Vauvalle "starttipaketti"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensikertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensikertalainen

Vieras
Hei! Ensimmäistä lasta odotan ja laskettuun aikaan on kuukausi.. Nyt mietinkin olenko jo hommannut kaiken tarpeellisen? Olen saanut tutuilta ison kasan vaatteita, mutta en osaa ajatella onko vaatteita sopiva määrä..? Mitä vaatteita tulisi olla muita enemmän? Minulla on muutama alle 60 cm vaate, mutta pääasiassa 60-68 cm vaatteita. Miten vaatteita on paras yhdistellä, esim. onko parempi että on pitkähihaisia bodyja vai hihattomia minkä päälle vielä paita...

Kaikki vinkit tervetulleita, vielä ehtii kauppaan ennen laskettua aikaa....

Hei! Ensimmäistä lasta odotan ja laskettuun aikaan on kuukausi.. Nyt mietinkin olenko jo hommannut kaiken tarpeellisen? Olen saanut tutuilta ison kasan vaatteita, mutta en osaa ajatella onko vaatteita sopiva määrä..? Mitä vaatteita tulisi olla muita enemmän? Minulla on muutama alle 60 cm vaate, mutta pääasiassa 60-68 cm vaatteita. Miten vaatteita on paras yhdistellä, esim. onko parempi että on pitkähihaisia bodyja vai hihattomia minkä päälle vielä paita...

Onnea odotukseen!

Kyllä sinä vauvan tullessa huomaat mitä oikeasti tarvitset ja mitä et. Liian usein sitä huomaa että kaapit pursuaa jos jonkinmoista kaunista, mutta niin käyttökelvotonta tavaraa. Vasta arjessa sen oppii.
Ja sinähän sen vauvan puet, eli toiset tykkää pitkähihaisista bodyista ja toiset laittavat esin takin lyhythihaisen päälle.

Älä hätäile, varmasti osaat toimia "oikein" kunhan uusi asukki teille muuttaa! =)

Viimeksi muokattu:
Hanki muutamat pienemmät vaatteet ja pieni toppahaalari ja pieni lämmin hattu esim villainen ja kypärämyssy. Villa/fleecehaalari toppahaalarin alle on talvella välttämätön, jos meinaatte vaunulenkkiä heittää tai nukuttaa vauvaa ulkona. Pakkauksen haalari, hattu ja kypärämyssy ovat auttamattomasti liian suuria. Käytettynäkin saa varmasti huippuhyviä, esim huuto.netistä. Meillä 68 on ollut sopiva siinä puolivuotiaana.
Paidat olivat mielestäni pienellä hankalia, kun nousevat korviin vauvan sylissä ollessa. Kaikista kätevimmäksi itse totesin pitkähihaisen bodyn ja puolipotkarit. Sukat eivät pysy paljaassa jalassa, ainakaan meidän vauvoilla :) Yksi vaatekerta riittää sisätiloissa normaalilämpöisessä asunnossa ja jos ei vauva kovin kova ole puklailemaan, niin yhdet vaatteet per päivä riittää.

Muuta ihan välttämätöntä vaatetusta ei tule mieleen. Pakkauksessa on tossut, rukkaset, lakanat, harsoja ja vaippoja. vaippoja tosin menee ihan hirmuisesti, kun maitokakkaa turisee jatkuvasti. Tosin pinnikseen/laatikkoon voisi hyvä olla usemmatkin lakanat jos tulee pissa/kakkavahinkoja ja tietty pyllypyyhkeitä. Itse olen ainakin tykännyt, että pyllypyyhkeet on erikseen..

Itselle rutosti siteitä jälkivuotoon, liivisuojia, kunnon alkkareita, nännirasvaa. Itse en olisi yhdenkään lapsen kohdalla pärjännyt ilman rintapumppua. Maitoa tuli niin paljon, ettei vauva pystynyt millään niin paljoa syömään. Rinnat olisi pakkaantuneet ja tulehtuneet ilman pumppua.
Pumpun tosin ehtii vaikka mies käydä hankkimassa kotiutumisen jälkeen jos siltä näyttää että sitä tarvitsee. Tosin jos haluaa maitoa pakastaa sellaisia tilanteita varten, ettei itse ole syöttämässä, niin pumppu on välttämätön.

Onnea loppuodotukseen!!

alle 60 cm käyttöaika jää yleensä aika lyhyeksi. Esikoisellani jäi jotkut 56 cm vaatteet lähes täysin käyttämättä, oli tosin aika iso syntyessään. Kuopus nyt 4 viikkoa vanha ja 56 cm vaatteet ovat juuri sopivia nyt. Käytän jo äitiyspakkauksen 60 cm puolipotkuhousuja, ovathan ne vielä vähän isot, mutta ihan hyvät käytössä.
Oman kokemukseni mukaan käytännöllisimpiä vaatteita ensimmäisinä viikkoina ovat pitkähihaiset bodyt ja puolipotkuhousut. Ja vauvasukat käsiin tumpuiksi, ettei raavi itseään. Ensimmäisinä viikkoina vauva nukkuu paljon, eikä peiton alla muita vaatteita tarvitse. Ja mielestäni ei myöskään haittaa, vaikka vaatteet aluksi ovat vähän isoja, helpomi on pukea kun eivät ole liian tiukkoja. Tietty muutama sopiva söpöilyvaate täytyy löytyä vierailuja varten :-)

Ei kannata liikaa vaatetta hankkia etukäteen, vauvat kasvavat niin eri tahdissa.

Esikoisellani ei ollut paljoa niitä pienimpiä vaatteita, vaan käytin 62-senttisiä vastasyntyneellä (3,5 kg, 49cm). Nyt pikkukakkoselle olen ostellut 56 cm vaatteita. Jäähän niiden käyttöaika lyhyeksi, mutta pieni vauvakin minusta ansaitsee oikean kokoiset vaatteet. Liian isot vaatteet on hankalia "käsittelynkin" kannalta.

Esikoinen ei puklaillut, mutta kakat tuli joskus ohi vaipan. Riippuu niin kovasti puklailutaipumuksesta, paljonko vaatteita pitää olla, tosi hankala antaa ohjetta. Tulevalle vauvallemme ostan varmaan viidet bodyt ja puolipotkarit. Se voi olla kyllä vähän liioitteluakin, pyykkikone pyörii kuitenkin säännöllisesti.

Olen hyvin paljon käytännön ihminen. Parhaiksi vaatteiksi koin puolipotkarit (sukat ei pysy jaloissa) ja pitkähihaisen bodyn (meillä talvivauva), mielellään kietaisubodyn (pään yli sitä hankalampi pujottaa, mitä pienempi). Saatiin varmaan viidet pinkit mekot koossa 56, niitä kuitenkin tuli kutakin käytettyä vain kerran, nekin pakon edessä. Eivät ole käytännöllisiä, vaikkakin söpöjä ehkä.

Viimeksi muokattu:
mulla on nyt reilu 3kk:n vauva ja nyt tuntuu että vaatetta on liikaakin. aluks oli paljon saatuja h&m:n kietaisubodeja ja niihin puolipotkarit eli trikoiset sukkahousut. sellaiset bodyt joissa oli se kämmensuoja käännettävissä tumpuksi oli hyviä, kun kynsiä ei vielä saanut leikata. tosin viime kesänä oltiin paljon nakuina tai vaippasillaan... Mutta niitä potkupukuja, henkselimallisia ei paljoo oo tullu käytettyä. tykkään body ja housut yhdistelmästä. Saatu ollaan tosi paljon, ja hyvä niin, koska ne ekat pienet jäi niin nopeesti pieneksi, n. 1kk ja vaihto seuraavaan. oma lapsi kasvoi tosi nopeesti, nyt on 74 oikeestaan hyviä, 68 on vähän kippania. jos aiot kestoilla hanki bodyn jatkopala, on toki näppärä muutenkin lempivaatteiden kanssa. yleensä just noi 60-68 menee tosi kauan. Mutta sit niitä vaatteita saa lahjaks ihan yllättäviltä tahoilta, eli kaupaan kerkeet kyllä sittenkin. liivinsuojia mulla meni paketti viikossa alussa, nyt kestää kauemmin. jälkivuoto sen sijaan tasoittui nopeesti, 3 paketista jäikin vielä. maidon kerääjä on hyvä, ja tutti. mut just noi pelkät paidat on oikeestaan aika turhia, ne on aina korvissa, mekoista puhumattakaan. kaali jääkaappiin maidon nousua varten.. Harsoja, ne on näppäriä pulautteluun ja kaikkeen. mutta tosi vähän se vauva vaatii, sinut ja vaippoja pääasiassa.

Se niin kovasti riippuu vauvan koosta. Itsellä kun ei aikoinaan ollut yhtään alle 60cm vaatetta, niin kyllä 47cm pitkä vauva hukkui niihin pari kuukautta. Meillä kaikki vauvat ovat syntyneet täysiaikaisina, mutta olleet alle kolme kiloisia tai ihan pikkuisen yli. Siksi suosittelin hankkimaan muutaman pikkuisen vaatekerran. Kirpparilta varmasti löytyy halvalla vähän käytettyä. Jos ostaa unisexiä, niin pienet vaatteet voi käyttää sitten taas seuraavalla lapsella, niin itse olen tehnyt. Kolmas kierros menossa. Pakkauksen haalari oli meillä sopiva kummankin lapsen kohdalla 1-vuotiaana, ja vaikuttaa tämän kolmannenkin kohdalla ettei ainakaan vielä tulevana talvena voi käyttää ja seuraavana on sitten varmaan jo pieni.

Ei todellakaan ole järkeä haalia hirmuisesta vaatetta, mutta eihän kukaan niin kehoittanut tekemäänkään.. Muutama pieni vaatekerta päällys-ja välivaatteineen riittää varmasti loppusyksyksi/alkutalveksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vähällä pärjää;10693008:
mulla on nyt reilu 3kk:n vauva ja nyt tuntuu että vaatetta on liikaakin. aluks oli paljon saatuja h&m:n kietaisubodeja ja niihin puolipotkarit eli trikoiset sukkahousut. sellaiset bodyt joissa oli se kämmensuoja käännettävissä tumpuksi oli hyviä, kun kynsiä ei vielä saanut leikata. tosin viime kesänä oltiin paljon nakuina tai vaippasillaan... Mutta niitä potkupukuja, henkselimallisia ei paljoo oo tullu käytettyä. tykkään body ja housut yhdistelmästä. Saatu ollaan tosi paljon, ja hyvä niin, koska ne ekat pienet jäi niin nopeesti pieneksi, n. 1kk ja vaihto seuraavaan. oma lapsi kasvoi tosi nopeesti, nyt on 74 oikeestaan hyviä, 68 on vähän kippania. jos aiot kestoilla hanki bodyn jatkopala, on toki näppärä muutenkin lempivaatteiden kanssa. yleensä just noi 60-68 menee tosi kauan. Mutta sit niitä vaatteita saa lahjaks ihan yllättäviltä tahoilta, eli kaupaan kerkeet kyllä sittenkin. liivinsuojia mulla meni paketti viikossa alussa, nyt kestää kauemmin. jälkivuoto sen sijaan tasoittui nopeesti, 3 paketista jäikin vielä. maidon kerääjä on hyvä, ja tutti. mut just noi pelkät paidat on oikeestaan aika turhia, ne on aina korvissa, mekoista puhumattakaan. kaali jääkaappiin maidon nousua varten.. Harsoja, ne on näppäriä pulautteluun ja kaikkeen. mutta tosi vähän se vauva vaatii, sinut ja vaippoja pääasiassa.

3kk vanhalle 74cm sopiva??!! Eikös se ole 9-12kk koko?? Meillä tyttö täyttää muutaman kk päästä 2 vuotta ja nyt käytetään 80-86 vaatetta, eli 74 seuraavaa kokoa... Ja juu, on ihan normaalin kokoinen, keskikäyrällä kasvaa..

3kk vanhalle 74cm sopiva??!! Eikös se ole 9-12kk koko?? Meillä tyttö täyttää muutaman kk päästä 2 vuotta ja nyt käytetään 80-86 vaatetta, eli 74 seuraavaa kokoa... Ja juu, on ihan normaalin kokoinen, keskikäyrällä kasvaa..

Meillä ei ole "normikokoinen" vauva, vaan tyttö kasvaa käyrien yläpuolella. Ikää hänellä on 2kk ja käyttää 68cm vaatteita. Pituutta hänellä on 63,5cm ja painoa liki 7kg. Näin on ollut kahden isommankin lapsen kanssa, vaikkakin he nyt kouluikäisinä kulkevat keskikäyrillä niin pituuden kuin painonkin suhteen.

..vaatekoko riippuu ihan lapsesta; meillä tyttö 1,5v on siirtymässä 92cm vaatteisiin ja hänkin on ihan "normaali"kokoinen, ts. käyrillä kasvaa. Ei varmaankaan voi yleistää noita vaatekokojakaan..lapset on yksilöitä, juu nou ;)

Veetteita tosiaan saa onneksi helposti tilattua netistä, jos tuore äiti ei viitsi heti kaupoille rynnätä. Pieniä kannattaa toki ostaa varastoon ja tulevia seuraavia kokojakaan ei kannata tosiaan hamstrata älyttömästi. Meillä nimittäin kävi niin että 62cm jäi lähes kokonaan käyttämättä ja myös 80cm vaatteet jäivät käyttöiältään lyhyiksi. Meidän poika kasvanut selkeästi kasvupyrähdyksissä. Minulla oli pari 50cm vaatetta, jotka oli just sopivia kun tultiin sairaalasta ja 56cm vaatteet meni kuukauden päivät, 68cm vaatteita alettiin käyttää ristiäisten jälkeen... Oli kyllä hyvä että noita 56cm vaatteita oli reilusti, aika paljon saatiin niitä sukulaisilta... Meillä meni alkuun jopa kuusi vaatekertaa päivässä puklu ja kakka vahinkoihin! Sitä maitokakkaa tuntui olevan vähintään kaksi kertaa päivässä selkään asti.. Ja itse tykkäsin kömpelönä tuoreena äitinä pukea lapsen sopivan kokoisiin vaatteisiin....
Ja muita hyviä juttuja mitä oli jo valmiiksi; rintapumppu! Olisin ollut ihan pulassa sairaalasta kotiuduttuani ilman sitä. Ja tissirasvaa mies joutui lähteä sitten heti ostamaan :) sairaalasta tosi nihkeästi antoi sitä mukaan, vaikka vähän vinguin vain pieneen purkkiin pariksi päiväksi... Tuttipulloja olin ostanut ihan liikaa (ihastuin marimekkokuosiin ja ostin idiootti ne kaikki), tuttipulloa meillä ei meinaan (välillä ikävä kyllä) syöty kertaakaan.
Vähän turhuuksia jos ajatellaan niin turvakaukalon lämpöpussi oli ihana! Pieni on melko hankala pukea talvivaatteisiin ja vielä hankalampaa oli minusta sitten saada paketti napakasti turvakaukaloon kiinnitettyä. Meillä oli emmaljungan kaukalo ja ainakin siihen tuntui jäävän löysää sitten vöiden väliin. Lähes sisävaatteisiin vyöt sai napakasti kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja No sehän;10693284:
..vaatekoko riippuu ihan lapsesta; meillä tyttö 1,5v on siirtymässä 92cm vaatteisiin ja hänkin on ihan "normaali"kokoinen, ts. käyrillä kasvaa. Ei varmaankaan voi yleistää noita vaatekokojakaan..lapset on yksilöitä, juu nou ;)

Juu ja meidän likka täyttää nyt marraskuussa 3-v ja käytössä on 92-98 vaatteet. Ja ihan normaalin kokoinen tyttö on.

Kun sitten taas vanhempi tyttöni, joka on hiukan pyöreämpää mallia (Ei mikään kamalan iso kuitenkaan) joutuu nyt 9-v:nä käyttämään jo 158-160 vaatteita. Kaikki valmistetaan niin hoikille nykyään ettei hänelle mahdu.. =(

Meidän ehdottomat suosikit olivat housut (ei terälliset potkuhousut) ja kietaisubody. Tavallisissa housuissa on usein resori lahkeessa, jonka voi aluksi kääntää (samoin vyötärö) ja se pidentää housujen käyttöikää! Kietaisubodyt (nepparit) on helppo pukea, ja itse tykkäsin käyttää niitä, missä hihansuut käännettiin tumpuiksi. Todella käteviä!

Mä en edes tiedä millä käyrällä tuo kasvaa, mutta rintamaidolla ja pitkillä unilla se noin venyy. Lapset nyt vaan on niin erikokoisia, niin kuin me isotkin. ja ihan normaalina 52cm/3660 syntyi. nyt vajaa 4kk on himpun alle 8kg ja pientä vajaa 70cm.. lisäks kestovaipat lisää "kasvua", eli bodyt isompia mut housut pienempiä.

Minäkin ostaisin ainakin muutamat 56cm vaatteet. Bodyja (4-6 kpl) ja sitten gollegehousut tai puolipotkuhousut (3-4 kpl), noiden lisäksi voisi olla sit vielä jotain halpoja kirpparijuttuja hätätilanteisiin. Vauvoillakin pysyy muuten jalassa todella hyvin ne H&M:n käännettävällä varrella olevat perussukat 3 kpl:n paketeissa. Meillä ostettiin niitä monen eri kokoisia ja olivat koko ajan käytössä, kun minusta tuo body + housut oli se käytännöllisin vaatevaihtoehto. Itse en tykännyt kietaisubodeista, koska vauva oli hermostunut usein ja pyöri, joten niiden neppareiden ährääminen oli tuskallista. Tavallinen body oli helpompi saada päälle, kaikista helpoin sellainen, jossa on "aukeavat" olkapäät eli joustaa kun vetää pään yli, mutta olkapäänepparillisia meillä oli suurin osa.

Sopivan kokoiset vaatteet ovat miellyttävämmät ja lasta on todellakin helpompi ja turvallisempi käsitellä. Äitiyspakkauksen kevyttoppahaalari 60cm oli meillä käytössä vastasyntyneellä talvella, alla villapukua ja sit makuupussissa ja rattaiden lämpökantokopassa, hyvin toimi. En katsonut järkeväksi laittaa uuteen aivan pieneen pukuun 70e, kun tuollakin pärjäsi

Muistaakseni jo 74cm (n. 3kk, oli iso lapsi) oli käytössä joitakin paitoja, meillä ne eivät nousseet kainaloihin ollenkaan.

Jos mekkoja haluaa, kannattaa ostaa niitä, joissa on se haarapala niin "pysyvät" päällä.

Tuttipulloja, pari tuttelia ja tutteja, varmuuden vuoksi.

Pehmeitä harsoja saa olla useita, niitä meillä ainakin oli puklurätteinä jatkuvasti.

Jos jaksaa pestä käsin niin noita 56cm vaatteita ei tarvitse kovin montaa, meillä kun ei pesukone pyöri edes joka viikko niin käsin pestiin. Mutta ei niissä iso homma ollut kun olivat niin pieniä.

Meillä on aika tasaisesti ollut kaikki koot käytössä, kun on vain itse muistanut tarkistaa kaapin sisällön säännöllisesti. Lapsi on kasvanut tasaisen nopeasti koko ajan. Housut ovat melko pitkäikäisia, riippuen mallista. H&M:llä on säädettävällä vyötäröllä olevia housuja, jotka on tosi käteviä. Sieltä saa myös niitä vauvan puuvillatumppuja sisällä, ettei raavi itseään verille. Alussa voi olla sisälläkin ohut puuvillahattu, kun lämmönsäätely ei vielä toimi kunnolla. Vauvan nukkumahuoneen lämpötila olisi hyvä olla viileä, suositus on 19 astetta vauvalle..

Yhteistyössä