vauva pullojen steriloinnista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön äiti

Vieras
Mikä on nykyään suositus vauvan tuttipullojen ja tuttien steriloinnista?
Voinko käyttää samaa pulloa koko aamusta iltaan kun huuhtasen sen vai pesen tiskiaineella ja illalla sitte steriloin kaikki tarvikkeet?
Olen ollut vähän väsynyt ja huomasin,että lennosta olen antanut vauvalle samasta pullosta koko päivän,niin että olen vain huuhdellut kuumalla vedellä,saikohan vauva jotain bakteereita?:(
Esikoisen aikana (4v.sitten) piti kaikki steriloida joka käytön jälkeen ja oli kyllä raskasta.Kauan niitä muuten pitää streiloida,siis mihin ikään saakka?

Ensinnäkin huuhtelu aina maidon jälkeen kylmällä vedellä!

Mä ainakin pesen pullot ja tutit aina käytön jälkeen käsitiskiaineen kanssa (sama pullo vain huuhtaisuilla koko päivä, yök). Tutit keitän muutaman kerran viikossa, kun niitä ei niin puhtaiksi saa kuin pulloa.

Pulloja pitänee kait siihen asti keittää kunnes alkaa kiinteitä syömään.. Kyllä minä olen joka ikisen käytön jälkeen keittänyt. Ennemmin huuhdellä kylmällä vedellä ne pullot käytön jälkeen kuin kuumalla. Keitän vieläkin n.kerran kuussa pullot vaikken muuten keitäkkään.

emmä kyllä tiedä mitä raskasta siinä on että steriloi joka käytön jälkeen. tietysti jos ei ole varaa ostaa kun yks pullo ja tutti niinn ehkä sitten. kyllä mulla oli useampi tutti ja pullo ettei ihan kokoajan tarvinnu olla keittämässä niitä.

Mie keitin kaikki pullot ja tutit joka ilta. Joka syötölle uusi pullo ja tutti. Huuhtelin haalealla vedellä syötön jälkeen ja illalla ennen keittämistä pesin miedolla pesuaineella! Noin puoli vuotiaaksi asti! Esikko kyseessä!

Pari vinkkiä muuten joka vähän helpottaa tuota pese/keittämis rumbaa. Eli korvikehan säilyy vuorokauden jääkaapissa. Niin säilyy se pullokin. Eli syötön jälkeen huuhtaisu ja jääkaappiin. Niin voi syöttää useamman kerran samasta pullosta päivän aikaan.
Toinen on pullpussit, näin menee sama pullo kokopäivän, pussin vain uusii. Ja tutti osan.

Meillä nämä kikat olivat käytössä reissussa ja mökillä missä niin ei ollut pesu / keittämis mahdollisuuksia. Vie paljon vähemmän tilaakin....

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Pari vinkkiä muuten joka vähän helpottaa tuota pese/keittämis rumbaa. Eli korvikehan säilyy vuorokauden jääkaapissa. Niin säilyy se pullokin. Eli syötön jälkeen huuhtaisu ja jääkaappiin. Niin voi syöttää useamman kerran samasta pullosta päivän aikaan.
Toinen on pullpussit, näin menee sama pullo kokopäivän, pussin vain uusii. Ja tutti osan.

Meillä nämä kikat olivat käytössä reissussa ja mökillä missä niin ei ollut pesu / keittämis mahdollisuuksia. Vie paljon vähemmän tilaakin....

Käyttäisitkö itse koko päivän yhtä ja samaa maitolasia :x ?

Keitetään, kunnes aletaan antaa kiinteää ruokaa. Itse en ole ikinä keittänyt tuttipulloa, kun on pärjännyt tissillä siihen asti.

Jos vain huuhtelet, niin kylmällä mieluummin.

Mutta kotona siis aina syötön jälkeen huuhdeltiin pullo ja tutti osa. Illalla sitten koko satsi pestiin ja keitettiin.
Tutit meni siinä samalla..... Tätä tehtiin suurimpiirtein kiinteiden aloitukseen asti.

Näin siis esikoisen kanssa 2004. Kakkonen 2006 oli täysimetyksellä eikä pulloa edes huolinut mutta samalla lailla oltaisiin varmasti tehty. Kolmonen nyt masussa ja imetykseen pyrin mutta jos ei lähde sujumaan niin tulee kyllä keiteltyä pullot taas päivittäin ja aina syötön jälkeen uusi.

Kyllä mä keitin pullot ja pullotutit päivittäin, jokaisen käytön jälkeen noin 5:kkn ajan. Ensin tiskasin ja sit keitin kiuhuvassa vedessä n. 5-10 min. Koneeseen en kyllä vauvan pulloja laittais... Huvitutit keitin parin päivän välein, paitsi jos tutti oli pudonnut likaiselle lattaialle tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No jos sitä jääkaapissa säilyttää niin miksi se muka siellä menee? Ja huuhtelin kuitenkin pullon aina välissä. Mielummin näin, ja helpompaa möksällä missä on kantovesi ja puuhella/ vanha hitaasti lämpenevä sähköhella.
Juu, voisin itsekkin käyttää samaa maitolasia kokopäivän jos sen huuhtaisee välissä, ilman jääkaappisäilytystäkin.

Ja pullopussit tietty vaihdetaan aina uuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Kyllä mä keitin pullot ja pullotutit päivittäin, jokaisen käytön jälkeen noin 5:kkn ajan. Ensin tiskasin ja sit keitin kiuhuvassa vedessä n. 5-10 min. Koneeseen en kyllä vauvan pulloja laittais... Huvitutit keitin parin päivän välein, paitsi jos tutti oli pudonnut likaiselle lattaialle tms.

5 minuuttia keittämistä riittää...ei tarvitse ylireagoida ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tosi:
Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:

5 minuuttia keittämistä riittää...ei tarvitse ylireagoida ;)

en jaksa vahdata tuttien kiuhumista hellan ääressä, joskus saattoivat kiehua 20 minsaakin. Ja jos tuntisit mut et todellakaan puhuis ylireagoimisesta. :laugh:

No jos sitä jääkaapissa säilyttää niin miksi se muka siellä menee? Ja huuhtelin kuitenkin pullon aina välissä. Mielummin näin, ja helpompaa möksällä missä on kantovesi ja puuhella/ vanha hitaasti lämpenevä sähköhella.
Juu, voisin itsekkin käyttää samaa maitolasia kokopäivän jos sen huuhtaisee välissä, ilman jääkaappisäilytystäkin.

Periaatteessa tuossa tavassa ei ole mitään hengenvaaraa, mutta pakko takertua sen verran, että maito säilyy vuorokauden PUHTAASSA pullossa tai purkissaan, jos on koko ajan kylmässä. Ei sitä sitten enää saa säilytellä, kun siihen on sekoittunut sylkeä ym.

HEI,mie olen ain joka syötön jälkee laittanu pullot+tutit likoomaan jotta irtoo maito+velli jämät.
sit pessy tiski aineel tai laittanu koneeseen pullot....ja tutit keittäny.

välil keitän pullot jos kiire saada puhdas pullo...

mut en koskaan käytä yhtä ja samaa pulloa koko päivää.

Meidän esikoinen täyttää kesällä 6v ja th sanoi sillon aikoinaan, että pitäis keittää joka käytön jälkeen. Minä taas ajattelin, että pitäisi tehdä varmaan jotain muutakin kuin vain pestä ja keittää tuttipulloja. Meillä oli useita pulloja ja minä keitin ne ehkä viiden päivän välein ja muuten ihan pesin. Enkä muuten keittänyt sitä juomavettäkään ja kätilökin sanoi sairaalassa, että ei tarvitse. Monet tuntuu keittelevän sitäkin.

Kaksi seuraavaa onkin sitten saaneet kätevästi kaiken maitonsa tissistä joten ei oo tarvinnut miettiä pesuja ja keittelemisiä.

En kyllä näe mitään tarvetta ja järkeä semmoisessa, että keittäisi tuttipullot joka käytön jälkeen. Tiedän kyllä niitäkin, jotka näin tekee ja tekee niin vielä yli 1 vuotiaallekin. Onhan se tosi tarpeellista keittää tuttipullot sellaiselle, joka syö kaiken mitä käteensä saa ja nuolee lattiaakin heti kun silmä välttää. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Nooo:

Periaatteessa tuossa tavassa ei ole mitään hengenvaaraa, mutta pakko takertua sen verran, että maito säilyy vuorokauden PUHTAASSA pullossa tai purkissaan, jos on koko ajan kylmässä. Ei sitä sitten enää saa säilytellä, kun siihen on sekoittunut sylkeä ym.

Näin, puhtaissa pulloissa maito säilyy. Varsinkin erityiskorvikkeiden kanssa tuntuu olevan erityisen tarkaa pulloken keitto ja puhtaus kun alkaa helposti muhia bakteerit jotka voivat olla hengenvaarallisia. Muistelen että jopa eviran sivuilla ollut joskus juttua. Ja nämä erityiskorvikkeet ei säily edes sitä vuorokauttaa, vaan satsi on juotava 2h sisällä!