Vauvalla vaihteleva ruoka-aine allergia... löytyykö muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelijä"

Vieras
Moi! Eli otsikossa se jo tulikin. Ihmettelen kovasti meidän 8 kuukautisen allergioita, kun ne tuntuu tulevan ja menevän kuinka sattuu... Ensin oli maidolle ja parin kuukauden maidottoman imetysdieetin jälkeen se taas sopi... Sit oli viljat... Nyt tuntuu vehnä taas sopivan... Ja kaura sopi alusta alkaen. Ruis on vielä niin, että lehahtaa komeesti näppylöille... Mutta nyt sitten ne valmissoseet mitkä aiemmin sopi niin ei yhtäkkiä sovikkaan! Tulee näppylöitä... Vähän meinaa olla hankalaa löytää sopivia ruokia. Olen kokeillut itsekin tehdä soseita, mutta niille vaan kyökkää... =(
Onko muita joilla tuo allergisoiva ruoka-aine vaihtelee jatkuvasti?!

Eli siis 5kk ikäisenä alkoi vauvalle tulla punaista kuivaa röhelmää poskiin ja heti epäilin tietysti allergiaa, koska oli pelkästään saanut rintamaitoa. Käytin lastenlääkärillä ja otettiin verestä maito ja vilja-allergiatesti, joka näytti negatiivista. Nyt vauva on kohta 7kk ja kiinteät on jo aloitettu. Välillä posket ovat paremmat ja välillä taas huonompana. Lääkkeenä meillä on Sibicort viikon kuuri ja sitten kaksi viikkoa taukoa sekä tauon aikana perusvoide.

Olin itse munattomalla ja maidottomalla dieetillä, mutta en huomannut sillä mitään vaikutusta. Lastenlääkäri sanoi, että koska vauvalla ei ole muita oireita kuin tuo poskien ihottuma. Ei siis vatsaoireita tms. niin mitään ruoka-aineita ei kannata välttää, sillä jos niitä alkaa välttämään ja sitten jonkun ajan päästä koittaa ottaa uudelleen ruokavalioon niin ne varmasti aiheuttavat allergisen reaktion iholle. Eli päivän sana on kuulemma siedätys, jos siis oireet ovat lieviä. Nyt kun vauva saa rintamaidon ohella jo kiinteitä on aika vaikea selvitellä mikä aikeuttaa poskien ihottuman, mutta koska muita oireita ei ole, en ole vältellyt mitään omasta tai vauvan ruokavaliosta.

Tuohon purkkiruokaongelmaan en oikein osaa sanoa mitään, koska olen alusta lähtien tehnyt ruuat itse, lukuunottamatta hedelmä- ja marjasoseita. Sauvasekoittimella saa soseista tasaisia ja kannattaa kokeilla laittaa vaikka kasvis- ja lihasoseisiin ruokailun yhteydessä vaikka pieni lusikallinen hedelmäsosetta, joka antaa ruokaan vähän makeutta.

Yhteistyössä