Vauvalla VOI OLLA muitakin yhtä läheisiä ihmisiä isän ja äidin lisäksi (yökyläilyketjusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaa kinastella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaa kinastella

Vieras
Mitään sellaista nyrkkisääntöä ei ole vahvistettu missään maailmankolkassa, jonka mukaan lapsi voi yökyläillä niin monta yötä peräkkäin, kuin on ikävuosiakin.

Ja joku tuolla mainitsi että vauvalle mummukin voi olla yhtä vieras kuin naapurin erkki. Okei, joillain voi olla, mutta tosiasia on se että perheet ja lapsetkin ovat kaikki erilaisia.
Meillä ainakin mummu ja vaari ovat olleet vauvalle yhtä läheisiä kuin minä, äiti.
Ja tälläisissa tapauksissa kuin meillä eletään, en edes kahta kertaa mieti voinko jättää vauvan yöhoitoon.
Tottakai voin, koska luotan hoitajaan (mummuun) ja tiedän vauvankin luottavan. Ja mikä ihanuus se onkaan ollut itse mummulle, kun saa omaa aikaa rakkaan lapsenlapsen kanssa.

En kiellä etteikö olisi hyväksi kaikille että on muitakin läheisiä ihmisiä kuin vain äiti ja isä, mutta jos isovanhemmat tituleerattaisiin yhtä tärkeiksi niin silloin olis mun varpaille astuttu.
Mä olen mieheni kanssa lapset halunnut ja tehnyt/saanut ja me halutaan itse ne hoitaakkin, en kiellä isovanhempia mutta meidän (vanhempien) ehdoilla mennään.

Kyllä ja on myös perheitä joissa mummu on jopa läheisempi kuin lapsen omat vanhemmat koska vanhemmilla on niin paljon "tärkeämpiä" menoja kuin oma lapsensa.Esim.oman sukulaiseni lapsi on niin paljon mummolassansa että kutsuu sitä kodikseen ja hän KÄY omien sanojensa mukaan äidillään.Mutta kun kysyy missä asut tai missä sun koti on niin hän vastaa että mummon luona.Minun lapseni nimittäin kysyi tältä sitä asiaa ja kauhistuin vastauksesta.

Ei asuta yhdessä, mutta näemme melkein joka päivä.
Joskus useammankin kerran päivässä. Lisäksi kyläilemme monta kertaa viikossa puolin ja toisin "pidemmän kaavan mukaan" ja mummu aina haluaa syöttää ja vaihtaa vaipat itse, paapoa ja sylitellä, laulaa ja nuuskutella. Ja pikkuinen on aina hymyssä suin.
Rauhoittuu yhtä lailla äidin kuin mummunkin syliin.

meillä lapsille on meidän vanhempien lisäksi läheisiä mummu,ukki,isoeno ja 2enoa.
ovat vauvasta asti olleet isovanhempiensa ja isoenonsa kanssa JOKA viikonloppu 2vrktta tekemisisssä, joten jo ihan pienenä vauva kyllä tiesivät että ovat turvallisessa sylissä ja kun hätä tuli niin rauhottuivat ihan yhtä hyvin isovanhempien, isoenon tai enojensa syliin. pääasia että oli joku näistä. toinen eno on nuorimmalle varsinkin kaikista tärkein, meneemuiden edelle koska on ihan laitokselta tulosta asti ollut tekemisissä hänen kanssaan päivittäin. tuttu syli rauhoittaa edelleen niin kuin ihan vauvanakin.
meillä ainakin on viisi ihmistä meidän vanhempien lisäksi joiden hoitoon voidaan lapsemme jättää huoletta useammaksi yöksikin jos tarve vaatii.

ja olen todella onnellinen siitä että lapset tuntevat olonsa turvalliseksi jonkin muunkin aikuisen sylissä ettei sen lohduttajan tarvitse olla 7/24 äiti tai isi.

[QUOTE="a p";25027092]Ei asuta yhdessä, mutta näemme melkein joka päivä.
Joskus useammankin kerran päivässä. Lisäksi kyläilemme monta kertaa viikossa puolin ja toisin "pidemmän kaavan mukaan" ja mummu aina haluaa syöttää ja vaihtaa vaipat itse, paapoa ja sylitellä, laulaa ja nuuskutella. Ja pikkuinen on aina hymyssä suin.
Rauhoittuu yhtä lailla äidin kuin mummunkin syliin.[/QUOTE]

= eivät ole yhtä läheisiä kuin äiti, vaikka hyvin läheisiä ovatkin.

[QUOTE="vieras";25027068]Oliko vauva vuorotellen mummun, vaarin ja sinun kohdussasi kuuntelemassa elämän ääniä?[/QUOTE]

Ei ollut, mutta isovanhempien äänet kyllä tulivat tutuiksi :D Ja kyllä siellä mummunkin rinnassa sydän sykkii, mitä saa kuunnella sylissä ollessaan.

[QUOTE="a p";25027092]Ei asuta yhdessä, mutta näemme melkein joka päivä.
Rauhoittuu yhtä lailla äidin kuin mummunkin syliin.[/QUOTE]
Samanlaista siis kuin meillä :). Esikoisen vauva-aikaan asuttiin samassa talossa jopa; isovanhemmat 3 kerrosta meitä ylempänä, ja päivittäin nähtiin. Kun nukuin päiväunet, oli vauva isovanhempien kanssa. Isoäiti ruokki, vaihtoi vaippaa, jne.

En silti sanoisi että isovanhemmat olisi olleet vauvalle yhtä läheisiä kuin minä...kyllä minä äitinä ja pääasiallisena hoitajana olin läheisempi. Mutta läheisiä isovanhemmatkin oli kyllä, ja on yhä :)

meillä nuorin "imi" mummolta paidat märäksi vauvana kun tuli tissin nälkä ja äiti ei ollu just kohdalla. kenellekään muulle ei tehnyt sitä, vain mummolle ja äidille=)

Se, että lapsi rauhoittuu jonkun muunkin syliin kuin äidin, ei tarkoita sitä, että nämä muut olisivat yhtä läheisiä.

Mutta ap kai tarkoitti epäonnistuneella sanavalinnallaan sitä, että on perheitä, joissa on hyvin tiiviit välit esim. isovanhempiin ja sikäli yökyläily ei ole niin "kamalaa" kuin joissakin toisissa perheissä.

Minusta on kyllä hälyyttävää, jos joku äiti sanoo, että mummu ja vaari ovat yhtä läheisiä kuin tämä äiti. Menee kylmät väreet jotenkin. Kannattaisi kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuu lapsesta. Tuntuu, että ap on aika nuori tai muutoin aikuistuminen on kesken.

[QUOTE="vieras";25027105]= eivät ole yhtä läheisiä kuin äiti, vaikka hyvin läheisiä ovatkin.[/QUOTE]

Okei joo, tottakai äiti on kaikista läheisin. Tarkoitin vain sitä, että mummu ja vaarikin ovat niin paljon läheisiä että yökylään voin huoletta jättää, jos vain raaskin ikävältäni.

Ja tämän ketjun tarkoitus ei ole kinastella, mua vaan harmittaa kun yleistetään huonoiksi vanhemmiksi kun jätetään yökylään vauva, koska oikeasti elämäntilanteet ja ihmissuhteet voivat olla niin erilaisia, ettei niihin edes voi päteä samat säännöt.

[QUOTE="vieras";25027139]Se, että lapsi rauhoittuu jonkun muunkin syliin kuin äidin, ei tarkoita sitä, että nämä muut olisivat yhtä läheisiä.

Mutta ap kai tarkoitti epäonnistuneella sanavalinnallaan sitä, että on perheitä, joissa on hyvin tiiviit välit esim. isovanhempiin ja sikäli yökyläily ei ole niin "kamalaa" kuin joissakin toisissa perheissä.

Minusta on kyllä hälyyttävää, jos joku äiti sanoo, että mummu ja vaari ovat yhtä läheisiä kuin tämä äiti. Menee kylmät väreet jotenkin. Kannattaisi kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuu lapsesta. Tuntuu, että ap on aika nuori tai muutoin aikuistuminen on kesken.[/QUOTE]

minusta se on vain hienoa, koska itsekin olin todella läheinen oman mummoni kanssa ja samaa toivoin aikanani omille lapsilleni ja onneksi niin kävi.

[QUOTE="vieras";25027139]Se, että lapsi rauhoittuu jonkun muunkin syliin kuin äidin, ei tarkoita sitä, että nämä muut olisivat yhtä läheisiä.

Minusta on kyllä hälyyttävää, jos joku äiti sanoo, että mummu ja vaari ovat yhtä läheisiä kuin tämä äiti. Menee kylmät väreet jotenkin. Kannattaisi kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuu lapsesta. Tuntuu, että ap on aika nuori tai muutoin aikuistuminen on kesken.[/QUOTE]

Sanotaanko näin, että sanavalinta oli huono. Tottakai minulla ja vauvalla on kaikista läheisin side keskenämme. Nuoruudesta voin sen verran sanoa että kolmenkympin rajapyykki on ylitetty parisen vuotta sitten.

Yhteistyössä