Vauvan alhainen verensokeri ja sen hoito

Hei,

Kertoisiko joku jonka vauva on joutunut synnytyksen jälkeen toiselle osastolle sokeritippaan, kuinka se käytännössä toimi? Kävittekö imettämässä vauvaa, olitteko hänen kanssaan päivät siellä osastolla, entäs yöt? Kuinka kauan vauva oli toisella osastolla ja kuinka kauan olitte yhdessä synnyttäneiden osastolla?

Itselläni saattaa olla raskausdiabeteksen vuoksi tuo sama edessä ja tietoa en ole löytänyt näistä asioista oikein mistään.

Kiitokset jo etukäteen! :flower:
 
Olin lastenosastolla juuri harjoittelussa ja sinne tuli aika paljon näitä "sokerilapsia". Äidit saivat tulla lapsia sylittelemään ja syöttämään (ja isät tietenkin kanssa sylittelemään). Yöksi täytyy kuitenkin mennä synnytysosastolle, sillä myös äitiä tarkkaillaan synnytyksen jälkeen, eikä siihen ole lastenosastolla resursseja. Joillain vauvoilla laski myös lämpö, jolloin olivat lämpökaapissa, mutta muuten aivan tavallisessa vauvansängyssä nukkuu.

Näin siellä missä olin, tietenkin voi olla eri käytäntöjä eri sairaaloissa. =)
 
Vauveli otetaan osastolle sokeriseurantaan, aina ei välttämättä tarvita edes tippaa, mikäli vauva syö hyvin ja sokerit saadaan sillä nousemaan. Tampereella ainakin äidit saavat tulla vauvelia hoitelemaan, mutta yöksi yleensä kehoitetaan menemään osastolle nukkumaan. Yleensä sokeriseurannassa ei tarvitse olla kauaa mikäli vauva on muuten terve.
 
Meidän iso poika joutui tippaan lastenosastolle, jossa hän oli torstaista maanantaihin (sunnuntaina tippa otettiin pois). Syötöt ja kuiviinvaihdot olivat 3 tunnin välein ja silloin me aina mentiin miehen kanssa lastenosastolle. Oltiin aina noin tunti sylittelemässä ja imettämässä ja vaihtamassa vaippaa. Ne välit poika nukkui, joten sanottiin, että meidänkin kannattaa levätä silloin, muuten siellä ois saanut olla koko ajan. Öisin sinne ei saanut mennä.

Kun saatiin poika omaan huoneeseen, oltais saatu lähteä kotiin jo seuraavana päivänä ellei keltaisuus ois tuottanut ongelmia.
 
Tyttö syntyi perjantaina, lauantaina joutui sokeritippaan lastenosastolle. Itse kirjauduin sairaalasta ulos, koska öisin olisin joka tapauksessa joutunut olemaan vauvasta erossa niin olin sitten mieluummin esikoisen ja miehen kanssa kotona nukkumassa kunnolla.

Eli päivät vietimme lastenosastolla. Aluksi siellä vauvan hoitohuoneessa kun tippaletku oli vielä päässä kiinni, ja myöhemmin saimme ottaa vauvan sellaiseen tv/leikkitilaan verikokeiden ja lääkärinkiertojen yms. välillä. Kaiken kaikkiaan vauva vietti lastenosastolla viisi päivää.


 
Tyttö syntyi aurinkoisena tiistaina maaliskuussa 2007 rv 37+4, minulla oli raskausdiabetes ja lääkärit ja kätilöt olivat ehtineet varoitella että sokeritippa saattaa olla tarpeellinen. Vuorokauden vanhana tyttö vietiin lastenosastolle koska sokeriarviot eivät lähteneet nousemaan. Onneksi meidän sairaalassa synnytysosasto ja ja lastenosasto ovat vierekkäin (pieni sairaala) eli tyttöä oli helppo käydä hoitamassa noin kahden- kolmen tunnin välein. Sain kätilön tai hoitajan avustuksella kylvettää, imettää, vaihtaa vaippoja ja pitää sylissä ja ihailla niin paljon kun itse vaan halusin. Myös öisin. Toki kätilöt kehotti lepäämään välillä, mutta minun oli vaikea ottaa neuvosta vaari, hormoonit hyrräsivät ja olo oli mikä mainioin.

Loppujen lopuksi tyttö oli sokeritipassa vuorokauden mutta sen jälkeen hän joutui lampun alle neljäksi päivää kun bilirubiiniarvot eivät olleet tasapainossa. Eli lastenosastolla tyttö vietti 5 päivää, sairaalassa oltiin 8 päivää, koska myös minun sokeriarvoja tarkkailtiin. Tapahtumasta on jäänyt ainoastaan positiivinen kuva ja nykyään kummallakan ei ole minkäänlaisia merkkejä diabeteksestä. =) Tsemppiä sinulle, kaikki järjestyy :hug:
 

Yhteistyössä