Vauva tippui yöllä sängystä.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinpä niin :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei oikeesti. Jos lapsi ei ole ollut veltto tai oksentanut missään vaiheessa niin aivotärähdystä tuskin on tullut. Mulla tyttö oli pienenä sellainen että saattoi oksentaa jos itki tosi kovaa. Joskus tipahti sängystä ja alkoi itkemään ja oksentamaan samaan aikaan. Ota siinä sitten selvää mitä tapahtui. Mutta sitten vaan olin valveilla itse ja kyttäsin hengitystä ja herättelin välillä. Näitä sattuu. Poika on tippunut vauvana ja taaperona useita kertoja. On älyttömän liikkuvainen tapaus, olis pitänyt pultata kiinni että olisi pysynyt aisoissa... Sitten vaan kerättiin tyynyjä ja patjoja sänkyjen reunoille ja alle niin ainakin oli pehmeämpi pudotus.

Ai kauhee, onkohan mein lapsi nyt sitten ihan kehitysvammainen kun ei ole koskaan pudonnut mistään ja ikää kohta 1v. Tuo putoamisriski on yksi syy, miksi on alusta asti nukkunut omassa sängyssä. Joitakin kertoja oli kyllä vieressä muutaman tunnin ihan vauvana, eli alle parikuisena. Ja nyt on pari kertaa otettu päikkärit mummolassa parisängyllä, mutta samassa huoneessa oon kyllä ollut koko ajan, kun on niin vikkelä jo heti herättyään. Ei myöskään ole hoitopöydältä pudonnut, vaikka edelleen vaihdetaan vaippa siinä. Huonoselkäisenä minulle helpompaa ja kun lapsi on siinä paljon rauhallisempi kuin olisi jos lattialla koittaisi vaihtaa. Ihan nätisti aina pötköttää hoitopöydällä vaipanvaihdoin ajan. Harvoin koittaa nousta siitä ylös, vaikka toki tuon ikäisenä sen jo osaisi. On aika menevä kyllä luonteeltaan, mutta myös varovainen. Koittaa toki kiipeillä vaikka mihin, mutta ei siinä auta kuin vahtia. Ei tulis mieleenkään antaa toisen vaan tehdä kaikkea mitä huvittaa ja sitten kuitata ne muksahdukset sillä että kyllä se vauva kestää sen... Tottakai on joskus muksahdellut nurin kun seisomaan opetteli, mutta äkkiä oppi alas laskeutumaan myös, vaikka ei ihan vapaasti saanutkaan kaatuilla, kiinni otin aina kun vaan sain/ehdin.

Meillä saman ikäinen ja otan vauvan pinniksestä just syöttöä varten ja usein nukahdan. Monta kertaa oon miettiny et mitä jos alkaa kääntyillä ja tippuu. Olenkin jo pitkään laittanut yhden tyynyn lattialle, jos vauva sattuisi muksahtaan alas. Meillä on paksussa petarissa kyllä jo tullut sellaiset kuopat että vauvan pitäis mennä ylämäkeä, että tippuisi. No pian se jo ryömii, että aiheellista on täälläkin miettiä laitaa tms. Sänkyyn jos nämä yösyötöt vielä pitkään jatkuvat.

Ja mulle kävi eilen sama kun joku olikin jo kirjottanu - vaunukopan kantohihna lipesi, mutta vauva ei onneksi kun vähän keikahtanut kyljelleen, no pelästyi niin kuin minäkin. Pikkuitkulla selvittiin onneksi. Oli mullakin sellanen "mikä mua vaivaa kun en osaa pitää kiinni" -olo.

No just tuon takia meillä mm. Vauvan paikka on omassa sängyssään eikä meidän vieressä.niin väsyny en koskaan oo yöllä että jättäisin vauvan syönnin jälkeen viereeni,itseasiassa noustaan olohuoneeseen syömään öisin...

No niin, soitin neuvolaan mutta en tiedä tulinko siitä fiksummaksi. Seuraillaan ja huomenna on mahdollisuus neuvolan kautta lääkärille jos tarve vaatii. Täti moralisoi sitten siitä kuinka nukutankaan vieressä :( Joo meni nyt perille..
pulauttelee/oksentelee mutta kun eilen just sai rota-rokotuksen, voi johtua myös siitä. Tai huonommassa tapauksessa putoamisesta. Mutta mä nyt stressaan tästä ja koko ajan tarkkailen tuota vauvaa, mitä se tekee, onko normaali.. Äh.. :(

Musta on hiukan erikoista, että täällä on ihan normaalia jos vauvoja tippuu ties mistä, ku ei niitä ehi vahtia. Mutta auta armias jos jollekkin on sattunut kunnon onnettomuus, kun ei ole ehtinyt vahtia niin on 10 sivun tekstit siitä kuin tollasilta vanhemmilta pitäisi ottaa lapset pois. "niitähän pitää vahtia koko ajan", samaan aikaan täällä mammat myöntää ettei pidä vauvojaan silmällä ja että satuuhan noita. Jotenkin kaksoismoraalista touhua.

Kuules, älä nyt itseäsi liikaa ruoski. Toiset tupakoi "vaan" 10 savuketta päivässä raskausaikana tms ja heitä niin täällä ymmärretään (muka). Sulle sattui vahinko etkä tehnyt sitä tahallasi! Mutta jos oikeasti haluat jatkaa vauvan pitämistä vieressä koska se imetyksen takia on kätevintä niin, niin laita patjat lattialle (tai ota runkopatjasta jalat pois) ja tyynyjä vielä siihen viereenkin. Ei tapahdu enää ja saat sielunrauhan. Ja meillä just vähän vanhempi vauva opetteli konttaamaan ja nousikin karhunkävelyasentoon muksahtaen nenälleen lattiaan (tuli pois peitolta). Itki ja nenässä punainen jälki mutta ihan on ok, kuten sunkin lapsesi varmasti.

Jos on lapsivakuutus niin vie yksityiselle lääkäriin. Se kattoo pupillien supistumisen ja refleksit ja yleisen voinnin.

Ai onko se lapsen tila jotenkin riippuvainen siitä, onko vakuutus? :)

Kyllä minäkin tunnen näitä, jotka ravaavat lääkärissä ihan siksi että kun vakuutus on otettu. Ja sehän taas näkyy vakuutusmaksuissa, vakuutusyhtiö on se joka jää aina lopulta voitolle. No ei se mitään, eihän se minulta pois ole, kun en osallistu tuohon systeemiin.

Ja itse asiaan: meillä kuopusta (6kk) ei kerta kaikkiaan uskaltaisi pistää pinnasänkyyn, hän kun yrittää keskellä yötä kammeta pystyyn ja pötkähtää siitä nurin. Turvallisinta nukuttaa vanhempien välissä. Kerran hän on sängystä päässyt tipahtamaan, mutta päivittäin muksii itseään ihan lattialla kun yrittää nousta seisomaan milloin mitäkin vasten.

Esikoinen oli rauhallisempi tapaus. Mutta hän lensi kerran vaunuistaan bussissa, kun bussi teki äkkijarrutuksen. Siitäkin selvittiin onneksi säikähdyksellä.

Ei tuo susta huonoa äitiä tee, mutta älä jatkossa laita vauvaa reunan puolelle/lähelle. Millon vaan voi käydä niin että nukahtaa vahingossa. Ite oon nukahtanut istuvilteen vaihtaessani vauvalle vaippaa sängyllä, vauva oli lähellä reunaa ja tipahti.

No vauva on nyt päiväunilla, on ollut normaalisti hereillä tässä nyt aamupäivän (pikkutirsat otti aiemmin), syönyt normaalisti ja tuossa kun leikin hänen kanssaan, nauroi kutitukselle ja nallelle!
Mutta tuota lommoa mietin ja jotenkin näyttää että myös nenään olisi sattunut, ihan kuin nenänvarsi tummuisi pikkuhiljaa... Luin, että silmänympärysten tummuminen olisi merkki jostain kallonmurtumasta tms.
Pakko mun on varmaan käydä siellä päivystyksessä ihan jo oman mielenrauhan takia.. olkoon sitte turha käyntikin!

[QUOTE="vieras";29151808]Laita tästä lähtien sängyn viereen lattialle peittoja ja tyynyjä niin ainakin on pehmeä pudotus, jos vahinko käy vielä toisen kerran.[/QUOTE]

Siirsin pinnasängyn sänkyyn kiinni ja otin säkkituolin vielä siihen päätyyn ettei enää ainakaan lattialle pääse tippumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29151485:
Musta on hiukan erikoista, että täällä on ihan normaalia jos vauvoja tippuu ties mistä, ku ei niitä ehi vahtia. Mutta auta armias jos jollekkin on sattunut kunnon onnettomuus, kun ei ole ehtinyt vahtia niin on 10 sivun tekstit siitä kuin tollasilta vanhemmilta pitäisi ottaa lapset pois. "niitähän pitää vahtia koko ajan", samaan aikaan täällä mammat myöntää ettei pidä vauvojaan silmällä ja että satuuhan noita. Jotenkin kaksoismoraalista touhua.

ja sinä syyllistyt ihan hirveeseen yleistämiseen ja arvailuun. eihän ne välttämättä ole ollenkaan samoja mammoja, jotka näihin ketjuihin kirjoittelee.

Kävin eilen kuitenkin siellä päivystyksessä ja lääkäri katseli vauvaa ja hieman naureskeli mulle kun ees toin vauvan näytille :D Sanoi että laita vaan jotain pehmeää sitten sängyn viereen niin ei satu ensi kerralla! Sanoin, että taidan laittaa pinnikseen nukkumaan tästälähtien. Lääkäri totesi vain että mitä suotta, tämän ikäisethän nukkuu äidin vieressä, mutta joku peitto vaan lattialle.
Lommokin on hävinnyt otsasta.
Nyt voi hieman huokaista!

Hyvä, että osui mukava lääkäri! Ehkä se oman mielenrauhan vuoksi kannatti käydä lääkärissä, mutta jos olisin tän ketjun huomannut, olisin voinut kertoa, ettei siellä lääkärissä tutkita oikeastaan mitään - luultavasti ainakaan. Meillä poika putosi matalalta sängyltä 9 kk ikäisenä, kun mies vaihtoi vaippaa. Yhtäkkiä vaan heilautti itseään niin, että muksahti. Tietenkin oli ilta, ehkä klo 21. Vähän tuli nenästä tai huulesta verta, en muista enää. Katsottiin, reagoiko pupillit liikkeeseen, ja hyvin seurasi. Itse olin sitä mieltä, ettei tarvitse viedä minnekään, mutta miestä ahdisti se, että vauva putosi, joten soitin terveysneuvontaan 09-10023. No, heillä on ohjeet, että alle vuoden ikäinen pitää viedä näytille. No, ei auttanut kun lähteä sitten yötä vasten ajamaan päivystykseen. Kerrottiin siellä luukulla asia ja ainoa, mitä saatiin, oli sen tiskillä olevan hoitajan antama paperi, jossa oli kotiseurantaohjeet. Hän siis sieltä metrin päästä lasin takaa sanoi, että näyttää ok, seuratkaa 24h. Niin kuin täällä moni sanoi, jos itkee heti (eli ei tajunnanmenetystä ainakaan) ja vaikuttaa normaalilta, niin seuranta riittää. Toki itse varmaan veisin, jos tosi korkealta putoaisi kovalle kivi/kaakelilattialle, mutta sängystä muksahdusten takia en soittaisi, ellei sitten vauva olisi jotenkin erikoisen oloinen putoamisen jäleen.

Aika yleistähän nämä tippumiset tuntuu olevan. Ymmärrän että tulee huono fiilis, niin mullekin tuli kun vauva tippui isänsä rinnalta kolinalla alas. Syytin itseäni vaikka miehen vastuullahan se silloin oli, olin syöttänyt vauvan ja annoin sen miehelle röyhtäytettäväksi kun olin itse ihan puolikuollut. Miehen rinnalle useesti vauvat on nukahtaneet. Mut sitten se olikin ite nukahtanut ja vauva valahti siitä yöpöydän kautta lattialle. Kolina oli kamala ja se tunne oli ihan kamala kun tajus että nyt se raukka tippui! Ei onneks ihan suoraan tullut alas ja sattui just olemaan joku vaatepussukka vielä alla joka hiukan pehmitti tipahdusta. Mut silti, kyllä se hirvittää ja pitkään!!!! Vauva oli vielä ihan pieni, olisko ollut maksimissaan muutaman viikon ikäinen.

Mut kannattaa tosiaan varmistaa ettei käy toiste samanlailla :)

[QUOTE="vieras";29154471]Hyvä, että osui mukava lääkäri! Ehkä se oman mielenrauhan vuoksi kannatti käydä lääkärissä, mutta jos olisin tän ketjun huomannut, olisin voinut kertoa, ettei siellä lääkärissä tutkita oikeastaan mitään - luultavasti ainakaan. Meillä poika putosi matalalta sängyltä 9 kk ikäisenä, kun mies vaihtoi vaippaa. Yhtäkkiä vaan heilautti itseään niin, että muksahti. Tietenkin oli ilta, ehkä klo 21. Vähän tuli nenästä tai huulesta verta, en muista enää. Katsottiin, reagoiko pupillit liikkeeseen, ja hyvin seurasi. Itse olin sitä mieltä, ettei tarvitse viedä minnekään, mutta miestä ahdisti se, että vauva putosi, joten soitin terveysneuvontaan 09-10023. No, heillä on ohjeet, että alle vuoden ikäinen pitää viedä näytille. No, ei auttanut kun lähteä sitten yötä vasten ajamaan päivystykseen. Kerrottiin siellä luukulla asia ja ainoa, mitä saatiin, oli sen tiskillä olevan hoitajan antama paperi, jossa oli kotiseurantaohjeet. Hän siis sieltä metrin päästä lasin takaa sanoi, että näyttää ok, seuratkaa 24h. Niin kuin täällä moni sanoi, jos itkee heti (eli ei tajunnanmenetystä ainakaan) ja vaikuttaa normaalilta, niin seuranta riittää. Toki itse varmaan veisin, jos tosi korkealta putoaisi kovalle kivi/kaakelilattialle, mutta sängystä muksahdusten takia en soittaisi, ellei sitten vauva olisi jotenkin erikoisen oloinen putoamisen jäleen.[/QUOTE]

Niin, no kyllä minäkin eilen luettuani näitä keskusteluja ajattelin, ettei ehkä tarvis lähteä mutta kyllä se omaa mieltä helpotti. Oksentelu johtui varmaan rota-rokotteesta ja väsymys niistä piikki-rokotteista. Äitini myös kehotti menemään näytille ihan jo siksikin, ettei myöhemmin tule mitään epäilyjä, että oltaisiin vauvalle tehty jotain. No, ehkei se mun "turha käynti" nyt kuormittanut päivystystä yhtään sen enempää kun ne juopot siellä.. :D

Jos tuntuu, että vauvan putoaminen sängystä pelottaa ja haluaa nukuttaa vieressä, niin voithan hankkia sellaisen turvareunan omalle puolellesi sänkyyn.Myöhemmin se sama reuna tulee tarpeeseen, kun lapsi siirtyy isoon sänkyyn mutta tarvitsee vielä reunaa. Tällöin voit esim jättää jatkettavan lastensängyn kokonaan välistä, ei tartte siitäkään sitten erikseen hankkiutua eroon.

Yhteistyössä