Vauva perätilassa ja ulkokäännös edessä

  • Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Molemmat olleet perätilassa. Ensimmäistä yritettiin kääntää, ei liikkunut mihinkään. Toista ei edes yritetty. Molemmat syntyneet sektiolla.
Ei se kääntöyritys mitenkään hääviä ollut mutta ihan suosiolla se minun kohdallani ainakin lopettettiin kun huomattiin että turhaa työtä.
 
oo
Kääntö ei onnistunut, mutta ei ollut kyllä mitenkään kivuliasta yritys, eikä mitään lääkkeitä. pahin oire oli närästys, mutta sitä nyt oli muutenkin. sydän ääniä seurattiin jonkin aikaa kääntöyrityksen jälkeen.
 
"Vierailija"
Mulla kolme lasta, kaikki perätilassa. Viimeisin käännettiin nyt eilen Naistenklinikalla rv37. Etukäteen käyrillä 20min, kätilö ultralla varmisti tilan vielä ultralla, jonka jälkeen sain tablettina (uusi lääke entisen pistoksen sijaan) supistuksia ehkäisevän lääkityksen. Sit lääkäri vielä ultras vauvan koon, lapsiveden määrän ja napanuoran paikan+virtaukset ja kätilö koko toimenpiteen ajan seurasi ultralla vauvan sykettä. Itse keskityin olemaan rentona ja luotin ammattilaisten arvioon ja taitoon. Koko ajan kyseltiin miten voin ja vauva lähtikin kääntymään hienosti. Nyt sit vaan odotellaan, että pysyy rt:ssä loppuun asti. Kaikki kolme kokemusta ovat olleet ehdottoman hyviä, kohtelu asiallista ja kysymyksiin vastattu. Toimenpiteestä on oikeus kieltäytyä, sit suunnitellaan synnytystapa sen mukaan. Mutta sitä ei lähdetä yrittämään "riskillä". Itse suosittelen ja kannattaa etukäteen henkisesti valmistaa itseään.
 
Perätilasynnytys
Minulla 4 lasti joista 2 keskimmäistä olleet perätilassa. Yritettiin kääntää muttei onnistunut. Ei se nyt niin älyttömästi sattunut että sitä tarveis pelätä. Muistaakseni toisesta yrityksestä jäi lääkärin sormenjäljet kummiskin mustelmina alavatsalle. Mutta ei sitä siinä toimenpiteessä huomannut.

Ja nykyään perätilat synnytetään alakautta. Ainakin Jorvisaa. Minäkin synnytin alakautta nämä perätilat. Lonkat kuvataan ja jos hyvät lonkan mitat ei estettä alatiesynnytykselle. Eivätkä sektioon edes suostu ellei vetoa kamalaan pelkoon tms psyykkiseen syyhyn
 
niinpätaas
Alkuperäinen kirjoittaja Perätilasynnytys;23378144:
Minulla 4 lasti joista 2 keskimmäistä olleet perätilassa. Yritettiin kääntää muttei onnistunut. Ei se nyt niin älyttömästi sattunut että sitä tarveis pelätä. Muistaakseni toisesta yrityksestä jäi lääkärin sormenjäljet kummiskin mustelmina alavatsalle. Mutta ei sitä siinä toimenpiteessä huomannut.

Ja nykyään perätilat synnytetään alakautta. Ainakin Jorvisaa. Minäkin synnytin alakautta nämä perätilat. Lonkat kuvataan ja jos hyvät lonkan mitat ei estettä alatiesynnytykselle. Eivätkä sektioon edes suostu ellei vetoa kamalaan pelkoon tms psyykkiseen syyhyn
jahas. täähän ei sitten ole mtn varmaa tietoa, eli turha uskoa. Mä ilmoitin etten synnytä perätilalasta alakautta enkä halua hätäsektion riskiä siis koska ensimmäinen syntyi hätäsektiolla ja oli happivajetta, tms. Ei mua kuvattu eikä kukaan kysellyt mtn. Ja ihan samalla tavalla on muillekin käynyt.

Minua sattui molemmat käännösyrityksen aivan järkyttävästi joten tämä on kyllä täysin hlökohtaista.
 
Ei mulla ainakaan sattunut yhtään, meinasin tosin pyörtyä ja piti lopettaa...painoi johonkin suoneen varmaan ja hämäri silmissä. Oli hyvä yritys, mutta ei onnistunut, menisin uudestaan jos olisi perätila. Tai oikeastaan tekisin mitä vaan välttääkseni sektion! :D
 
perätilasynnytys
Jorvissa serkulani on myös vauva perätilassa ja eka raskaus. Vauva synnytetään perätilassa jos painoarvio ei mene yli 4kg vaikka on eka synnyttäjä. Puhuin vain Jorvista. En tiedä mikä käytäntö muualla. Minulle sanottiin että sektio suurempi riski kuin perätilasynnytys. Ja että Jorvissa on hyvin perätilamyönteisiä lääkäreitä Kaikki perätilat pyritään synnyttämään jos vauva alle 4kg ja äidin lonkat ok. Ei ole mitään huuhaata. Olisin toiseen perätilaan tahtonut sektion mutta sanottiin ettei sitä tehdä kun edellinenkin syntyi perätilassa. On se senverran rankempi juttu synnyttää vauva pepu edellä etten siihen toista kertaa oisi välttämäti suostunut. Mutta ei annettu vaihoehtoja. Pelkäsin neljännen kanssa miten päin on mutta onneksi oli pää alaspäin vaikka syntyikin kasvotarjonnassa.

Perätilasynnytykset meni ihan ok. Kokemus oli vaan aika erillainen ja mukana oli lastenlääkäri. Enempihän tuo synnytystapa jänitti.
 
ei pidä paikkansa
Kenellekkään ei tehdä mitään vasten tahtoa, ellei henkeä uhkaava tila. Jos nyt Jorvissa olisi oikeasti tuollainen sääntö, niin synnytys sairaalaa voi vaihtaa vielä viime hetkellä. Ensisynnyttäkää ei missään sairaalassa pakoteta synnyttämään perätila vauvaa, ei edes Jorvissa.

Sitten vastaus kysymykseen, mulla käännetty vauva viikolla 40, kun yllätys perätilassa. Pelotti aivan mielettömästi etukäteen. Kääntö oli kivuton ja nopea. Onnistui tosi helposti. Vauva kuitenkin jäi hankalaan tarjontaan, syntyi lopulta sektiolla kun synnytys ei edennyt. Synnytys oli myös käynnistetty, mikä varmasti vaikuttaa asiaan.
Mitään kipulääkettä en muistaakseni saanut, mutta kaikille annetaan supistuksia estävä lääkitys.
 
J.t harmaana
Mulla koitettiin tyttöä kääntää, enkä saanut kyllä mitään lääkkeitä sitä ennen. Aikalailla äkkiä lääkäri silti totesi, ettei neiti käänny ja yritys lopetettiin. Epämukavalta tuntui, mutta ei varsinaisesti sattunut. Koittivat suostutella alatiesynnytykseen mutta en suostunut. Tyttö syntyi sektiolla ja silloin huomattiin, että oli ihan syy sille, miksi neiti ei kääntynyt, napanuora tosi lyhyt ja vielä kaulan ympärillä. Leikkaava lääkäri totesikin heti, että oli todella hyvä päätös, etten lähtenyt yritäämään alakautta. Tän takia päätin jo etukäteen, että jos tää vauva on perätilassa, en anna kääntää. Onneks oli synnytystapa-arvioon kääntynyt ite raivotarjontaan.
 
ekks
Mie en saanu mitään lääkettä ja äitipolilla kerran koitettiin kääntää.. mut kun ei helpolla alkanu käntyy niin sit ei käännetty ja syntyi siis sektiolla. Toinen lapsi sit hätäsektioon kun käynnistetty synnytys ei edennyt :(.. jos vielä kolmas tulee niin hän sitten automaattisesti sektioon.
 
J-t harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kamala kätilö;23393240:
Kyllä kaikille annetaan joko tabletti, suihke tai tippa. Voitte tarkistaa sen sairaalastanne, että olette sen supistuksia estävän lääkityksen saaneet.
Niin ei satavarmasti annettu yhtään mitään suihketta tai muutakaan ennen kääntöyritystä.
 

Yhteistyössä