Vauvakuume ja määräaikainen työsuhde


Löytyykö täältä keskustelijoiden joukosta opettajia tai muita, joilla olisi ollut sama tilanne kuin meikäläisellä tällä hetkellä. Tilanteeni on siis se, että minulla päättyy heinäkuun lopussa työsuhde koulussa, jossa olen ollut äitiysloman/hoitovapaan sijaisena 1,5 vuotta. Vauvakuume on tällä hetkellä tosi kova eli mielelläni haluaisin raskautua mahd. pian, mutta toisaalta haluaisin löytää myös syksyksi töitä.

Olen sen verran alussa opettajan urallani, että voin vain haaveilla vakituisista viroista eli mahiksia on lähinnä vuoden määräaikaisiin sijaisuuksiin. Niitä siis olen haeskellut ja ollut aktiivisesti yhteydessä lähialueen kouluihin. Yhdestä koulusta sain sitten tänään haastattelupyynnön. Haastatteluun pääsystä olen tottakai erittäin iloinen, mutta heti tuli mieleen myös se, miten tässä kannattaisi sitten vauvanyrityksen kanssa toimia.

Jos kävisi niin hyvin, että plussaisin tästä ekasta kierrosta ja lisäksi sattuisin myös saamaan tuon sijaisuuden niin olen mielestäni aika pattitilanteessa: Kun työt syksyllä alkaisivat olisin jo melkein raskauden puolessa välissä ja jäämässä äitiyslomalle joulukuussa. Onko se törkeää työnantajaa kohtaan? Siis että ekana työpäivänä tulisin paikalle vauvamahassani ja ilmoittaisin että joo, jäänkin sitten joulukuussa jo pois?

Jotenkin tuntuu että olisi tökeröä, varsinkin kun tämä sijaisuus olisi täysin oman aktiivisuuteni kautta hankittua (koulussa ei siis ole ollut julkisesti haussa mitään paikkoja). Varmaan ainakin torpedoisin käytökselläni sen, että tuohon kouluun pystyisin äitiysloman jälkeen palaamaan? Mitä mieltä olette? Panikoinko turhia?

Kaikki tämähän on tietysti tällä hetkellä kauheata jossittelua, koska en ole saanut ko. paikkaa tai tiedä olenko raskaana. Argh!
 
Ei kannata liikaa ajatella työnantajaa. Ei sekään oikeasti ajattele sinua ;) Eli anna mennä vaan sekä vauva- että työprojektia täysillä eteenpäin ja katso, miten käy. Työnantajalle jää kuitenkin runsaasti aikaa etsiä seuraava ope.
 
Hei, Suosittelisin elämään "normaalia" elämää, koska raskaaksi tulo on aina sattuman kauppaa.

Vaikka kaikki olisi teidän parisuhteessa biologisesti täydellistä, ei yhdessä kierrossa ole kuin se 20% mahdollisuus raskautua, eli siis täydellisissä olosuhteissakin raskautumiseen menee n. 1-5kk:tta. Ja sitten on mahdollista että raskaus meneekin kesken yms. tai sitten joudut raskaana ollessa sairaalaan jo varhaisessa vaiheessa esim. vk:lla 20 supistelujen vuoksi.

Eli siis pointtinani on se että nämä raskautumis ja vauvan saamis asiat ovat niin korkeimman kädessä että kannattaa elää ihan normaalia elämää, jonka sitten ihana raskaus uutinen jossain vaiheessa (Mieluummin tietysti vaikka ekasta kierrosta) sekoittaa. Ja jos nyt sattuisit ihan ensimmäisestä kierrosta raskautumaan niin voisithan silloin ehkä olla ottamatta työtä vastaan ja olla ansiosidonnaisella syksyn ajan?

Tarkoituksenani ei missään nimessä ole mikään pelottelu tai pessimismi, hyvin suurella todennäköisyydellä voit tulla pian raskaaksi ja raskaus sujua oppikirjan mukaan, mutta toisaalta on aika ikävä tilanne jos et vielä syksyllä olisikaan tullut raskaaksi tms. eikä olisi myöskään työpaikkaa raskauden toivomisen vuoksi.

Ja yhtenä pointtina myös se että ainakaan suuremmassa mittakaavassa tuollainen raskaaksi tulo ei minusta ole törkeää, törkeää on se että opettajia palkataan paljon vain määräaikaisiin suhteisiin. Ja uskon että jos hoidat työsi hyvin sen ajan kun koulussa opetat, on töitä tarjolla myös jatkossa.
 

Ap:n ajatukset ovat kuin omasta suustani! Aivan samassa tilanteessa olen. Tosin yk on jo neljäs enkä ole vielä syksyn töitä pahemmin edes kysellyt.. eli en tiedä onko minulle edes tarjolla töitä. Mutta siis olen tullut samaan lopputulokseen kuin aiemmat kirjoittajat. Se todellakin on korkeimman käsissä se raskaaksi tulo, anna mennä vaan täysillä. Vauvapuuhat sekä työnhakupuuhat. Siinä kohtaa kun raskaaksi tulee, ei työnantajan ajatukset paljon kiinnosta. Tai siis kiinnostaa toki, mutta vauvauutinen olisi niin iloinen, että se olisi päällimmäisenä mielessä :)

Ja aina niitä töitä on tarjolla. Siis jos sitä pelkäät, että poltat siltasi kyseiseen kouluun, johon olet menossa haastatteluun. Pätevälle opelle on aina kuulemma tarvetta. Näin siis minulle rehtori juuri sanoi. Ja että ei kuulemma kannata työkuvioiden takia perheuraa suunnitella. Opettajan ammatissa siis. Tämän minulle sanoi varareksi. Töitä ehtii tekemään ja se virka tulee kun on sen vuoro. Sijaisuuksia saa aina aivan varmasti. Ja luulenpa, ettei kukaan katso sinua pahalla, jos kerrot syksyllä raskaudestasi. Iloinen uutinen se vain olisi! Se on elämää ja sitä ei voi ennalta suunnitella. Ja ethän sinä vielä ole raskaana. Eli töitä hakiessa, et voinut tietää, oletko syksyllä raskaana vai et ;) Kyllä rehtorit ovat tottuneet naisopettajien kohdalla siihen, että raskausuutisia tulee. Minäkin tiedän monta opettajakollegaa, jotka ovat sijaisen sijaisia. Eli vakkarit ovat jääneet äippälomalle. Niille on hommattu sijainen, joka on myös jäänyt äippälomalle. Ja niinpä sijaiselle on jouduttu hankkimaan taas sijainen. Ja joskus olen kuullut jopa siitä, että yhdelle viranhaltijalle on hommattu kolme sijaista, koska kaksi aiempaa sijaista ovat jääneet tämän vakkariopen lisäksi äippälomalle :LOL:

Eli älä murehdi! Työkuviot järjestyy kyllä aina. Tärkeintä on vauvaprojekti, siitä kun ei koskaan tiedä, miten se etenee :/
 
Hei,

olen koulutoimessa töissä ja törmään tähän samaan asiaan lähes vuosittain (tai ainakin silloin kun joku viranhaltijoista on virkavapaalla) :D ja voin kertoa, että fiksut rehtorit eivät rupea karsastamaan äippälomalle jääviä sijaisia, nuorten naisten kanssa he ovat kyllä tottuneet siihen. Hyvälle opettajalle on äitiyslomankin jälkeen töitä ja kesken vuodenkin pystyy samaan sijaisen äippälomalle jäävälle..

Eli komppaan edellisiä. Työkuviot järjestyy aina.
 

Yhteistyössä