vauvan hoitaja

  • Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti
vieraana
Tietääkö kukaan, mitä ihmisiä ne on koulutukseltaan ketkä työskentelee synnyttäneiden osastolla hoitamassa vauvoja? Kätilö kun huolehtii osastolla äidin voinnista, ja ne kenen lapussa lukee "lastenhoitaja" huolehtii niistä vauvoista. Ja sitä siis haen, että ketä ne oikein on?? Ajatuksena vaan, että halusin sille alalle... kunhan tuo ala nyt selviäis ensin ;)
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:43 Nanna kirjoitti:
Oisk esim. lastenhoitoon suuntautuneita lähihoitajia..?
En tiedä yhtään. Oon pari tuntia pyöriny netissä ja katsonu noita lähihoitajien, sairaanhoitajien ja kätilöiden koulutuksia mutta ihan selvää vastausta en ole kyllä löytänyt. Yhdellä sivulla sairaanhoitajan koulutuksen saanut kertoi olevansa työssä vastasyntyneiden keskos/teho-osastolla. Mutta onhan taas se tehohoito erilailla vaativaa kuin ihan normaalilla synnyttäneiden osastolla työskentely... Eli elättelin toiveita, jospa siihen pääsisi lähihoitajan koulutuksella? Sairaanhoitajaksi pitäis kai olla ylioppilastutkinto tai muu vastaava eikä mulla ole, että pääsisi opiskelee. Auttakee äidit =)
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:53 joihinkin kirjoitti:
joihinkin sairaaloihin ei oteta enää kun kätilöitä sinnekin! Eli kätilö pitäisi olla että pääset vaaveja hoitelemaan!
Kätilön ammatti kiinnostais myös kovasti. Mutta tyssääkö sekin siihen, kun en ole ylioppilas? Mutta miten se sit menee, jos lastenhoitajakin on ammatiltaan kätilö, kun taas se kätilö nimikkeellä toimiva vastaa äidin voinnista?
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:54 Nanna kirjoitti:
Siis ennenhän ne oli lastenhoitajia.. Eli nykypäivän lastenhoitoon suuntautuneita lähihoitajia.
Anteeks mun hölmöys, mutta oon vielä niin pihalla koulutusasioista, ni pakko varmistaa. Eli tarkotatko lähihoitajan koulutusta, missä valitsee suuntautumisopinnoiksi lastenhoidon? Eli silloin pääsis tolla lähihoitajan koulutuksella, kunhan suuntautuu lapsiin?
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:57 vieras kirjoitti:
Jos ammattinimike on lastenhoitja, on koulutus lähihoitaja, perushoitaja tai aiemmin ollut lastenhoitaja. Sairaanhoitajat ja kätilöt ovat hoitaja nimikkeellä
Jippii, kiitos :flower: =) Eli just tuon lastenhoitaja ammattinimikkeen haluaisin ja siihen työhön. Eli nyt selvittämään sit milloin pääsis hakemaan lähihoitajaksi B)
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:59 Pipsa kirjoitti:
Siis tarkoitin lastenosasto= synnytysvuodeosastoa...
Juu voisin vielä varmistella sieltä, kun jos vaikka paikkakunnittain vaatimukset vaihtelee. Mutta jos lähihoitajan koulutuksella pääsee, niin tää äippä taitaakin lähteä kouluun! Enpä ois uskonut näin 10v jälkeen, että lähtisin vielä opiskelemaan :whistle: Mutta nyt haluisin vaihtaa ammattia ihan täysin. Kiitos kovasti teille kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:48 vieraana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:43 Nanna kirjoitti:
Oisk esim. lastenhoitoon suuntautuneita lähihoitajia..?
Sairaanhoitajaksi pitäis kai olla ylioppilastutkinto tai muu vastaava eikä mulla ole, että pääsisi opiskelee. Auttakee äidit =)
Ei pidä. Sisko valmistuu just kohta leikkaussalihoitajaksi (??) eikä ole käynyt lukiota vaan menny AMK:hon ammattikoulusta. Eli ensin kävi kondiittoriksi, ja kun ei duunista tykänny, sieltä suoraan AMK:hon ja entinen nimike tuolle hänen työlleen olis ollu erikois sairaanhoitaja, mut nykyään ei sellaista nimikettä enää ole.
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:02 LisaMarie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:48 vieraana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:43 Nanna kirjoitti:
Oisk esim. lastenhoitoon suuntautuneita lähihoitajia..?
Sairaanhoitajaksi pitäis kai olla ylioppilastutkinto tai muu vastaava eikä mulla ole, että pääsisi opiskelee. Auttakee äidit =)
Ei pidä. Sisko valmistuu just kohta leikkaussalihoitajaksi (??) eikä ole käynyt lukiota vaan menny AMK:hon ammattikoulusta. Eli ensin kävi kondiittoriksi, ja kun ei duunista tykänny, sieltä suoraan AMK:hon ja entinen nimike tuolle hänen työlleen olis ollu erikois sairaanhoitaja, mut nykyään ei sellaista nimikettä enää ole.
No toikin hyvä tietää, jos tarviskin lukea sairaanhoitajaksi että pääsis niitä vauvoja hoitelee. Näillä vinkeillä alankin selvittelemään asioita =)
 
Niin, tuo yo-asia. Mikäli on käynyt kolmivuotisen ammattitutkinnon, niin on oikeutettu hakemaan sellaisiin koulutuksiin, joihin aikaisemmin pääsi vain yo-tutkinnolla. Lyhyemmät ammattitutkinnot eivät oikeuta tähän.
 
lastensairaanhoitaja
Minä olen ollut hoitamassa vauvoja keskolassa ja teholla. Olen koulutukselta sairaanhoitaja ja suuntautunut lapsiin januoriin opiskeluaikana. Ainakin pääkaupunkiseudulla ei pääse enää lähihoitajat esim. keskoloihin tai teholle.
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:15 lastensairaanhoitaja kirjoitti:
Minä olen ollut hoitamassa vauvoja keskolassa ja teholla. Olen koulutukselta sairaanhoitaja ja suuntautunut lapsiin januoriin opiskeluaikana. Ainakin pääkaupunkiseudulla ei pääse enää lähihoitajat esim. keskoloihin tai teholle.
Sitä mä kans ajattelin, että teholla ja keskoloihin ei varmaan pääse lähihoitaja, mut sitä synnyttäneiden osastoa ajattelin. Mutta oisko se sit parempi samantien lukea sairaanhoitajaksi, jos koulutukseen pääsee ilman yo-tutkintoa mut on muita opintoja? Ootko muuten tykännyt sun työstä? Jaksaisitko kertoa siitä sun työstä keskolassa ja teholla enemmän, oon kovasti kiinnostunu alasta? Entä tietääkö kukaan kuinka kauan sairaanhoitajaksi täytyy lukea? Netissä oli, että lähihoitaja koulutus kestää 3 vuotta. Entä voiko lähihoitaja lukea sairaanhoitajaksi? Kauankohan tällänen "muuntokoulutus" kestää? Kamala kun tulee vaan lisää kysymyksiä, mitä enemmän asiaa ajattelen :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:19 vieraana kirjoitti:
Entä voiko lähihoitaja lukea sairaanhoitajaksi? Kauankohan tällänen "muuntokoulutus" kestää? Kamala kun tulee vaan lisää kysymyksiä, mitä enemmän asiaa ajattelen :whistle:
Lähihoitaja on ammattikoulu tutkinto ja sairaanhoitaja on ammattikorkeakoulu tutkinto. Ja nykyään on niin että sekä lukiosta että amiksesta voi jatkaa ammattikorkeaan, eli on ihan sama opiskeletko amiksessa mekaanikoksi vai lähihoitajaksi, kuitenkin amk koulutus kestää yhtä kauan.
 
lastensairaanhoitaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:19 vieraana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:15 lastensairaanhoitaja kirjoitti:
Minä olen ollut hoitamassa vauvoja keskolassa ja teholla. Olen koulutukselta sairaanhoitaja ja suuntautunut lapsiin januoriin opiskeluaikana. Ainakin pääkaupunkiseudulla ei pääse enää lähihoitajat esim. keskoloihin tai teholle.
Sitä mä kans ajattelin, että teholla ja keskoloihin ei varmaan pääse lähihoitaja, mut sitä synnyttäneiden osastoa ajattelin. Mutta oisko se sit parempi samantien lukea sairaanhoitajaksi, jos koulutukseen pääsee ilman yo-tutkintoa mut on muita opintoja? Ootko muuten tykännyt sun työstä? Jaksaisitko kertoa siitä sun työstä keskolassa ja teholla enemmän, oon kovasti kiinnostunu alasta? Entä tietääkö kukaan kuinka kauan sairaanhoitajaksi täytyy lukea? Netissä oli, että lähihoitaja koulutus kestää 3 vuotta. Entä voiko lähihoitaja lukea sairaanhoitajaksi? Kauankohan tällänen "muuntokoulutus" kestää? Kamala kun tulee vaan lisää kysymyksiä, mitä enemmän asiaa ajattelen :whistle:
Mielestäni kannattaa lukea suoraa sairaanhoitajaksi, koska koulutus kestää 3,5v ja meilläkin yli puolet ei ollut ylioppilaita (joten kyllä sinne todellakin ilman yo-tutkintoa pääsee) Varsinkin täällä etelä-suomessa on ollut opiskelijoista oikein pulaa. Tykkään työstäni, mutta en pystynyt olemaan teholla kovin kauaa, koska en kestä lapsen kuolemaa ja työ kävi siltäosin niin raskaaksi (itkin kaiket illat kotona) Siinä työssä pitää olla todella "vahva" ihminen ja sellainen joka jättää työt tosiaan työpaikalle eikä murehdi niitä kotona. Nyt työskentelen lasten infektio-osastolla ja työ erittäin antoisaa ja kiinnostavaa. Tykkään kovasti. Lähihoitajasta jos luet sairaanhoitajaksi niin joudut käymään saman 3,5v koulutuksen vielä päälle, joten kannattaa lukea suoraa sairaanhoitajaksi!
 

Yhteistyössä