Vauvalle perunankeitinvettä?

No, jos haluaa juottaa niin ei kait siinä. EI siinä vedessä ole kyllä vitamiineja. Vitamiini on perunassa juuri kuoren alla, ei se liukene veteen. Ja VAIKKA liukenisikin, niin kyllä keittäminen ne vitskut tuhoaa. En kyllä kehottaisi tuota antamaan. Joisitko itse perunankeitevettä?? Jos juot, ja mielelläsi, anna sitten vauvallekin.
 
Niin siis ystäväni kertoi keväällä vauvan saaneen serkkunsa juottavan tälle perunankeitinvettä, em.syystä. Pohti että olisko se joku "rantaruottalainen" tapa..
Mieki oon pottusosetta tehessä notkistanu sitä keitinvedellä..
 
"KahviTauko"
Tämä viesti tulee muutaman vuoden myöhässä ajatelle tätä keskustelua. Perunan keitinveden perustuu siihen että kuorittja perunoita keitettäessä liukenee veteen jotain. En tiedä/ muista mitä, mutta auttaa kummasti polttelevaan ja närästävään vatsaan. Eräs lääkäri antoi tämän ohjeen minulle pitkittyneen ylävatsaoireiden hoitoon. Ensin oli tietenkin otettu kaikki mahdolliset testit ja kuvaukset ja siten pois suljettu vakavat sairaudet. Perunan keitin vesi jäähdytetään ja sitten vaan juodaan. Suolaa ja muita mausteita ei veteen saa luonnollisesti lisätä. Tämän rinnalla kun syö vielä löysää veteen keitettyä kauravelliä niin luontaiskonsti vatsan tervehdyttämiseen on siinä.
 
Se mitä siinä vedessä on niin se on perunatärkkelystä jotta perunajauhoa jos vesi otetaan pois.
Ja tokihan siitä perunasta jotain hivenaineita siihen veteen liukenee jos se on kuorittu, mutta ei niin suuria määriä että siitä mitään vaikutusta on puoleen tai toiseen.
Ei kait se vauvalle haitaksi ole, mutta tuskinpa hyödyksikään.
Samoinhan sitten vois juottaa nakkien keitinvettä niin saa makua niin ois nakit ja muusi.
Eiköhän se pieni vauva saa kaiken tärkeimmän äidinmaidosta tai korvikkeesta.
Isompihan voi syödä jo ihan sitä pottua.
 

Yhteistyössä