Vauva syntynyt rv 32-36 rv???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Me10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Me10

Aktiivinen jäsen
28.10.2009
1 598
0
36
Miten on selvinnyt?
Entä kauanko ollut sairaalahoidossa ennen kotiin pääsyä?
Millaisia rajoituksia tullut näillä viikoilla syntyneelle,esm liikkumisen suhteen?
Mitä muuta....?

Mulla lujasti supistuksia vaan ja 2 viikkoa sitten oli kaikki paikat ok,viikko siitä pehementynyt ja lyhentynyt sekä lähtenyt aukeamaan.Mitä mahtaa olla nyt?
En usko enkä toivo että syntyy liian aikaisin,mutta varautua täytyy kuitenkin.Siksi tässä kyselen.
Mulla on 7 lasta ja paljon joudun nostelemaan ja kantamaan,missään levossa en saa olla :D

Mun esikoinen syntyi 35+2. Hyvin pärjäsi eikä muita toimenpiteitä tarvinnut kuin lämpöpatjan ensimmäisen vuorokauden ja muutaman päivän iässä keltaisuuden takia joutui sinivalohoitoon. Sairaalassa oltiin 6 vrk ja koko ajan oli mun kanssa normaalilla osastolla. Syöminen oli aika heikkoa kyllä, mutta pullolla sinnikkäästi syötin. Rinnalla vaan nukkui. Kokoa tytöllä oli vajaa 2,5kg ja 45cm.

Meidän poika syntyi rv 35+6 kiireellisellä sektiolla, painoi 2900g. Viisi päivää oli mun kanssa synnytysvuodeosastolla, sen jälkeen kolmiviikkoiseksi asti lastenosastolla. Oli väsynyt eikä jaksanut itse syödä tarpeeksi, paino laski liikaa joten nenämahaletku otettiin avuksi, ja kolmen tunnin välein piti syöttää. Sinnikkäästi imetin sen minkä poika jaksoi syödä, sitten pullosta ja loput letkusta. Yhden kerran oli myös sinivalohoidossa keltaisuuden takia. Heti saatiin ulkoilla kun kotiin päästiin eikä mitään muita rajoituksia ollut. Nyt on 2,5kk iässä 5500g jötkäle, hyvin maistuu ruoka :)

Kuopukseni syntyi rv 34+2 hätäsektiolla. Painoi 2130 grammaa ja oli 41 senttiä pitkä. Keskolassa oli melkeinpä tasan kuukauden. Keskoskaapissa oli muutaman päivän, hengitti itse ja muutenkin oli hyvä vointinen. Lämpöpatjalla pötkötteli kotiutumiseen saakka :)Nenämahaletku oli kolmisen viikkoa.

Kotiuduttua piti syöttää kolmen tunnin välein kunnes paino oli yli kolme kiloa, mutta muuten ei tainnut rajoituksia olla. Nyt tuo pieni on sirkeä ja reipas kolme vuotias.

Meidän poju syntyi rv 32+3 kun lapsivedet vain pamahtivat edellisenä iltana ja tulehdusarvot alkoivat nousta. Painoi syntyessään 1945g ja oli viikon ikäisenä 43,5 cm. Oli muistaakseni 4 päivää nasaaliylipaineessa ja yhden vuorokauden sinivalossa. Reilun viikon ikäisenä pääsi pois keskoskaapista lämpöpatjalle ja siitä taas parin päivän päästä otettiin lämpöpatja pois. Kokonaisuudessaan oli keskolassa n. kuukauden ja imetystä yritettiin n. kolmen viikon iässä mutta ei jaksanut imeä juuri ollenkaan. Mulla rupesi maito ehtymään lysämisestä huolimatta ja poika väsähti rinnalle aina herkemmin. Annoin sitten rintamaitoa pullosta kunnes maito kertakaikkiaan loppui. Nenämahaletku otettiin pois vajaata viikkoa ennen kotiin pääsyä, mutta väsyi selvästi aina syödessään. Paino sairaalasta lähdettäessä oli 2600g ja pituutta 45,5cm.
Nyt jätkä on pikkuisen vajaa 3kk, painoa 4500g ja pituutta reilu 53 cm. Ruoka maistuu ja uni myöskin. Kiltti kuin mikä! Vellit ja kiinteät on jo aloitettu neuvolan kehoituksesta ja mitään vatsaoireita yms ei ole tullut. Yöt alkaa mennä jo melkeinpä ilman heräämisiä, aluksi herättiin 3 tunnin välein syömään ja siitä sitten aina pitempään ja pitempään jaksaa nukkua kerralla. Sairaalasta lähtiessä neuvottiin päivisin syöttämään vähintään 4 tunnin välein, öisin sai nukkua sen verran kun nukutti eli ei tarvinut herättää syömään. Tästä syystä kai (?) rytmi onkin oikein että yöllä nukutaan.

Oli henkisesti tosi raskasta aikaa tuo keskolassa olo, mutta nyt jäbä on kuin muutkin 3kk ikäiset vaavit.

Alkuperäinen kirjoittaja Me9jaBonus:
Kiitos näistä :flower: Mielellään kuulisin lisää kokemuksia!!!!

Miksi teidän vauvat syntyi liian aikaisin,löydettiinkö syytä?

Meillä syntyi siksi, että istukka oli osittain revennyt. Rupes vuotamaan verta ja kiirehän siinä sitten loppujen lopuksi tuli, lanssilla synnärille 140 kilometrin päähän. Sairaalassa meni vielä lapsivesi ja vauva oli perätilassa niin päättivät leikata heti ulos.

Olihan se vähän haikeeta kun muut äidit hoitivat vauvojaan siinä samassa huoneessa ja omani oli keskolassa. Se viikko minkä itse olin sairaalassa menikin aikalailla keskolan, ruokalan ja maitohuoneen väliä rampatessa :)

Meillä myös syynä se että istukka oli alkanut revetä. Itse pääsin viidentenä päivänä kotiin, ja poika oli kolmiviikkoiseksi asti lastenosastolla. Oli kyllä elämäni pisimmät kolme viikkoa!

meidän poika syntyi rv 35+1 suunnitellulla sektiolla vasta-aineiden ja huonontuneiden virtaus-arvojen takia. painoi 2990g ja oli 49,5cm. alle minuutin iässä vointi romahti ja joutui hengityskoneeseen josta pääsi seuraavana päivänä pois. nasaalissa oli muistaakseni viitisen päivää ja lisähappea tarvitsi melkein kolmisen viikkoa. keskoskaappia ei tarvittu ollenkaan. sinivalossa joutui pötköttelemään useampaan otteeseen ja punasoluja annettiin kahteen kertaan. maidot meni ekan viikon aikana nenämahaletkuun. sairaalassa poika on vieläkin mutta sunnuntaina pääsee kotiin jos ei tule takapakkia.

Yhteistyössä