vauvan istumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opettelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opettelu

Vieras
Miten siis määrittelette, että vauva istuu? Meillä vauva vähän päälle 5 kuukautta ja istuu kyllä lattialla ihan hyvin, yleensä niin että taivuttlee itseään eteenpäin ja ottaa tukea käsillä. Vai milloin voi sanoa että vauva osaa istua, tuettuna tai ilman?

Miksi joissain lapsenkehitystä kertovissa jutuissa jotkut vanhemmat sanoo että vauva istui jo 4 kuukauden iässä, tarkoittaako tuo sitten sitä että nämä vanhemmat ovat istuttaneet liian aikaisin lastaan ja muidenkin lapset silloin kyllä istuisi jo mutta eivät ole kokeilleet.....meni vaikeaksi...

Eli vielä tuo kysymys, milloin voi sanoa että lapsi istuu ilman tukea? ONko se näin, silloin kun ei huoju eikä kaadu istuma- asennossa ja selkä on suorana.

Just eilen käytiin neuvolassa ja täti sanoi että nyt vois alkaa istumaan syöttötuolissa, tyttö on 5kk1vkoa. Sanoi että selkä suorassa istuu niin saa sitten myös syöttötuolissa jo istua. Lattialla esikoinen alkoi istumaan sitten ku itse osasi, tyynyjä laitoin tueksi, ettei kaatunut, hän oli tuolloin 6kk.

vauvaahan ei saisi istuttaa alle 6kk.
MUTTA jos vauva on nopea kehittymään (kuten meidän naapurin poika istui itse 4,5kk) ja osaa oikaista selän yms yms ja NEUVOLASTA annetaan lupa - kun ovat tarkastaneet istumisen, selän... - niin silloin saa istuttaa.

meni vähän sekavaksi ja asian vierestä, mutta kyllä minä sanoisin että teidän vauva istuu jo =)

meillä tyttö hieman rauhallisempi kehityksessä eikä edes käänny 4kk... =)

Meillä tyttö nousi itse istumaan 5kk ikäisenä ja alussa nojaili käsiin, kyllä sen huomas että istuu. Parin viikon päästä istui selkä suorana, istumalihaksiaan treenattua. Jos itse menee istumaan niin mielestäni voi silloin istua. Meillä tyttöä ei istutettu tai yritetty saada istumaan tukemalla vaan tyttö nousi itse istumaan. Aluksi näytti spakaatin tekemiseltä tämä istuminen, kun jalat oli niin auki.

Yhteistyössä