vauvan fysioterapia

Oltiin tossa 8kk neuvolassa ja tuli lähete fysioterapeutille koska poika ei vielä kunnolla varaa jaloille. Nyt kaipailisin muilta kokemuksia vastaavasta. Mitä siellä fysioterapeutin käynnillä tehdään jne? Onko tässä aihetta huolestua kun poika ei pahemmin liiku?
 
wii
Meillä oli sama juttu, mutta samalla käynnillä oli neurologin tarkastus myös. Lääkäri ja fysioterapeutti tutkiskeli ja kyseli kaikennäköisiä. Fysioterapeutilta saatiin muutamia ohjeita ja pari lisäkäyntiä. Meille vaan todettiin diagnoosina, että ei mitään selkeää vikaa, toiset vaan kehittyy hitaammin... Yksivuotiaana on vielä kontrollikäynti.

Meillä hauska juttu oli, että poika alkoi seuraavana päivänä varaamaan jaloilleen ja parin viikon päästä jo otti askelia, kun kannatteli käsistä...
 
juu, meillä oli sama juttu 7kk neuvolassa ja kerran siellä käytiin. lisäkäynti saatiin, mutta ei menty enään. täti siellä oli aika omituinen ja vaan väänteli ja repi meidän neitiä konttaus asentoihin ym. mutta sanoi kumminkin ettei mitään hätää, kaikki kehittyvät omassa tahdissa. ja nyt kun ollaan kotona välillä harjoiteltu niin alkaa ottaa jaloilleen ja ryömiikin todella kovaa vauhtia =)
 
Itsekni olen ihmetellyt noita fysioterapia lähetteitä, joista olen näillä keskustelupalstoilla lukenut. Täällä meilläpäin ei sellainen onneksi ole tapana. Neuvolassa tosiaan todetaan että kaikki oppivat aikanaan. Niin meidänkin neiti 9,5 kk hiljaksiin kokeilee konttaamista, ryömimisen on jättänyt kokonaan väliin. Sen sijaan on istunut tukevasti jo noin 6 kk iästä. Joku totesikin jossakin ketjussa aiheeseen liittyen, että ihmislapsi oppii uusia asioita kun siihen on valmis. Tuttapiirissä on paljon samanikäisiä vauvoja ja onkin mielenkiintoista seurata miten eri aikaan ja eri asioita suunnilleen saman ikäiset oppivat.
 
wii
Minä taas olen sitä mieltä, että hyvä, että saatiin lähete, jotta saatiin asiassa mielenrauha. Sillä jos jotain vikaa olisi löytynyt, niin aina parempi, mitä aikaisemmin diagnosoidaan,jotta saadaan oikeanlaista hoitoa. Ja sinänsä siitä fysioterapiasta ei kenellekään ole kyllä muuta kuin pelkästään hyötyä, joten munsta liikkumattomalle lapselle se ei ole mitenkään huono vaihtoehto..

Mutta tuleehan näissä aina tietysti sellainen olo, että vähän turhaan säikytellään äitejä; itselleni ainakin tuli muutama uneton yö neurologin lähetteen myötä.
 

Yhteistyössä