Vauvan kakan väri (älä avaa jos inhottaa!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja kaivataan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja kaivataan..

Vieras
HEI!

Mulla on kohta 3kk ikäinen tyttövauva, joka on osittaisella imetyksellä, mutta saa korviketta Tuttelia sitten muuten.

Olen miettinyt kun tytöllä on kakka sellaista vihreää. Jossakin valossa näyttää kelta-vihreältä. Tyttö ei paljon itkeskele, joskus vähän. Öisin nukkuu 6-7 tunnin pituisen jakson kerrallaan. Ei paljon puklaile ja on muutenkin ihan tyytyväinen. Ilmavaivoja ei ole, paitsi silloin kun tekee kakan, pireskelee sen yhteydessä paljon, että kyllä sitä ilmaa siellä "kakan mukana" on. Välillä saattaa olla 5 päivän tauko kakkaamisessa, mutta sitten tekee eka ison röhkän ja muutamana päivänä taas pienemmät ennen kuin on taas muutaman päivän tekemättä.

Kakka haisee sellaiselle jugurttimaiselle ja siinä on ryynejä.

Onko tää nyt jotain allergiaa vai mitä? Kakka on ollut vihreää varmaan noin 2kk, en ole asiaan kiinnittänyt huomiota ennen kuin nyt kuin luin jotain ketjuja.

Voiko korvikkeen juominen tehdä kakasta vihreää vai se että kun piereskelee paljon kakkaa tehdessään?

Voiko joku tästä kakan väristä jotain kertoa? :)

kakan vihreä väri johtuu siitä että kakka on joutunut suolessa ollessaan ilman kanssa kosketuksiin, niin bakteerit kai muuttaa sen vihreäksi.
ilmeisesti vauva vetää ilmaa juodessaan tissistä tai pullosta ja se pierettää ja aiheuttaa kakan värin. jos se ilma ei vauvaaa vaivaa niin asialle ei tarvi tehdä mitään. mutta on olemassa esim koliikkituttipulloja, joista menee vähempi ilmaa vatsaan. samoin imetysotteella voipi vaikuttaa niellyn ilman määrään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap kiittää..;26092459:
Kiitos kovasti, helpotti mieltä. Aina kun puhutaan siitä sinapin keltaisesta kalasta niin tuntuu että muun värinen kakka ei olisi normaalia. :/

korvike kakka on vihreää, koska vauvan maha ei pysty hajoittamaan sitä kunnolla

Hei! Minun vauvani oli samanikäinen, kun sillä muuttui kakka vihreäksi, limaiseksi ja vetiseksi, eikä kuitenkaan ollut selvästi havaittavia mahakipuja. Neuvolasta sanottiin, että jotain siinä on taustalla, ja käskivät aluksi minun jättää maitotuotteet pois, kun imetin. Kahden viikon välttämisen jälkeen vauvan kakka muuttuikin tavalliseksi sinapinkeltaiseksi, eli maitoallergiahan siellä oli.

Silloin nettiä penkoessani luin monesta paikasta, että kakan vihreä väri tarkoittaa jotain mahavaivaa, vähintään ilmaa mahassa, kuten joku jo yllä sanoikin. Mutta jos kakka on vetistä (imeytyy tehokkaasti vaippaan), limaista tai muuten poikkeavaa, kannattaa ruveta selvittämään allergioita.

[QUOTE="Neljän äiti";26092367]on normaalin korvikekakan väri. Miksi ihmeessä sä epäilet allergiaa jos vauva on tyytyväinen ja nukkuu köytännössä täydet yöt?[/QUOTE]

Meidän vauva oli ihan tyytyväinen ja nukkui yöt hyvin. Muuta oiretta ei ollut kuin poikkeavan näköinen kakka, mutta maitoallergia se sitten oli kuin olikin. Vieläkin (vauva nyt 9 kk) jos käytän maitoa, vauvalle iskee ripuli.

Yhteistyössä