vauvan hikka

Ellenin äiti

Jäsen
03.03.2005
772
0
16
Meidän vauvelilla on aina syömisen jälkeen hikka joka kestää kymmenisen minuuttia...yleensä sanotaan että hikka lähtee imettämisellä mutta kun hänelle se tulee sen jälkeen...miten voisi estää vai onko haitallista

En osaa neuvoa miten hikan saisi estettyä, mutta meijän pojalta olen saanut hikan loppumaan hörpyttämällä vähän vettä tuttipullon korkista. Toimii lähes aina! Pienen vauvan kanssa tietysti vähän hankalampaa kun vesi pitäisi olla keitettyä..

Syökö vauvasi "hotkimalla" eli nieleekö ilmaa imiessään? Johtuisiko hikka siitä? Tai tuleeko sulla maitoa alussa suihkuamalla, minkä vuoksi vauva ei ehdi niellä maitoa kunnolla ja vetää samalla myös ilmaa?

Eihän hikka haitallista ole. Meidän pojalla oli pienempänä todella usein hikka, mikä saattoi kestää kymmeniä minuutteja. Mutta nyt isompana hikkaa on harvemmin. Ilmeisesti pallea on kehittynyt jo paremmin kuin pienellä vauvalla ja tästä johtuen hikka ei enää niin usein vaivaa.

Heips!
Kuulemma vauvat, jotka ovat hikanneet paljon massussa hikkaavat myös paljon synnyttyään. Meillä veden antaminen ei auta, eikä tissimaito (meilläkin tulee hikka usein syönnin jälkeen). Meillä auttaa hikkaan kanniskelu ja silittely, vauvalla ei ole silloin paha olla. Hikasta ei ole mitään haittaa, ainut vaan, että siitä saattaa seurata pulautus. Kuulin myös, että vauva voi alkaa hikata kylmästä (esim. kun riisuu hoitopöydällä) tai jotkut vauvat "ilmoittavat" hikkaamalla, että haluavat olla hetken rauhassa. Ainiin, joka kerran jos annamme d-vitamiinitipat hikan aikana, hikka loppuu.. :) minä olen kanssa miettinyt kovasti millä saisi hikan loppumaan, kun tuntuu niin ikävältä kun vauva melkein hyppii hikatessaan..

Yhteistyössä