Vauvalla 8kk lämpöä - ulkona nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Voi mitä nukutusrumbaa!
  • Ensimmäinen viesti
Voi mitä nukutusrumbaa!
Meillä siis 8kk sai eilen possupiikin ja kausiinfluenssa piikin... Yöllä lämpö nousi miltei 40 asteeseen. Nyt ollut siinä 37,5... nukkuu vain ulkona päivällä, koitin vaikka minne mutta ei nukahda... Uskallanko nukuttaa pihalla? Yölläkin nukkui huudoltaan vain sen 5-6h joten uni olis melko tärkeää, pienellä pyörii silmät päässä... Pelkään vaan, että kuume pomppasee, mutta eikö tuo siihen heräisi ja ilmoittaisi kuten yölläkin? Juu, nukkuu yleensä n. 1h pätkiä...

Mä oon taas sitä mieltä että ei ulos jos lämpöä tai kuumetta..kaikki tuntuu olevan aina eri mieltä mutta näin meillä toimitaan. Mutta en sit tiedä kun on noussut tuon rokotteen takia.. kannattaa kysyä vaik terkkarista.

mamma
Jos pientä lämpöä niin se ei haittaa, joten voi nukuttaa ulkona. Vaatetuksen kanssa on vain oltava tarkkana, ettei pue liikaa tai liian vähän. Itselläni on myös lapsi (tosin jo yli 2v) joka on AINA nukkunut ulkona, eikä suostu vieläkään sisällä nukkumaan.. Pari kertaa on sattunut olemaan pientä lämpöä ja tuolloin varmistin neuvolasta asian ja ei pitäneet ulkona nukkumista pahana.

g
Mulla kanssa lapsi samassa tilanteessa (eilen sai rokotukset) ja ihan sen vuoksi en laita ulos nukkumaan, että musta on helpompi seurata sisällä tuleeko muita oireita.Koeta nukuttaa rinnalle eli siis sydämesi sykkeeseen (mitä kohdussa jo kuunnellut). Mä sain omani rauhottumaan tolla keinoin tai sitten vaununkoppaan sisälle? Jos hän hämääntyisi ja luulis olevan ulkona. Nukutat vaikka niin, että heijaat avonaisen oven lähellä (peittoon käärittynä) vaununkopassa ja kun nukahtaa niin peittoa vähemmäksi ja sisään....

ap
No mä oon just siks vähän peloissani, kun tuosta rokotteen vaikutuksista ei tiedetä ja lapsella ei oo ennen ollut kuumetta, ni en osaa sanoa kuinka käyttäytyy ns. normaalisti kuumeessa.

Mut ei se kyllä muutoin nuku kun noin, siis ei nukkunut yölläkään juuri ollenkaan ja nyt kun aamulla siirsin sen varusteineen päivineen (oli siis unessa) pesuhuoneeseen niin kappas, samantien alkoi armoton itku!

Mä tein kyllä kaikkeni et se nukkuis täällä, on niin rikki fiilis ku pelottaa muutenkin tää kaikki, alan jo olla hysteerinen...

vieras
Kyllä meillä on kaikki nukkuneet ulkona jos on ollt lämpöä ja varsinkin rokotteista johtuvaa.
mielummin laitan ulos ja nukkuu siä kunnolla sen 3h kun huonosti sisällä =)

Meillä nukkuu ulkona kuumeessakin. Kuten joku sanoi, tarkkana pukemisen suhteen. Mieluummin liikaa päälle kuin liian vähän. Oma 6 kk poika oli juuri 3 pv kuumeessa yli 38 astetta ja nukkui kaikki päikkärit ulkona vaunuissa. Normaalisti meni kuume ohi. Neuvolassa on jopa sanottu olevan suositeltavaa nukuttaa lapsi kuumeessa ulos, jotta saa raitista ilmaa mikä tekee vain hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Rice:
Meillä nukkuu ulkona kuumeessakin. Kuten joku sanoi, tarkkana pukemisen suhteen. Mieluummin liikaa päälle kuin liian vähän. Oma 6 kk poika oli juuri 3 pv kuumeessa yli 38 astetta ja nukkui kaikki päikkärit ulkona vaunuissa. Normaalisti meni kuume ohi. Neuvolassa on jopa sanottu olevan suositeltavaa nukuttaa lapsi kuumeessa ulos, jotta saa raitista ilmaa mikä tekee vain hyvää.
Hui! :/ Aika suuri riski saada jälkitauteja..en kyllä noin korkeassa kuumeessa ulos laittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rice:
Hui! :/ Aika suuri riski saada jälkitauteja..en kyllä noin korkeassa kuumeessa ulos laittaisi.
Niin no, mä olenkin hiukka untuvikko vielä näissä jutuissa, mutta näin mulle sanottiin kun alkuun itsekin epäilin. Meillä kans poika sitä sorttia ettei nuku kun ulkona...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Mites jos avaisit makkariin ikkunan ja peittelisit lapsen sänkyyn.
Tällaiset keinot ei toimi kun lapsi on normaalistikin todella huono nukkuja. Eli meni 4kk niin aluksi, ettei nukkunut lähes ollenkaan missään ja sit sain vaunuihin päikyt, ei osaa rauhoittua.. en tiedä mikä on, mutta ei ole viimeeks kun 2-viikkoisena nukahtanut tissille, kun ottaa kainaloon tiukasti, huutaa vaan hulluna. Normaalisti nukkuu aina vaunuissa päikyt ja illalla nukahtaa omaan sänkyyn pitkän rumban päätteeks, eli kun viedään, annetaan olla, kun huutoa niin sylittelyn kautta takasi jne. Voi mennä tunti pari joka ilta... Eli siis en voi vaan viedä sänkyyn kun raivoaa, enkä haluais kipeetä lasta lisää rääkätä...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Anzzu1984:
Eiks tuo sika rokote ole semonen, että on sen kerran se korkeempi kuume eikä se enää takasin siihen nuose, kun on kerta laskenu jo. Ihan huoletta laittaisin ulos lämpimästi puettuna vain
Näinkö oot kuullut? Oon kuitenkin antanut suppoja, joilla vaivoin sain kuumeen laskemaan, ihmeen sitkee kyllä...

jep
No huh huh, NtanJahu on kyllä aika hysteerikko tässä asiassa. 38 ja reilu ei ole vauvalle mitenkään korkea kuume, ja ulos voi vallan hyvin laittaa huoletta nukkumaan.

t. terveydenhoitaja

Jos pientä lämpöä niin minä olen kyllä laittanut... Mutta jos korkeampi lämpö ollut niin olen tehnyt niin että olen laittanut vaunuihin sisällä ja heijannut eteisen mattoa vasten jonka olen hieman rullalle vetänyt,niin on tehonnut...tosin jouduin käyttämään hieman enemmän aikaa tähän rauhoitteluun kun normaalisti pihalla...mutta meillä toimi... Ja jos tuohon edelliseen ei ole nukahtanut niin olen laittanut rintareppuun tai kantoreppuun lapsen ja "marssinut" paikallani telkkaria katsellessa,johon lapsi on sitten tovin päästä nukahtanut,jonka jälkeen olen vienyt vaunuihin sisällä tai sänkyyn nukkumaan... :)

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
No huh huh, NtanJahu on kyllä aika hysteerikko tässä asiassa. 38 ja reilu ei ole vauvalle mitenkään korkea kuume, ja ulos voi vallan hyvin laittaa huoletta nukkumaan.

t. terveydenhoitaja
Se on tuon ikäiselle korkea kuume jo. Meillä just oli 9kk:n ikäinen kovassa kuumeessa, oli välillä lähellä 40 astetta. Lääkärissä kehotettiin olemaan sisällä ja yritettävä saada juomaan paljon. Ja kainalosta mitattu. Lapset aina parantuneet hyvin, sisällä vielä yksi kuumeeton päivä oltu. Ei ole mitään jälkitauteja tullut.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja LaLLa86:
Jos pientä lämpöä niin minä olen kyllä laittanut... Mutta jos korkeampi lämpö ollut niin olen tehnyt niin että olen laittanut vaunuihin sisällä ja heijannut eteisen mattoa vasten jonka olen hieman rullalle vetänyt,niin on tehonnut...tosin jouduin käyttämään hieman enemmän aikaa tähän rauhoitteluun kun normaalisti pihalla...mutta meillä toimi... Ja jos tuohon edelliseen ei ole nukahtanut niin olen laittanut rintareppuun tai kantoreppuun lapsen ja "marssinut" paikallani telkkaria katsellessa,johon lapsi on sitten tovin päästä nukahtanut,jonka jälkeen olen vienyt vaunuihin sisällä tai sänkyyn nukkumaan... :)
meillä ei siirrot onnistu, saattais torkahtaa kyllä hetkeks kantoreppuun. En oo vielä 8kk aikana onnistunut mistään siirtämään mihinkään ilman että heräis... aika sälli :D

Mäkin oon kuullut, et vauvalla vasta 38,5 olis lääkitsemisen veroinen kuume, mietin vaan, et oli äsken tosi äkäinen mut voihan tuo piikki aiheuttaa esim. päänsärkyä ja muita kipuja...ja joha tuo älytön unettomuus varmasti noin pientä sattuu..

Yhteistyössä