Vauva yksin nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mollla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mollla

Vieras
Oletteko jättäneet vauvaa koskaan yksin kotiin nukkumaan, kun olette käyneet viemässä roskat, hakeneet kellarista jotain tai käyttäneet koirat pissalla? Vai pakaatteko vauvan joka reissulle mukaan?

Tähän asti olen pitänyt päivänselvänä, etten uskalla tulevaa vauvaa jättää hetkeksikään ilman valvontaa, mutta nyt luin jotain kymmenen vuotta vanhaa kasvatusopasta ja siinä sanottiin, ettei vauvan itkuun ei saisi reagoida, ellei ole ruoka-aika, kun muuten se tottuu vaatimaan huomiota jatkuvasti. Eli muakin on varmaan pienenä huudatettu ties kuinka kauan ja hengissä olen silti.

Lisäksi pelkäsin, että vauva voi vaikka tukehtua, jos mä en sitä jatkuvasti tuijota, mutta pitäähän mun välillä nukkuakin ja sinä aikana lapsi voi lakata hengittämästä, eli mitenkään ei sitä voi jatkuvasti valvoa. Jotkut jopa pitävät vauvaa eri huoneessa nukkumassa, joten eivät välttämättä joka yskäisyyn edes herää. Eikö se silloin ole sama, käytkö vartin metsälenkillä vai nukutko kahden tunnin unet?

Kyl mie oon aina jättänyt vauvan yksin nukkumaan jos on jossain pitänyt poiketa... Kuten viemäs roskiksen tai kellarikomerolla. Myös kaupassa saatoin käydä silloin kun vauva oli ihan pieni ja kauppa tien toisella puolella...

En jättänyt,enkä vieläkää jätä hetkeksikään yksin.Tyttö aina mukana ja kymmenen vuotta vanha opas on kyllä kirjaimellisesti vanha.Vauvan itkuun kyllä tulee reagoida muinakin aikoina,kun ruoka-aikana.

Roskat voi viedä ulos mennessä,siis jos sinne on muutenkin menossa.Ei niitä erikseen tarvitse lähteä viemään (ainakaan meillä).

Näin mä oon toiminu,muut tekee sitten miten haluaa :D

En edes roskia viedäkseni. En vaan jotenki pysty laittaa ovea kiinni tietäen,et vauva on siellä yksin toisella puolella. Jos on kesken päivän pitäny viedä roskia ni oon vieny ne joko samalla kun ollaan ulos menty tai sitten vaan odottanu,et mies tulee kotiin ja käy viemässä ne.

Juu pointti ei ollut se opas, enkä tarkoita, että sillä tavalla pitäisi lapsia vielä kasvattaa. Pointti oli se, että vauva ei sitten taidakaan kuolla tai saada traumoja, jos joutuu vartin olemaan yksin. Muutenhan kaikki kymmenen vuotta vanhemmat olisivat hulluja tai kuolleita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mollla:
Juu pointti ei ollut se opas, enkä tarkoita, että sillä tavalla pitäisi lapsia vielä kasvattaa. Pointti oli se, että vauva ei sitten taidakaan kuolla tai saada traumoja, jos joutuu vartin olemaan yksin. Muutenhan kaikki kymmenen vuotta vanhemmat olisivat hulluja tai kuolleita.

Ihminen selviää kaikenlaisesta, kun on pakko. Kyse on siitä, mille haluaa lapsensa altistaa, kun ei ole pakko.

Kyllä minä jätän melkein joka päivä tytön (1v) sisälle nukkumaan ja painun pihalle itkuhälyttimen kanssa. Tänäänkin keräsin mustikoita tunnin tuossa ihan talon nurkalla. Enkä enää käy välissä tarkistamassa "vointia" kuten pienempänä. Välillä kuulen kun unissaan jotain parahtaa ja jatkaa unta. En kuitenkaan pihapiirä kauemmas tietenkään lähde. Itkuhälyttimen kantama riittää hyvin pihapuuhasteluille.

Pointti oli se, että vauva ei sitten taidakaan kuolla tai saada traumoja, jos joutuu vartin olemaan yksin. Muutenhan kaikki kymmenen vuotta vanhemmat olisivat hulluja tai kuolleita.
No kieltämättä kun katselee noita nykyajan varhaisteinejä, ei kaikilla ihan kaikki valitettavasti ole kohdallaan siellä pikkuruisessa päänupissa. Mutta voihan se tietysti johtua jostain muustakin... Ps. Älä nyt ainakaan varttia annan vauvasi huutaa...

Kyllähän se alussa oli että hyvä kun uskalsi vessassa käydä ilman vauvaa... :whistle: Mutta ajan myötä sitä hieman "rentoutu", uskalsi kävästä ihan postilaatikollaki kun toinen nukku... Mutta kauemmas en olis kyllä lähteny, enkä lähtis tieten vieläkään, kyllä täytyy tosiaan olla niin lähellä että pääsee nopeasti apuun jos hätä tulee. Ja niinku NaRikka siinä kadonneessa viestissä sanoki: pieni vauva ei osaa manipuloida itkullaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
en jättäis koska aina voi sattua jotain....ei välttämättä vauvalle mutta itselle.esim.kaatuaa ja lyö pään niin että taju lähtee

Voihan sen pään lyödä kotonakin niin että taju lähtee!!! Tuntuu et täällä ollaan ihan ylisuojelevia vauvoja kohtaan. Vai ettekö voi mennä edes suihkuun kun vauva nukkuu? KUn eihän sinne kuule jos se herää.... :headwall: :headwall: :headwall:

en jättäis koska aina voi sattua jotain....ei välttämättä vauvalle mutta itselle.esim.kaatuaa ja lyö pään niin että taju lähtee

Mä taas aina pelkään,että jätän kuitenki avaimet joko kotiin tai sitte hukkaan ne johonki sen vartin aikana ko poissa olisin...

karu totuus on että vauva voi kuolla vaikka seisoisit naama nenässä kiinni 24/7.. ja siinä tapauksessa vois sun iteskin olla vähän huono olla. mä oikeesti nukutin esikoista alkuun mahan päällä et heräisin jos tyttö ei hengitä.. hah! mut joo vauva kyllä selviää vaikka hetkeks selkäsi käännät tai nukutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:

Ihminen selviää kaikenlaisesta, kun on pakko. Kyse on siitä, mille haluaa lapsensa altistaa, kun ei ole pakko.

Ja katsooko se sitä, että vaikka tuona aikana kasvatusoppaassa on niin lukenut, että kaikki ovat niin tehneet?

sen verran oon jättänyt että olen esim. kaverin vaunut käynyt nostamassa alakerrassa hissitasanteelle (niitä ei yksin tässä talossa saa nostettua), mutta roskat viedään kun ollaan ulos menossa jne.

ei kun niin joo, jätin tässä viimeaikoina parikin kertaa tytön yksin kun se viskoi partsilta alas tavaroita ja ne piti hakea sisälle. aika äkkiä äiti teippasi partsin pienen luukun kiinni, kaiteen yli ei vielä yltä heittämään. onneksi.

Iteasiassa oon käynyt pojan nukkuessa viel yöunia hakeen postin ja samalla pika pikaa käyttänyt koiran aamutarpeilla kun mies on ollut reissussa. Mukana on ollut itkuhälytin. Noi piipahdukset on kestäny vain noin viis minsaa. Mutta pitemmälle lenkille en tietty koiran kaa oo lähtenyt. Ja joskus oon joutunut iltasella tekeen saman eli käyttään koiraa pikkutarpeilla. Mut onneks äiti ja veli asuu lähellä niin he ovat monesti auttaneet tossa koiranulkoilu hommassa iltaisin ja aamuisin. Ja nyt kesällä sadepäivinä ku koko päivän on satanut vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja evph-äiti:

Voihan sen pään lyödä kotonakin niin että taju lähtee!!! Tuntuu et täällä ollaan ihan ylisuojelevia vauvoja kohtaan. Vai ettekö voi mennä edes suihkuun kun vauva nukkuu? KUn eihän sinne kuule jos se herää.... :headwall: :headwall: :headwall:

voi joo, mutta sitten kun joku sut sieltä löytää löytää myös vauvan. Ja harvemmin sitä autoalle jää kotona ollessaan...
Saa olla muuten aika kuuro jos ei vauvan huutoa suihkuun kuule (tai sitten on julmetun kokoinen talo)

Todennäköisesti tulen käymään postilaatikolla ja roskiksella sekä pissittämään koirankin omassa pihassa vauvan nukkuessa. Tienylityksiä ei tarvita vaan kaikki on 20 askeleen etäisyydellä talosta. Vahinkoja voi sattua kotonakin - liukastua ja kaatua tms.

Ja avaimen unohtamiseen - etuovi ei oo koskaan lukossa kun ollaan kotona ja vara-avainkin löytyy ulkopuolelta.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja evph-äiti:

voi joo, mutta sitten kun joku sut sieltä löytää löytää myös vauvan. Ja harvemmin sitä autoalle jää kotona ollessaan...
Saa olla muuten aika kuuro jos ei vauvan huutoa suihkuun kuule (tai sitten on julmetun kokoinen talo)

No mie en ainakaan kuullut silloin ku vauva oli pieni. Ja ihan kaksiossa asuttiin.... Mut mitä jos kukaan ei ole tulossa kotiin???? Kantsis varmaa sen takia pitää koko ajan puhelinlinja auki hätäkeskukseen... :kieh: :kieh:

Yhteistyössä