Vauva meinas tukehtua Ikeassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lauantai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29648888:
Tällaiset asiat voivat olla todella rankkoja ihan niille ventovieraillekkin, asiaa kyllä miettii pitkään tapahtuneen jälkeenkin. Meillä koulussa yksi oppilas sai jonkun kohtauksen ja muutama hassu täysikäinen oli meidän luokalla, yllättäen oltiin ainoat jotka tätä oppilasta säntäsivät auttamaan kun muut eivät tajunneet siinä tilanteessa tehdä yhtään mitään. Siis laittamaan kylsiasentoon ja katsomaan että hengittää jne..
Kylläpä kutsui opettajat paikalle heti tapahtuneen jälkeen terveydenhoitajan ja kuraattorin ja keskusteltiin asiasta, jottei se olisi jäänyt painamaan kenenkään mieltä.

Heh ja ruotsalaiset kutsu paikalle terapeutin kun hävisivät kiekkopelin.

Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29648888:
Tällaiset asiat voivat olla todella rankkoja ihan niille ventovieraillekkin, asiaa kyllä miettii pitkään tapahtuneen jälkeenkin. Meillä koulussa yksi oppilas sai jonkun kohtauksen ja muutama hassu täysikäinen oli meidän luokalla, yllättäen oltiin ainoat jotka tätä oppilasta säntäsivät auttamaan kun muut eivät tajunneet siinä tilanteessa tehdä yhtään mitään. Siis laittamaan kylsiasentoon ja katsomaan että hengittää jne..
Kylläpä kutsui opettajat paikalle heti tapahtuneen jälkeen terveydenhoitajan ja kuraattorin ja keskusteltiin asiasta, jottei se olisi jäänyt painamaan kenenkään mieltä.
Ja tää tyttö ois voinut hyvin kuolla siihen paikkaan, onneksi apu tuli nopeasti...

Juuri näin. Itse olen herkkä ja huomaan kyllä, että vaikuttaa syvästi. Siksikin, että kenelle tahnasahan tuo voisi tulla vastaan. Vaikka nyt oltiinkin sivusta seuraajina. Kaikki se mitä tilanteessa tapahtuu... mm. joku huusi jossain vaiheessa, että se kuolee!

Mielenkiintoista olis tietää mitä se vauva sit söi minkä vetäs henkeensä? Liian isoja paloja pienelle? Ja te keille on lähes arkipäivää takoa tukehtuvia lapsia, mitä te niille lapsille syötätte??? Ettekö osaa antaa sopivan pieniä paloja???

Mielenkiintoista olis tietää mitä se vauva sit söi minkä vetäs henkeensä? Liian isoja paloja pienelle? Ja te keille on lähes arkipäivää takoa tukehtuvia lapsia, mitä te niille lapsille syötätte??? Ettekö osaa antaa sopivan pieniä paloja???

Löytyhän sieltä joku syyllistäjäkin heti. Kuule, aikuinenkin voi tukehtua vaikka herneeseen, että pitäiskö kaikille nyt muussata herneetkin ihan varmuuden vuoksi? Tuttu kuoli 32-vuotiaana kun teki itselleen iltapalaa, ja maistoi välissä oliivia. Jäi kurkkuun, henki pois. Ketäs siitä syytettäis? Olisko oliivi pitänyt pistää tehosekoittimen kautta?

Ja en ole takonut lapsia päivittäin, mutta kun hoidan työkseni muiden lapsia niin vuosien varrella noitakin tilanteita vaan tulee eteen. Yleensä riittää pelkkä taputus selkään, välillä tarvii kääntää lapsi väärinpäin ja takoa vähän kovempaa.

Mua kiinostas tietää,mitä henkilökunta teki?Kai sentää omas vähän tilannetajua eikä vaan jatkanu myymistä ku ei mitää..kai yrittivät tehä jotai?Kestikö ambulanssilla kauan tulla paikalle?

[QUOTE="jenni";29649020]Mua kiinostas tietää,mitä henkilökunta teki?Kai sentää omas vähän tilannetajua eikä vaan jatkanu myymistä ku ei mitää..kai yrittivät tehä jotai?Kestikö ambulanssilla kauan tulla paikalle?[/QUOTE]

Henkilökuntaakin tuli paikalle. Mutta siinä vaiheessa mun mielestä oli jo puikoissa se lääkäri, joten annettiin hänen hoitaa lasta. Ambulanssi tuli siinä vaiheessa, kun pala oli jo saatu pois henkitorvesta. Että mielestäni nopeasti? Ei kai ne 2 minuutissa mitenkään pysty paikalle saapumaan.

[QUOTE="jenni";29649053]Toivon,että joku tajusi tukea myös vauvan äitiä?!??[/QUOTE]

No se oli se ihana isä, joka siinä eniten äitiä tuki. Pysyi rauhallisena kalliona siinä kaiken hulluuden keskellä.

Meillä on tuo sihtikurkku lapsi ollut pari kertaa ihan tosi tilanteessa. Ollaan laitettu pää alaspäin ja taottu selkää. Ekan kerran jälkeen kasvot olivat seuraavana päivänä sinisiä pisteitä täynnä, verenpurkaumia.
Lapsi oli silloin niin pieni, että sille oli turhaa karjua, että "yski". mUtta toisella kerralla se jo tajusi, mikä edesauttoi vierasesineen liikkumista.

Mulla on itelläni joskus ollut pala kurkussa niin, ettei pystynyt edes henkeä vetämään kunnolla niin, että olis pystynyt yskäisemään. Voi olla että jotenkin olis onnistunut, mutta ei sitten siinä tilanteessa tajunnut, että mitä olis pitänyt tehdä.
Nieleskelin vain niin kauan, että pala lähti vähän liikenteeseen, sain kuitenkin kokoajan hengitettyä jotenkin nenän kautta, mutta kyllä siinä pelästyi

[QUOTE="mie";29648682]ei tarvi olla kysymys siitä...tosi tilanteessa saattaa joillekkin iskeä paniikki ja jähmettyvät...jalat ei toimi, pää ei toimi[/QUOTE]

Eli ihminen ei ole ensiaputaitoinen.
Mitä sellaisella ihmisellä tekee tuossa tilanteessa joka menee paniikkiin?

[QUOTE="jenni";29654879]Ei kun nimeomaan äitiä jolle toi oli varmaan kamala paikka! Mistä vedit nyt jotkut vanhemmat tähän mukaan???[/QUOTE]

Oletin, että olivat mies ja nainen siellä yhdessä, kuten olikin näin.

Hyi että mikä tilanne.. Onneksi toivon mukaan kaikki meni parhain päin kuitenkin. Toivottavasti ei tullut mitään vaurioita pienelle. Itse menis ihan shokkiin ja paniikkin.

Omalla pojalla jäi joskus omenanpala kurkkuun, se lähti muutamalla lyönnillä selkään ja kunnon yskinnällä. Mutta siinäkin tilanteessa ehti käymään jo vaikka mitä mielessä :(.

Yhteistyössä