Vauvan ihottumat,neuvolasta EI APUA,en tiedä mitä teen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
vauva 4kk, ihottumaa alkoi tulla jo 2kk iässä koko ajan pahentuen. ihottumaa on yläselässä, käsivarsissa ja pari "kolikkoa" jaloissa, itse diagnosoisin sen atooppiseksi ihottumaksi. MUTTA tuo iho myös lehahtelee välillä. samoin vauva itkee kakan teon yhteydessä usein. pullosta juominen on tuskaa, kun vauva nielaisee niin alkaa hillitön itku :(

neuvolassa sanottiin vaan että seuraile ja laita kortisonia jos menee pahaksi...

mua vaivaa ihan hirveästi kun en tiedä missä vika, jos vauva onkin maitoallerginen niin ei varmana tee hyvää altistua allergeenille joka päivä! vauva siis juo osan tissistä ja loput pullosta. muuten vauva nukkuu 9-11h yöunet heräämättä ja päivälläkin vaunuissa n 2,5h.

kasvu on hieman hidastunut ja neuvottiin antamaan jo kiinteitä.

vauvalla on myös vakuutus, joten voisimme kai käydä myös yksityisellä? neuvolasta ei kerrassaan mitään apua. Välillä tuo ihottuma rauhoittuu päiviksi mutta yhtäkkiä se saattaa taas pahentua :(

Milloin neuvolasta olisi saanut apua.

Meidän neuvolatädin taidot riittävät siihen, että mittaa pituuden ja punnitsee.
Mitään järkevää ohjetta tai neuvoa en ole sieltä saanut.

Jos kerran on vakuutus niin mene yksityiselle lääkärille niin saat vauvan kuntoon ja jätä neuvolatädin huoleksi punnitseminen.
Muuten kaikki neuvolan höpinät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos- meiningillä.

Meidän esikoisella oli paha ihottuma vauvana. Neuvolan ohje oli, että jos vaikka perusvoidetta tai jotain... Yksityislääkäri tutki vauvan ja totesi, että ohhoh, tosi huonossa kunnossa iho, ja lähetti jatkotutkimuksiin sairaalaan. Mä olen katsonut parhaaksi viedä lapset yksityislääkärille, jos tarvetta on. Neuvolasta en kysy enää mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa:
vauva 4kk, ihottumaa alkoi tulla jo 2kk iässä koko ajan pahentuen. ihottumaa on yläselässä, käsivarsissa ja pari "kolikkoa" jaloissa, itse diagnosoisin sen atooppiseksi ihottumaksi. MUTTA tuo iho myös lehahtelee välillä. samoin vauva itkee kakan teon yhteydessä usein. pullosta juominen on tuskaa, kun vauva nielaisee niin alkaa hillitön itku :(

neuvolassa sanottiin vaan että seuraile ja laita kortisonia jos menee pahaksi...

mua vaivaa ihan hirveästi kun en tiedä missä vika, jos vauva onkin maitoallerginen niin ei varmana tee hyvää altistua allergeenille joka päivä! vauva siis juo osan tissistä ja loput pullosta. muuten vauva nukkuu 9-11h yöunet heräämättä ja päivälläkin vaunuissa n 2,5h.

kasvu on hieman hidastunut ja neuvottiin antamaan jo kiinteitä.

vauvalla on myös vakuutus, joten voisimme kai käydä myös yksityisellä? neuvolasta ei kerrassaan mitään apua. Välillä tuo ihottuma rauhoittuu päiviksi mutta yhtäkkiä se saattaa taas pahentua :(

Millon alko pahenee?siis 2kk saakka ollut,mut onks nyt lähiviikkoina pahentunut?
Mulla 7,5kk tyttö ja lantteja lavoissa,käsitaipeissa,vatsalla ja takareisissä..ja atopiaa on.

Me tehdään niin et 1% kortisonia laitetaan 5pv ja 10pv taukoa,jona aikana esim agualan tai lipolan rasvaa...auttaa meillä kummasti...

Kyllä on ihan kahden viime viikon aikana pahentunut. 2kk oli ajoittaista kuivuutta poskilla, nyt on kuitenkin selvät kuivat ihottuma-alueet käsivarsissa, yläselkäkin punottaa ja eilen jostain lehahti kasvot ihan punaiseksi, samoin rintakehällä oli laikkuja. ja juuri eilen oli neuvola, mutta täti sanoi että laita voidetta ostin kortisoni1% ja sitä laitettiin, ei ole vielä muuttanut miksikään noita.

pullosta juominen on yhtä itkua. vauva nielee pari kertaa ja parahtaa hirveään itkuun. haluaa taas maitoa ja taas seuraa itkua nielemisen jälkeen. ja ollaan kokeiltu eri pullotutteja ja aina sama homma.

Voisi olla refluksia tai maitoallergiaa..

Suosittelen varaamaan heti ajan yksityiseltä lastenlääkäriltä joka on erikoistunut allergioihin tai jos sielläpäin on lasten allergologi niin hälle!

Neuvolan lääkärit on aika tietämättömiä näissä.
Mun lapsella ollut turvonnut imusolmuke ja neuvolan lääkärin mukaan sitä pitää seurata kuuakausittain ja jos ei häviä jatkotutkimuksiin. En jaksanut odottaa vein lapsen spesialistille lastenlääkärille joka totesi sen normaaliksi ja sanoi ettei mitään seurantaa tarvitse tehdä!

Hankala sanoa tuon kuvan perusteella, mutta varaa nyt pikaisesti aika sinne lastenlääkärille niin saatte selvyyden ja apua pikkuiselle. Mä en käy poikien kanssa arvauskeskuksessa muutakuin noi pituus ja punnitushommat kun tuntuu ettei sieltä apua saa.

Meillä allergisella/atooppisella pojalla samanlaista ja juuri tuota lehahtelua on kanssa, nykyään vain sillo jos saa jotain allergisoivaa, allerginen koirille ja silloin ku koirat oli vielä kotona niin oli tuota lehahtelua ja pahaa ihottumaa jatkuvasti, eka oli just käsivarret, naama ja yläselkä, sitten laajeni jalkoihin ja kaikkiin taipeisiin. Lisään vielä että ihottuma oli siis kuivaa muualla paitsi taipeissa märkää..

Korvikkeelle ei ole allerginen mutta nyt oikea maito laittaa mahan ripulille (ikää pojalla kohta 1v1kk ) mutta esim kala on yksi meille tosi allergisoiva.

Teillä kyllä kuulostaa siltä että pitäisi saada aika allergiasairaalaan ja pian jos kasvukin alkaa hidastua, soita huomenna sinne yksityiselle kerran vakuutus on, nopeammin sieltä pääsette hoitoon. Tsemppiä!

kiitos teille, soitan heti huomenna lääkärikeskukseen, täällä ei ole lastenallergologeja mutta löysin terveystalosta pari allergialääkäriä, joten heille yritän päästä! alkaa huoli olla jo aika kova ja jotenkin jälkikäteen jysähti että mitä hittoa ne neuvolassa käskee vaan rasvata, sitä me ollaan tehty ja silti pahenee!

Meillä on kaksi koiraa.. voisiko johtua niistä :( ?

lisään vielä, että nyt pari viikkoa vauvan hengitys on rohissut - neuvolan mukaan "ei pahan kuuloista, kuivan kuuloista eli ei hätää". lisäksi välillä tuohon ihottuma-alueeseen tulee pieni "haava", joka kuitenkin pian paranee

Meillä tulee maidosta vauvalle oireita, alkoi juurikin n.2kk ikäisenä kuivuminen ja näppylät sitä ennen oli pulauttelua. Rohinaa tuli myös joka johtui refluksista joka siis johtui maidosta. Nyt kun olen maidottomalla dietillä niin pojan iho on todella hyvä.

Voihan se olla myös koirille allergiaa. En tiedä tehdäänkö noin pienille prick- testejä, sillä vois sen koira- allergian selvittää. Mutta varaa aika sinne lääkäriin ja juttele siellä. Ammatitaitoiset lääkärit kyllä selvittää asian. Tsemppiä!

Olipas outo neuvolantäti :o

Jos imetät niin yritä olla kokonaan ilman maitotuotteita 1-2 viikkoa. Jos ihottuma helpottaa, niin tiedät mistä on kyse... Niin ja apteekin korviketta tietty sinä aikana myös.

Meillä on pojalla samantyyppistä ihottumaa ja pistokokeissa sairaalassa todettiin kissa-allergia, että toisinaan nuo eläinallergiat ilmenee noinkin. Jos vielä hengityskin rohisee...

Inhottavaa kun pienellä on tuskainen olo... tiedän :(

Varaa aika yksityiselle lääkärille niin saat asian eteenpäin. Toinen vaihtoehto on että vaadit neuvola lääkäriltä (neuvolan tädin kautta) lähetteen tutkimuksiin/ lastenlääkärille!
Voi myös olla koirakin oireiden syynä... Meidän vanhemman pojan allergioita kun vihdoin alettiin selvittamään löytyi kissa,maito, muna ,vilja...ja monta muuta tekijää oireiden aiheuttajaksi. oireet olivat lehahteleva ihottuma,näppylöitä,runsas pulauttelu välillä oksentelu, suolisto kivut! Kipuja oli vauvasta lähtien (pulauttelu ja suolisto oireet) ,sitten kun iho alkoi mennä huonoksi saatiin vihdoin lähete sairaalaan tutkimuksiin!

Kyllä muuten ahdistaa ja pahasti. toivottavasti saisi pian ajan sinne lääkäriin. harmittaa niin hirveästi jos lapsi pahasti allerginen ja myös jos allergian aiheuttaja on koirat, ne on mulle tärkeä henkireikä. vaikka toki lapsen takia niistä on luovuttava jos allergia on, en asialla lähde leikkimään. mutta jo ajatus koirista luopumisesta puristaa rintaa, ne on ollut siinä "aina".

Yhteistyössä