Vauvan 4kk nukahtamisvaikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pojan äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pojan äiti"

Vieras
Meillä on 4kk vauvalla pahoja ongelmia nukahtaa. Nukahtaa vain liikkeessä eli heijaamalla, vaunuihin jne. Ja kun laskee sänkyyn, saattaa herätä. Lisäksi vauva on iso ja en jaksa pitkään heijailla, kun itse olen aika hento. Onko mitään tapaa saada vauva nukahtamaan paremmin itsekseen, mitkään silittelyt ei auta, tai ei ainakaan ole auttaneet. Öisin on täysin hereillä, kun alkaa äännellä ja saattaa mennä kaksi tuntia ennen kuin saa nukahtamaan uudestaan syötön ja vaipanvaihdon jälkeen. Syöttää on pakko, olen yrittänyt nukuttaa ilman ja herää huutamaan nälkäänsä pian, jos edes nukahtaa. Ja vaipanvaihtokin on tehtävä, kun muuten tulee aamulla pissat läpi. Valoja ei sytytellä yöllä eikä seurustella, mutta silti vauva ei meinaa nukahtaa uudestaan. Monena yönä olen joutunut nukuttamaan jo vaunuihin. Olisiko ideoita kenelläkään? Mua väsyttää :(

Eikö kellään ole mitään vinkkiä, miten tähän voisi vaikuttaa? Tiedän, että vauva on pieni, mutta olen joutunut käymään jo selän ja käsien takia lääkärilläkin, ei ole enää mikään pieni vaiva tämä.

Moi!
Ootko kokeillut sellasia riippukehtoja? Tosin lapsesi on jo 4 kk vanha, mutta silti luulisi niitä olevan myös isommille lapsille. Eli jotain riippukehtoa esim. Amazonas Koala tai ehkä
http://www.kullanmurut.fi/product/183/vauvan-riippukehto-3-varivaihtoehtoa
tai
http://www.orashop.fi/www/popupcard.php?id=186
Tsemppiä!!

Ootko kokeillu laittaa kapaloon vauvaa ? jos niin nukahtaisi paremmin ? Yöllä lopettaisin jo vaipanvaihdon ja laittaisin illalla imukykyisemmän vaipan yöksi.. jos ei kakkaa ole tullut, niin en vaihtaisi vaippaa.. yöllä ei sais ottaa mitään katsekontaktia vauvaan tai puhua hälle.. syöttö vaan ja takas unille..

Sinuna yrittäisin kyllä päästä eroon vaipanvaihdosta yöllä. Isompi tai erimerkkinen vaippa voisi toimia? Mulla iso vauva, nyt 4,5 kk ja yli 8 kg, mutta menee kyllä yhdellä Libero 4-koon vaipalla 12 tuntia eli yön yli. Nukahtaa tissille illalla ja yöllö ja välillä päiväunillekin, toinen vaihtoehto on nukutus ulos vaunuihin (muuta en ole minäkään keksinyt).

Onko vauvalla joku vaiva joka valvottaa? Ihan ekana käyttäisin lääkärissä ja poissulkisin korvavaivat, allergiat ja refluksin. Meiltä löytyi tuo silent-refluksi joka hankaloitti nukkumista ja lapsi heräili paljon. Puhuit myös että olet koittanut nukuttaa ilman syöttöä?? 4kk vauva tarvitsee vielä yölläkin maitoa, yösyötöistä voit alkaa vieroittelemaan joskus 6kk++, moni vauva syö vielä vuoden ikään asti öisinkin esim. aamuyöstä. Oletko koittanut kapaloa? Vieressä nukuttamista esim. pinnasänky sivuvaununa? Pinnasänkyihinkin on saatavana sellaisia keinujalaksia/tassuja. Entäs ihan perinteinen kehto? löytyy kirppareilta halvallakin..

Imukykyisempi vaippa jottei tarvi sitä vaihtaa ja herää liikaa, syötettäessä jokin kangas vauvan alle, jolloin ei niin havahdu maitotokkurastaan kun lasket sänkyyn kankaan kanssa. Meillä tuon ikäinen otettiin jo pois riippukehdosta kun alkoi punnertaa istumaan, eli sellaista en enää teidän vauvan ikäiselle suosittelisi. Kokeilisin vaan totuttaa sinnikkäästi siihen, että täytyy nukahtaa ilman heijaamista. Oletko perhepetiä kokeillut?

Kiitos viesteistä! :) Kapalossa oli 4kk asti josta siirryttiin unipussiin. Totuttelu vielä menossa. Kapalopeitto tosin vieressä myös. Kapalosta siirrettiin pois siksi, kun alkoi liikkua ja ahdas kapalo ahdisti vauvaa. Vaipanvaihto on ollut pakollista, kun vauvalla on ripuli. Onneksi se on menossa jo ohi, mutta on kestänyt kauan, eikä kokeissa ole löytynyt siihen mitään muuta syytä kuin yli kuukausi sitten annettu antibiootti. Pinnasänkyyn vauva siirrettiin perhepedistä, kun heräili vähän väliä kun haisi maito nenään ja halusi siksi imeä vaikkei ollut nälkäkään. Yöt vähän rauhoittuivat tuolla toimenpiteellä ja vielä enemmän sitten kun isä siirtyi nukkumaan minun ja vauvan väliin pinnasängyn viereen. Eikä meidän pinnasängystä saa laitaa alas, joten sivuvaunu ei oikein toimi... :( Ihan hyviä ideoita, mutta nämä tiet on jo katsottu. Toki jos vielä olisi jotai ideoita, miten voisi totuttaa pois heijaamisesta, niin mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan. Kiitos hurjasti jo kaikille vastanneille!! :)

Yhteistyössä