Vauva nukkuu ja unen aikana hikoilee valtavasti - mistäköhän johtuu?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mamsen"
Meillä molemmat lapset on aina olleet unihikoilijoita. Nukkuvat ilman peittoa, joten ei se siitä ole kyse. Mä olen ajatellut, että ovat niin vauhdissa hereillä ollessa, että sitten unen tullessa rauhoittuvat ja rentoutuvat ja lämpö laskee, eli hikoilevat. Tätä tapahtuu siis aina kun nukahtavat yöksi, päiväunilla joskus.
 
Hikoilu voi olla merkki jostain vakavammastakin (esim. sydämen vajaatoiminta), mutta yleensä se on vain ihan yksilöllinen ominaisuus. Oma kuopukseni hikoili aivan valtavasti päästä nukkuessaan, aina oli vauvana märkä läntti lakanassa - eikä mitään vikaa lapsessa. Nykyäänkin pää on ensimmäisenä hikinen kun touhuaa (ikää 4v).

Luultavasti ei siis mitään hätää ja vaiva on ihan luonnollinen ominaisuus :). Nuo sydänjututkin seulotaan synnytyssairaalassa ja neuvolalääkärillä niin tarkkaan että ne tulisivat ilmi muutenkin.
 
Mulla on myös ollut litimärkäpäinen vauva, ihan syntymästä asti. Synnytyssairaalassa sitä tutkittiin jo heti kun oli niin poikkeavaa kun hoitajat huomasivat. Hikoilee edelleen tosi herkästi päästä, muutenkin kuin nukkuessaan. mitään vikaa ei ole löytynyt, on vain siis ominaisuus, jotkut on sellaisia.
 
Milla Makea, noi muovilakanat on viheliäisiä kyllä! Olen pitänyt niiden päällä pikku täkkiä ja lakanaa, että olisi mahdollisimman kaukana lapsesta, mutta suojaisi patjaa. Pidän suojaa vielä, koska joskus harvoin sattuu pissavahinkoja, mutta laitan sen vain tyynystä alaspäin.
 

Yhteistyössä