Vatsatauti vauvalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaavi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaavi"

Vieras
Olin itse vatsataudissa tiistaina, onneksi oksentamiselta säästyin vaikka huono olo olikin, mutta toisesta päästä sitten tulikin...
Vatsaan myös sattui, eikä olo ole vieläkään ihan normaali, ruokahalu on huono ja maha tuntuu edelleen omituiselta.
Tänään 5kk vauva on oksentanut kunnolla 2 kertaa. Aamuyöllä söi tissiä normaalisti.
Aamupäivällä, seuraavan imetyksen jälkeen oksensi todella runsaasti, maitoa tuli PALJON ja pari kertaa sen perään vielä loput + mahanesteitä.
Vauva muuten normaali iloinen ja hyväntuulinen.
Nukahti oksentamisen jälkeen ja nukkui n. tunnin.
Söi vähän aikaa sitten taas rintaa ja pian sen jälkeen oksensi kaiken pois, ihan oksentamalla oksensi, ei mikään pulautus.

Oli levoton ja itkuinen, ei nukahtanut tutilla. Otin uudelleen rinnalle ja annoin imeä vähäsen, sitten vaihdoin tutin tilalle ja nyt nukahti syliin.

Kokemuksia näin pienen mahataudista? Pissavaippoja pitää tietty seurata ja yleistilaa ettei kuivu, mutta meneekö näin pienillä pian ohi yleensä ja menevätkö äkkiä huonoon kuntoon, onko kokemuksia?

Soita ihmeessä päivystykseen ja kysy sieltä ohjeita. Tuollainen pieni vauva kuivuu yllättävän helposti ja nopeasti, joten kannattaa olla tarkkana. Ennemmin tekisin "turhan" lääkärireissun, kuin antaisin mennä liian kuiviin.

Itselläni on kokemusta tuon ikäisen mahataudista, mutta silloin vauva onneksi oksensi vain pari kertaa. Säikäytti kyllä tosissaan, kun meinasi ihan tukehtua toiseen oksennuksista. Noin pieni kun ei aina osaa kääntää päätänsä niin, että oksennus pääsisi pois eikä menisi henkeen jos on selällään. (Kannattaa olla senkin asian kanssa tarkkana.)

En halua pelotella, mutta noin pienen vauvan mahataudin kanssa pitää olla varovainen. Itse en jäisi odottelemaan yön yli vaan lähtisin heti päivystykseen (tai ainakin soittaisin sinne).

Kiitos vastauksesta!
Seuraamme tarkkaan vauvan vointia. Ainakin toistaiseksi ollut hereillä ollessaan ihan virkeä ja hymyileväkin.
Imi ahnaasti rintaa vähän aikaa sitten, eikä sitä oikein tajuakaan miten paljon sitä maitoa lyhyen imetyshetken aikana tuleekaan! Kaikki tuli nimittäin välittömästi suurena tulvana taas takaisin.
Sen jälkeen odotin hetken ja annoin sitten imeä ihan muuutaman imaisun jo tyhjentynyttä rintaa, ettei vatsalaukku täyttyisi mutta jos pieni määrä sinne meni kuitenkin... Epäilen että oksennus tulee herkästi ihan siitäkin että maha täyttyy äkkiä... Nyt nukahti taas syliin tuttia imien, kun herää niin annan muutaman imaisun vaan taas.
Päivystykseen meillä on matkaa vain muutama kilometri, täytyy lähteä heti jos yleisvointiin tulee muutoksia... eipä tätä kivaa ole seurata näin ytä vasten, valvoessahan tämä yö menee.
Täytyy vaan toivoa ettei 3v esikoinen nyt sairastu tähän samaan ainakaan nyt tämän yön aikana...

Mies kertoikin (vasta nyt!) että vatsa ollut tällä viikolla "vähän outo" ja vähän löysällä, että kai se tätä samaa tautia on hänelläkin... Jospa esikoinen selviäisi yhtä lievillä oireilla... ettei vaan oksentaisi sänkyynsä... tai meidän sänkyyn (jonne kiipeää aina aamuyöstä)...

Hyvä jos vauvan vointi vaikuttaa hyvältä. Soititko päivystykseen? Itse lähtisin kyllä hyvin herkästi näyttämään noin pientä lääkärille, vauva kun voi kuivua nopeastikin. Onhan vauva pissannut? Itse en välttämättä tohtisi jäädä odottamaan yön yli, mutta jos vauva kerran vaikuttaa mielestäsi hyvinvoivalta, niin tee kuten parhaaksi näet. Toivottavasti pikkuinen toipuu pian, eikä tauti tartu esikoiseen (taaperon oksentelustakin on kokemusta -- kerrankin tuli vaihdettua lakanat yhden nuorenmiehen sänkyyn kolme kertaa yön aikana. Kun ei osu sankoon, niin ei osu...)

Yhteistyössä