Vauvan 5kk, uskaltaako jättää yöksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaatu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhempi lapsi jota unikoulutetaan on jo ymmärtänyt maailman pysyväisyyden käsitteen (äippä on olemassa vaikka ei näy) toisin kuin 5kk vanha.
Parisuhteen hoito kiperässä tilanteessa on aivan yhtä hyvä , ellei parempikin syy kuin univelka jättää lapsi yökylään. Sitä vain ei arvosteta tarpeeksi,koska se ei ole yhtä konkreettinen asia, vaikka lapsen hyvinvointiin sillä on aivan tajuton vaikutus (päivittäiselläkin tasolla).
Mitä voi tapahtua, on se mitä luultavasti tapahtuu, eli lapsi stressaa, vaikkei siitä olisikaan ulospäin merkkejä (jos fyysisiä arvoja mitattaisin, näkyisi kyllä). Yhtälailla se lapsi stressaa isän ja äidin ilmapiiriä kun se on huonona, vaikkei sekään ulospäin näy. Toistuva yökyläily noin pienellä vaarantaa perusturvallisuuden muodostumisen, yksi tai kaksikaan kertaa ei sitä tee.

Minä menisin, suuremman pahan aiheuttaa lapselle jos ei pidä parisuhteestaan huolta. Lapsi hyötyy huimasti kaikista halailuista, kauniista sanoista ja muusta positiivisesta kanssakäymisestä vanhempiensa välillä, jos se hyöty kasvaa yhden yön poissaololla, on se todellakin sen arvoista lapsen kannalta! Se on vanhemman vastuuta tehdä vaikeitakin päätöksiä, tämä varmasti teillä niistä ensimmäisiä: menkää ja nauttikaa!

Minä olen sitä mieltä että kannattaa tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. =)

Itse varmaan olisin muuten jättänyt, mutta tuo lapsi oli haastava vauva, äärimmäisen huonosti nukahtava ja jatkuvasti heräilevä, 10-30 kertaa yössä. (Syyksi paljastui lopulta suolioireinen ruoka-aineallergia) Ihan taatusti läheiset olisivat auttaneet, koska olimme täysin loppu kumpikin. Mutta emme sitten jotenkin vaan viitsineet, vaikka yksikin yö olisi ollut ihana nukkua.

Minä jätin 5kk ikäisen kuudeksi TUNNIKSI hoitoon ja vauvan käytös oli erilaista minua kohtaan kun palasin ja itsekin oli ikävä. Eli oli hieman liikaa sekin. Ehkä tunti per ikäkuukausi.

Huh, mitä vastauksia. Tulee ihan sellainen tunne, että jos on käynyt niin että äiti (yh) joutuu sairaalaan vauvan ollessa pieni, niin koko peli on menetetty.

Nyt järki käteen, jos teille tekee yhden yön reissu hyvää niin antaa palaa! :) Ette todella tee mitään väärin! Ja yhtä paljon se vauva teitä senkin jälkeen rakastaa! Jopa enemmän.

Yhteistyössä