Vauva tippui yöllä sängystä.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinpä niin :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niinpä niin :(

Vieras
5kk vanha, nukkuu mun vieressä kun imetän. Olen ilmeisesti yöllä vaihtanut hänet toiselle rinnalle enkä ole laittanut tyynyjä ja peittoja sängynlaidalle esteeksi.. ei mitään muistikuvaa, unissani olen ollut.

Heräsin muksahdukseen ja vauva oli selällään lattialla ja itki. Nostin ylös ja rauhoittui nopeasti eikä mitään jälkiä näkynyt. Nyt aamulla vaikuttaa ihan omalta itseltään, iloinen ja nauraa enkä löydä mitään mustelmaa tai kuhmua mistään. Ehkä selvittiin sitte säikähdyksellä mutta kyllähän tästä taas niin huono fiilis jäi että!!! :( Olen niin huono äiti. Miksi en oo heränny kunnolla? Ahdistaa...

Meidän tyttö on pudonnut 3 kertaa sängystä vauvana. Sitä sattuu aika usein. Ekalla kerralla soitin paniikissa tutulle sairaanhoitajalle joka sanoi että pienen lapsen pää on vielä niin pehmeä että kestää kolhuja. Muistaakseni alle metrin pudotuksen kestää. Jos on huolissaan, voi tarkkailla nukkumista ja jos vauva oksentaa tai on pitkään levoton ja itkuinen, niin heti lääkäriin. Meidän tytöllä itkukin on mennyt aika äkkiä ohi.

Se sairaanhoitaja sanoi että aika paljon tulee päivystykseen hysteerisiä äitejä vauvojen kanssa ja heitä lohdutetaan ja annetaan ohjeeksi tarkkailla vauvaa.

Meidänkin lapsi on tippunut aika monta kertaa sängystä tämän kolmen vuoden aikana kun on siellä nukkunut :) Myös vauvana pari kertaa! Nou hätä, jos lapsi vaikuttaa normaalilta. Sitä sattuu, vauvat on lujaa tekoa!

meijän 1,5v on tippunu sängystä varmaan kolme kertaa, tippunu sohvalta, sitteristä. Aina sitä vaan tapahtuu vaikka kuin yrittäis varoa, sen takia niitä vakaviakin tapaturmia tapahtuu. Kukaan vanhempi ei voi vahtia lapsia 24h vuorokaudessa silmiä sulkematta.

Hei mulla oli ihan samat fiilikset pari viikkoa sitten, kun mulla lipes vaunun kantokoppa kädestä ja vauva jotenkin luiskahti/kierähti sieltä lattialle naamalleen. Ikinä en oo säikähtänyt niin paljon, itkin ja tärisin ihan hulluna!

Mut se on aina hyvä merkki jos vauva itkee heti pudottuaan! Jos vauva menee heti pudottuaan hiljaiseksi, veltoksi tai tajuttomaksi, niin sitten olisin huolissani.

Et oo huono äiti <3

On totta, että vauvat usein putoavat, mutta että monta kertaa? Haloo! Pitää ottaa ensimmäisestä kerrasta opiksi. Todella vastuuntunnottomia ihmisiä. Ap, älä syyttele itseäsi vaannyt järjestät nukkumisen niin, ettei enää voi pudota. Pinnasänky omaan sänkyyn kiinni ym

Alkuperäinen kirjoittaja ääliöälälyö;29150533:
On totta, että vauvat usein putoavat, mutta että monta kertaa? Haloo! Pitää ottaa ensimmäisestä kerrasta opiksi. Todella vastuuntunnottomia ihmisiä. Ap, älä syyttele itseäsi vaannyt järjestät nukkumisen niin, ettei enää voi pudota. Pinnasänky omaan sänkyyn kiinni ym
No haloo! Joskus se lapsi saattaa mönkiä sieltä pinnasängystä pois eikä kukaan huomaa, meille on käynyt niinkin. Ja tosiaan, kolmen vuoden aikana lapsi ehtii tippua kyllä pari kertaa ;)

Aina voi silti käydä mitä vaan jos tarpeeksi on huonoa tuuria matkassa. Tarkka pitää olla ja yrittää ehkäistä tippumisia mut niinkuin muissakin tapaturmissa aina kaikelle ei vaan voi mitään.

Mä ymmärrän vielä sen että taapero putoo omasta sängystä(siihenkii vieree voi laittaa patjan et putoo siihen).
Mut en sitä että vauva putoo sängystä tms vaan sen takia et vanhempi on huolimaton.

[QUOTE="vieras";29150554]Mä ymmärrän vielä sen että taapero putoo omasta sängystä(siihenkii vieree voi laittaa patjan et putoo siihen).
Mut en sitä että vauva putoo sängystä tms vaan sen takia et vanhempi on huolimaton.[/QUOTE]
Voi se tippua vaikka olisi kuinka huolellinen. Niin vaan joskus käy.

Minäkin kuvittelin että oma vauva ei pääse putoamaan ja että en tee samoja virheitä kuin oma äitini. Aina oli tyyny sängyllä ja kyllä pinnasänky oli kiinni sängyssä. Vauva oppikin aika nopeesti kiipeämään ja konttaamaan sängyssä ja pääsi putoamaan. Ja kyllä, olin ihan vieressä. Vaikka olisi kuinka varovainen, niin aina voi sattua.

• Tykkää
Reactions: PulliNahi
[QUOTE="vieras";29150568]Ei pidä käydä.[/QUOTE]

Ei pidäkkään mut silti vaan käy. Ei sellaista vanhempaa ookkaan joka voi jokaikisenä vuorokaudentuntina vahtia lasta niin ettei mitään käy, kaikkensa voi tehdä ettei mitään käy, osalle ei käykkään mut osalle sattuu jotain. Osa pääsee säikähdyksellä ja osa ei.

Meillä on todella korkea sänky, itse en ottanut mitään riskiä että voisi siitä tippua. Heti, kun alkoi liikkumaan niin omaan sänkyyn. Sänky seinään kiinni ja toiselle puolelle sänkyä pinnaäsnky kiinni. Mihinkään korkealle en jätä koskaan ilman, että pidän hänestä kiinni. Vaipat vaihdetaan nykyään sylissä, kun niin rimpuilee.
Mä varmaan saisin paniikkikohtauksen jos tippuisi jostain niin olen extra varovainen. Vielä ei voi sädekehää kiillottaa, kun voihan tässä jotain sattua, mutta en voisi kuvitella, että monta kertaa tippuisi ja oisin vaan asenteella "kyllä se tippumisen kestää" :O

Kyllä meilläkin napero on tippunut sängystä varmaan 3 kertaa, kerran yöllä, muuten pari kertaa päivällä kun on sinne itse kiivennyt huomaamatta. Ikää nyt päälle vuoden. Nyt osaa jo kyllä tulla itse pois sängystä jalat edellä, joten ei ole enää putoillut. En ole moisen takia siirtänyt omaan sänkyyn, aikansa kutakin.

Tottakai tiedän että olisi tämä pitänyt osata ennakoida. Nyt siirsin pinnasängyn omaan sängyyn kiinni. Vauva vaikuttaa tosiaan ihan normaalilta. Oppi tuli nyt kantapään kautta mutta ainakin olen tarkempi jatkossa.
kyllä tää mielessä pysyy pitkään :(

Meillä tuli aikoinaan esikoinen pinnasängystä yöllä lattialle.. Ikää 8kk ja pohja niin alhaalla kuin sai. Petissä ei tyynyjä, pehmoja tms. minkä päälle olisi voinut nousta. Tänä päivänkään en tiedä, miten pääsi sieltä pois.
Joten lattialla pitäisi nukuttaa, jos haluaa turvallisuuden maksimoida.
On meillä kaikki lapset jossakin vaiheessa petistä tippuneet. Kuopus keksi just meidän petissä makoillessaan lähteä ryömimään ja tuli lattialle. Pieni muksahdus ja huuto, mutta ei sen kummempaa. Isoveli vaan innostui kovin, kun kuuli, että pikkuveli putosi. Halusi nähdä tapahtuman, mutta sanoin, että sehän putosi jo. Tähän isoveli: "laita putoamaan uudestaan". Lääkärin vastaanotolla (ihan muusta asiasta oltiin), isoveli kailotti, että vauvapa putosi petistä. Johon lääkäri, että ok, heillä vauva putosi aikoinaan hoitopöydältä. Että sattuu sitä paremmillekin :)

• Tykkää
Reactions: PiXX
Minunkin vauva putosi kun väsyneenä nostin viereeni syömään ja olinkin nukahtanut vaikka tarkoitus oli nousta syönnin jälkeen ylös.. Vauva muksahti päätypuolelle patterin ja sängyn väliin! Kyllä säikähdin, mutta vauva selvisi mustelmitta.. Muutkin ystävät on kertoneet vauvan tipahtaneen sängystä just kun väsyneenä äiti nukahtaa vauva viereen. Että et ole ainut kelle näin käy.

Pitäiskö kuitenkin soittaa neuvolaan tai johonkin? Huomasin just että otsassa on euron kolikon kokoinen painauma eli olisko sitte otsa eellä tippunu :( Ei siinä mustelmaa näy enkä olis muuten huomannu, mutta oli ikkunan eessä lattialla ja siihen jää sellanen pieni varjokohta. Sormella tunnusteltaessa ei tunnu paljon eikä arista sitä.

ei tarvitse, pieni mustelma voi olla mutta jos ei arista tai ole unisen oloinen, syö normaalisti ja muutenkin vaikuttaa terveeltä, niin eivät ne siellä neuvolassa sen ihmeempiä sille tee. Katso iltaan muodostuuko siihen mustelma ja luota omaan vaistoosi: jos tuntuu että lapsi on jotenkin oudon väsynyt tai ei reagoi, niin sitten heti yhteys, muuten luonto hoitaa kyllä. Ja niille, joiden lapset eivät koskaan ole tippuneet mistään: oletteko varmoja että niillä ei ole jotain kehitysvammaa, jonka takia eivät liiku normaalisti? Tietyt kehityshidastumat esiintyvät juuri "rauhallisilla lapsilla" ja havaitaan vasta myöhään kun lapsi ei omatoimisesti liiku, huuda tai reagoi...

Soita vaan, eihän se ota mitään jos ei annakaan. Mutta itse olen pudottanut vauvan hoitopydältä, matalalta, mutta kuitenkin kivilattialle ja nenä meni verille. Rauhottui nopeasti syliin mutta toki lähdettiin ensiapuun kun tuli ruhjetta ihan. Lääkäri vaan paineli kasvot ja kun ei aristanut tms. niin sano, että kaikki hyvin. Nolotti ja hävetti mutta kerroin neuvolassakin mitä tapahtui. Eikä ne siellä mitään mustaa kirjaa pidä, että kuka vauvan tiputtaa. On vaan rehtiä myöntää että vahinko kävi.

Tiedän niin tunteen ja se pysyy pitkään mielessä ja harmittaa. Jeesustelijoita on ne jotka sanoo, että ei saa tai voi käydä näin. Ei saiskaan mutta käy. Ei kukaan normaali äiti tahallaan lastansa tiputtele.

Soita vaan neuvolaan, eipähän tarvitse stressata kotona tai potkia itseään, jos jotain jatkossa tulisikin (mitä en todellakaan usko!). Ja kannattaa oikeasti miettiä sitä pinnikseen laittoa, voi olla että alkaa vauva nukkuakin paremmin sen jälkeen :)

Yhteistyössä