Vauvalle vaunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keltanokka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keltanokka

Vieras
Tiedän, tämä on varmaan jo täysin kulunut aihe täällä, mutta jos voisitte jotain vinkkejä antaa millaiset vaunut olisi järkevä hankinta... Keltanokkana kun niitä olen katsellut. Ensinnäkin, missä vaiheessa olette ostaneet vaunut? Itsellä (vasta) rv 20+ ja mietin, että olenko hieman liian ajoissa miettimässä vaunuja... Kesävauva siis olisi tuloillaan.

Nyt tuntuu olevan tosi paljon tarjolla yhdistelmävaunuja -kannattaako sellaisia ostaa? Kovalla vai pehmeällä kantokopalla? Neljä vai kolme pyörää? Millaiset renkaat? Tukehtuuko vauva kesällä vaunuihin jos ja kun ne ovat kuitenkin väriltään tummat (suurin osa vaunuista tuntuu olevan tummia ja ihan vaaleita ei viitsisi ostaakaan likaantumisen vuoksi)? Saako tuollaisia kolmipyöräisiä vaunuja työnnettyä hyvin talvella lumessa? Tai hiekka/soratiellä? (asutaan enemmänkin maaseudulla kuin kaupungissa, löytyy sekä asfaltti että hiekkateitä mitä pitkin työnnellä).

Onko kenelläkään kokemuksia Geslein merkkisistä vaunuista? Niitä olen katsellut tässä. Kohtuu hintaiset (tarjouksessa olisivat juuri!) ja tuntuisi toimivilta. Entä kannattaako edes ajatella ostavansa jotain tosi tosi halpoja (n. 200e) vaunuja esim. jostain marketista? Ovatko sudet?

Laittakaa jotain mielipiteitänne :)

En tiedä onko tästä mun kirjoituksesta yhtään mitään apua.. Gesslein Futuret on meilllä. Tyytyväinen olen ollut. Ne on tummansiniset, mutta kuomun takaosan päällikankaan saa irti, niin että jäljelle jää hyttysverkko, joten luulisin että vaunuissa ilmanvaihto pelaa kesälläkin. Gessleineihin ainakin oli niin runsaasti hyödyllisiä lisäosia tarjolla, mm. jatkoperä että voi sittenkin vielä nukuttaa lasta vaunuissa kun ei enää varsinaiseen koppaan mahdu, että päädyimme niihin. Lisäksi turvaistuimen saa suoraan rattaiden runkoon kiinni adaptereille, mikä on ollut kätevää sairaala- ja kauppareissuilla. Kevyet ovat työntää ja kääntyvät etupyörät ovat kätevät. Nyt talviajaksi vaihdettiin tietenkin eteen ne suuret pyörät niin pääsee lumessakin kevyesti eteenpäin. Menevät lisäksi kasattuna pieneen tilaan. Miinusta pikkuruisesta tavarakorista.

Mulla oli esikoisella v.2006kombit ja nyt jo toisen lapsen kautta viisastuneena,en kyllä enää ostaisi yhdistelmävaunuja edes esikoistilanteessa. ne ovat raskaat (eivät työnnettäessä vaan lähinnä nostellessa),vievät suuren tilan,mikäli joskus haluatte kuljettaa vaunut talvella autossa. plussaa niissä on ne,että on saatavilla pyöriä,jotka eivät puhkea,tai yleensäkin ne ovat todella siistin näköiset, kevyet työntäessä ja niissä on lämmin nukkumapaikka vauvalle talvella.
kesällä vaunut ovat vaunukopan kanssa todella tukalat,siis jos ajatellaan näitä viime kesien 30asteen helteitä. talvipakkaset kun nykyään eivät ole niin kovia,niin ennemmin suosittelisin tukevia matkarattaita,joissa selkänojan saa täysin makuuasentoon.itse nukutan toisen lapseni,joka vielä ihan vauva, matkarattaissa makuupussissa ja alla on vielä lampaantalja. ihan yhtä lämmin kuin tavalliset yhdistelmät,mutta kesällä taatusti viileämmät. matkarattaat ovat kevyemmät,usein halvemmat,vievät kuskatessa vähemmän tilaa ja ovat jopa usein hieman kapeammat kuin yhdistelmät,joten esim.kaupoissakin ovat paljon ketterämmät.
kolmipyöräisistä eikä halpisrattaista minulla ole mitään kokemusta,mutta eikös nuo kolmipyöräiset ole tarkoitettu juoksukäyttöön??

Tässä muutama kokemus:

Meillä on mustat Brio Novat pehmeällä kantokopalla, eivätkä olleet yhtään kuumat viime kesänä, vaikka sanotaan että pehmeä koppa on kuuma kesällä. Ja kesällähän vauvasi on niin pieni ettei varmasti tule ahdasta pehmeässäkään kopassa.Yleensä ottaen en tiedä onko suurtakaan väliä onko kova vai pehmeä. Pehmeää oli ainakin helppo kantaa kun vauva oli pieni, mutta toisaalta kova on kuulemma tilavampi. Pehmeästä kopasta saa meidän vaunuissa talveksi lämpöpussin kun kovikkeet ottaa pois. Nyt käytetään pääosin rattaina (vauva 10kk), ja olen ollut tosi tyytyväinen. Tumma väri ainakaan minusta vaikuta mitenkään, varjossahan se vauva nukkuu.

Vaunut ostettiin tammikuun alennuksista, vauva syntyi maaliskuussa. Edellisvuoden mallista saimme muistaakseni n. 200e alennusta.

En ostaisi markettivaunuja (enää;), meillä Carena -merkkiset matkarattaat joita käytetty viime kesästä matkoilla ja kaupungilla, ja jo ovat suunnilleen päreinä.

Kolmipyöräiset eivät käsittääkseni taitu yhtä pieneen tilaan kuin tavalliset, eli kannattaa tarkistaa mahtuuko takakonttiin. Siihen meillä ainakin kaatui 3-pyöräisten osto. Meillä on melko suuret ja leveät ilmakumipyörät, ja oikein hyvin kulkee kaikissa maastoissa. Kerran on laitettu lisää ilmaa.

Kolmipyöräisistä: niin jostain itsekin olen käsittänyt, että nuo olisivat juoksemista varten, että jos äiti kovasti harrastaa lenkkeilyä niin sillon olisivat hyvät. Mutta näyttääpä noita olevan niin paljon tarjolla ja käytössä, että liekkö enemmän nyt trendi kuin ihan tuossa varsinaisessa käytössä kaikilla. Onhan ne tietty varmaan helpot/kevyet työntää kävellenkin -tai niin ainakin voisi kuvitella.

Tuotapa tammialea itsekin tässä vähän olen katsellut.. Saisi viime vuoden malleja edullisestikin.. mutta viitsiikö vielä ostaa vaunuja varastoon odottamaan, kun eihän sitä vielä tiedä mitä tuleman pitää (sanoo pessimisti).

Harmittaa, jos tulee tehtyä sitten huonot vaunuostokset. Niistä saa sitten kärsiä kun vauvaa työntelee. Mies ei ymmärrä oikein, kun olen katsellut sellaisia n. 500-600e maksavia vaunuja. Ymmärtääkeni tuo hinta on vielä ihan kohtuullinen hyvistä, laadukkaista vaunuista. Mies kun taas katselee noita 200 e vaunuja, itse en oikein sellaisia uskaltaisi mennä hankkimaan... Minähän niitä vaunuja loppujen lopuksi enemmän tulen työntämään ja käsittelemään!

Meillä myös mustat Brion Novat, tyttömme syntyi toukokuussa.
Oikein hyvät vaunut on,pehmeä koppa ei ollut kuuma kesällä, vaikka monet niin tuumivat.
Mutta.
Koppa ei ole suuren suuri, ja vaikka ei ole tyttömmekään mitenkään isokokoinen,ei hän enää mukavasti mahtunut koppaan syyskuusta eteenpäin. No, se ei tosiaan ole mikään ongelma, tyttö nukkuu oikein hyvin vaunuissa ilman koppaakin,pehmusteita vaan alla.
Mutta mutta.
En MISSÄÄN tapauksessa ostaisi enää yhdistelmiä, jos tällä kokemuksella nyt menisin ostamaan ekoja vaunujani. Tätä myös yritän raskaana oleville kavereilleni selittää:
"vauva"-aika on todella (aivan liian ) lyhyt. Meidän tyttö ei ainakaan kestänyt maata vaaka-asennossa hereillä olleessaan,enää 4kk jälkeen. Siispä olisimme joka tapauksessa luopuneet kopasta, sillä siinähän voi vain maata. Kova koppa mielestäni aika turhake (ok,ehkä matkasänkynä..), sillä siitä ei ole mitään hyötyä enää koppavaiheen jälkeen,eli vie vain tilaa varastossa. Pehmeästä kopasta saa usein sentään jalkapeiton.
Ostaisin ehdottomasti kunnon rattaat,jonka selkänojan saa täysin makuuasentoon.
Halutessaan voi sitten vaikka ostaa jonkun "halpis" kopan jonka saa rattaisiin vauva-ajaksi (vauva-ajalla tarkoitan aikaa,jolloin vaavi ei tee muuta kun syö ja nukkuu).
Itse ostimme juuri Peg Peregon matkarattaat,suosittelen lämpimästi! Ovat todella korkealaatuiset menopelit,myöskin kyllä kalliimmat kun perinteiset matkarattaat. Mutta ehdottomasti hintansa väärtit - näitä aion suositella kaikille tuleville äideille! Ja vie tilaa (esim. autossa)noin 1/3 :n noista Brion Novista. Harmittaa, kun en itse aikoinani tajunnut!
Ei nimittäin ole enää vaiva eikä mikään lähteä kaupingille pienen kanssa, kärryt on niiin kätevät ja pienet, versus Novat.
No, mielipiteitä on monia,tässä vain yksi niistä :)
ps. Käytämme edelleen Novia täällä kotona (hiekkatie), mutta uskon,että keväällä Novat myydään tms.

Tosin,

Komppaan edellistä! Ostakaa ihmeessä peregot ja niihin joku koppaviritelmä alkukuukausiksi, niillä yhdistelmillä ei oikeesti tee mitään (ja älkää sitten kuunnelko niitä myyjiä,nehän yrittää saada teille kalleimmat mahdolliset/turhakkeet,jotta sitten kohta palaatte ostamaan niitä rattaita,joita käytetään 4 v asti...)! Ovat isoja ja kömpelöitä ja kalliita (vaikka ostaisitte Peg Peregot kaikilla herkuilla,tulee silti halvemmaksi!). Ihan oikeasti, ette tarvitse kolmeen-neljään vuoteen uusia rattaita jos pstatte samantie peregot. Ja jos tulee toinen lapsi,on peregoissa seisoma-alusta isommalle sisarukselle!
Huh mikä mainospuhe :) Mutta kuten edellinen, suosittelen lämpimästi!

Alkuperäinen kirjoittaja Liinukka78:
Meillä myös mustat Brion Novat, tyttömme syntyi toukokuussa.
Oikein hyvät vaunut on,pehmeä koppa ei ollut kuuma kesällä, vaikka monet niin tuumivat.
Mutta.
Koppa ei ole suuren suuri, ja vaikka ei ole tyttömmekään mitenkään isokokoinen,ei hän enää mukavasti mahtunut koppaan syyskuusta eteenpäin. No, se ei tosiaan ole mikään ongelma, tyttö nukkuu oikein hyvin vaunuissa ilman koppaakin,pehmusteita vaan alla.
Mutta mutta.
En MISSÄÄN tapauksessa ostaisi enää yhdistelmiä, jos tällä kokemuksella nyt menisin ostamaan ekoja vaunujani. Tätä myös yritän raskaana oleville kavereilleni selittää:
"vauva"-aika on todella (aivan liian ) lyhyt. Meidän tyttö ei ainakaan kestänyt maata vaaka-asennossa hereillä olleessaan,enää 4kk jälkeen. Siispä olisimme joka tapauksessa luopuneet kopasta, sillä siinähän voi vain maata. Kova koppa mielestäni aika turhake (ok,ehkä matkasänkynä..), sillä siitä ei ole mitään hyötyä enää koppavaiheen jälkeen,eli vie vain tilaa varastossa. Pehmeästä kopasta saa usein sentään jalkapeiton.
Ostaisin ehdottomasti kunnon rattaat,jonka selkänojan saa täysin makuuasentoon.
Halutessaan voi sitten vaikka ostaa jonkun "halpis" kopan jonka saa rattaisiin vauva-ajaksi (vauva-ajalla tarkoitan aikaa,jolloin vaavi ei tee muuta kun syö ja nukkuu).
Itse ostimme juuri Peg Peregon matkarattaat,suosittelen lämpimästi! Ovat todella korkealaatuiset menopelit,myöskin kyllä kalliimmat kun perinteiset matkarattaat. Mutta ehdottomasti hintansa väärtit - näitä aion suositella kaikille tuleville äideille! Ja vie tilaa (esim. autossa)noin 1/3 :n noista Brion Novista. Harmittaa, kun en itse aikoinani tajunnut!
Ei nimittäin ole enää vaiva eikä mikään lähteä kaupingille pienen kanssa, kärryt on niiin kätevät ja pienet, versus Novat.
No, mielipiteitä on monia,tässä vain yksi niistä :)
ps. Käytämme edelleen Novia täällä kotona (hiekkatie), mutta uskon,että keväällä Novat myydään tms.

Tosin,
Jäi näköjään kesken...

Eli vielä piti sanomani,että jos vaunuja tullaan käyttämään vain esim.hiekkatiellä, silloin ehkä suosittelisin vaunuja joissa isot pyörät. Mutta jos vähääkään kuljetatte menopelejä autolla tai matkustatte tai käytte esim ostoskeskuksissa tai vaikka ihan lähikaupassakin, en voi kyllä noita isoja rotjakkeita suositella. Sillä KAIKKI yhdistelmät ovat valtavia noihin rattaisiin verrattuna. Ja noi peregothan on siis matkarattaat,eli ne menee tooosi pieneen tilaan (sateenvarjorattaat), mutta musta ehdottomasti kaikkein kätevimmät!!

Hei
Itse ostin vaunut samana päivän, kun kävin rakennultrassa. Vaunut oli tarjouksessa. Kannattaa kyllä, jos uskallatta niin ostaa nuo vaunut nyt tarjouksesta edullisemmin.
Meillä on emmaljungan smart duot. Poika on syntyny heinäkuussa ja mahtuu koppaan vielä tosi hyvin. Vaunut on toiminu hyvin ja ollaan oltu muutenki tyytyväisiä.
Mieti minkälaiset vaunut tarvitset ja minkä laiselle käytölle.
Käy katselemassa liikkeissä ja työllistä myyjiä oikein kunnolla ja kysele ja pyydä esittelemään oikein kunnolla vaunut.

mä en kyllä pistäisi rahojani noihin halpiskärryihin. Me investoitiin esikoisen kohdalla brion vaunuihin, pyörivät siinä jossain 500e hujakoilla vieläkin ja ovat olleet lyömättömät nyt siis jo toisella käytössä. Meillä brio kombit (yhdistelmä) ja kovalla kopalla. Kopasta en osaa sanoa, toiset sanoo että kova koppa olis viileempi kesällä en tiedä onko hirveesti väliä kumpi, makuasia. Ilmakumirenkaat on ihan pakolliset maaseudulla (meillä hiekka/asvalttitiet), on vissiin tän neljvän vuoden aikana pari kertaa pumpattu ilmaa ja lenkkeilty on sairaan paljon, kilometrejä hurjasti. Ratasosa menee vieläkin esikoiselle, nyt siis kohta 4v, kevyet työntää. Mut siis noissa kalliimmissa merkeissä varmaan ominaisuudet aika lähellä toisiaan. Mä en ostais mitään vaaleasävyistä vaunua koska ne nuhjaantuu käytössä eikä varmaan kuinka pesiskin saa enää niin puhtaaksi. Huomaa kokeilla korkeuksia työntöaisoissa, ite kun ollaan pitkiä ihmisiä niin ollaan huomattu että kavereilla vaunuissa työntöaisat matalemmalla kuin meidän brioissa (tosi kavereilla vanhempaa mallia joten niistäkin saattanu tulla säädettäviä malleja markkinoille). Vaunut on mun mielestä tärkein investointi kaukalon ohella vauvalle, mä en lähtis millä "koppaviritelmällä" liikkeelle koska meillä ainaski molemmat vauvat nukkui kaikki päikkärit ulkona vaunuissa (aluksi siis 4xpvssä) ja siinä kohtaa on vähän väliä onko vaunut kätevät vai ei. JOo, tietysti sit on niitä vauvoja myös jotka ei viihdy vaunuissa ollenkaan.

Tsemppiä ostoksille!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Lenssu:
Komppaan edellistä! Ostakaa ihmeessä peregot ja niihin joku koppaviritelmä alkukuukausiksi, niillä yhdistelmillä ei oikeesti tee mitään (ja älkää sitten kuunnelko niitä myyjiä,nehän yrittää saada teille kalleimmat mahdolliset/turhakkeet,jotta sitten kohta palaatte ostamaan niitä rattaita,joita käytetään 4 v asti...)! Ovat isoja ja kömpelöitä ja kalliita (vaikka ostaisitte Peg Peregot kaikilla herkuilla,tulee silti halvemmaksi!). Ihan oikeasti, ette tarvitse kolmeen-neljään vuoteen uusia rattaita jos pstatte samantie peregot. Ja jos tulee toinen lapsi,on peregoissa seisoma-alusta isommalle sisarukselle!
Huh mikä mainospuhe :) Mutta kuten edellinen, suosittelen lämpimästi!

Vaikka asutaan kaupungissa ja paljon kuljetaan bussilla ja autollakin niin sen verran tulee käveltyä vaunujen kanssa, että tuli käytettyä kyllä niitä aikoinaan ostettuja yhdistelmiä (emmaljunga) todella paljon. Meillä oli vain auton perässä sateenvarjorattaat joita käytettiin matkoilla.
Yhdistelmissä on isot pyörät joilla pääsee kulkemaan talvellakin hyvin. Pienipyöräiset matkarattaat tai sateenvarjot saivat hien pintaan (ja ärtymyksen) kun eivät kulkeneet lumessa kuin perässä vetäen. Yhdistelmissä on iso kori alhaalla jonne sai kätevästi kaikki tavarat ja ostokset. Plussaa on myös se etteivät ne ole köykäiset ja kaadu helposti esim bussissa tai kaupassa jos niihin ripustaa ostoksia. Meillä tuli käytettyä oikeastaan vain ja ainoastaan noita yhdistelmiä kotikäytössä. Olivathan nuo isot rattaat, mutta ehdottomasti paremmat ja käytännöllisemmät kuin matkarattaat. Lisäksi mun mielestä vauva oli paremmassa turvassa tukevissa vaunuissa kuin tuulen tuivertamissa rattaissa.

Mutta nämä on mielipide juttuja....

Mä olen samaa mieltä kuin edellinen. Meilläkin on emmaljungat ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen. Meillä ne on kovalla kopalla, nyt kun poika on reilun vuoden käytössä on ratasosa. Kesällä jouduimme vaihtamaan ratasosaan. Siihen asti viihtyi vallan mainiosti kopassa, päätyosan sai hiemn koholleen, jolloin vauva näkikin jotain. Meillä käydään ulkoilemassa päivittäin, koska talossa on koira, ja kyllä niillä isommilla renkailla pääsee paljon paremmin liikkumaan lumessa/loskassa. Meillä on autossa erikseen matkarattaat, joita sitten käytetään esim. kaupungilla, ellen sitten mene linja-autolla, silloin käytössä on noi emmaljungat. Olen joskus naama punaisena työntänyt niitä matkarattaita tuolla lumessa, eikä mukavaa puuhaa ollut.

Mutta jokainen tehköön oman valintansa. =)

Saahan niitä isoja renkaita rattaisiinkin =D mm Emmaljungan Timmyt ovat tosi suositut myös pikkuvauvoilla. Selkänoja menee makuuasentoon ja erikseen voi hankkia kopan. Niiden hinta tosin on noussut enkä alennuksista tiedä.

Itse en enää kahden lapsen kokemuksella ostaisi yhdistelmiä. Kuten moni jo kirjoittikin niin vauva-aika on lyhyt ja (isot) vaunut vievät paljon tilaa. Autosta, sisältä, bussissa kulkeminen vaikeampaa jne. Jos asuu kerrostalossa niin ei välttämättä mahdu hissiin.

Mikäs siinä sitten jos on tilaa missä säilyttää ja iso auto käytössä =D. Meillä ei ole. Meidän esikoisella oli tosi isot vaunut ja niistä luovuttiin hyvin äkkiä kun tuli ratasikään. Kun on kyse istumarattaista niin isot yhdistelmät meillä oli tosi hankalat. Olihan ne alkuun tosi kivat (ja välttämättömät) muttei todellakaan käytännölliset.

Kuopuksella oli Brion Novat ja ne oli oikein hyvät. Myytiin kylläkin kuomurattaina ja koppa piti ostaa erikseen. Istumarattaina ei näitäkään pahemmin käytetty kuitenkaan vaan tähän tarkoitukseen ostettiin Emmaljungan Scooterit. Niissä ei selkänoja mene täysin makuuasentoon, mutta pystyy kuitenkin nukkumaan hyvin. Todella hyvät rattaat ja menee pieneen tilaan. Hyvät renkaat joilla kulkee missä vain! Päiväunet lapsi nukkui halvoissa vaunuissa, joissa iso koppa. Novatkin myytiin siis pois.

Paljon riippuu asuinpaikasta ym millaiset vaunut kannattaa hankkia. Esikoisen aikaan meillä ei vielä ollut autoa joten vaunujen kanssa kuljettiin paljon bussilla kuin myös lumihangissa jne. Kuopuksen syntyessä autoiltiin paljon ja vaunut jäi vähemmälle ja esim Novat oli pääsääntöisesti lenkkeilyä ja nukkumista varten. Istumaiässä meille parempi vaihtoehto oli univaunut ja rattaat erikseen. Jos saataisiin vauva niin tällä periaatteella mentäsiin ehdottomasti =D.

Samaa mieltä kuin Milla Maqia. Meillä menee samat isot Briot jo kolmannella lapsella, enkä vaihtaisi (paitsi uudempaan malliin ;)). Riippuu niin missä ja miten liikkuu, mutta itse kuljen pääasiassa kävellen ja julkisilla. Rattaat seisovat aina pihalla, ei ole väliä, mihin tilaan taittuvat autossa. Autossa on matkarattaat ja kantoreppu ostoskeskuksia ja oikeita matkoja varten.

Käyn rattailla ruokakaupassa, raahaan nyttemmin kolmen lapsen leluja, vaippakassia, varavaatteita sekä ostoksia. Seisomalautakin on käytössä, rattaat ovat tosi työjuhta. Meillä ei lumia aurata välillä pariin päivään, vaikka kaupungissa asutaankin. Olen koittanut kesällä pärjäillä matkarattailla, mutta ihan toivotonta näillä vaatimuksilla. Talvella en viitsi edes yrittää.

Nyt jos ostaisin uudet, ostaisin ehkä Bugaboot, niin olisi vaunut ja matkarattaat samassa. Niissä on huonoa vain pieni tavarakori.

En usko, että Peg Peregojen seisomatasolla jaksaa/viitsii työntää 15-20 kg lasta joka arkipäivä useamman kilometrin. Kaverilla on ne, kehuu matkakäytössä, mutta kotiarjessa hän työntää Emmaljungia. Onko sille tarvettakaan, riippuu siitä, kuinka iso ikäero tulee ja millainen elämäntyyli on. Meillä on tarvetta käyttää seisomalautaa koko ajan, jo toisella lapsella.

Pakko kirjoittaa pieni täsmennys Ag:n kirjoitukseen. Eli jos tarkoitit Timmy rattaita, missä menee selkänoja makuuasentoon niin ne ovat Teutonian malli. Muuten kirjoitus oli kuin itse kirjoittamani =)

Tuosta vielä, että itse suosittelen pikkuvauvalle rattaita missä on heittoaisa tai ainakin käännettävä istuinosa, Timmyissä tuota ei ole. Nykyään saa valita haluamansa pyörät muistaakseni myös Brioihin ja ainakin Teutonioihin. Eli pienistä Citypyöristä isoihin rattaiden pyöriin. Itse ostin Timmyihin isot 30cm ilmakennokennopyörät.

Mutta itse olen ehdottomasti näiden pienten "miniyhdistelmien" kannalla mutta isoilla vaunuilla on tarvetta ihan tilanteesta riippuen. Ystäväni taasen käytti isoja rattaita alusta loppuun, ei tykännyt näistä pieneistä rattaista. Itselläni olisi mennyt hermot jo minuutin jälkeen, kun olisin raahannut ja nytkytellyt isojen kolhojen kanssa menemään.

Jatkan vielä. Eli omasta mielestäni Gessleinit ovat vaunujen aatelia :) Samoin Hartanit. Matkarattaista suosittelen samaten Gessleinia tai ehdotonta huippua eli Ingelisana. Toinen on, että itse olen mieltynyt myös Carenan rattaisiin. Toiminnoiltaan vastaavat miltei parhaiten omia tarpeitani vaikka onkin halpismerkki. Mutta luulen että jos ostat Gessleinit et kadu =) Jos tarvetta isoille vaunuille on.

Kukin tarpeensa mukaan, itse en pidä Brioista, Emmaljungasta, enkä ostaisi Peg Peregoja enkä Gragon rattaita. Ostaisin ennemmin vaikka halpismerkeistä Carenaa tai Emmaakin.

Laita vaikka viestiä mihin päädyitte :)

Meillä on käytössä Emman bestar -yhdistelmät, jotka maksoivat 199 euroa. Olemme olleet niihin tosi tyytyväisiä. Ovat olleet kovassa käytössä jo vuoden verran, ja toimineet hyvin. Ovat vähän raskaat työntää, mutta eipä se ole menoa haitannut. Tykkään, että vaunut ovat kunnolliset ja vakaat.

Jos jompi kumpi on pitkä, niin katsokaa, että työntöaisan saa riittävän korkealle. Meillä on teleskooppimallinen aisansäätö ja se on meillä pitkillä ollut parempi kuin ne, joissa aisaa vain käännetään.

Kesävauvaa odotellessa sulla on hyvää aikaa etsiä käytetyt vaunut, saat laatumerkin halvemmalla ja ainakin Emmaljungat on kestäneet uudenveroisina 2 lasta todella kovassa käytössä. Menevät vielä toisen mokoman!

Mä en ole E:n yhdistelmiä katunut, metsäteillä kun lenkkeillään ja kaikki kauppareissut heitetään kävellen. Maastoajo-ominaisuudet on siis hyvät ja tavaratilaa riittävästi. Mahtuvat aivan kääpiökokoiseen hissiin, takakonttiin laittaessa täytyy ottaa pyörät pois.

Kesävauvalle just sopivat yhdistelmät hyvin, mahtuu pehmeäänkin koppaan ja kun ei talvella halua enää makuuasennossa olla, kopasta saa lämpöpussin. Eka kesä meni meilläkin ihan loistavasti, vaikka oli kamalat helteet. Edelleen toimivat rattaina niin hyvin, etten matkiksia sitten ostanutkaan.

Maalle ehdottomasti isot ilmakumipyörät, muuten ei lumeen/pehmeille sorateille ole mitään asiaa. Iso tavarakori on myös ehdoton, ostoksia kuskatessa pysyy painopiste alhaalla kun ei tarvitse ripustella aisaan mitään.

Suosittelen tosiaan lämpimästi käytettyä laatukamaa, markettivaunut eivät kestä kuin kevyttä käyttöä.

Itse kannatan ehdottomasti yhdiostelmiä. Meillä on briot pehmeällä kopalla ja vaikka poika on jo yli kaksi vuotias, ovat rattaat päivittäin kovasti käytössä.

Minusta tuo pehmeä kantokoppa oli hyvä, koska kun pojan laittoi talvella sinne nukkumaan ei tarvinnut niin paljon pukea hänelle päälle, eikä tarvinnut mitään makuupusseja. Kantokoppassahan on lämmin fleecevuoraus (tai jotain). Kun puolivuotiaana otimme kopan pois käytöstä (poika ei enää makuuasennossa kauaa viihtynyt), kantokoppa oli helppo laittaa varastoon, kun se vie niin vähän tilaa.

Yhdistelmissä on myös hyvät renkaat ja kun me käydään rattailemassa, kuljetaan milloin hiekalla, milloin metsässä ja milloin asfaltilla ja aina on meno helppoa ja kevyttä.

Meillä on myös matkarattaat, jotka ovat aina autossa, mutta niitä tulee enemmän kesällä käytettyä (ja aina asfaltilla) tai sitten jos menemme shoppailemaan kaupunkiin, mutta näin talvella kuljetan yhdistelmiä aina mukana, jos esim. menemme mummolaan. Eikä ne rattaat ole minusta yhtään raskaat nostaa autoon ja pois.

Myös heittoaisa ja teleskooppi varsi ovat tosi hyviä...

Hei,

jokainen kokee nämä asiat omalla tavallaan ja arvostaa eri asioita, mutta tässä nyt minun mielipide.

Meillä on Teutonia Prestiget ja vauva syntyi keväällä. Mies kun sai vaunujen värin valita niin niistä tuli sitten varsin synkät eli ovat musta harmaat. Kesän lämpö ei kuitenkaan pahemmin niissä haitannut.
Jos tiedät, että tulet kuljettamaan vaunuja paljon autossa, kannattaa tehdä niin, että menee auton kanssa liikkeeseen ja kokeilee, että ne varmasti takaosaan mahtuvat. Eipä tule sitten yllätyksiä jälkeenpäin. Jos taas auto on hyvinkin pieni niin sitten kannattaa ehkä miettiä myös sitä vaihtoehtoa, että jos on esim gracon turvakaukalo niin sitten ostaa erikseen gracon matkarattaat, koska kaupungissa on helppo matkarattailla kulkea ja kaukalon saa lukittua matkarattaisiin eli vaikka vauva olisi autoon nukahtanut niin hänet saa kätevästi siirrettyä matkarattaisiin kaukalon kera eli ei ainakaan sitten herää.

Meidän rattaat menevät riittävän pieneen kasaan ja olen ollut niihin muutenkin todella tyytyväinen. Heittoaisa, joka on todella helppo käyttöinen on ollut tarpeen juuri kesällä kun vaunuja työntelin. Ei väliä kummasta suunnasta aurinko paistoi niin aina sai vaunut niin, että ei paistanut suoraan vauvan silmään. Meillä on pehmeä kantokoppa sillä jahka lapsi vähän kasvaa niin siitä saa kätevästi päädyn irroittamalla jalkapussin ja siinä voi talvella nukuttaa vauvaa hyvin. Pyörät meillä on ilmakanava renkaat eli eivät mene puhki ja ovat leveät ja näin ollen pururadalla ja muuallakin maastossa on ollut helppo liikkua. Vaikka minulla ja miehelläni on pituuseroa paljonkin saa sen osan mistä vaunuja työnnetään säädettyä oman pituuden mukaan. Näissä ei ole siis säädettävää aisaa kuten esim. brioissa mutta tuo on riittänyt ainakin meille todella hyvin. Kannattaa vertailla rattaita, sillä muutamat kaverit ovat ostaneet rattaat hetken mielijohteesta, halvalla jne ja jälkeenpäin ovat sitten katuneet hätiköityä päätöstä.

Onnea odotukseen!

Jos haluaa ostaa yhdistelmät, osta ihmeessä pehmeällä kopalla, myös siinä pystyy koppaa käyttämään matkasänkynä, onhan siinä ne reuna ja pohja kovikkeet. Meillä pehmeä koppa oli matkasänky käytössä niin kaun kuin lapsi mahtui ylipäätään siihen pehmeään koppaan, ja hyvin toimi. Ja itselläni ehdoton kriteeri oli heittoaisa, sitä ilman en tulisi toimeen! Meillä käytössä halppis merkki ABC:t ja hyvin ovat toimineet, niissä renkaat ovat isot ilmakumit, jotka meillä pitikin olla, kun kesää talvea mennään melkein ainoastaan niillä. Matkarattaina meillä on Carenat,niihinkin ihan tyytyväinen matka- ja kesä käytössä, mutta ei niillä kyllä eteen päin pääse talvella jos on yhtään lunta ja myös hiekka tiellä ovat onnettomat lykättävät kun on suhteessa pienet ja kapet renkaat.
Nyt varmaan jos pitäisi hankkia menopelit, niin ostaisin jotkin suhteellisen pienet rattaat, (en tarkoita sateenvarjo/matkarattaita) ja niihin lämpöpussin, nillä pääsee kelillä kuin kelillä mutta ovat silti suht pienet ja näppärät.

Meillä vuosien varrella kertynyt Teutonia Y2K:t ja Teutonia Timmyt pehmeällä kantokopalla + 2 Gracon matkarattaat + isot, vanhat Emmaljunga-vaunut.

Nyt kahden lapsen kokemuksella suosittelisin, että ostakaa uutena kivat, hyvät rattaat, matka- tai tukevammat (esim. Teutonia Timmyt, Peg Peregot tms.), ja niihin lämpöpussiksi muokkautuva makuukoppa. Jos liikkuu kotiympyröissä paljon lumisilla teillä, niin esim. Huuto-netistä saa hyviä perusvaunuja halvalla ja niidenhän ei tarvitse mennäkään kasaan pieneen tilaan jos ovat pääasiassa kotikäyttöön. Meidän matkarattailla ei tee mitään lumessa, vaikka eivät ihan pienipyöräisiä olekaan, siksi isommalle on ulkoilua varten Timmyt ja pienemmälle Y2K:t ja pehmeä koppa. Matkarattaita hyödynnetään kaupunki- ja autoreissuilla. Käytettynä hommattuja Emmaljunga-hyökkäysvaunuja käytin lähinnä heti pikkukakkosen synnyttyä, kun piti varautua sisaristuintarpeeseen. Ovat tosi hyvät työntää ja iso tavarakori on iso plussa (uudemmissa rattaissamme kopat paljon keposemmat), mutta tosi rumat ne kyllä ovat ;D! Voi olla että otan taas kohta käyttöön jos lunta vihdoin saadaan kunnolla tänne eteläänkin. Sellainen pointti vielä, että edullisuuden lisäksi on myös uusiin vaunuihin verrattuna aika paljon ekologisempaa hyödyntää valtavia vaunujen kierrätysmarkkinoita, kun ottaa huomioon, kuinka vähän aikaa isoja vaunuja vauvalle tarvitsee. Puolivuotiaanahan ne ipanat saavat jo alkaa istuskelemaan kärryissä, ja ainakin oman kokemukseni mukaan siinä vaiheessa maailma kiinnostaa jo sen verran, että makuukoppaan laittamista ei enää suvaita, sieltä kun ei samalla tavalla näe kuin istualtaan.

Työntöaisan korkeussäätömahdollisuus on meillä ollut ehdoton vaatimus, meillä kun on mieheni kanssa pituuseroa melkein 30cm. Niin ja tietty kokonaan makuuasentoon kääntyvä selkänoja.

Yhteistyössä