vauva vajaa 3kk ja ei suostu syömään

Meillä melkein 3kk tyttö ei ole pariin päivään enää suostunut syömään kunnolla. Öisin kyllä unissaan syö.
Yleensä syö heti kun päikkäreiltä herää eikä syö oikeastaan ennen nukahtamista seuraaville unille. Nyt saattaa imeä hetken aikaa (on siis täysimetyksellä) ja sitten kääntää pään eikä kiinnosta. Syö niin vähän aikaa että heruminen ei ole lähtenyt kunnolla käyntiin.
Nyt olen syöttänyt kun on unen ja valveen rajamailla eli menossa päikkäreille tai heräämässä. Onkos muilla ollut vastaavaa ja kauanko on kestänyt?
 
Suzyanne
Täällä ihan tarkalleen sama juttu, vauva tulee huomenna 3 kk.Saakos vauvasi raivarin kun tarjoat rintaa? Minun vauvani saa kamalat raivarit, vähän pelottaa koska maitoni alkaa vähetä tämän takia. :(
 
Meidän neidillä oli kanssa tuossa iässä pari päivää kestänyt raivarikausi, jolloin söi hyvin ainoastaan yöllä. Jos pissaa kuitenkin tulee kohtuudella, eikä vauva kuivu (ihoon jää kuoppa painettaessa), ei kannata kamalasti huolestua. Pumppailla toki voi, jos ehtyminen pelottaa.

Paluuta aikaisempaan "syön aina ja kaikkialla" ei tosin ole ollut, sillä vieraissa paikoissa kaikki muu kiinnostaa tissiä enemmän. Tuputtaa ei kannata, vaan jos ei kelpaa, niin koittaa jonkun ajan kuluttua uudestaan.

T. pahimmista raivareista selvinneet Minilla ja Ada melkein 5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Täällä ihan tarkalleen sama juttu, vauva tulee huomenna 3 kk.Saakos vauvasi raivarin kun tarjoat rintaa? Minun vauvani saa kamalat raivarit, vähän pelottaa koska maitoni alkaa vähetä tämän takia. :(
Meillä vaan ponnekkaasti käännetään pää poispäin ja saatetaaan päästää tyytymätöntä ääntelyä. Illalla saattaa saada itkukohtauksen jos tarjoaa rintaa, mutta illat onkin olleet vaikeita jo pitkään.
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Sesami:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Täällä ihan tarkalleen sama juttu, vauva tulee huomenna 3 kk.Saakos vauvasi raivarin kun tarjoat rintaa? Minun vauvani saa kamalat raivarit, vähän pelottaa koska maitoni alkaa vähetä tämän takia. :(
Meillä vaan ponnekkaasti käännetään pää poispäin ja saatetaaan päästää tyytymätöntä ääntelyä. Illalla saattaa saada itkukohtauksen jos tarjoaa rintaa, mutta illat onkin olleet vaikeita jo pitkään.
Kysyin juuri tänään neuvoa yhdeltä kaveriltani, ja hän neuvoi lypsämään ensin käsin vähän aikaa niin että heruminen lähtee käyntiin. Kokeilin sitä, ja ainakin nyt yhtenä syöttökertana mitä olen kokeillut, tehosi. Eli minullakaan heruminen ei heti ole käynnistynyt kun poika alkaa syödä, ja siitä hän sitten hermostuu. Monesti meillä poika tosin ei halua edes kokeilla imeä, vaan saa slaagin heti kun laittaa hänet imetysasentoon.

Tällä sivulla on muuten joitain aika hyviä neuvoja vauvan lakkoiluun liittyen:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=117
 
Rintaraivarit on tavallinen juttu juurikin tuossa n. 3kk iässä. Näin sanottiin minulle neuvolassa kun oman tytön kanssa oli syöminen vaikeaa. Juurikin tuota pään kääntämistä ja kieltäytymistä, sekä kovia itkuraivareita kesti muutamia viikkoja, sitten alkoi helpottaa. Rasittavaa aikaa se oli, mutta kun yöllä ja unisena söi hyvin, niin lopulta helpotti ja imetys jatkuu edelleen, tyttö jo 9kk.

Myös useilla tutuillani, jotka ovat imettäneet, on ollut samoja kokemuksia vauvan ollessa noin 3kk. Tuo käsin pumppaaminen aluksi herumisen aloittamiseksi on minustakin hyvä neuvo, ja toinen hyvä neuvo on kärsivällisyys. Tsemppiä ja sitkeyttä, kyllä se ajan kanssa menee ohi!
 
No eika tässä auta muu kuin odotella. Nyt on vasta 4 päivä menossa ja toinen aamusta asti kestänyt lakkoilu. Vauva tosiaan syö unisena ja yöllä sekä on pirteä joten ei kai auta kuin odottaa.

Kuinka kauan muilla on tätä lakkoilua kestänyt? Puhutaanko vielä siis päivistä vai jopa viikoista?

Täytyy kokeilla tosiaan tuota käsin lypsämistä. Vauva kun saattaa ottaa rinnan suuhunsa ja imaista muutaman kerran. Sitten rupeaa yleensä vain hymyilemään ja kääntää päänsä pois. Eilen onnistuin kerran syöttämään kun oli hereillä. Tosin tässäkin tehosi tuo kävellen syöttäminen.


Jostain syystä tämä nyt tuntuu vain itselle olevan yllättävän rankkaa vaikka vauva vaikuttaakin ihan tyytyväiseltä...
 
Joo, aika tyypillinen "vaiva" tuossa iässä! Noilta imetystuen sivuilta löytyy hyviä vinkkejä ja siitä äitiyspakkauksen mukana tulleesta imetys-vihkosesta, jos sellainen sulta löytyy. Meillä imetyslakkoilua kesti esikoisella muistaakseni noin viikon, pahimmillaan meilläkin rinta kelpasi päivisin vain liikkeellä ollessa. Lakkoilun jälkeen imetys jatkui ihan normaalisit noin vuoden ikään asti.
 

Yhteistyössä