Vauvalla nälkä koko ajan, mitäs nyt??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Vauva on 2kk. Hän kärsii vatsavaivoista aika paljon ja koliikkia on. Vauva syö kolmen tunnin välein n. 120-200ml, korviketta siis saa. Kun vauva on vatsaoireisena, ei mikään muu tunnun tuovan lohtua kuin maito. Hän syö ja syö vaikka samalla huutaa kun vatsaan sattuu ja pulauttelee ja vääntelehtii. Ja liika syöminen pahentaa vatsaoireita.

Pitääkö vauvaa silti syöttää aina kun hän haluaa ja niin paljon kun haluaa, vai pitääkö rajoittaa? Nyt on syönyt 150ml tunti sitten ja huutaa mahaansa eikä kelpaa mikään lohduksi. Tiedän että maidolla rauhoittuu hetkeksi mutta sitten on taas yhtä huutoa..

Oon ihan neuvoton :/

Jotkut vauvat käyttävät maidonsyöntiä lohdukkeena kun johonkin sattuu. Ne voi olla tässä tapauksessa ne mahakivut. Lisäksi jotkut voi oirehtia maitoallergiaa kyseisellä tavalla! Oletteko kokeilleet apteekin maitojauhetta allergisille? Jos kyseessä ei olekaan koliikki vaan allergia joka itkettää vauvaa kipujen takia.

no periaatteessa tietenkin voi olla nälkä ja syö varmasti kipuunsa, tiedän tuon niin oikein hyvin... olethan koettanut röyhtäyttää hyvin, jumpata ilmoja ulos pumppailemalla jalkoja, lepuuttaa vauvaa esim polvien päällä mahallaan, antaa cuplaton-tippoja? pikkuinen kun on ja korviketta syö, niin varmasti kärsii masustaan...

Mitä korviketta saa? Meillä tuli ihan kauheat huudot ja itkut ja pulauttelut nannista ja tuttelista.

Ku vaihdettiin korviketta, loppui tuntikausien huudot samana päivänä.

Myöhemmin, vasta 1 vuotiaana selvisi, että koliikiksi leimattu huuto oliki sit maitoallergiaa. Tämäkin selvisi vain oman aktiivisuuteni ansiosta, menin yksityiselle, koska neuvolasta en saanu apuja, vaikka pyysin

on kokeiltu jumpat, relat, cuplaton, disflatyl, vyöhyketerapia..

olen kyllä maitoallergiaa miettinyt. vauvalla ei muita oireita kyllä ole. jos maitoa ei anna, vauva huutaa kuin syötävä aikansa ja nukkuu lopulta, mut tuntuu niin pahalta antaa sen huutaa. mut toisaalta maito pahentaa pitkällä tähtäimellä.

huomenna on neuvola, toivoisin et mua kuunneltais siellä eikä sanottas että vauvat itkee.. mut pahoin pelkään.

Onko teillä vakuutus? Itse menisin yksityiselle, neuvoloista ei saa koskaan apua (oma kokemukseni). Toinen vaihtoehto voisi olla se, että kokeilee lehmänmaidottoman korvikkeen (saa apteekista ilman reseptiä, eikä olisi reseptilläkään yhtään sen halvempaa) ja katsoo muuttuuko tilanne parissa viikossa (jos on maitoallergiaa, muutos saattaa näkyä muutamassa päivässä).

Sanoit, että vauva pulauttelee. Mieleen tulee myös refluksi. Tuolla syömisellä vauva on varmaan kasvanut hyvin?

kolme kiloa on syntymästään kasvanut..

refluksikin mulla on käynyt miellessä. saattaa pulauttaa parikin tuntia syömisen jälkeen. mut oon aatellut jos se johtuu liiasta syömisestä..

ei valitettavasti ole vakuutusta. se maidoton korvike taitaa olla seuraavana kokeilussa. on hirveää kun lapsi huutaa tuskissaan eikä voi tehdä mitään..

Voi hyvin olla maitoallergiaa, vaikka sulla ja miehelläs ei ois mitään allergioita.

Kuinka kauan kokeilit Nutrilon Omneota? Se nimittäin sopi meidän maitoallergikolle. Mutta jos paha allergia, sekään ei sovi.

Joku vauvalla on. Älä usko, ku neuvolasta kuittaavat, ettävauvat nyt vain itkee. Niin mullekki sanottiin, kunnes 1 vuotiaana tuli maitoallergiadiagnoosi.

Nutrilon Omneota oon antanut n. kuukauden. Koliikkipullot on käytössä. Tuntuu että oon kokeillut kaiken. Voi kun löytyisikin joku selitys tähän.

Jaaha, vauva pulauttelee vieläkin vaikka kolmelta syönyt.. eli tuskin sillä nälkä on kun mahassa vieläkin ruokaa. Monesti kun sorrun antamaan lisää ruokaa kun ajattelen jos sillä on oikeesti nälkä. Vaikka järki sanoo ettei varmaan voi olla heti tunnin päästä jos on 200ml syönyt..

Pulauttelu vielä pari tuntia syömisestä ei ole ihan normaalia. Mulle joskus sanottiin polilla, että tunti-puolitoista on vielä ok, mutta siitä eteenpäin ei pitäisi enää pulautella.

Vetääkö vauva itseään kaarelle (sanoit, että vääntelehtii)? Miten hän nukkuu yöt?

kuulostaa erittäin tutulta... meillä on poika huutanu koko elämänsä paljon, alussa varsinkin ja just noin miten kuvailit. saattaa ottaa lohdukkeeksi maidon mutta jos muu ei auta niin parempi sekin kun ei mitään mun mielestä. kyllä ne vaivat siitä ajanmyötä helpottaa, voimia! me kirjoteltiin jopa jossain vaiheessa ylös paljon vauva söi ja mihin kellonaikaan ja välillä sitä maitoa meni yli litrakin vuorokaudessa.

Vauva myös nukkuu todella levottomasti, kitisee ja vääntelehtii ja ähisee unissaan. Itse en saa nukuttua kuin tunnin pari kerrallaan. Ensimmäinen lapseni on ja ei oo mitään kokemusta vauvoista, ja kaikki vaan sanoo että vauvat itkee, mutta vaikee uskoa että näin paljon.

Vauva on välillä tyytyväisenäkin, hymyilee ja juttelee ja seurustelee. Mutta suurimmaksi osaksi aikaa itkee.

meillä allergiaepäilyt päällä, yöhuudot on olleet aivan hirveät, almironilla mentiin viikko ja nyt nutrilon omneo käytössä... yksityiselle mentiin, neuvolasta ei mtn apua... kuulostaa siltä, että olet melkein kaikkesi kokeillut, kuten mekin... voi kun tietäis mikä auttaa!!

Vauva myös nukkuu todella levottomasti, kitisee ja vääntelehtii ja ähisee unissaan. Itse en saa nukuttua kuin tunnin pari kerrallaan. Ensimmäinen lapseni on ja ei oo mitään kokemusta vauvoista, ja kaikki vaan sanoo että vauvat itkee, mutta vaikee uskoa että näin paljon.

Vauva on välillä tyytyväisenäkin, hymyilee ja juttelee ja seurustelee. Mutta suurimmaksi osaksi aikaa itkee.

aaa kuulostaa niin tutulta :D mulla kans eka lapsi ja neuvolassa ja jokapuolella sanotaan että vauvat ne itkee paljon! oon myös miettiny että ei näin paljo kuuluis kuitenkaan itkeä, poika on nyt 4,5kk ja itkee vieläkin paljon mutta myös hymyilee ja seurustelee. puhuin myös neuvolalääkärille että voiskohan olla refluksia (vauva vetää päätä taaksepäin maatessa, pulauttelee vaikka syömisestä ois jo pitempi aika, haluu olla aina pystyasennossa, ei viihdy selällään/mahallaan kauaa) niin neuvolalääkäri vaan totesi että on tämmönen kehitysvaihe meneillään (juu se on tainnu kestää sit koko pojan elämän tää vaihe). nyt on lastenklinikalle aika kuun lopussa ja siellä vaadin että tutkitaan tarkemmin mistä kiikastaa.

Kuulostaa refluksioireilulta. Refluksihan voi olla rakenteellista (helpottaa ajan myötä, monesti aloitellaan kiinteitä heti kun mahdollista) tai allergiaperäistä (jolloin kiinteät saattaa pahentaa oireilua).

Laita ihan paperille kaikki nämä oireilut ja esität ne huomenna neuvolassa.

Onko vauvalla iho-oireita?

Kirjaatko sä ap ylös miten usein ja miten paljon vauva syö? Kannattaisi seurata vähän aikaa ihan paperin kanssa sitä asiaa. Meillä auttoi pulautteluun ja vääntelehtimiseen, kun söi vähemmän kerrallaan mutta useammin. Meillä syötiin tuossa vaiheessa 80 ml kerrallaan muutaman tunnin välein...

en ole kirjannut mihinkään ylös, mutta harvoin on kauemmin kuin kolme tuntia syömättä. joskus kerran viikossa voi olla neljäkin tuntia. voisinkin kokeilla että annan vaan vaikka 100ml.

ei ole vauvalla iho-oireita, iho ollut aina siisti lukuunottamatta normaaleja hormoninäppyjä jotka tuli ja meni. kakka on joskus vihreää, joskus sellasta keltaista.

miauh: Tutulta kuulostaa.. Juu-u, saa nähdä kauanko tätä "vaihetta" kestää.

Pakko kai tuolle on antaa maitoa, edes vähän. On sylissä ja itkee ja kitisee ja tutti ei kelpaa. Vaikka vieläkin pulauttelee.

Mulle neuvolalääkäri sanoi 2 kk neuvolassa, että suurin osa vauvoista syö 2 h välein... Kannattais varmaan kokeilla niin.
Sillä kirjanpidolla selviäis miten paljon vauva syö ja kuinka usein. Mäkin kuvittelin, että meillä syödään ihan hirveesti, mutta tuo kirjanpito selvitti sitten oikean määrän. Vieläkin välillä kirjaan ylös, kun esim. kiinteiden aloituksen jälkeen tuntui siltä, että korvikkeen määrä pieneni hirveesti, mutta ei sitten niin ollutkaan.

Meidän pojalla (nyt 3 kk) oli aivan samanlainen meininki ilman
jatkuvaa itkua. Poika lähinnä vaikersi. Neuvola suositteli saman tien
yksityistä lääkäriä, ei kuulemma ollut resursseja hoitaa tällaista.

Lääkäri totesi refluksin (mittauksia ei tehty, oireet riittivät diagnoosiin).
Poika sai 3 viikon lääkekuurin, Zantac liuosta vatsahappoihin. Kuurin
aikana oireet hävisivät lähes täysin. Kuurin jälkeen oireet palautuivat osittain
mutta huomattavasti lievempinä. Poika oli 5 viikoa vanha kun kuuri alkoi
ja nyt tosiaan 3 kk ja huomattavasti onnellisempi. Ja yöt sujuvat
paljon paremmin!

Yhteistyössä