Vauvalle kiinteitä, millä tahdilla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoisen äiti

Vieras
Eli kuinka kauan pitää antaa yhtä makua ja kuinka kauan vain niitä lusikallisia?

Minulla on kohta 6kk ikäinen vauva ja ollaan oltu täysimetyksellä. Kyselin jo 4 kk neuvolassa josko alkaisin maistattamaan jotakin kiinteää, niin silloin sanottiin että kasvaa niin hyvin pelkällä maidolla että tarvetta ei ole. No meillä oli 5 kk neuvola ja kysyttiin joko on kiinteitä annettu, sanoin että ei ole vielä, niin taas "ei tarvi, hyvin kasvaa". Yritin kysellä että josko kuitenkin voisin antaa jotakin, koska yöt on aika rikkonaisia, niin puuroa kuulemma.

Ollaan nyt 4 päivänä maisteltu puuroa, semmosta 5 lusikallista. Vauva pyytää aina lisää sitä, mutta paljonko sitä uskaltaa antaa? Pitääkö puuroa ylipäätänsä edes maistella vai voiko sitä antaa heti vähän enemmän? Ensin tein veteen ja toisella kertaa jo äidinmaitoon. En saanut oikeen vastausta neuvolasta tähänkään, jotain hyvin ympäripyöreää. Milloin voin antaa perunaa, ja mistä tiedän senkin kanssa, että nyt voi antaa jo enemmän.

En ole todellakaan ammattilainen, mutta itse tein niin että annoin ensin muutamana päivänä pienen määrän ja seurailin vaikutuksia (mahd. mahakipu, allergia yms.). Kun oireita ei tullut, niin lisäsin määrää tasaisesti sen mukaan miten vauvalle maistui. Uusia raaka-aineita otin mukaan noin 2 / vko, jotta ehti nähdä vaikutukset. Jos oireita tulee, niin tällä periaatteella on helppo jättää viimeksi mukaan otettu pois ja katsoa korjaantuuko tilanne (ja kokeilla sitä taas myöhemmin uudelleen.)

Makujen suhteen tuota meidän vaavia ei tarvinnut totutella. Kaikki meni hyvällä ruokahalulla kerrasta vatsaan.

Itse aloittelin esikoisen kanssa niin, että ensimmäisenä päivänä yksi lusikallinen, seuraavana kaksi jne. muutaman päivän päästä niin paljon kuin lapsi haluaa. Pari eri makua viikossa, jotta tosiaa ehtii nähdä, että aiheuttaako joku ruoka-aine mahanpurua, ihottumaa tms. Jättää sen sitten pois. Sitten jossain vaiheessa ainakin itseäni rupesi ärsyttämään turha varovaisuus, kun meidän kaveri ei reagoinut mitenkään negatiivisesti mihinkään ruoka-aineeseen. Sitten rupesin antamaan kaikkea mikä kaverille maistui. Jos tuota allergista taipumusta on, niin kyllä se varmaan parin kuukauden aikana paljastuu, kun kokeilee noita eri ruoka-aineita.

Joillakin lapsilla sitten saattaa kestää tosi pitkään se milloin kiinteät rupea maistumaan kunnolla. Meidän poitsu harjoitteli yli puoli vuotta vaikka aloitteli nelikuisena, ei vaan maistunut. Vuoden ikäisenä hän totesi, että kyllä mä voin muutakin syödä kuin maitoa. Älkää siis turhaan stressatko kiinteiden suhteeen, tehkää homma lapsen tahdissa, niin että lapsi saa maistella ruokia siinä tahdissa kuin hänelle sopii ja hommassa säilyy molemmilla osapuolilla hyvä fiilisi. Toiset lapset tykkää heti uusista ruuista ja toisillla kestää sitten tosi pitkään. Osa tykkää olla maitolinjalla. Meidän poitsu oli alta vuoden ikäisenä ihan super hyper huono syömään, mutta nykyään melkein kolme veenä, syö ihan mitä vaan ja hyvällä ruokahalulla. Joten ei kannatta vetää mitään lopullisia johtopäätöksiä siitä, miten ruokailu tulee sujumaan sen perusteella miten asiat sujuu alta yks vee. Oma mielipide on se, että kannattaa ottaa nuo ruokahommat rennosti, tarjota terveellistä ruokaa, mutta ei pakota lasta mihinkään ja säilyttäen hyvä fiilis, elikkä vaikka ruokamaistuisi tosi kehnosti, niin ei pakoteta eikä kiusata lasta, vaan säilytettään hyvä mieli kaikille ja säännölliset ruoka-ajat koko sakille. Kyllä se siitä lähtee, toisilla nopeasti ja toisilla hitaasti.

Meillä aloteltiin tällä viikolla kiinteiden maistelu ja vauvalla on ikää 4,5kk. Meillä ihan sama kommentti neuvolassa ettei tarvitsisi vielä aloittaa kun tuo kasvaa hyvin pelkällä rintamaidolla. Itse kumminkin päätin aloittaa jo nyt, mutta vain maistelut. Sitten jos vasta 6kk iässä aloittaisi, niin silloin tahdin pitäisi olla paljon nopeampi ja mukaan ottaa kaikki lihat ja viljat kanssa. Tässä iässä on helppoa, kun voi vain noita kasviksia ja hedelmiä maistella hitaaseen tahtiin. Ja kun vauvalla on nyt kaksi ekaa hammastakin puhjennut, niin mun mielestä se on merkki, että kannattaa jo kiinteitä alotella pikkuhiljaa :)

Neuvolasta saa niin monta neuvoa kuin on terveydenhoitajiakin. Meillä neiti kävi 4kk neukussa ja mitat oli 64,5cm ja 8,100kg eli hieman tuhdinpuoleinen neiti, meidän Nasu:) Silti tervhoitajakin oli sitä mieltä että kiinteät vaan peliin, koska niissä vähemmän energiaa kuin maidossa (ainakin korvikkeissa), eikä muutenkaan kannata venyttää kiinteiden antamista ainakaan siitä 6kk pidemmälle. Paino lähtee usein pulskillakin tasaantumaan kiinteiden aloittamisen jälkeen, ja alkaahan tuo lisääntynyt liikkuminenkin kaloreita kuluttaa.
Jotkut sanoo että yhtä makua pitäisi maistatella viikko, mutta nyt kun itselläni yksi lapsi takana, oon uskaltanut olla rohkeampi näissäkin asioissa. Uutta makua tietysti pieni määrä ekalla kerralla, mutta jos ei siitä vaivoja tule, niin oon seuraavalla kerralla antanut jo niin paljon kuin likka haluaa syödä. Ollaankin jo siten ehditty maistella vaikka mitä, eikä vatsavaivoja ole tullut. Hyvä vaan että tottuu eri makuihin, koska esikoisestani tuli neuvolasta saatuja ohjeita noudattaen todella nirso ja huono hyväksymään uusia makuja, joten tämän kakkosen kanssa kyllä noudatan tasan ihan maalaisjärkeä ja menen vauvan ehdoilla eteenpäin:)

Tarkoitukseni oli 4kk lähtien antaa Maistella soseita, mutta neiti innostui niin että vedetään jo kaksi ateriaa päivässä:) reilu 100g ruokaa (esim porkkana/perunaa) ja vähintään saman verran hedelmä-tai marjasosetta jälkiruoaksi. Vettä aloin antaa ruokajuomana, tuntuu pitävän vatsan mukavasti toiminnassa ilman ummetusta. Vuoden vaihteen jälkeen ajattelin vaihtaa iltavellin ihan puuroon.

Kokeilkaa ihan omaan tahtiin,mikä tuntuu sopivimmalta just teidän vauvalle, ja muistakaa että neuvolasta saa kyllä neuvoja ja suosituksia, mutta ne ovat vai neuvoja ja suosituksia:)
Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Neuvolasta saa niin monta neuvoa kuin on terveydenhoitajiakin. Meillä neiti kävi 4kk neukussa ja mitat oli 64,5cm ja 8,100kg eli hieman tuhdinpuoleinen neiti, meidän Nasu:) Silti tervhoitajakin oli sitä mieltä että kiinteät vaan peliin, koska niissä vähemmän energiaa kuin maidossa (ainakin korvikkeissa), eikä muutenkaan kannata venyttää kiinteiden antamista ainakaan siitä 6kk pidemmälle. Paino lähtee usein pulskillakin tasaantumaan kiinteiden aloittamisen jälkeen, ja alkaahan tuo lisääntynyt liikkuminenkin kaloreita kuluttaa.
Jotkut sanoo että yhtä makua pitäisi maistatella viikko, mutta nyt kun itselläni yksi lapsi takana, oon uskaltanut olla rohkeampi näissäkin asioissa. Uutta makua tietysti pieni määrä ekalla kerralla, mutta jos ei siitä vaivoja tule, niin oon seuraavalla kerralla antanut jo niin paljon kuin likka haluaa syödä. Ollaankin jo siten ehditty maistella vaikka mitä, eikä vatsavaivoja ole tullut. Hyvä vaan että tottuu eri makuihin, koska esikoisestani tuli neuvolasta saatuja ohjeita noudattaen todella nirso ja huono hyväksymään uusia makuja, joten tämän kakkosen kanssa kyllä noudatan tasan ihan maalaisjärkeä ja menen vauvan ehdoilla eteenpäin:)

Tarkoitukseni oli 4kk lähtien antaa Maistella soseita, mutta neiti innostui niin että vedetään jo kaksi ateriaa päivässä:) reilu 100g ruokaa (esim porkkana/perunaa) ja vähintään saman verran hedelmä-tai marjasosetta jälkiruoaksi. Vettä aloin antaa ruokajuomana, tuntuu pitävän vatsan mukavasti toiminnassa ilman ummetusta. Vuoden vaihteen jälkeen ajattelin vaihtaa iltavellin ihan puuroon.

Kokeilkaa ihan omaan tahtiin,mikä tuntuu sopivimmalta just teidän vauvalle, ja muistakaa että neuvolasta saa kyllä neuvoja ja suosituksia, mutta ne ovat vain neuvoja ja suosituksia:)
Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Yhteistyössä