Vauva väsyttää... Tsempatkaa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyäiti

Vieras
Toinen lapsi kyseessä, nyt 6kk. En tiedä mikä tuota pikkuista vaivaa, kun ei saa nukuttua oikein kunnolla yöllä eikä päivällä. Vaihempi on vilkas 3v ja mies töissä suurimman osan ajasta. En nuku öisin, enkä päivisin ja vauvalle ei "kelpaa" muut hoitajat. Tai tottakai selviää toistenkin hoidossa, mutta esim miehen kanssa ollessaan jos koetan vaikka nukkua, huutaa valtaosan ajasta enkä saa nukuttua. Välillä tuntuu kyllä, että pää lahoaa. Vauva ei juuri viihdy muualla kuin minun sylissä ja painaa noin 10kg. Selkä ja kädet särkevät yötä päivää. Huoh. Kasvaisipa tuo ja alkaisi nukkua paremmin... Tai kivoin olisi oikeastaan, että tuo taukoamaton kitinä loppuisi. Ilmeisesti ilmavaivat ovat kiusana, mutta en ole vielä keksinyt mikä niihin helpottaisi. Korvissa ei ainakaan viimetarkastuksella näkynyt mitään eikä hampaista ole vielä tietoakaan. Disflatylit ovat käytössä ja tehdään pumppajumppaa päivittäin. Mutta eipä tähän varmaan muu auta kuin aika, joka on viimeisen kuukauden tuntunut TODELLAKIN matelevan. Kiitos ja anteeksi, oli pakko avautua jonnekin. Ja todellakin rakastan ja olen onnellinen molemmista, mutta nyt kyllä väsyttää aivan helvetisti.

Otan todella osaa. Tiedän mistä puhut. Itse nukkunut muutamia tunteja yössä katkounta kahden vuoden ajan. Nyt meillä 2-v ja 5 kk.

Lämpimät halit!

Mä oon jo sopinu työkaverin kanssa, että kun jään äitiyslomalle, niin tarpeen tullen saan käydä heillä nukkumassa. Heidän huusholli on päivisin tyhjillään (molemmat vanhemmat töissä, lapset hoidossa) ja työkaveri tosiaan tietää sen, että kaikenlainen pienikin ääni ja häiriö + oma koti ei ole paras paikka katkaista päivä ja rauhoittua nukkumaan. Tunnin kahden unet tekevät ihmeitä varmasti vaikkapa kerrankin viikossa..

Jos mies on töissä, sukulaisia tai ystäviä ei ole käytettävissä ja lapsenvahtia ei meinaa millään edes pariksi tunniksi viikossa saada, niin tartu puhelimeen ja soita neuvolaan. Sieltä voivat järjestää apua. Ja sitten nukkumaan vaikka halvimpaan hotelliin jos ei ole tuttavia, joiden sohvaa lainata.

Kannattaa oikeasti hankkia sitä lepoaikaa ENNEN kuin nuppi kilahtaa :) Väsymys saa ihmisen ihan sekopäiseksi.

En osaa auttaa mutta tsemppiä kovasti sulle toivotan. Jotain apuja kannattaa yrittää saada ihan mistä vaan ja rohkeasti pyytää vieraammiltakin ihmisiltä. Makselet kiitollisuudenvelkaa takaisin sitten kun elämä helpottaa vaikka laittelemalla ruokia juhliin tjsp :) Ja rahallahan saa myös lastenhoitoapua jos budjetti antaa periksi.

Kun vihdoin oot jonain päivänä saanut univelat kuitattua ihmettelet, miten ikinä selvisit tuosta elämänvaiheesta. Tosi paljon jaksamista!

jaksamista toivottelen minäkin! meillä kans toinen lapsi oli "kitisevä" ja itkuinen vauva, ja samaan aikaan vanhempi kaksivuotias oli uhma iässä. Niin ja meillä vielä rakennettiin tuolloin! oli kyllä vaativaa aikaa, mutta selvittiin. omalta äidiltäni sain apua, vaikka en aina nukuttua saanutkaan päivisinkään, niin toisen aikuisen seura helpotti oloa ja auttoi jaksamaan. ja tosiaa nyt huomaa katselevansa taaksepäin, että hei me selvittiin! lapset nyt kaksi ja neljä vuotiaat ja onnellisia ollaan, oltiin silloinkin, mutta väsyminen on inhimillistä ja taysin ymmärrettävää, tukea ja apua vaan tarvitaan! toivottavasti saat sitä! lastenhoitajan voi palkatakin, ja neuvolasta ainakin saa tietoa!

Huutaako vauva vaunuissakin? Jos mies menisi lasten kans vaikka lenkille? Oletko koittanut kantoliinaa tai manducaa? Meillä mies varsinkin kantaa vauvaa usein manducassa (mä tykkään enemmän liinasta). Jos voit, niin mene vaikka vähäksi ajaksi sukulaisille/kavereille tai vaikka hotelliin lepäämään, jos tuntuu, että pää leviää.

Nyt on raskasta, mutta kyllä se vielä joskus helpottaa. Koita jaksaa<3

Meillä syyksi paljastui lopulta yksivuotiaana maitoallergia (myös soija) ja silent refluksi. Harmi kun kukaan lääkäri ei uskonut aiemmin. Uuvuin täysin 3v esikoisen ja kipeän vauvan kanssa. Voimia, neuvolasta ainakin me saatiin perhetyöntekijän apua <3

Yhteistyössä