Vauva sairaalassa

Meillä oli samainen tauti tytöllä kun hänellä oli ikää 7 kk.Olimme 3 päivää osastolla ja olin mukana koko sen ajan.
Eikö lääkäri voi kirjoittaa sairaslomaa miehellesi jotta voisi olla kotona? Tai olisiko isyyslomaan mahdollisuus tms?

Tuntuuhan se varmasti pahalta, mutta josko pahin taittuisi pian ja pääsisi vauva kotiin pian.
 
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Meillä oli samainen tauti tytöllä kun hänellä oli ikää 7 kk.Olimme 3 päivää osastolla ja olin mukana koko sen ajan.
Eikö lääkäri voi kirjoittaa sairaslomaa miehellesi jotta voisi olla kotona? Tai olisiko isyyslomaan mahdollisuus tms?

Tuntuuhan se varmasti pahalta, mutta josko pahin taittuisi pian ja pääsisi vauva kotiin pian.
No siis kai nyt teoriassa vois jotain saikkua kirjoittaa, mutta kyse on periaatteesta siinä suhteessa, että se on vähän moraalitonta hakea sairauslomaa ilman oikeaa syytä. Onhan miehellä sitten vapaatakin ti ja ke-illat, että pääsen sairaalaan yöksi, joten...
Eihän vauvalla sairaalassa ole mitään hätää... Se olis sitten eri juttu, jos vauva olis oikeasti kuolemansairas tms.

Ja isyysloma on pidetty. Ikävä kyllä :(
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
24/7 JA suosittelen oloa...miten voi jättää pienen...
Arvasin että joku järjen riemuvoitto vastaa noin :headwall:
Ap:lla on muitaki lapsia jotka tarvii äitiään ja varmasti ap yrittää olla mahdollisimman paljon pienen kanssa.

Ja ap:lle voimia hirmuisesti :hug: pieni on hyvässä hoidossa varmasti :)
niinpä. meillä oli 1,5kk ikäinen vauva sairaalassa kovien masukipujen ja itkuisuuden takia, ja lähes työnsivät mut kotiin nukkumaan. Muistuttivat vielä että esikoinenkin tarvitsee äitiään.

Mun mielestä se on fakta että pieni vauva on oikeasti helpompi jättää hetkeksi hyvään hoitoon kuin vanhempi, esim. 8kk ikäinen, vielä vanhemmasta(taapero) puhumattakaan. Pieni vauva tosiaan nukkuu eri tavoin kuin esim. taapero ja toinen fakta on se, että Suomessa sairaaloiden lastenosastojen hoitajat ovat ammattitaitoisia ja todella ihania muutenkin. He ovat nimenomaan lapsia varten siellä.

Kun esikoiseni oli synnytyksen jälkeen teholla(4pvää) olin pakkotilanteessa kun olin itse katetrissa ja liian heikko liikkumaan millään. Ei se vauva kuollut ilman minua.

 
Onko tosiaan niin, että kaikilla muilla on mahdollisuus automaattisesti jäädä vauvan kanssa sairaalaan 24/7? :( :(

Yksinhuoltajienkin? Tai jos vauva joutuu esim. tehohoitoon niin eihän sielläkään voi olla koko aikaa?!
Keskosten kohdalla??

Musta tuntuu kokoajan siltä, että mua katsotaan pahalla silmällä ja halveksutaan, koska en pysty olemaan sairaalassa koko aikaa Hoitajakin sanoi, että "toin jo nämä lakanatkin, kun oletin sinun ILMAN MUUTA jäävän yöksi" :eek: :eek:

Ehkä mä sitten vaan olen ainut jolla ei ole lapsille hoitajaa aina kun sitä tarvitsee?!
 
haleja
Ihan suotta tunnet huonoa omaatuntoa.
Huoli on varmasti kova,ja kamala olla ilman vauvaa.
Sua tarvitaan kotona eikös?Ja sun kannattaa levätä että jaksat henkisesti kuten myös fyysisesti.
Lepäile ja käy katsomassa vauvaa aina kun pääset.Älä oikeasti murehdi sitä ettet ole joka sekunti vierellä,vaikka se äiti yleensä onki vauvalle se kaikkein paras hoitaja,niin kyllä se pieni onneksi siellä sairaalassa pärjää ilman sinua yöt/ja vähän päivääkin:)
Nämä on niitä pakkotilanteita,ja ymmärrettäviä sellaisia.

Onnea vauvasta,ja jaksuja!Paranemisia pienelle.
 
älä edes viitsi
Alkuperäinen kirjoittaja Kääk:
Mieluummin kait sitä sen pienimmän kanssa on sairaalassa kuin isompien...? Ne kuitenkin jotenkin ymmärtää äidin poissaolon mutta se pieni vauva ei!!
Se pieni vauva ei siellä varmana osaa kovin hirmuisesti äitiään kaivata.Ihan totta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Onko tosiaan niin, että kaikilla muilla on mahdollisuus automaattisesti jäädä vauvan kanssa sairaalaan 24/7? :( :(

Yksinhuoltajienkin? Tai jos vauva joutuu esim. tehohoitoon niin eihän sielläkään voi olla koko aikaa?!
Keskosten kohdalla??

Musta tuntuu kokoajan siltä, että mua katsotaan pahalla silmällä ja halveksutaan, koska en pysty olemaan sairaalassa koko aikaa Hoitajakin sanoi, että "toin jo nämä lakanatkin, kun oletin sinun ILMAN MUUTA jäävän yöksi" :eek: :eek:

Ehkä mä sitten vaan olen ainut jolla ei ole lapsille hoitajaa aina kun sitä tarvitsee?!
tällä palstalla on aika paljon ihmisiä jotka tulevat mielellään kertomaan kuinka HE ilman muuta jäisivät sairaalaan vauvan luokse jne ja räkyttävät antaumuksella siitä kuinka vain huono ihminen tekee toisin. Suurimmalla osalla niistä räkyttäjistä tuskin edes on asiasta minkäänlaista kokemusta tai sitten kokemusta erilaisesta elämäntilanteesta.

Mä olen viettänyt lapsen kanssa todella paljon aikaa sairaalassa ja hyvin harvat vanhemmat siellä jäivät osastolle yöksi ainakaan jatkuvasti. Ei niissä sairaaloissa edes pystytä majoittamaan kaikkien lasten vanhempia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Meidän 2 vko vanha tyttö joutui eilen jäämään sairaalaan rs-viruksen takia.

Te joiden vauvat olleet sairaalassa:

Miten paljon olette pystyneet olemaan vauvan kanssa sairaalassa?
Ensinnäkin ; Pahoitteluni ja pikkuiselle pikaista toipumista ja sinulle JAKSAMISIA!! :hug:

Meillä lapsi oli teholla juuri pariviikkoisena. Itse olin koko tuon ajan sairaalassa vauvan kanssa.
MUTTA isä oli koululaisen kanssa kotona ja mahdollsiti näin minun sairaalassaoloni.

Kaikilla ei ole näin onnellista tilannetta. Minä en ainakaan kivitä. Tilanteita ja ihmisiä on erilaisia. Myös kotona olevat lapset tarvitsevat äitiä. Sairaalassa on kuitenkin koulutetut hoitajat hoivaamassa lasta vaikkei äiti joka minuutti olisikaan vieressä =).
 
sairaalaäiti
meidän poika on yhä edelleen paljon sairaalassa öitä.ikää hänellä on nyt 9kk.aluksi teholla 2kk jolloin sairaalassa en voinut olla kuin päivät.ja oli hyvä,että olin yöt kotona.Ei olisi muuten oma pää kestänyt.
nyt kun poika on jo isompi ja ei tarvise sitä ihan tehohoitoa niin olen voinut olla yötä hänen vieressään.ja poika alkaa ikävöimäänki jo ihan eri tavalla kuin vauvana.
Joskus olen kotona yön kun olen pojan laittanut nukkumaan oman unen tarpeen takia.en voi jaksaa olla lapselle hyvä vanhempi jos en saa kunnon ruokaa ja kunnon yöunia.
sairaala elämä on rankkaa ja sitä ei toivo kenellekkään.
ole hyvällä omallatunnolla kotona.sairaalassa lapsella on ympärillä hoitajia ja lääkäreitä=)hänestä huolehditaan kyllä=)
toivon sinulle ja perheellesi jaksamisia!!
 
On tämä kyllä yks paskasaavi koko palsta :headwall:

Nyt mua kehoitettiin jo jättämään mun mies, koska hän on niin itsekäs, että menee tällaisessa tilanteessa töihin. Samassa vuodatuksessa sain myös neuvon antamaan vauvan sellaiselle vanhemmalle, joka jaksaa välittää :eek: :eek:

Siis joo... Olis kiva nähdä äiti, joka on ollut esim. 30. viikolla syntyneen keskosen kanssa sairaalassa esim. vastasyntyneiden teholla. Kertokaa heti, kun tiedätte jonkun :attn: :attn:
Kun meidän esikoinen joutui suoraan synnytyssalista lastenosastolle niin ei siellä saanut edes olla yötä?!?! En voinut käsittää mitä väärää siinä oli jättää vauva sinne hoitoon :eek: Mutta ilmeisesti niin ei saa tehdä vaan sinne pitää vaan linnoittautua siitä huolimatta, että siellä ei saa olla.

Ja tottakai jättää muut lapset hoitamatta - nehän on isoja ja ne pärjää ilman äitiä!!! Niistä ei varmaan tunnu yhtään pahalta, jos äiti on vaan vauvan kanssa viikon??? Että heidän tunteilla ei ole niin väliä - kunhan vauva vaan saa olla äidin kanssa?? HALOO!!!!!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Meidän 2 vko vanha tyttö joutui eilen jäämään sairaalaan rs-viruksen takia.

Te joiden vauvat olleet sairaalassa:

Miten paljon olette pystyneet olemaan vauvan kanssa sairaalassa?
Meillä joutui esikoinen samasta syystä sairaalaan 5kk iässä, pystyin olemaan kokoajan vauvan kanssa. Mies oli kaksi yötä että sain käydä kotona nukkumassa.

Mutta kuopus syntyi keskosena, hän oli sairaalassa tietysti siitä syystä kuukauden. Ei me voitu olla yötä päivää hänen kanssaan, mutta jokapäivä käytiin sairaalalla, jonne oli 80km matkaa.
 
hp
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Onko tosiaan niin, että kaikilla muilla on mahdollisuus automaattisesti jäädä vauvan kanssa sairaalaan 24/7? :( :(

Yksinhuoltajienkin? Tai jos vauva joutuu esim. tehohoitoon niin eihän sielläkään voi olla koko aikaa?!
Keskosten kohdalla??

Musta tuntuu kokoajan siltä, että mua katsotaan pahalla silmällä ja halveksutaan, koska en pysty olemaan sairaalassa koko aikaa Hoitajakin sanoi, että "toin jo nämä lakanatkin, kun oletin sinun ILMAN MUUTA jäävän yöksi" :eek: :eek:

Ehkä mä sitten vaan olen ainut jolla ei ole lapsille hoitajaa aina kun sitä tarvitsee?!
:hug: Kun kuopukseni syntyi rv 34 olin ensin itse viikon sairaalassa. Sen jälkeen tarkoitus oli käydä joka toinen päivä katsomassa vauvaa, matkaa kun tuli 140 km yhteen suuntaan. Ja me tosiaan miehen kanssa päätimme, että mies pitää isyyslomansa vasta sitten kun vauva kotiutuu, joten minun piti olla sitten esikoisen kanssa kotona, esikoinenkin oli vauva vielä, juuri 1 vuoden täyttänyt. Silloin kun aioin mennä vauvan luo, sain esikoisen hoitoon, mutta koko ajaksi en häntä hoitoon saanut.

Kahdesti ehdin käydä vauvaa katsomassa ja hoitamassa keskolassa, kunnes esikoinen sairastui. Ja tietenkin kävi niin, että eivät enää keskolaan päästäneet. Esikoinen sairastikin sitten hankalan kurkunpääntulehduksen, josta ei meinattu millään päästä eroon ja seuraavan kerran pääsin vauvan luo vasta vierihoitoon mennessä, seuraavana päivänä vauva siis kotiutui. Vauva oli keskolassa neljä viikkoa, joten kahteen viikkoon en pientäni nähnyt. Soitot piti riittää.

Lohduttauduin sillä, että hyvässä hoidossa pikkuinen siellä on ja nukkuu vielä niin paljon. Tosin jotenkin jännää oli se, että kun illalla soitimme sairaalaan, hoitajat kysyivät vähän ihmeissään, että ettekö ole soittaneet aamulla.

Että näin meillä meni...

Ap:lle tosiaan lämpöiset halaukset ja paranemisia pienelle!

 
limingatar
Meillä esikoinen oli sairaalassa 2 vkoa vastasyntyneenä + 1 vkon vuoden ikäisenä.
Teholla oli tiukat virailuajat, paikalla sai olla vain muutaman tunnin/ päivä.
Ekan jakson aikana osastolla oltiin klo 9 - 21, mutta meillä ei siis ollut muita lapsia. Yöpymismahdollisuutta ei osastolla ollut. Iltasella jo vähän hätisteltiinkin pois. Toinen sairaalajakso oli vuoden ikäisenä. Tuolloin olin paikalla lähes koko ajan ja yövyin patjalla sairaalan lattialla. Oli hirmu rankkaa, enkä olisi siihen pystynyt jos olisi ollut muita lapsia. Yöpymiseni onnistui vain sen ansiosta, että osastolla sattui olemaan juuri silloin sen verran tilaa, että yöpymiseni ylipäänsä hyväksyttiin. Jos osasto olisi ollut täynnä, en olisi saanut jäädä yöksi. Ko. osastolla ei ollut montaa yöpyvää vanhempaa.

Kokemukseni mukaan vauva oli helpompi jättää sairaalaa hoidettavaksi, koska vauva nukkui lähes koko ajan, ruokakin meni letkulla mahaan. Taaperona lapsi pelkäsi, kaipasi vanhempiaan eikä osannut yksinkertaisesti nukkua ilman äitiä, joten läsnäpoloni oli mielestäni tuolloin paljon tarpeellisempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Meillä lisäksi muita lapsia sekä miehen yötyö, joten en pysty olemaan yötä sairaalassa vaikka siihen olisikin mahdollisuus (patjalla lattialla) :ashamed:

Mulla on NIIN huono omatunto siitä, että en pysty olemaan vauvan luona kun aamusta iltapäivään - sitten onkn pakko tulla kotiin vanhempien lasten kanssa :ashamed: :ashamed: :'( :'(
Saisitko jonkun teille kotiin isompien lapsien kanssa? Joku sukulainen tai kaveri?
 
-
Ei mies pystyisi ottamaan palkatonta? Mä ajattelen niin, että tavalla tai toisella yrittäisin järjestää sen, että voin olla vauvan kanssa jos sairaalassa kerran SAA yöpyä.
 
krisu
Ilmeisesti et imetä enää? Meidän sairaalassa tuon ikäinen olisi lasten valvontaosasolla johon ei pääse edes yöksi. Mutta jos minun 2viikkoinen olisi joutunut ihan vaan lastenosastolle niin en olisi voinut jättää häntä sinne "yksin" koska tiedän että hoitajat eivät hänen kanssaan aikaansa vietä. Mulla ei olis ollu muuta mahdollisuutta kun raahata kaksi muuta myös sinne osastolle yöksi. Sairaalassa on kyllä omaisten huone erikseen, sinnekin olis voinut päästä.. Mutta ratkaisuthan on tehtävä sen mukaan kun on mahdollista.
 
vieras
Hei nyt oikeesti järki käteen ihmiset!

Lapsi on sairaalassa siis rs-viruksen vuoksi? Eli tod.näköisesti ei siellä ainakaan viikkotolkulla ole. Lisäksi on ihan pieni vauva vasta, joten isommat sisarukset eivät luultavasti ole vielä oikein "hyväksyneet" vauvan syntymää. Isompien lasten kannalta on todellakin parempi, ettei äiti asu sairaalassa, vaan huomioi myös heitä välillä.

Ja mitä taas vauvaan tulee, hän saa aivan varmasti hoitajien jakamattoman huomion niinä aikoina, kun äiti ei osastolla ole.

Ap:lle oikein iso voimahali, ja koita muistaa että kohta tämä aika on kurja muisto vaan! Ketuttaa toisen puolesta, kun ihmiset ajattelemattomilla, muka-tietävillä kommenteillaan lyttäävät.
 
.
Meillä oli vauva osastolla vastasyntyneenä kaksi viikkoa. Esikoinen oli silloin 2-vuotias, joten rankkaa aikaa oli. Onneksi mies sai palkallista hoitolomaa, koska minä olin mahdollisimman paljon sairaalassa jo ihan imetyksenkin takia. Itkuista aikaa oli, kun tuntui, että olisi pitänyt olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei nyt oikeesti järki käteen ihmiset!

Lapsi on sairaalassa siis rs-viruksen vuoksi? Eli tod.näköisesti ei siellä ainakaan viikkotolkulla ole. Lisäksi on ihan pieni vauva vasta, joten isommat sisarukset eivät luultavasti ole vielä oikein "hyväksyneet" vauvan syntymää. Isompien lasten kannalta on todellakin parempi, ettei äiti asu sairaalassa, vaan huomioi myös heitä välillä.

Ja mitä taas vauvaan tulee, hän saa aivan varmasti hoitajien jakamattoman huomion niinä aikoina, kun äiti ei osastolla ole.

Ap:lle oikein iso voimahali, ja koita muistaa että kohta tämä aika on kurja muisto vaan! Ketuttaa toisen puolesta, kun ihmiset ajattelemattomilla, muka-tietävillä kommenteillaan lyttäävät.
Kyllä se kuule noilla lastenosastoilla on hoitajilla kädet täynnä työtä. Siellä ei ehditä antamaan jakamatonta huomiota yhdellekään. Hyvä kun ehtii perusasioista huolehtimaan.
 

Yhteistyössä