Vauvalla (9kk) herpes(?) suussa :(

Eilen yhtäkkiä kieli neitokaisella valkeita läiskiä täynnä ja huulet rakkulaiset, eikun päivystykseen.. Sanovat että on joku herpestulehdus, menee itekseen ohi, särkylääkettä antaa tarv (viime yö oli tooosi loistava..) jos ei kahteen viikkoon helpota, ni uusiks lääkäriin..
Onko muiden lapsilla ollut? Kauanko kesti, että lähtee pois?
varmaan tuolta pihalta vetäny jotain naamaansa, mummu sano, että murattia kerkesi kädellä läiskiä, johtuisko siitä? tutkimattomat on alle yksivuotiaan tiet..
 
herpes on herpes, ei se mistään muratista tai pihalta tule.... herpes on ikuinen , se ei parane, ainoastaan oireet ovat välillä poissa. Herpes voi tarttua vauvalle joko synnytyksen yhteydessä tai silloin jos joku aikuinen, jolla on rakkulainen herpestulehdus, suukottelee vauvaa.
 
..
En nyt haluaisi pelotella, mutta mun käsittääkseni herpes vauvalla voi olla vakavakin. Ainakin se on tosi kivulias ja syöminen voi olla hankalaa. Tarkkailkaa tilannetta ja ottakaa tarvittaessa uusi yhteys päivystykseen herkästi.
 
minä,
Tartunta
Huuliherpes tarttuu kosketus- tai pisaratartuntana ihmisestä toiseen. Myös taudinkantajat tartuttavat virusta, eli tautia on vaikeaa välttää. Kun virus on aktiivinen, tauti tarttuu suoran kosketuksen välityksellä. Rakkulat tartuttavat kunnes niissä kaikissa on rupi.
 
"Jaana"
:) muratista herpes, kaikkea olen kuullut, mutta tämä oli yliveto tokaisu


Mutta herpeksen tartuttaminen vauvalle on idioottimaista touhua :(

Vauva on saanut herpeksen joltakulta jolla on herpes, ei se ilmasta ole siihen hypännyt.
Mieti nyt ketkä ovat käsitelleet vauvaa, joku heistä on herpesviruksellaan vauvan tartuttanut.

Se tarttuu herkästi ja täytyy olla todella varovainen

Itselläni on huuliherpes ja 6v lapsi
Lapsi ei ole saanut tartuntaa, koska olen ollut ylivarovainen tämän suhteen.
Silloin kun huuli on alkanut kihelmöidä olen pessyt käsiäni huolellisesti ennen vauvan hoitoa ja ei suukottelua.
Nyt kun lapsi on isompi sama on jatkunut koko ajan ja lapsi tietää, että silloin kun äidillä on pipi huulessa ei suukotella tai halita.
Kun huuli on parantuntu saa extra halit ja suukot sen jälkeen, mutta ei sen aikana
 
joo en meinanukkaa että se sen siitä ois saanu, eilen vaan se oli yks vaihtoehto, että jos koski murattiin niin sai jonku allergisen reaktion siitä :D (eiks semmosia oo ku herpesmuratteja :D)???

ja miehellä kyllä on herpes, aina sillon tällön "kukkii", eikä todellakaan suukotella suulle saati syyä samoilla lusikoilla.. jos se sen siltä on saanu, ni aika taitavasti on saanu isältään sylkeä kalasteltua..
 
lisäyksenä vielä, että sitäki ihmettelen tässä herpeksen saamisessa, että jos se sai sen isältään, ni miten sai vasta nyt, koska samalla lailla ollaan oltu huolimattomia/huolellisia (eli omasta mielestä ollaan hyvinkin huolellisia, itse miltei neuroottisuuksiin saakka tuon suuhygienian kanssa) mutta jos sitten kuitenkin on juuri nyt onnistunut jotain sattumaan... plääh... vittumaista hommaa... lääkäri puhu jotaki, että se saa siihen nyt immuniteetin kun noin pienenä sai sen?? tosin saatto mennä moni lause ohi, ku vauva siinä huusi ku palosireeni..
 
kkkkllm
No eikä ala karttelemaan kaverit. Ja ap ne voi olla myös aftoja, otettiinko herpesnäyte? Aftoista ei tiedetä mistä ne tulee, voi olla allerginen reaktio esim.

Jos on herpes ja aktiivista mallia, estolääkitykset on olemassa. Mutta se voi olla tosi vaarallinen vauvoille! Joten varmaan näyte on otettu, jos ei niin lääkäriin...
 
ei siitä mitään näytteitä päivystyksessä otettu :( pitää huomenna käyttää uusiksi lääkärissä.. tosin suurin osa ihmisistä kantaa herpes virusta, joillain se ei puhkea. itsellä ei koskaan oo ollu vaikka miehellä on, ja on joskus tullu sitä pussailtua :) mietittiin että se ny varmaan sen takia on niin rajuna ku on ekan kerran, eli on voinu saaha sen jo aikaa sitte.. joo mäki oon lukenu jostain kuolemantapauksesta, hirvittää! mutta siinä jutussa se oli levinny koko naamaan ja menny siitä jotenki aivoihin!
 

Yhteistyössä