vauva perätilassa

Täällä olis nyt rv 35+4 ja neiti edelleen perätilassa. Just sain ajan tiistaiksi,jolloin yrittävät kääntämistä.
Onko muita,joilla vauva käännetty? Onko pysynyt vai kiepsahtanut takaisin?
Monet pelotelleet, että kääntäminen voi aloittaa synnytyksen, ketään kenelle käynyt näin?
Millainen kokemus muuten?
 
Mulla keskimmäinen oli perätilassa ja yritettiin käännöstä. Asento maata selällään hiukan pää alaspäin on epämiellyttävä, ja käännösyritys tuntui tosi ikävälle. :( Se sattui, ja lääkärikin väänsi hiki päässä! Olen jälkeenpäin kuullut, että jos se sattuu tai tuntuu pahalle pitäis käännösyritys lopettaa! Mulla kyllä vaikutti sekin, että vettä oli vähän. Tarkkaan ultrattiin aluksi missä asennossa vauva on, ja mihin suuntaan käännöstä on mahdollista yrittää. Käännös ei onnistunut, ja sektioon päädyttiin vauvan hankalan asennon ja lapsiveden vähyyden vuoksi.
 
Minä vaan
Minä en antanut tehdä käännöstä, koska olen kuullut että lapsi voi kuristua napanuoraan kun murjotaan.Ja kaverilla oli TODELLA kivulias kääntöyritys, joka päättyi lopulta sekstioon kun vauvan sydänäänet heikkenivät..Niin ja itse synnytin sitten perätila lapsen :)
 
Minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Minä en antanut tehdä käännöstä, koska olen kuullut että lapsi voi kuristua napanuoraan kun murjotaan.Ja kaverilla oli TODELLA kivulias kääntöyritys, joka päättyi lopulta sekstioon kun vauvan sydänäänet heikkenivät..Niin ja itse synnytin sitten perätila lapsen :)
Siis sektioon, ei sekstioon :) :)
 
Mulla oli aika synnytystapa-arvioon, mutta lääkäri ei alkanut yrittämään kääntämistä, koska lapsivettä oli niukasti. Lisäksi minulla oli ollut aiemmin raskaudessa verenvuotoa, josta ei tiedetty mistä johtuu -pelkäsi, että jos on istukasta johtuvaa ja istukka vaikka irtoaa siinä kääntämistä yrittäessä. Päädyttiin sitten sektioon. Minäkin olen kuullut, että on aika kivuliasta tuo kääntäminen ja saattaa tulla ongelmiakin...
 
Mulla esikoinen oli perätilassa ja ei alettu kääntämään kun oli niin vähän lapsivettä. Enkä kyllä ois varmaan uskaltanut antaa edes kokeilla. Sori, ei ole tarkoitus peloitella! Eihän mulla edes ole kokemusta moisesta mutta siis ajatuksena tuntuu pelottavalta.
Niinpä meidän tyttö sit syntyi suunnitellussa sectiossa.
 
kiitoksia vastauksista! hiukan mietityttää tuo kääntäminen,mutta toisaalta en tiedä uskaltaisinko perätilassa olevaa vauvaa synnyttää. sektio taitaa olla ainut mahdollisuus jos kääntäminen ei onnistu... :(
 
Vilma-Onni
Mulla oli esikko perätilassa, rv36 huomattiin. Oli istuskellut koko aika, joten käännösyritys ei tuonut apuja. En kokenut sitä mitenkään pahana. Hetken lääkäri koitti kääntää ja tuumas, että on istunut koko aika eikä suostu kääntyileen. Lonkat kuvattiin ja sen mukaan sitten sain ajan sovittuun sektioon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Monttu:
kiitoksia vastauksista! hiukan mietityttää tuo kääntäminen,mutta toisaalta en tiedä uskaltaisinko perätilassa olevaa vauvaa synnyttää. sektio taitaa olla ainut mahdollisuus jos kääntäminen ei onnistu... :(
Mulla on nyt taas vauva perätilassa, tosin viikkoja vielä vähemmän kuin sinulla. Ja kauhulla odotan taas mitä tuleman pitää, en tahtois käännöstä, mut mielummin sen kuin sektion. Ja toisaalta mieluummin sektio kuin perätilasynnytys! Tiedä tässä miten päin ois.. :|
 
mulla menee noi ajatukset ihan samalla tavalla! esikoisen syntymä oli niin "helppo" että jotenkin koko raskauden ajatellu että tää tulee sitten kanssa silleen "helposti",mut eipä taida tulla...
te kenellä käännöstä yritetty: nopeuttiko jotenkin synnytyksen alkamista?
Kun toisaalta mietin sitäkin, että kiva jos jo näillä viikoilla alkaa syntymään...
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Monttu:
kiitoksia vastauksista! hiukan mietityttää tuo kääntäminen,mutta toisaalta en tiedä uskaltaisinko perätilassa olevaa vauvaa synnyttää. sektio taitaa olla ainut mahdollisuus jos kääntäminen ei onnistu... :(
meiän likka oli perätilassa ja kieltäydyin myös kääntämisestä,tuntui vaan sille et en haluu.enkä myöskään uskaltanut ruveta synnyttämään koska painoarvio oli 4kg.likka syntyi sektiolla ja painoi 4,2kg.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Ite en edes yrittäisi käännytystä jos vauva ois arvioitu normaalikokoiseksi vaan synnyttäisin ihan normaalista alakautta =)
Näin minäkin tekisin samassa tilanteessa. Isoa vauvaa nyt ei alettais edes kääntää, joten se ois sitten sektio edes siinä tapauksessa.
Mutta ihan hyvinhän nuo käännökset yleensä menee. Ja vaan ihan pieni osa kääntyy takasin.
 
vieras
Kävin kääntöyrityksessä vkolla 37+, mutta varsinaisesti käännöstä ei edes yritetty, koska lääkäri totesi saman tien, että lapsi istuu niin tiukasti, ettei käännös onnistu. Kuulemma ensimmäisen kohdalla käännöksen onnistumisen mahdollisuus on pienempi. Ennen "yritystä" makailin sydänkäyrällä ja vauvan asento ultrattiin tarkasti. Vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä, mutta se ei kuulemma ollut este käännökselle.

Vauva sitten syntyi 39+6 elektiivisellä sektiolla.
 
vierailija
Esikoista yritettiin kääntää rv 37+6, mutta ei onnistunut. Toimenpide oli hiukan epämiellyttävä, mutta ei kivulias. Lapsivesi meni rv 38+2 ja samana yönä leikattiin kiireellisenä sektiona. Mitään hätää ei ollut, kiireellinen vain koska en jaksanut kärvistellä Panadolilla aamuun, jolloin olisi tehty suunniteltu sektio. Synnytystapasuunnitelmaa ei ehditty tehdä, mutta magneettikuvat otettiin. Niiden perusteella lääkäri ensin suositteli alatiesynnytystä, mutta päätyi lopulta sektioon (liian vähän tilaa tulla). En osaa sanoa aikaistiko kääntämisyritys synnytystä - kolme päivää kuitenkin välissä, joten tuskinpa. Painoarviot meni muuten aivan hatelikkoon, kun tyttö arvoitiin yli kolme ja puoli kiloseksi ja oli juuri ja juuri 2,5 kiloa.. Olisi ehkä siis voinutkin mahtua alatietä ulos. Sektiosta minulle ei jäänyt mitään kammoa, nopeasti ohi ja paraninkin ihan hyvin. Ei vaikuttanut myöskään imetyksen aloitukseen, muuten kuin, että pari kertaa tyttö sai luovutettua äm:a.
 
Esikoinen oli perätilassa,samoin on vauva nyt rv 32+4 perätilassa.Kumpikaan ei missään vaiheessa isompana ole ollut pää alaspäin, joten eiköhän joku rakenteellinen seikka sen asonnon mulla sanele.Ei yritetty kääntää, enkä olisi antanutkaan, koska äidinvaisto sanoi vauvan olevan hyvästä syystä niin.Sektiolla syntyi, niin tekee myös seuraava, mikäli ei käänny.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Mulla oli esikko perätilassa, rv36 huomattiin. Oli istuskellut koko aika, joten käännösyritys ei tuonut apuja. En kokenut sitä mitenkään pahana. Hetken lääkäri koitti kääntää ja tuumas, että on istunut koko aika eikä suostu kääntyileen. Lonkat kuvattiin ja sen mukaan sitten sain ajan sovittuun sektioon.
Nonnih! Tätä mä pelkäsinkin.. Tää vauva on nimittäin ollut alusta asti lantiossa alhaalla, ensin poikittain pitkään ja nyt sitten perätilassa. Ja mietinkin että mihkäs se sieltä kääntyis kun asento on hyväks todettu! Eihän sitä oikeesti tiedä vielä mitä tuleman pitää, mutta pelottaa jo vähän etukäteen..
 
täytyy varmaan kärvistellä siihen tiistaihin, katsotaan sitten mitä siellä sanotaan, eihän sitä tiedä vaikka eivät koko käännöstä edes yrittäisi. silloin kyllä mielummin sektio kuin perätilasynnytys...
 
Minun tyttö olla köllötteli perätilassa, huomattiin vasta synnytystapa-arviossa vaikka neuvolassa jo vähän sitä epäilivät. Lääkäri sanoi että ei edes harkita kääntämistä, tyttö oli masussa jalat suorana pään vieressä :D Ja muutenkaan kääntämisestä ei mitään hyötyä olisi ollut kun alateitse en pysty synnyttämään, ei ole siunattu synnyttäjän lantiolla... :ashamed:
 
Kysykääpä ennen kääntöyritystä riskeistä lääkäriltä - nimittäin istukka on vaarassa revetä kun vauvaa aletaan "väkisin" kääntämään! Ja sitten mennäänkin kiireen vilkkaa hätäsektioon.. Täällä Belgiassa ei noiden riskien takia tuollaista edes yritetä - ihmettelen suuresti, että Suomessa vielä noin riskaapeleja konsteja on käytössä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Kysykääpä ennen kääntöyritystä riskeistä lääkäriltä - nimittäin istukka on vaarassa revetä kun vauvaa aletaan "väkisin" kääntämään! Ja sitten mennäänkin kiireen vilkkaa hätäsektioon.. Täällä Belgiassa ei noiden riskien takia tuollaista edes yritetä - ihmettelen suuresti, että Suomessa vielä noin riskaapeleja konsteja on käytössä!
:eek: :eek: :| Ja mulla tosiaan lääkäri teki hikipäässä töitä, että sai tytö pään liikkumaan n. 10cm. käännös ei lopulta onnistunu kuitenkaan.. Hui.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Kysykääpä ennen kääntöyritystä riskeistä lääkäriltä - nimittäin istukka on vaarassa revetä kun vauvaa aletaan "väkisin" kääntämään! Ja sitten mennäänkin kiireen vilkkaa hätäsektioon.. Täällä Belgiassa ei noiden riskien takia tuollaista edes yritetä - ihmettelen suuresti, että Suomessa vielä noin riskaapeleja konsteja on käytössä!
Nyt kun tätä puhuit niin se mun lääkäri kyllä mutisikin jotain istukan paikasta ja jotain, pitkään ultrasi, mumisi ja yritti ottaa mittoja :D Mulla oli istukka etuseinämässä, jos kääntö olisi ollut edes mahdollinen niin olisihan se voinut vaikka revetäkkin!! Tai ihan samahan se että missä se istukka on kun voi revetä kääntöyrityksen tohinoissa :/
 
Mulla oli myös kääntöyritys toisessa raskaudessani. Neiti jäkitti tasapyllyllä masussa...ja asia selvisi meille vasta synnytystapa-arviossa. Neuvola-täti erehtyi pahemman kerran kun joka kerta väitti,että ihan "oikeinpäin" vaavin siellä masussa majailevan.
Esikoisen synnytys meni pitkittyneeksi joten hää tuli sektiolla. Osittain siitä syystä myös tälle toiselle määrättiin valmiiksi leikkaus-aika. Lantion mitat olivat myös liian ahtaat perätilasynnytykseen.

Jokaisena elämäni päivänä kiitän yläkerran setää siitä,että en vaatinut alatiesynnytystä. Se olisi kuulemma ollut mahdollista jos olisin välttämättä sitä halunnut. Lääkärit kuitenkin suosittelivat minun tapauksessani leikkausta.
Synnytyksessä kävi nimittäin ilmi,että neidillä oli poikkeuksellisen lyhyt napanuora joka olisi tiennyt ongelmia alitiesynnytyksessä. Liian lyhyen napanuoran vuoksi neiti ei siis pystynyt kääntymään masussakaan.

Kääntöyritys ei minulla ainakaan sattunut yhtään. Pari kertaa lääkäri sitä yritti ja sitten annettiin kaverin olla. Eikä yrityksestä seurannut mitään erityistä.

Täydelliset 9pist. vauvat ovat tulleet molemmilla sektio-kerroilla. :wave:
 

Yhteistyössä