Vauvan allergiapelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut äiti

Vieras
4 kk vauvallamme on todettu atooppinen iho. Tosin iho ei kutia lainkaan, joten enpä sitten tiedä onko atopiaa vai vain kuiva iho. Polvitaipeet ovat punaiset, muuten vauvan iho on suht ok. Tietysti rasvaamme hänet kahdesti päivässä. Kortisonia tms. emme juurikaan ole tarvinneet. Hänellä on ehkä myös maitoallergia (olemme itse aavistelleet).

Meillä on myös neljä kissaa. Kissat ovat rakkaita perheenjäseniämme. Nyt olemme alkaneet miettiä voiko tuo pieni olla allerginen kissoille. Allergianeuvonnassa oltiin varmoja, että koska meillä on noin monta kissaa, vauva on jo siedättynyt niille.

Nyt sitten vauvalle ilmestyi keltapäisiä, isoja ja pienempiä finnimäisiä näppylöitä. Ne ovat kuin hormoninäppylät - tulevat ja menevät. Näppylöitä tosin alkoi ilmestyä lomallamme, jolloin kissat olivat hyvin kaukana kotona. Lääkäri epäili niitä hikinäppylöiksi. Lisäksi vauvan alaluomi on vähän punainen, ja niskan imusolmukkeet laajentuneet. Hän on muutenkin ollut vähän huonovointinen, äänikin on mennyt käheäksi. Kuumetta ei kuitenkaan ole ollut.

Mitä mieltä olette, voisiko tuo olla kissa-allergiaa, vai stressaanko turhaan? Olemme menossa uudestaan lääkäriin, koska näppyjä tuli rutkasti lisää, mutta toivoisin silti mielipiteitä :) Kissoistamme emme aio luopua missään tapauksessa, vaan niille tehdään kellariin oma poikamiesboxi, jos vauvalla on allergiaa

Sydämestäni toivon ettei vauvallanne ole kissa-allergiaa jos vanhemmat ovat noin vastuuttomia. Mun mielestä naurettavaa vaarantaa oman lapsen terveys, jopa henki parin katin takia. Tiesitkö että kissan hilse kyllä kulkeutuu vaatteitten ym mukana vauvaan vaikka ne pidettäisiinkin kellarissa? Karkeasti sanottuna saatatte joutua valitsemaan, kissat tai vauva. Normaalille ihmiselle siinä ei kyllä olisi sekunnin miettimistä.

No, asiasta on turha keskustella ennenkuin saatte lopullisen ratkaisun asiaan. Mutta kyllä, vauvanne voi olla allerginen kissoille.

Heh, mä kans mietin et miten vauva osaa pelätä allergioita :D

Mä olen ite allerginen kissoille, enkä vois kuvitella et mun mies ja lapsi kävis kellarissa paijaamassa/hoitamassa kissoja ja sit ne tulis mun seuraks tohon sohvalle -mähän tukehtuisin allergiaan.

Teidän kannattaa varmaan miettiä niitä allergiatestejä, koska tosiaan vauva voi olla allerginen. Ja jos on, niin sitten alkaa miettiä mitä kissoille. Missään tapauksessa se ei ole hyvä vaihtoehto pitää niitä allergisen lapsen kanssa samassa asunnossa.

oivoi :( meidän paha atoopikko paljastui mm. kissa-allergikoksi! mee ihmeessä heti pyytää testeihin, ennenku tulee astmaa tai muuta pahempaa, tai puhkeaa lisäks muita allergioita, esim. maito tai muut ruoka-aineet tai siitepölyt.... älä "leiki lapsella" vaik ne kissat ois kuinka tärkeitä.

Eläinallergiat on vauvoilla vissiin aika harvinaisia, mutta eihän sitä tiedä.

Ja atooppinen iho vauvoilla on ihan äärimmäisen harvinainen, melkein aina on kyse ruoka-aineallergioista. Onko tissillä vai korvikkella? Kokeile maidotonta (ja ehkä munatontakin) dieettiä/korviketta pari viikkoa niin näät mitä tapahtuu vai ei mitään.

Meidän mega-allergikko sai oireita eläin- ja siitepölyistä 6kk ikäisenä. Joka tarkoitti sitä että mummulaan emme voineet mennä, he eivät voineet kyläillä meillä elleivät vaihtaneet vaatteita meidän autotallissa ensin. me emme voi kyläillä sellaisessa paikassa jossa karvainen lemmikkieläin. Meillä oli kissa pojan syntymän aikoihin mutta kissa kävi niin aggressiiviseksi että naapurit ottivat kissa hoitaakseen.
Pojalla vaikeahoitoinen astma, atooppinen ihottuma ja syö muutamaa ruoka-ainetta. kun piti valita eläimen ja lapsen välillä, valitsin ilman muuta lapsen. Ja lapsen hyvinvoinnin edistämiseksi olemme tehneet kaikkemme jotta ylimääräisiltä lääkärikäynneiltä vältyttäisi.

Yhteistyössä