Vauva päiväkodissa, kokemuksia / miten teillä?

Millaista vauvoilla on päiväkodissa; miten asiat hoidetaan?

Vaipat pitää viedä itse? Entä ruokailu, ei kai purkkiruokia itse sentään? Ja mitä vauvat ylipäätään päiväkodissa syö; onko heille omat suolattomat ruoat vai juurikin noita valmiita purkkiruokia? Entä maito, pitääkö korvike viedä itse?

Entä minkä verran pakkaatte vauvoille vaihtovaatetta mukaan, riittääkö yksi vaatekerta?

Mitä muuta hyvä tietää?

9kk neiti.
Piti hoitaa vuosikkaaksi asti kotona minun ja isän ja mummin voimin mutta kolme vuorotyöläistä.. ei siitä ehkä mitään tule, joten päiväkotiin pitänee laittaa sittenkin jo nyt. Ja aiheesta vauva päiväkodissa en tiedä melkein mitään! :ashamed:

Kertokaas miten teillä?
 
vieras
Ruuat kyllä tulee keskuskeittiöltä pienellekin. Jos voi käyttää tavan korviketta niin löytyy sitäkin, mutta jos on allergia, mihin on apteekista haettava korvike niin sitten tuodaan itse. Vaatteita kannattaa laittaa reilusti mukaan, kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu... Juu ja vaipat viedään itse, kannattaa viedä koko paketti kerralla. Aika pieni on päiväkotiin, mutta jos pakko on niin minkäs voit. Niin ja kaikki pk:t ei kyllä ota alle 10kk hoitoon.
 
äiti
-vaipat viedään itse, yleensä tulee lokeroon lappu kun edellinen paketti on vähissä
-lapset syövät päiväkodin ruokaa. On vähä suolaista ja muutenkin vähä mausteisia
-korvikkeesta en ole ihan varma, aluksi joudut varmaan viemään, mutta sitten saattavat tilata. Lapsesi on kuitenkin jo sen ikäinen että voisi alkaa normi maitoon tutustumaan
-vaihtovaatteita kannattaa olla ainakin pari vaate kertaa. On sit mistä vaihtaa jos7kun vahinkoja sattuu
-jos aikaa niin kannattaisi pikku hiljaa piväkodin rytmiin opettaa ts aamupala noin8, louna noin 11, päikyt noin 11/12-14, välipala noin 14.15
-sisätossut tai kengät olisi hyvä olla
oma rieou/tutti päikkäreille mukaan
 
Joo kyllä me yritetään ensin tuota kotihoitoa ja vuorojen sumplimista, minä ehkä tapani mukaan ennakoin ja hätäilen ennenkuin on aihettakaan...
Samaa mieltä minäkin olen että liian pieni on päiväkotiin, mutta minkäs teet... :'(
 
Ainakin vaipat viedään itse, ruoasta en tiedä. Voi olla, että nekin viedään itse. Pojan paras tarhakaveri on samanikäinen 2,5v ja aloittanut päivähoidon juuri 9kk ikäisenä. Hyvin viihtyy edelleen tarhassa, vaikka niin kovin pieni olikin silloin, muistan kun oma poika siis samanikäinen ja en olisi varmasti antanut edes tunniksi hoitoon. Mutta elämäntilanteet on erilaisia ja lapsista kyllä pidetään tosi hyvää huolta tarhassa. Tuokin pojan kaveri on edelleen tarhan pikkulemmikki kun on pienin ja isot lapset hoivaa. Ulkona ne nukuttaa kai pääosin vauvat, mutten tiedä onko tarhoissa omat vaunut?? Tsemppiä! =)
 
vieras
meillä ei ainakaan mitään ongelmaa. häkkisängyn saamisessa päiväkotiin kesti hetki kun ei ollut muita niin pieniä.. vaipat viedään itse ja saapi olla reilusti vaihtovaatetta. rattaat hyvä viedä myös niin ulkona helpompi (hoitajienkin) olla.
 
Natsku
Purkkiruokaa jos syö, niin itse viette ruuat. Jos oikein muistan, niin myös tuttelitkin pitää viedä itse. Vaipat tietenkin ja vaatteita reilusti, eli ei todellakaan riitä yksi vaatekerta. Tutit, tuttipullot yms. nimikoituna. Vaunut on hyvä jättää päiväksi päiväkotiin, tai jos on ns. kakkosvaunut niin kokonaan sinne. Jos on itkuhälytin olemassa niin semmoinen myös mukaan. Nuo nyt tuli ekana mieleen "päiväkodin tädille". Voi tietysti olla päiväkotikohtaistakin, eli kannattaa siellä kysyä ja yleensä neuvovatkin kyllä aika tarkkaan.
 
vieras
Meidän päiväkodisssa näin:
-kaikki tuovat omat vaipat (niitähän käyttää melkein kaikki vielä pienten ryhmässä)
-alle 1-vuotiaille taitaa on oma ruoka, 1-vuotiaasta eteenpäin kaikilla sama (suolaton) ruoka, joissain poikkeustapauksissa pienille oma ruoka (esim alle 2-vuotiaat eivät saa kaalilaatikkoa)
-jos lapsi osaa istua ja motoriikka on kehittynyt niin että lusikka toimii, niin aika pian oppivat tuolla ryhmässä omatoimisesti syömään, ja hoitajat tietenkin auttavat. Pienimmät syötetään
-meillä on tainnut reilu 1-vuotiaalla olla kerran pyykkipussi päivän päätteeksi korissa, mutta tuo kyllä vaihtelee. ehkä parit vaatekerrat kannattaa viedä.
-olisi hyvä harjoitella päiväkodin rytmiä jo kotona: aamupuuro klo 8, leikit ja ulos noin 9.30, lounas 11 aikoihin, sitten päiväunet, välipala ja ulkoilu; jos lapsi nukkuu vielä useammat päiväunet, kannattaa erikseen keskustella henkilökunnan kanssa miten ne hoituvat
 
Ninni
Joku oli jo vastannutkin, mutta vaipat itse, tosiaan koko paketti kannattaa viedä, ilmoittelevat sitten kun ovat loppumassa. Suolattoman ruuan saa keittiöltä, oman nokkamukin tms. voi moneen paikkaan viedä jos on tottunut tietynlaiseen. Kannattaa laittaa reilusti ulkoiluvaatetta, joissain paikoissa pienet istuvat rattaissa ulkoilun ajan. Kannattaa totutella jo etukäteen päiväkodin rytmiin, esim. yksiin päikkäreihin jos on vielä tottunut ottamaan kahdet..
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Juu, ylipäänsä vaipat viedään itse, iästä huolimatta. Taitaa olla harvonaisempi tuollanen vauvaryhmä.
Poistin sen mun viestin kun en mä oo varma onko siellä VAUVAryhmää, mut siis pienille kuitenkin. Ja voi kyllä olla et 10kk pitää olla...
Mies vois pitää loput tästä vanhempainvapaasta kun sitä ois 19.12. asti, mut sen työpaikalla ei oltu oikein riemastuneita...
 

Yhteistyössä