Vauvan heräily, AUTTAKAA!!

• Viestiketjun aloittaja Todella väsynyt...
  • Ensimmäinen viesti
Todella väsynyt...
Joten tyttöni on puol vuotta ja heräilee VÄHINTÄÄN 1.5tunnin välein ja joskus jopa 20min. Syö kiinteää ja tissimaitoa. Olen kuoleman väsyny jo, ei tyydy yöllä muuhun kuin tissiin, silittelyt yms.ei auta. Ei syö ollenkaan pulloa tai tuttia.. Mulla loppuu keinot ja jaksaminen kesken kun jo puol vuotta heräilty koko ajan.. Mitä voin tehdä jotta yöt edes hieman helpottuisi???

:hug: Meillä heräsi ensimmäisen vuoden ajan tunnin välein. Viereen sitten otin kun en enään jaksanut. Heräsi edelleen, mutta siinä pystyi puolinukuksissa nukuksissa hoitaa pientä, niin helpotti itseä kovasti... :hug:

äippäx3
Mun kaikki lapset ovat olleet samanlaisia...tosin toi meno n alkanut vasta n 5kk ikäisenä...eli meillä on ollut ainoa keino radikaali imetyksen lopetus! Ei ole kenellekkään hyväksi-lapsellekkaan heräillä noin...syökö hän sitä tissiä vai pitääkö sinua tuttinaan?

Jos lapsi on tottunut heräilemään tissille vähänväliä heräilyt saattavat loppua kun tissiä ei ole enää tarjolla. radikaalia, mutta meillä nukuttiin kun enkelit sitten. 3 yötä meni huutaessa....

emm
Meidän esikoinen oli samanlainen heräilijä... vuoden ikään sitä kesti kunnes loppuin sitten itsestään. Mitään konsteja unien pidentämiseen mulla ei ole, mutta omaan jaksamiseen olis muutama.

Nukutteko perhepedissä? Mulla oli tyttö vieressä ja tytön herätessä annoin tissin ja nukahdin itse pian uudestaan. Olisin varmasti ollut kuolemanväsynyt, jos olisi pitänyt nousta nostamaan tyttö pois sängystä jne.

Mene nukkumaan samaan aikaan kuin lapsi menee unille. Joo, onhan se tylsää, mutta sun jaksaminen on tärkeämpää. Kun äiti ja lapsi nukkuvat vierekkäin ja aloittavat unet samaan aikaan, syntyy lapselle ja vanhemmalle samanlainen rytmi. Olet siis itse kevyen unen vaiheessa kun lapsi herää. Et siis herää kesken sikeimmän unen. Tästä löytyy tarkempi selitys jostain imetystuen sivuilta.. mutta siis olen huomannut tuon olevan totta.

Miksu
Kuulostaa ihan meidän esikoisen (nyt pian 3v) touhulta. Syntymästään asti heräsi aluksi parin tunnin välein syömään, oli nimittäin kovin pienikokoinen syntyessään. Sitten heräämiset tiheni niin, että puolivuotiaana pysyi yöllä hiljaa enää sen parikymmentä minsaa. Kaikenlaista yritettiin, mikään ei tuonut pysyvää parannusta, tissikierteessä kun oltiin jo varsin ansiokkaasti. Mies ei koskaan herännyt yöllä vauvan herätessä, joten väsyneenä aina annoin vauvalle rintaa, että sain sen hetkeksi taas untenmaille... Yöt saatiin lopulta rauhoitettua, kun lopetin imetyksen kokonaan pojan ollessa 1v1kk. Se onnistui, kun oltiin viikko isovanhempien luona niin, että mummo nukutti pojan illalla ja poika myös nukkui mummon vieressa niin, että yöllä herätessään ei maitoa todellakaan ollut tarjolla. Viidentenä yönä poika jo nukkui aamuun asti heräämättä. Tämä onnistui kuitenkin vain siksi, että minä en ollut lähettyvillä. Minun kanssani poika olisi huutanut yöllä kauan ja kovaa niin, että lopulta olisin antanut maitoa. Olisiko teillä mahdollista, että joku muu nukkuisi/heräisi vauvan kanssa yöllä? Niin vauva oppii helommin,että yöllä nukutaan,ei syödä?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äippäx3:
Mun kaikki lapset ovat olleet samanlaisia...tosin toi meno n alkanut vasta n 5kk ikäisenä...eli meillä on ollut ainoa keino radikaali imetyksen lopetus! Ei ole kenellekkään hyväksi-lapsellekkaan heräillä noin...syökö hän sitä tissiä vai pitääkö sinua tuttinaan?

Jos lapsi on tottunut heräilemään tissille vähänväliä heräilyt saattavat loppua kun tissiä ei ole enää tarjolla. radikaalia, mutta meillä nukuttiin kun enkelit sitten. 3 yötä meni huutaessa....
Kyllä luulen että pitää tuttina,eihän se nälkä voi olla tunnin välein kun kiinteitä syö(?). Vieressä nukkuu koko ajan ja päivisin sylittelen paljon ettei yöllä tarvis läheisyyttä hakea.. unikoulua neuvolassa suosittelivat mutta ku kysyin perhetyöntekijältä sano ettei oteta kun pulloa ei syö:( olen yh ja isä ei siis öisin auta..

lumi123
meillä toimi brutaali taktiikka. anna kitistä/huutaa jonkun aikaa ennen ku tarjoot jotain imettävää. mutta älä tissiä, ainakaan yöllä. ja yks mikä oli aivan mahtava, heiluteltava sitteri. tenava siihen köyttettynä ja heilutella jaloilla sitteriä, sai ite torkkua ja tiiterökin nukahti siihen suht nopsakkaan. per.työntekijä anto myös vinkin, että anna vauvalle unirievuksi oma likanen maitonen paita, saa kuulemma siitä ne äiteen tuoksut. en tiiä toimiiko, mutta lucka till!

kisu
Kokeile nukuttaa vaunuihin, jos nukkuisi niissä pidempään. Juu ja minä äänestän myös yöimetyksen lopetuksen puolesta. Muutaman yön kun jaksat huutoa kuunnella ja muuten rauhoitella.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kisu:
Kokeile nukuttaa vaunuihin, jos nukkuisi niissä pidempään. Juu ja minä äänestän myös yöimetyksen lopetuksen puolesta. Muutaman yön kun jaksat huutoa kuunnella ja muuten rauhoitella.
Miten ku olette yö imetyksen lopettaneet niin miten päivät on sitte menny, nukkuisko päivällä enempi? Oletteko herättäneet päikkäreiltä jos meinaa sitte vaan päivän nukkua? Olen yrittäny nukuttaa ilman tissiä ja huuto oli hirveä:(

kisu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kisu:
Miten ku olette yö imetyksen lopettaneet niin miten päivät on sitte menny, nukkuisko päivällä enempi? Oletteko herättäneet päikkäreiltä jos meinaa sitte vaan päivän nukkua? Olen yrittäny nukuttaa ilman tissiä ja huuto oli hirveä:(
Meillä päivät ei muuttuneet mitenkään. Puolen vuoden iässä me pidettiin jo rytmiä niin, että nukkui 2-3 päikkärit (yleensä kahdet) ja viiden jälkeen illalla ei nukkunut ollenkaan, jos ei lasketa mukaan pieniä nukahteluja tissille syönnin lomassa. Pääosin pidettiin siis hereillä yöunille saakka ja viimeistään viideltä herätettiin päiväunilta.
Vähitellen voi totuttaa ilman tissiä nukahtamaan niin, että herättää kun on nukahtanut ja laittaa sitten sänkyyn. Tai sitten herättää ja tarjoo tuttia. Tai sitten kantaa lähes uneen ja laittaa sitten vielä hereillä sänkyyn. Oleellista on mun mielestä se, että vauva on oikeasti väsynyt ja haluaa nukkua.

ap
Neiti ei huoli tuttia oli kuinka nukuksissa vaan, heti virkistyy siihen ja suuttuu jos yritän suuhun tukkia sitä. Olen yrittäny siirtää monta kertaa omaan sänkyyn että havahduttanu hereille ja alkanu silittämään niin hirveä huuto alkaa, tissi suussa on vissiin kiva nukkua vaan eikä omassa sängyssä.. ja ongelma on myös että syö vaan yhtä tissiä ja se on alkanu menemään tosi kipeeksi kun koko ajan tissillä.

f
Nukuta vieressä. Meillä heräili puoli vuotta ja viereen oli sitten helpompi nukuttaa. Sehän ois herännyt heti uudestaan, jos olisin sitä siirtänyt. Sitten ykskaks puolivuotiaana se alkoi nukkua kokonaisia öitä, ilman tein mitään ihmeellistä. Ehkä teilläkin kohta helpottaa!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Nukuta vieressä. Meillä heräili puoli vuotta ja viereen oli sitten helpompi nukuttaa. Sehän ois herännyt heti uudestaan, jos olisin sitä siirtänyt. Sitten ykskaks puolivuotiaana se alkoi nukkua kokonaisia öitä, ilman tein mitään ihmeellistä. Ehkä teilläkin kohta helpottaa!
Nukutan vieressä kun omassa sängyssä ei suostu nukkumaan.. neiti on hirveen tempperamenttinen, perhetyöntekijäki sano ku muutaman tunnin hoiti tyttöä että on varsinainen pakkaus:D minäki toivon että helpottaisi, alan olemaan tosi väsyny..

Yhteistyössä