Vauvalle lämpimämmin päälle yöksi vs. huoneen lämmittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mämämä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika maalaisjärjen puutetta. Mikä ap sinua vaivaa? Jos itselle laittaisin vastaavat vermeet ja lämpötilan, niin palelisin niin etten unta saisi ja vauvojen pieni paino tekee niistä vielä palelevampia. Ihan sääliksi käy vauvaa :(.

[QUOTE="vieras";29107120]Aika maalaisjärjen puutetta. Mikä ap sinua vaivaa? Jos itselle laittaisin vastaavat vermeet ja lämpötilan, niin palelisin niin etten unta saisi ja vauvojen pieni paino tekee niistä vielä palelevampia. Ihan sääliksi käy vauvaa :(.[/QUOTE]
Voi jeesus, unipussi on hihattomuuden lisäksi vielä toppaamaton. Tekisin sinusta ilmoituksen, jos voisin. Helvetin tomppeli!

Meidän
vauva on ollut laitokselta asti kylmäkalle. Siellä käskettiin pitää
triplakerros vaatteita päällä, muuten tuli aamulämmöstä tosi matalat
lukemat.

Pienenä vauvana nukkui yöpuvussa, villasukissa, villatumpuissa,
myssyssä, unipussissa ja peiton alla. Hyvin nukkui, eikä koskaan ollut
hikinen!

Sääliksi käy aloittajan vauvaa, raukka joutuu palelemaan öisin! Laita
unipussin alle yöpuku jossa pitkät hihat ja lahkeet ja nosta huoneen
lämpötilaa pari astetta.

[QUOTE="Mämämä";29106580]Vauvalla aamuisin kylmät kädet, varpaat ja nenä. Aivastelee. Nukkuu pyjama päällä plus (Ikean) unipussissa. Huoneen lämpötila noin 18 astetta.
Nostaakko huoneen lämpötilaa vai ostaakko esim. hihallinen/lämpimämpi unipussi?[/QUOTE]

Ei tarvitse nostaa huoneen lämpötilaa, 18 astetta on juuri ihanteellinen lämpötila makuuhuoneessa ja etenkin vauvalle. Lisäisin vain vielä peiton vauvalle, tai vaihtoehtoisesti villaisen puvun. Tumput ja sukat tietysti myös!

Villavaate ei todellakaan korvaa toppavaatetta. Muutenhan makuupussitkin olisivat villaisia ja nukuttaisiin ohuiden vilttien kanssa. Paras eristys on toppa (keinokuitua tai lämpimämpää untuvaa)niin pukeutumisessa kuin peitteissäkin. Tuolalinen pussi ei sovi kuin tosi lämpimiin huoneisiin.

[QUOTE="vieras";29106692]Onko tuo yleinenkin käytäntö, että ei ole peittoja vauvoilla/taaperoilla? Mikä siihen on syynä? Ei pysy päällä vai mikä? :) kysyn kun en tiedä asiasta siis.[/QUOTE]

Meillä esikoisella ei peitto pysy päällä, ei vauva aikana eikä nyt, lähes 2 vuotiaana. Nukkumaan mennessä peitellään, kun tunnin päästä käy kattomassa, niin nukkuu peiton päällä. Peitellään, kun menee itse nukkumaan, nukkuu taas peiton päällä. Viime aikoina on joka ilta riisunut itsensä vaippasilleen. Puetaan yöpuku yöllä uudestaan päälle, mutta aamulla on taas vaippasilleen. Meillä on vielä viileää makkarissa. Mä oon välillä hytissyt täkin allakin. Mies on kuumaverinen, ehkä lapsi perinyt isän geenit. Yöpuvun riisumisen saatiin onneksi ratkaistua sillä, että hankittiin nepparipuku, ei oo vielä saanut sitä pois:)

[QUOTE="vieras";29107196]Meillä esikoisella ei peitto pysy päällä, ei vauva aikana eikä nyt, lähes 2 vuotiaana. Nukkumaan mennessä peitellään, kun tunnin päästä käy kattomassa, niin nukkuu peiton päällä. Peitellään, kun menee itse nukkumaan, nukkuu taas peiton päällä. Viime aikoina on joka ilta riisunut itsensä vaippasilleen. Puetaan yöpuku yöllä uudestaan päälle, mutta aamulla on taas vaippasilleen. Meillä on vielä viileää makkarissa. Mä oon välillä hytissyt täkin allakin. Mies on kuumaverinen, ehkä lapsi perinyt isän geenit. Yöpuvun riisumisen saatiin onneksi ratkaistua sillä, että hankittiin nepparipuku, ei oo vielä saanut sitä pois:)[/QUOTE]

Lisään vielä, että meidän lapsi seilaa koko sänkyä unissaan ja löytyy aina ihmeellisistä asennoista nukkumasta esim. patjan alta.

Ap:lle: säädä makkarin lämpötilaa, on helpointa:)

Meillä ei ole lapsi suostunut nukkumaan peiton alla sen jälkeen kun oppi vähänkään liikkumaan. Saa raivarit jos on peitelty. Silloin tällöin testaan että jokohan viihtyisi peiton alla, Peittelen siis vasta kun lapsi on nukahtanut. Menee max 10 min ja lapsi herää raivoamaan. Ikää 1,5 vuotta ja on nyt nukkunut ilman peittoa melkein koko ikänsä. Pidän huoneen siis sopivan lämpimänä. Isältään ilmeisesti perinyt kuumaverisyyden.

Samat ihmiset on Mua neuvonut laittamaan vauvan ulos päikkäreille, jotta nukkuisi paremmin ja seuraavaksi sanoo että makkarissa pitää olla 25 astetta lämpötila.
Parhaiten meillä nukutaan kun on 17-18astetta lämmintä ja paksumpi yöpuku ja unipussi(fleecevuorattu). Lisäksi peitto. Isommat nukkuu pitkähihaiset yöpuvut päällä ja peitto, joskus viluttaa esim. suihkun jälkeen niin sitten laitetaan toinen peitto.

Voisihan vauvalle laittaa "unikaveriksi" lämmitetyn jyväpussin vielä jalkopäähän. Itse otan joka ilta kesät talvet kaurapussin varpaille. Se on vielä aamullakin haalea.

Täällä vedetään unta palloon 18 asteisessa makkarissa. 11kk pojalla tavallinen pyjama ja sukat (ei villaa). Peiton potkii sivuun jo alkuyöstä. Heräilee yleensä 5-6 aikoihin, eli n. 10-11h unen jälkeen, jolloin pääsee vanhempien väliin. Tuolloin kädet ja sääret tuntuvat vähän viileiltä, mutta ei suostu peiton alle, eikä lähelle lämpimään. Poika vetää x asentoon raajat levälleen ja nukkuu vielä 1-2 tuntia.

Täällä ei nukkuisi kukaan, jos lämpö nousisi yli parinkympin. Tai noh, kuumina kesäiltoina jäähdytetään makkaria vain n. 22 asteeseen, koska usein kontrasti muihin huoneisiin on niin voimakas, että tuokin tuntuu jopa kylmältä.

Yhteistyössä