Vauva oksenteli aika rajusti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sisu

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
20 985
2
36
:'( Tää on ihan hirveetä. Minni söi illalla normaaliin tapaan mun sylissä sohvalla, ja ihan ilman mitään ennakkovaroituksia se oksensi kaarella ylös päin, ja tietysti se oksennus levisi sen naamalle, mun syliin ja sohvalle. Mä lähdin vaihtaa vaatteita ja mies pesee Minniä, niin se oksensi uudestaan miehen syliin. Mä kiikutin sille pyyhkeen, että ei valu ne oksut pitkin poikin, niin siinä välissä vauva oksensi olohuoneen uudelle matolle... Minni oli niin yltä päältä oksennuksessa, että kylvetin sen vessan käsienpesualtaassa sillä välin, kun mies pesi sohvaa ja mattoa. Sit mentiin sänkyyn pötköttelee, et aletaan nukkumaan, niin Minni keksi, et sillä on nälkä, itki siis sitä. Kävin lämmittää 60ml maitoa, ja sen, että Minni sai sen juotua, niin se oksensi taas. Minä kippasin selälleen meidän sängyllä, et se oksennus tulee mun päälle, eikä leviä sänkyyn, ja siinäpä oltiin sit minä, ja lapsi, taas. Mulla hiukset kaikki siinä... :x Kävin 10 jälkeen illalla pikasuihkussa ja sit alettiin nukkumaan, Minnikin rauhottu, ihme kyllä. Se nukahti 22.30 suunnilleen ja heräsi 05.30!!!!!!!!!!!!!!! :o Ja taas tuon syötön jälkeen se oksensi... :'( Aamulla 7.30 se söi vähän, ehkä 40ml, ja pulautti, mutta pienesti. Nukkunu tosi sikeesti nyt tän päivän tähän asti, herää kyllä syömään ja on sillon virkeä, ja katselee, pysyy hereillä, ja hoitopöydällä tavanomaseen tyyliinsä potkiskelee ja hymyilee... Huolettaa vaan, et mikä sillä on, kun oksentelee tuolleen. Ja kyse ei ollu mistään pienistä pukluista, vaan ihan oksennuksista, mitä tulikin sit ihan reilusti.
Pitäiskö soittaa tk:een? Vauva on kuitenkin ihan virkee hereillä ollessaan, eikä ole nyt enää siis oksennellu... Ja ikää hällä on 6 viikkoa 5 päivää

alle 3kk ikäiset kuivuu aika nopeesti kun sairastaa. että kannattaa kyllä seurata ja ite varmaan soittaisin varmuuden vuoks lekuriin jos toi laattaaminen jatkuu. :hug:

Eikös toi voi olla sellasta refluksitautia vai mikä se ny oli...siis ei enää normaalia puklailua ruuan jälkeen vaan oksentamista.Vaan villi veikkaus,en tod.ole asiantuntija mut varmaan kannattais kysyä apua joltain joka tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
alle 3kk ikäiset kuivuu aika nopeesti kun sairastaa. että kannattaa kyllä seurata ja ite varmaan soittaisin varmuuden vuoks lekuriin jos toi laattaaminen jatkuu. :hug:

Mut kun ei se sen aamusen pienen puklun jälkeen ole enää oksentanu. Uskaltaakohan sitä seurailla tässä kotosalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Mut kun ei se sen aamusen pienen puklun jälkeen ole enää oksentanu. Uskaltaakohan sitä seurailla tässä kotosalla...

kyllä uskaltaa seurailla. kuhan nestettä saa ja pysyy hereillä melko normaalisti niin kotona voi katella 3pv vaikka oksentaisikin.

jos syö ja käyttäytyy normaalisti niin eiköhän. jos oksentaa vielä kerran niin kantsii soittaa.

Jos vauva on nyt kerta ihan ok, ja ei ole aamun jälkeen oksentanut, niin itse odottelisin että oksentaako vielä nyt iltapäivällä tai illalla, ja jos oksentaa, niin sitten soittaisin päivystykseen. Onko teillä mikä maito käytössä? Onko sama korvike(?) ollut koko ajan?

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Jos vauva on nyt kerta ihan ok, ja ei ole aamun jälkeen oksentanut, niin itse odottelisin että oksentaako vielä nyt iltapäivällä tai illalla, ja jos oksentaa, niin sitten soittaisin päivystykseen. Onko teillä mikä maito käytössä? Onko sama korvike(?) ollut koko ajan?

Ei ole ollu sama korvike koko ajan, on vaihdettu nannista tutteliin, mutta siitä on jo aikaa.
Sairaanhoitaja sano, et uskaltaa vielä seurata kotona, kun soitin sinne nyt.

Mutta osaako tuohon refluksiin kukaan sanoa mitään, että miten nopeasti se alkaa? Ihanko tälleen kerta heitolla vaan? Vai kehittyykö se pikkuhiljaa?

Meidäv tytöllä alkoi n.2-3 vko:n iässä nuo todella reilut oksentelut, ruokailun jälkeen(rintamaidolla oli) kaaressa tuli oksua ja aina jos jonnekkin lähdettiin, niin kasa harsoja ja vaihtovaatteita sekä vauvalle että äidille..
Neuvola ei asiaan juurikaan puuttunut, kun "paino nousee hyvin", tk:n omalääkäri laittoi eteenpäin lastenpolille ja sieltä saatiin dg, ikää silloin jo 7,5kk! Lääkkeet auttoi ja vaiva hävisi tuossa reilu 1v kokopnaan!

Alkuperäinen kirjoittaja refluksivauvan äiti:
Meidäv tytöllä alkoi n.2-3 vko:n iässä nuo todella reilut oksentelut, ruokailun jälkeen(rintamaidolla oli) kaaressa tuli oksua ja aina jos jonnekkin lähdettiin, niin kasa harsoja ja vaihtovaatteita sekä vauvalle että äidille..
Neuvola ei asiaan juurikaan puuttunut, kun "paino nousee hyvin", tk:n omalääkäri laittoi eteenpäin lastenpolille ja sieltä saatiin dg, ikää silloin jo 7,5kk! Lääkkeet auttoi ja vaiva hävisi tuossa reilu 1v kokopnaan!

Oliko hällä muita oireita kun oksentelut? Vaivasiko ne joka syönnin jälkeen vai vaan joskus?

Alkuperäinen kirjoittaja refluksivauvan äiti:

Oliko hällä muita oireita kun oksentelut? Vaivasiko ne joka syönnin jälkeen vai vaan joskus?

:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Selvä norovirus. Jos jatkuu etkä itse sairastu hetikohta niin mahd. jotain muuta. Joko saanut rotarokotteen?

:o Anteeks?
Ei ole vielä saanu mitään rokotteita.

No en mee tietty vannomaan, mutta noroon kuuluu äkilliset, kaaressa tulevat oksennukset ja sitä on ollu liikenteessä viimeset kolme vuotta tosi paljon. Kantaja voi olla itse oireeton eli vaikka vauva ei ole ollut tekemisissä kodin ulkopuoleisten ihmisten kanssa niin vanhempi on voinut tuoda pöpön jostain mukanaan. Rotahan se vaivaa enemminkin pikkulapsia ja vie monen alle vuoteisen nopeasti tiputukseen. Mutta tarkkaile tilannetta rauhassa. Jos ei kuumeile niin luultavasti kyse ei ole tartuntataudista. Ja rotaanhan on rokote mut taitaa olla liian nuori vielä sille?

Yhteistyössä