Vauvalle petari, käykö normi vauvanpeitto?

  • Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mihin vauva tarvitsee petaria?

Mä olen ymmärtänyt et vauvan olis nimenomaan hyvä nukkua vähän kovemmalla.
Meillä on tullut patjan mukana ja otettu käyttöön vasta joskus reilun vuoden ikäsenä. Ihan syystä että jos kaikki pissasuojat on pesussa, niin ei mee patja.

Mut en laittais peittoa. Vauva saattaa sen myllätä kasaan ja tukehtua, jos on kovinkin pieni kyseessä.
 
Molemmilla mukuloilla on petarit, 1v10kk ikäisellä on sellainen villainen petari ihan vaan pissivahinkojen varalle. On mukavampi kuin mikään muovitettu frotee eikä varsinaisesti pehmennä alustaa. Isommalla on sitten ihan oikea luonnonkuminen petari sängyssään. Petauspatjahan on lähinnä patjalle suojaksi ja petausta helpottamaan, tai näin minä olen ymmärtänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh;24804067:
Sitäpä juuri kyselenkin että onko liian pehmeä :) Olis kuulemma hyvä olla petari jos sattuupi vahinko niin ei patja kastu :)
Meillä on sitä varten muovitettuja froteitakin. Tosin vauvalle ei nyt ole mitään vahinkoja sattunutkaan, että patjaa olisi tarvinnut suojata.

Isommallakin käy helposti fleece patjan päällissuojana. Ei hiosta, eikä päästä märkää läpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh;24804067:
Sitäpä juuri kyselenkin että onko liian pehmeä :) Olis kuulemma hyvä olla petari jos sattuupi vahinko niin ei patja kastu :)
Muovitettua froteeta vai mitä se oli, lakanan ja patjan väliin niin ei kastu.. :)

Tosin ei meillä ainakaan ole noita märkyys ongelmia ollut ennenkuin nyt vasta kun tyyppi on isompi ja pissamäärät isoja..Pään alla oli aina harso joka oli helppo vaihtaa jos oli puklunen ja pepun kohdalle se muovitettu frotee.. :)
 
Mä hommasin vasta kolmannelle vauvalle petarin (tai oikeestaan 2) ja onki ollu tarpeen tuolla ohipissailijalla :D Patjansuoja ei myöskään hiosta ku on petari päällä.
Mut itse kysymykseen, peitto on varmaan liian pehmeä, suosittelen ostamaan petarin.
 
  • Tykkää
Reactions: mamatsu
................
Mä ostin ns. PUL-kangasta patjansuojaksi eli sitä samaa mitä käytetään kestovaippojen kuorissa. On kosteudenpitävää muttei hiosta kun on hengittävä materiaali ja kaiken lisäksi on vieläpä halvempi vaihtoehto kuin valmis patjansuojus.
 
..
ei sitä muovifroteeta kannata laittaa suoraan lakanan alle, kun se on aivan älyttömän hiostava. vaan joku petari kannattaa olla välissä. laita vaikka joku ohut fleecepeitto tms ja käärit sen ja lakanan tietysti patjan ympärille, ei niin että petaisit lakanan pelkästään sen petarin alle kun siinä on tosiaan riski että lapsi vetää sen naamansa eteen. meillä oli joku ohut peitto alkuun toimittmassa petarin virkaan, myöhemmin sitten petari.
 
ok
nukuin itse muovitetulla froteella (lakana välissä) synnytyksen jälkeen viikon, en suosittele vauvalle. on tosi hiostava. mulla siis petari vauvan alla ja sen alla se frotee.

ei peittoa petariksi, on liian muhkea. itse pelkäisin että kääntyy mahalleen ja hautaa naamansa sinne.
 

Yhteistyössä