Vauva opettelee itse syömään, milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Neuvolasta mukaan tarttuneen vihkosen mukaan n. 7-9 kk:n iässä pitäisi aloittaa harjoittelu, että vauva saisi lautasen ja lusikan eteensä ja pääsisi koittamaan itse syömistä. Enpä tiedä... Meillä on nyt kahdeksankuinen, enkä ole vielä yrittänyt.

Missä vaiheessa olette aloittaneet harjoittelun? Kuinka teidän hermot on kestäneet sitä?

No eipä meillä annettu omaa lusikkaa ennenkuin ipana sitä itse pyysi. Reilun vuoden iästä lähtien on syönyt itse kaiken, silloin ei saanut enää auttaa/syöttää.

Jossain alle yks vuotiaana alko harjotella. En ihan tarkkaan muista paits sen et yks vuotiaana ei saanu auttaa syömisessä. Jos siihen meni sorkkimaan niin syöminen loppu kokonaan. Esikoisesta en muista milloin rupes ite syömään.

Meillä on 10kk vauva ja joskus pitää ite lusikkaa kädessä, mutta ei tosiaan kyllä yritä syödä itse. Esikoinen oli muistaakseni himpun päälle vuoden, kun alkoi tuo syömistouhu kiinnostamaan.

No hermoihin tuo ottaa varmaan sen sotkun vuoksi. Kunnon ruokalappu auttaa, ja mulla on syöttötuolin alla sellanen lasten muovinen alusta joka kerää kaiken lattialle tippuneen. Musta se on helpompi siivota noin, kuin entä luutuais lattiaa koko ajan.

Meillä tyttö harjoitellut noin 1-vuotiaasta saakka syömään kokonaan itse. Toki vieressä istuttiin ja autetaan toisella lusikalla.

jossain tuossa vaiheessa ja ihan ilman neuvolan lappusia.
Kun kiinnostusta lapselta löytyy niin siitä vaan.
Sotkua tulee, mutta kun sitä hetken sietää niin voi kiittää myöhemmin kun lapsi esim 1v6kk syö itse suhteellisen siististi.

Meillä on annettu kaikille kolmelle oma lusikka (paksu, ei saa työnnettyä liian pitkälle kurkkuun) ja muovikippo ilman ruokaa n. 1/2 vuotiaana. On saanut treenailla "kuivaharjoitteluna". Eka oppi syömään itse kun oli 1v 1kk, toka 11kk ja kolmas vielä treenailee kuiviltaan (7kk)

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Meillä on annettu kaikille kolmelle oma lusikka (paksu, ei saa työnnettyä liian pitkälle kurkkuun) ja muovikippo ilman ruokaa n. 1/2 vuotiaana. On saanut treenailla "kuivaharjoitteluna". Eka oppi syömään itse kun oli 1v 1kk, toka 11kk ja kolmas vielä treenailee kuiviltaan (7kk)

Niin, ja teelusikallinen ruokaa omaan kippoon n. 8 kuisesta lähtien, ja kun on suunnilleen pysynyt kippo pöydässä ja ruokaa ehkä mennyt suuhunkin, niin lisäilty.

No ihan riippunu lapsestakin. Kuopuksella on ollut lusikka aina jo siitä asti kun se vaan kädessä pysyi. Itse se rupesi syömään n. 10kk iässä, tosin pakko sitäkin oli välillä syöttää. Täysin itse oppi syömään reilun vuoden iässä. Isommilla meni vähän kauemmin. Vähän on riippunut ruoastakin ja siitä miten ne on malttaneet. Jokainen kyllä oppii omaan tahtiinsa, kun antaa siihen mahdollisuudenkin kun lapsi on itse valmis harjoittelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
no ohhoh, eipä ole käynyt mielessäkään kokeilla ja vauva jo 11kk :o

Tämä lienee taas näitä "kukin ajallaan"-juttuja. Eli sitten kun teille ja lapselle on hyvä aika, eikö? Ei kannata _tälläkään_ asialla stressata tai verrata juurikaan muihin.

Pitäis vissiin antaa lusikka ja päästää harjoittelemaan, kun täyttää vuoden ens viikolla. Kammoan vaan sitä sotkua kun taatusti ruokaa on pitkin seiniä ja lattioita, syöttötuolin alle voisi hommata jotain mutta se on seinan vieressä joten seinä saanee uuden pinnoituksen nopeasti :D

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71harmaana:
Pitäis vissiin antaa lusikka ja päästää harjoittelemaan, kun täyttää vuoden ens viikolla. Kammoan vaan sitä sotkua kun taatusti ruokaa on pitkin seiniä ja lattioita, syöttötuolin alle voisi hommata jotain mutta se on seinan vieressä joten seinä saanee uuden pinnoituksen nopeasti :D

Ei meillä kyllä juuri sotkettu. Ruokalappu kaulaan, muoviliina tms. pöydälle, ja siihenpä ne sotkut pysähtyy. Kannattaa varmaan odottaa aikaa, kun se lapsi itse osoittaa hommaan jotain mielenkiintoa, niin pääsee ite vähemmällä :)

Meillä on saanut oman lusikan käteensä varmaan juuri tuossa iässä. Mutta noin 1v 4kk oppi itse syömään. Eikä kyllä ole sotannut pahemmin. Kun lapsi on väsynyt niin saa vieläkin auttaa syömisessä. 1v 10kk on nyt. Mutta muilla aterioilla syö ihan itse.

ÄLKÄÄ OTTAKO STRESSIÄ. Kyllä se lapsi oppii ihan omaa tahtiaan. Antaa oman lusikan käteen ja syöttää itse toisella vieressä. Ei enää 15 vuotiaana varmastikaan ole syötettävä. Jos on terve lapsi kyseessä.

Yhteistyössä