
Meillä monet vieraat jättävät käsilaukkunsa tuohon eteisen lattialle. Ihan taatusti uteliasta poikaa kiinnostaa mennä katsomaan ja tutkimaan. On niin vaikea itse nostaa naulakkoon :whistle:
Ei se niin taatusti ole.Miellä ei omatkaan lapset tunge mun läsilaukkuun saati vieraiden.

on se ärsyttävää
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mä olen sitten taas ehkä liiankin tarkka,jos ystävien vauva nukkuu niin laitan omat lapset tosi "hiljaisiks".
Ja itse olen ollut tarkka ettei isot istu sitteriin taikka kaukaloon.Omat lapset kuin vieraatkin.
Olen selittänyt että kaukalo ei ole turvallinen enää vauvalle jos isommat siinä kiikkaa.
Että isoille on omat kiikut.
Se ei ole lelu.
Tai mies vois viedä sen autoon jos vauva ei siinä ole taikka nostaa toiseen huoneeseen ja sanoa että laitan tänne ettei ole kiusa lapsille!
Selitä niille kavereilles että olette näistä asioista tarkkoja.

Ja tuo räkänokat...AI se ärsyttää muakin.Mä kyllä kysyn etukäteen aina kyläpaikasta onko räkäisiä tms tautisia.Samoin jos meille tulee,paras tulla terveinä.
Ja suosittelen puhumista suoraan,kyllä ne siitä selvii.
Fiksua! En minäkään menisi kylään vauvan kanssa räkänokkien luo enkä mielellään itsekään tautia hakemaan. En halua myöskään kotiini räkäisiä ihmisiä.
Tosiaan on kyllä paljon taaperoita joilta ei kielletä mitään vaan saavat elää kuin pellossa.

oho
Hassua kun mulla ei oo tullu koskaan ees mieleen, että pitäis kassia laittaa jotenkin "turvaan" ku ei oo kukaan sitä koskaan tonkinu. Kyllä se ny lapsilla pitää kuri olla!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ei se niin taatusti ole.Miellä ei omatkaan lapset tunge mun läsilaukkuun saati vieraiden.
Aijaa. Saa mun lapsi mun tavaroita tutkia. Vieraiden jutut tietysti erikseen.
Mutta pientä tilanneälyä voisi pyytää vierailtakin, esim. anoppini jättää tupakka-askinsa lojumaan |O

B
Alkuperäinen kirjoittaja Voi aikoja voi tapoja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sori mutta kuulostat minusta juuri sellaiselta äidiltä, jonka mielestä koko maailman pitää pysähtyä, koska sinulla on vauva. Ei "entisaikaan" tuollaisesta mitään tajuttu, siis silloin kun appivanhemmillasi oli lapsia. Eivät varmaan tajunneet, miksi pienellä vauvalla pitää olla oma huone ja hiirenhiljaisuus. Talo elää tavallan jne. Tuskin he millään pahalla.
Mikset vienyt vauvaa vaikka ulos nukkumaan/kävelylle, jos noin koville otti kyläily?
Pakko kommentoida.. Että siis vauva vaan ulos syömään niin saa muu perhe kolistella rauhassa? Just joo. Kyllä se parikuinen tarvii rauhallisen paikan syödäkseen ja nukkuakseen, ja isäntäväen täytyy ottaa tämä huomioon kutsuessaan kylään.

noh
Lapset määrää teillä siis tahdin,lapset ottaa ja saa mitä haluavat.Tai huutavat.Mitä sitä huutoa pelkää sitten,sanoo että huuda omassa huoneessas sitten jos pakko huutaa.
Niin pitääkin oppia, ettei kaikkeen saa koskea. On ihan riittävästi kiellettäviä asioita jo siksi, että ne ovat vaarallisia tai menevät rikki. Miksei laukkuun voisi koskea, jos se on jätetty siihen saataville?

Joillekkin se varmaan onkin. Joka on ihan äärimmäisen ärsyttävää ja tyhmää! Jokainen tajuaa, et laps ne rajat tarvii.
Mä taidan olla aivan kauhea natsi, mut mä haluan mun lapsieni tottelevan ja osaavan käyttäytyä.
Mikään ei oo niin inhottavaa kun, et on vieraita ja siinä sitten täytyy kaitsea kaikki lapset kun joillekkin vanhemmille se ei oo kai normaalia.

Niin pitääkin oppia, ettei kaikkeen saa koskea. On ihan riittävästi kiellettäviä asioita jo siksi, että ne ovat vaarallisia tai menevät rikki. Miksei laukkuun voisi koskea, jos se on jätetty siihen saataville?
Koska se on toisen.Ei oma.
Kaikkeen ei saa koskea,ei ees omassa kodissaan.
Pitää osata kunnioittaa toisen tavaroita myös.NIin äidin kuin niiden taaperoidenkin.

no
Vaikkapa siks että se on jonkun toisen?

unikuu108
ja jos siihen kosketaan ja siitä kielletään niin sen jälkeen siihen ei saa koskea. eikös niin?

Yhteistyössä