Vauvan allergisesta ihoreaktiosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Hei!

Meidän vauvalle (puolivuotta) tuli tänä aamuna eka allerginen ihoreaktio. En tiedä, mistä johtui. Olin vähän aikaisemmin antanut lelun käteen ja sitä ennen laittanut itselleni ruokaa, joten epäilen, et olisko mun käsistä menny leluun jotain. Tai sit paidan kaulus ärsytti ja on mahdollista, että paidassa oli toista pesuainetta kuin millä oon tähän asti pessy (tiedän, et lorautin yhdestä pullosta viimeks lopputilkat koneeseen, mut en yhtään muista, mitä koneessa silloin oli).

Joka tapauksessa reaktio tuli. Levisi parissa minuutissa lähes kämmenen kokoiseksi. Semmoisia valkoisia isoja täpliä ja punaista siihen ympärille. Pelästyin jo aika paljon, mut sit se leviäminen loppui ja nyt on jo ihokin melkein kokonaan rauhottunut.

Mut mitä tommoseen voi tehdä? Siis jos vauva saa allergisen reaktion, mitä sille voi tehdä? Eihän vauvoille voi antaa antihistamiineja, kuten aikuisille, mut voiko tommoseen (kannattaako) laittaa esim. jotain hydrokortisonia?

Menee yleensä ohi jonkin ajan kuluttua. Tai päivän aikana viimeistään. Ei tarvitse mitään hoitoa, kortisonia jos ei tahdo mennä ohi mutten sitä ilman lääkärin määräystä laittaisi.

Ei sitä hydrokortisonia kannata heti laittaa, koska siinä on omat haittansa. Jos ihottuma kestää kauan tai vauvalla on epämukava olo niin silloin pitää laittaa.

Nyt tärkeintä olisi selvittää mistä se reaktio johtui. Ton ihottuman nopeasta leviämisestä mä päättelisin, että vauva oli saanut allergeenin vain vähän aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Mun käsittääkseni Zyrtec-tippoja voi antaa puolvuotiaalle. Ainakin lasten allergialääkäri sellasia pojalle kirjotti ja ikää oli muistaakseni 7kk.

Ei saa ilman lääkärin määräystä antaa noin pienelle, tais olla vasta 3-4v kun niitä sai antaa.
Ollaan mekin saatu lääkriltä puol vuotiaalle Atarax-resepti, mutta en sitä kyllä muuten antaisi.

Pitää kysyä neuvolassa. Otin kuvan siitä silloin, kun oli pahimmillaan. En vaan tiiä, mistä johtui. Mulla oli käsissä leipää, juustoa, kinkkua ja tomaattia (siis tuossa vaihtoehdot, noita söin itse. Tiedän, että oli ruokajäämiä käsissä, sillä havahduin itsekin siihen, kun annoin sitä lelua ja koitin ottaa vain varovasti kiinni lelusta. Eli ei niin suurta määrää ois voinu olla. Lelu ei ollu oikeestaan lelu, vaan tommonen silikonijääkuutiojuttu, jota vauva on tässä pari päivää jo ihmetellyt eli siinä ei sinänsä pitäs olla mitään uutta). Kovin suurta määrää ei ois voinu saada tuosta mitään ruokaa, jolle ois allerginen (toki vauva pisti sen leluun suuhun ja sitä kautta sitä siis syöny), eli aika voimakas reaktio ois tullu pelkästä tosta jäämämäärästä.

Vaihdoin äsken vaatteet sille ja vein ulos nukkuu. Haistelin äsköstä paitaa ja musta se ei haise sille pesuaineelle, jota viimeks lorautin (kävin kaapista nuuhkimassa muut ja ne tuoksui. Laitan ne uudestaan pesuun). Joten sekään ei välttämättä ollu se syy. Vauva istuskeli sitterissä, kun tuo tuli. Mietin oisko pelkkä mekaaninen ärsytys riittäny tohon reaktioon (kaulus hangannut kaulaa, kun sitteri heilui)? Suoraan sanottuna ei ole kovin levollinen olo, kun vein ulos nukkuu, mut ei kai tuosta nyt enää mitään tule. Toivon.

Meni jo ohi päin, siis iho oli vielä punertava, mut selkeästi jo rauhottunut. 1,5 h suunnilleen kesti se pahempi reaktio. Muuten vauva oli normaali.

Yhteistyössä