Vauvan ihottuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maiju

Vieras
Huomasin vauvalla (3 kk) punaista kuivaa ihottumaa toisessa polvitaipeessa. Se on ollut lievänä jo pari viikkoa, mutta nyt levinnyt ja pahentunut selvästi. Voisikohan olla jotain allergiaa? Lisäksi raapii kovasti päänahkaansa varsinkin herättyään. Päässä ei kyllä näy ihottumaa, ainoastaan karstaa jota olen hoitanut öljyämällä ja harjaamalla. Nyt on alkanut puklailla tosi paljon ja pukluja tulee pitkänkin ajan päästä syötöstä.

No voihan se olla tai ei.
Meillä kuopuksella tuli maitoallergiasta ihottumaa, refluksia ja mahavaivoja. Raapi päätänsä paljon silloin ja karsta oli sellaista keltaista ja tosi pahanhajuista.
Imetätkö?

Tuommoiset reaktiot ovat tosi yleisiä ja on usein vauvan opettelua uusiin ruokaaineisiin, siis sinun maidon kautta, tai voi olla herkkä iho. Joskus laaja ihottuma voi olla merkki allergiasta. Tuommoinen maidon poisjättö pitäisi toteuttaa vain erikoislääkärin valvonnassa, jää paljon keskeisiä ravintoaineita saamatta.
Uusi allergiaohjelma jota suomeen nyt ajetaan, suosittaa myös ettei mitään ravintoainetta edes jätetä noin vain pois, lievien reaktioiden takia ei edes suositella välttämään ruokaa vaikka allergia on todettu. Tärkeää on myös kasvun seuranta, jos vauva kasvaa hyvin, yleensä kaikki on hyvin. Mutta yleensä noin keskeinen asia kannattaa toteuttaa vain neuvolan ohjeiden mukaan. Olen itse siellä töissä ja nimenomaan näitä opiskellut. Maitohappobakteerit ovat allergiaan taipuvaisille hyviä, esim siis Relatipat. Auttavat immuunipuolustusta kun ei muuten saada enää bakteerialtistusta. Tuohon ihottumaan suosittelen rasvausta rasvauksen perään, Sibicort ja perusvoide

Yhteistyössä