Vauvalla punaisia karheita laikkuja jaloissa. Mitä voi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :?:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:?:

Vieras
Ihan vain kuivuutta? Allegiaa?
Vauvan (9kk) jalat olivat ensin kokaan rutikuivat, menivät ihan ruvelle. Apteekin Decubal-voide vei kuivuuden parissa päivässä. Vasta sen jälkeen ilmestyvät/huomasin nuo läiskät. Olen niitä pari päivää voidellut muttei vielä ainkaan ole kadonneet. Olemme nyt kokeilleet juuri hapanmaito-tuotteita. Voiko liittyä niihin? Suolisto-oireita en ole havainnut. Kokemuksia?

Kuulostois enemmänki atooppiselta ihottumalta... Meillä auttaa atooppiseen ihoon joka iltainen suihkuttelu tai öljykylpy... Sitten rasvaan pyyhekuivan ihon joko decupalilla, helosanilla tai essex rasvalla... joskus kun iho on huonompana laitan bepanthehiä tai ihan kortisonia kuuriluontoisesti..
Iho ja oireet aina vähän eri ja monilla ei edes mainitsemani rasvat auta...

No ihan varmaan on allergiaa. Aina sanotaan vaan että 'pelkkää atopiaa' kun ei viitsitä testata kunnolla eriruoka-aineita. Minulla oli pienenä ihan kauheat ihottumat, ja kärsin niistä PALJON! Joten pliis, testatkaa lapsenne huolella, ja välttäkää allergisoivia aineita niin ne allergiatkin häviävät nopeammin.

Eiköhän ole atooppista ihoa, mulla on samanlaista, samoin meidän esikoisella. Ovatko läiskät pieniä, pyöreitä punaisia, jopa osittain valkoisia? Mulla ja tytöllä on niitä pitkin kroppaa. Decubalia meilläkin käytetty. Jos äityy oikein pahaksi ja todetaan lääkärissa atooppinen iho niin kalliista rasvoista saa silloin Kelalta takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja mdkpösokäfdopas;22961762:
No ihan varmaan on allergiaa. Aina sanotaan vaan että 'pelkkää atopiaa' kun ei viitsitä testata kunnolla eriruoka-aineita. Minulla oli pienenä ihan kauheat ihottumat, ja kärsin niistä PALJON! Joten pliis, testatkaa lapsenne huolella, ja välttäkää allergisoivia aineita niin ne allergiatkin häviävät nopeammin.

äh, kyllä se voi olla atopiaa ihan hyvin. jos sulla on tuollainen kokemus niin ei kai se tarkoita allergiaa kaikilla? Suurimmassa osassa tapauksista kuiva iho voi olla atopiaa tai vaan ihan kuivaa ihoa! Mulla on atoopikkolapsi ja allerginen lapsi. Kyllä on täysin erilaista tuo läiskien ulkonkä, tms. Itsellä vaan on kuiva iho, jolloin noita läiskiä ilmenee myös.

Alkuperäinen kirjoittaja äitihh;22961778:
äh, kyllä se voi olla atopiaa ihan hyvin. jos sulla on tuollainen kokemus niin ei kai se tarkoita allergiaa kaikilla? Suurimmassa osassa tapauksista kuiva iho voi olla atopiaa tai vaan ihan kuivaa ihoa! Mulla on atoopikkolapsi ja allerginen lapsi. Kyllä on täysin erilaista tuo läiskien ulkonkä, tms. Itsellä vaan on kuiva iho, jolloin noita läiskiä ilmenee myös.

Osaatko kuvailla läiskien eroa?

Kortisonia läiskiin ja perusvoidetta koko kropalle. Kuulostaa samanlaiselta kuin meidän atoopikon iho vauvana. Nyt 2-vuotiaana on muuttunut perustaiveihottumaksi. Kesällä parempi, talvella huonompi.

Meidän pojalla (1v3kk) on myös tuollaisia läikkiä jaloissa ja käsissä. Välillä toki tulee mietittyä allergioita, kun kakka aina löysää, mutta toisaalta poika ei itse ole milläänsäkään. Ei raavi itseään ollenkaan ja suolen toiminnastakaan ei ole moksiskaan. Osaa jo sanoa tyytyväisenä "kakka", kun se housuissa on :-) Aion kyllä lääkäriltä puolitoistavuotisneuvolassa vielä kysellä, voisiko olla jotain allergiaa, mutta ainakin hieman googlettamalla löysin vastaavia kokemuksia, joissa lääkäri ei ole ollut huolissaan.

Piti vielä lisätä, että oltiin pääasiassa sisällä viikon verran, kun oltiin kipeänä ja iho oli aika hyvä. Eilen oltiin ulkona ja tänään on iho taas kuivempi, joten kyllä tosiaan talvipakkanen vaikuttaa selvästi meillä jollain tavalla.

No minulla(kuiva iho) on niitä pieniä punaisia läiskiä joissa valkoistakin, pyöreitä ja suht.pienikokoisia, joskus jos kutittaa saattavat mennä ruvellekin kun epähuomiossa raavin niitä.

esikoisella atooppinen iho, on siis niitä pieniä läiskiä, samanlaisia kuin minulla mutta usein varsinkin takareidet ja peppu menevät helposti täyteen kuivaa, usein jopa ruvellakin olevaan kuivaa aluetta, välillä hieman röpelöistä mutta siis suht. laajalti olevaa.

Allergikkokuopuksella on sellaista tulipunaista ja helposti haavoiksi menevää, usein verille menevää ihoa, taipeet, yms. helpoimmin täynnä sitä.

Meillä atoopikon(ja minunkin) tilanne paranee kun talvi on ohi, talvisin iho on rutikuivaa mutta kesäisin ei oo mtn!

Tuo atoopinen kuvaus sopii parhaiten meidän vauvaan. Rupisia läiskiä on pohkeissa ja takareisissä. Osa on selviä länttejä, osa vain sellaista rupista kuivaa epämääräistä aluetta.

Meidän likalla kuivia läiskiä iholla, ei punoita, eikä erotu ihon väristä.
Onkohan vakavaa?
Likka on nyt 15kk ja tätä on jatkunut n.5kk.
Niin voi kauheeta, ei olla käyty lääkärissä.

Yhteistyössä