vauvan herättäminen syömään

eli onko suotavaa herätellä vauvaa syömään kun alkaa tuntua rinnat kovin pinkeiltä ja alkavat vuotamaan? Eli noin.kahen-kolmen tunnin välein olen meijän vaavia kutitellu että vähän heräilis ja käynyt syöttämään. Tuntuu että hän vain nukkuis ja nukkuis tai sit jos herää ite niin ei herää huutamalla vaan pientä ynisemistä vain ja pidän sen merkkinä että olisi ruoka aika. Vai pitäisikö hommata rintapumppu millä sit lypsää pois vähäsen ja otella millo vaavi ite herää?
 
Profiilistasi lunttasin, ja vauvasi on vielä tosi pieni. Kannattaa kysyä neuvolasta ohjetta, mutta meidän tyttö olis kanssa vaan nukkunut pari ekaa viikkoa, joten piti herättää syömään 3 tunnin välein, tai huolehtia, että syö vähintään 8 kertaa päivässä. Paino ei meinannut ensin nousta, kun olis vaan nukkunut eikä syönyt kunnolla. Oli tosin alle 3 kg syntyessään. Sit kun siitä reipastui, niin söikin itse tiheämpään, yli 10 kertaa päivässä. Nyt on jo yli 3 kk, ja syömisetkin tasoittuneet. Mutta tosiaan minun mielipiteeni on, että ihan pientä vauvaa voi välillä herätellä syömään, että varmasti saa ruokaa. Jos verensokeri laskee liikaa, niin sehän lisää väsymystä, ja sitten ei jaksa syödä sitäkään vähää.
 
käsin lypsämällä saa myös kätevästi "ylimmääräisen" maidon talteen.

meillä myös alkuun kasvuongelmia kuten kirsikalla. suosittelisin että lypsät käsin suurimmat paineet pois kun alkaa ahdistamaan. lapsen syömisiä voi kuitenkin tarkkailla ja vaikka joka neljäs tunti herättää syömään jos ei itse pyydä aikaisemmin. jos herättely alkaa olla kovin vaikeaa niin silloin saattaa verensokeri olla niin alhaalla ettei jaksa herätä. ja siksi meilläkin piti alkuun autella pullosta pakkosyöttämällä. näin auttamalla päästiin takaisin siihen että vauva jaksoi itse pyytää ruokaa.

tämä vain oma kokemus. teillä voi myös olla hyvä uninen vauva joka tankkaa kerralla kunnolla ja näin jaksaa nukkua pitkiä unia.
 
Pumppaa pumppaa, niitä maitoja on sitten hyvä käyttää 3kk päästä kun haluaa päästä tuulettumaan. Jos lapsi on pienikokoinen niin kannattaa herättää ilman muuta väh 3.5-4h välein, muuten kannattaa antaa nukkua, ellei nyt sitten kokopäivää nuku, sillon voi kyllä pikkasen herätellä ettei vaan käännyt päivät yöks ja yöt päiväks.
 
Koska vauvasi on vielä ihan vastasyntynyt, niin kehoittaisin kysäisemään neuvolasta miten kannattaa toimia. Meillä on sekä esikoisella että kuopuksella ollut hyvät unenlahjat vastasyntyneinä, joten heitä piti herätellä viimeistään 4 tunnin välein syömään aluksi. (Sairaalassa herättelivät useamminnkin ja molemmat saivat pullosta lisämaitoa.)Tämä siksi, että verensokeri ei laske liian alhaiseksi. Väsymyksen lisäksi säpsähtely voi olla merkki verensokerin laskusta, joten sitäkin kannattaa tarkkailla ja soittaa tarv. neuvolaan.

Rintojen pumppaamista ei kannata "harrastaa" ellet halua varastoida maitoa tulevaa tarvetta varten. Pumppaaminen lisää omalta osaltaan maidontuotantoa, joten pian voi olla todellinen maitotulva.... Anna ennemmin liikojen maitojen valua vaikka harsoon, tai laita maidonkerääjä liivieihin kun alkaa tuntua pingoitusta. Aika nopeasti maitomäärä tasaantuu, kunhan vauvasi alkaa syödä tasaisemmalla rytmillä.

Ihania vauvantuoksuisia hetkiä =)
 
Mun käsittääkseni ihan pienet vauvat pitää herättää kolmen-neljän tunnin välein syömään sillä vatsalaukku on niin pieni eikä sinne mahdu paljon maitoa, eikä nälkäkään pysy silloin kauaa loitolla. Pumpata kannattaa jos maitoa riittää ja syötät kerralla vain yhdestä rinnasta.
 
Anna vauvan nukkua, kyllä se ite herää kun on nälkä. Tiedä vaikka lapsesi oppii nukkumaan kokonaisia öitä äkkiä..Pumppaa ylimääräinen maito ja pakasta tai luovuta maitoa äidinmaitokeskukseen, jos sitä riittää yli omien tarpeiden..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki1:
Anna vauvan nukkua, kyllä se ite herää kun on nälkä. Tiedä vaikka lapsesi oppii nukkumaan kokonaisia öitä äkkiä...
Tähän on pakko sanoa, että kaikki vastasyntyneet eivät välttämättä herää nälkäänsä. Jotkut vauvat vaan ovat synnytyksen jälkeen väsyneempiä ja nukkuvat ja keräävät voimia. Jos vielä syöminenkin on alussa vähän niin ja näin, imuote hakusessa ja/tai vauva nukahtelee jatkuvasti rinnalle, on aina varmempi herätellä tietyin välein. Aika pian vauva kuitenkin virkistyy ja alkaa itse heräillä omassa rytmissään, joten yöuniin herättely tuskin vaikuttaa mitenkään.
 

Muistelen joskus kuulleeni että syntymäpainoltaan alle 3 -kiloinen vauva tulisi herätellä kolmen tunnin välein syömään. Joten miekestäni ei välttämättä tarvi herätellä, heräilee sitten omia aikoja syömään kun nälättää.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pirpana:
Muistelen joskus kuulleeni että syntymäpainoltaan alle 3 -kiloinen vauva tulisi herätellä kolmen tunnin välein syömään. Joten miekestäni ei välttämättä tarvi herätellä, heräilee sitten omia aikoja syömään kun nälättää.. :)
Mä nyt häiriköin, mutta meillä sekä esikko että kuopus olivat syntyessään yli 3-kiloisia ja niin vaan olisivat nukkua posottaneet vaikka puolivuorokautta putkeen :D
 

Yhteistyössä