vauva pyörän peräkärryyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja innokas kuntoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

innokas kuntoilija

Vieras
Tuli vähän pakkotilanne saada kahdenlapsen kuljetus väline, kun auto on puolisolla päivät. Hoksasin, että huomattavasti halvempi vaihtoehto on hankkia pyöräperäkärry kuin toinen auto. Kuntoiltuakin tulee sitten samalla.
...muttamutta... Onko kukaan kuljettanut puolivuotiasta kärryssä?...miten sen saa siihen kunnolla ja turvallisesti asetettua??...vieressä matkustaa kohta kaksivuotias sisarus.

Tuli vähän pakkotilanne saada kahdenlapsen kuljetus väline, kun auto on puolisolla päivät. Hoksasin, että huomattavasti halvempi vaihtoehto on hankkia pyöräperäkärry kuin toinen auto. Kuntoiltuakin tulee sitten samalla.
...muttamutta... Onko kukaan kuljettanut puolivuotiasta kärryssä?...miten sen saa siihen kunnolla ja turvallisesti asetettua??...vieressä matkustaa kohta kaksivuotias sisarus.

Mä kattelin Bilteman peräkärryä viime kesänä, pienempi oli silloin puolivuotias. Niissä kärryissä oli muistaakseni maininta, että sopii n 1,5 v alkaen. Lapsen pitää olla niin iso, että pysyy itse tukevasti istumassa. Siinä on sellainen penkki, missä lapsi istuu vöissä kiinni. En tiedä, onko muita merkkejä, joihin voisi laittaa pienemmän kyytiin jotenkin vaikka selkänojaa kallistamalla.

Viimeksi muokattu:
Mulle joku kertoi, että ainakin johonkin kärryyn saa lisävarusteena vauvakaukalon. En tiedä oliko se siihen Bilteman malliin, mutta että sais isomman istumaan toiseen istuimeen ja vauvalle jonkin erillisen turvakaukalotyyppisen ratkaisun siihen toiseen istuimeen. Varmaan hintakin on erilainen tuollaisella kärryllä, mutta jos sitä tosissaan käyttäisi, niin kaipa se maksaisi itsensä takaisin.

Onko siinä Bilteman kärryssä tosiaan ikäsuositus 1,5-vuotiaasta ylöspäin? Itse kuvittelin, että kunhan muksu osaa istua, niin saa laittaa - samoinhan se yleensä on ns. isompien istuimessa autossa, että yli 9 kk tai painon mukaan.

Minäkin olen kuullut, että kärryyn voi laittaa kunnes osaa istua. Myöskin olen kuullut kaukalosta, mutta googlettamallakaan ei löydy semmoista kaukaloa. Niimpä ajattelin tehdä kovamuovista sellaisen tuen, jossa vaavi istuu puolimakuultaan ja sopii kuitenkin niihin turvavöihin. Onneksi pikkunen istuu jo kohta, on niin jämerä ja jäntevä!

Alkuperäinen kirjoittaja kaukalo kärryyn?;10495540:
Onko siinä Bilteman kärryssä tosiaan ikäsuositus 1,5-vuotiaasta ylöspäin? Itse kuvittelin, että kunhan muksu osaa istua, niin saa laittaa - samoinhan se yleensä on ns. isompien istuimessa autossa, että yli 9 kk tai painon mukaan.

Niin en ihan tarkkaan muista, kun siitä on jo kuitenkin aikaa kun kävin katsomassa. Ja suositushan se tietenkin vaan on joka tapauksessa, jokainen sitten miettii itse, miten haluaa toimia.

Meillä on Trekin Gobug-kärry. Esikoinen alotti n.9kk vanhana, kakkonen on nyt puolvuotias ja kyllä meinasin muutamien viikkojen kuluttua kun ilmat on kunnolla lämmenny kokeilla miten pienempi viihtyy. Haluan pitää kypärät kärryssäkin päässä niin pään kasvamista täytyy vähän myös odotella... Meidän pienempi kypärä on 46cm eteenpäin, enkä kyllä ole tutkinut onko pienempiä edes olemassa. Esikolle laitoin pienen tyynyn selän taa niin sai vähän tukea selälle, kypärä päässä olisi muuten ollu aika lysyssä. Muihin "varusteisiin" kuulu tutti ketjussa ja joku lelu jonka sai kiinnitettyä vöihin niin oli helposti käsillä.

Jos meinaa enemmänkin kärrytellä, en suosittelisi Bilteman mallia. Ei tunnu kovin laadukkaalta mitä kävin sillon hipelöimässä, on jotenkin kovin "muovinen". Hinta tolla meidän kärryllä oli tuplasti enemmän kun Biltemassa, mutta uskoisin sen vaikuttavan aika paljon matkustusmukavuuteen. Lisäksi Trekkiin vajaa neljävuotias mahtuu vielä pitkään pituutensa puolesta, Bilteman malli näyttää kovin matalalta (ei kyllä olla kokeiltu)

Monenlaisia malleja olen nähnyt liikenteessä, joihinkin saa sen etupyörän kiinni niin voi tosiaan käyttää työnnettävänä. Sellasiakin kuulema on joiden selkänojaa voi säätää mutta ei taida olla Suomessa myynnissä, eli netin kautta vois ehkä jostain saada...??

Kaikenkaikkiaan tosi mukavaa puuhaa, jyrkimpiä ylämäkiä lukuunottamatta yllättävän kevyttäkin. Isompi odottaa jo kovasti pikkusiskoa kyytiin!

Kirjoita huuto.nettiin hakusanaksi tuplarattaat, sinne tulee jonnekin sellaisia polkupyöräkärryjä mitkä saa jotenkin tuplarattaiksikin. Tai sit katso Lauran Lastentarvike - Laadukkaita lastentarvikkeita edullisin hinnoin! siel on niitä kans myynnissä. Tuonne Lauralle voipi varmaan soittaa ja kysyä mistä iästä alkaen käypi tai on niillä mahdollisuus ottaa yhteyttä sähköpostillakin. Jos kyselet sieltä niin laitapa tänne vastausta niin me muutkin saadaan tietää tulos.

Olen myös nähnyt sellaisen mallin, johon lapsen saa makuuasentoon, joten se varmasti sopii myös vauvalle. Tästä on ollut lyhyt viestiketju kuntoklubilaisissa, käy lukemassa sieltä lisää.

Meillä on Bilteman kärry ja siinä penkillä ei kyllä kuopus alle 1,5v pysynyt kovin hyvin istumassa, vaikka toki oli osannut istua jo pitkään. Valui aina huonoon asentoon matkan aikana. Matkustettiin aluksi siis niin, että pienempi oli tavallisessa pyöränistuimessa ja isompi peräkärryssä. Tietty siis ei tavallisessakaan pyörän istuimessa voi istua kovin pienenä, mutta ehkä jostain 9kk alkaen kuitenkin. Sitten 1.5-vuotiaanakin pysyi kärryssä paremmin silloin, jos isoveli istui vieressä tukena. Olen kans kuullut, että jotain vauvoille sopivia kärryjä olis olemassa, mutta ovat ilmeisesti jonkin verran kalliimpia (Bilteman kärry on halvin).

meillä on saksasta ostettu kärry merkkiä croozer(for2) on tosi kätevä, on samalla tuplarattaat. meen kärryssä on istuma-asento niin makaava että aion laittaa sinne myös meidän reilu pari kuisen. tiedän erään joka onnistui bilteman kärryyn virittämään jonkun pienen turvakaukalon vauvalle kun siinä kärryssä istuma-asento on kuin tuolissa istuisi... me etsittiin aika pitkään kärryä ja kaikki myyjät kenen kanssa puhuttiin sanoi meille että sellaista kärryä ei oo mistä selkänojaa saisi säädettyä. mut sellaista vauvaistuinta on myynnissä muistaakseni hintaan90€ se oli lisävarusteena sellaseen kärryyn mikä makso enemmän ku emmaljungast uutena:P mut markkinoiden paras kärry kuulemma, merkkiä en saa päähäni:/

me ostettiin juuri prismasta Spectra peräkärry pyörään ja viritettiin kaukalo sinne kiinni. Puolivuotias sinne kaukaloon ja pari vuotias oli pyörän tartsilla turvaistuimessa.

On meillä aikanaan nää isommat lapset kulkeneet pyörän tartsilla turvaistuimissa kunhan ovat oppineet istumaan. eli siinä 7 kuisena. Ei meillä ainakaan tuntitolkulla pyöräillä... Minusta kuullostaa vähän hätävarjelun liioittelulta että 9 kuisena sais vasta istuttaa pyörän perässä tai siinä kärryssä. Mutta tosiaan jokainen taaplaa tyylillään!

Ajattelin kyllä kuukauden- parin päästä kokeilla kuopusta sinne kärryyn ilman kaukaloa. Vyöt on ihan tukevan oloiset ja tyyny selän takana kuullostaa kokeilemisen arvoiselta.

Ihanaa kun pääsee liikkumaan lasten kanssa niin että on koululaiset ja pienet mukana!

kiitoksia vastanneille! Tulin kertomaan, että tässä ollaan nyt viikko pyöräilty kärryn kanssa ja hyvin toimii. Neuvolatäti sanoi, että meidän puolvuotias istuu jo niin tiitterästi, että ihan hyvin riittää kun tyynyillä tukee sen siihen kärryyn. Molemmat ovat tykänneet hirviästi ajelusta. Isompi katselee innoissaan maisemia ja pienempi ottaa jopa torkkuja kyytissä.

Tilasin huutonetin kautta kärryn. Siellä muutama ilmeisesti hakee niitä saksasta ja sitten myy ne huutonetin kautta. Merkki taitaa olla Infantastic. Se saapunee ensi viikolla. Meillä on ollut nyt käytössä bilteman lainakärry. Tulen kertomaan vielä miten kärräily alkaa sujumaan omalla kärrällä, kunhan se saapunee.

Bilteman kärryssä on tosiaankin 1,5 vuoden minimi-ikä lapselle, että saa käyttää turvallisesti.
Meillä aloitettiin 1v 4kk iässä ja lapsi oli isokokoinen ja "jäntevä" eli meillä ei ollut ongelmia käyttää alle 1,5v. Suositus saattaa liittyä äkkijarrutuksiin ja epätasaisiin maastoihin, joissa pienempi lapsi voi retkahdella ja äkkijarrutuksissa pienemmän kaularanka ei välttämättä kestä.

Biltema menee noin 98 cm:lle vielä, ottaa jo kypärän kanssa kiinni kattoon.

Onkohan tuo Trek Gobug paljon isompi? Minkähän kokoisella menee vielä?

Hiphei, helteen kunniaksi saatu kärrykin taas koottua kasaan varaston uumenista... Trekin Gobug menee siis tasan metriselle kypäräpäälle ja kasvunvaraa on vielä silmämääräisesti n.15cm.
Jos kärryssä voisi istua keskellä kun kuljettaa vain yhtä lasta niin tilaa olisi vielä ainakin 25cm, mutta sehän ei siis kyseisessä mallissa onnistu kun on kaksi "loossia", harmi vaan.

Yhteistyössä